מהלכים טקסיים חדשים למקצועות בואנור

 אני אוהב טקסים, טקסים זה חשוב (כמו שאמר אורי באחד הפרקים שלנו, מה שגרם לי לחשוב על זה). זה הרבה יותר חשוב לנו מכפי שרובנו מתארים לעצמנו. יש מלא סוגים של טקסים, אבל בכל מקרה מדובר במשהו שמקבל חשיבות מיוחדת לזמן מוגדר, ובדרך כלל, גם עם בגדים מפוארים או הצהרות פומפוזיות. במילים אחרות, יש כאן אחלה פוטנציאל לתיאור, אלא שאין כל כך הרבה טקסים במשחקי תפקידים. אז הנה כמה מהלכים שבנויים מסביב לרעיון של טקס, אחד לכל מקצוע בואנור, כדי לתת לשחקנים הזדמנות לתאר כיצד הדמות מבטאת ועושה את מה שחשוב לה.

לוחם – הכנה טקסית

כאשר יש לך כמה רגעים להתכונן לקראת קרב, אתה יכול לערוך הכנה טקסית שתחשל אותך לקראת הלחימה. קבל מספר שמירות השווה ל-+חוכמה שלך (לפחות 1). במהלך הקרב ביכולתך לנצל שמירה כדי להתמודד בהצלחה עם דבר מה מבעית או מפחיד. אתה יכול לנצל שמירה גם כדי להתגבר על הכאב ולהתעלם מהשפעת תשישות, קירטוע או בחילה (שמירה אחת עבור כל חולשה), עד לסוף הקרב. בסוף הלחימה, אבד את כל השמירות שנותרו לך.

סייר – טקס זיכרון

כאשר יש לך כמה רגעים של שקט לבדך, אתה יכול לערוך טקס לזכרו של חבר שנפל (אדם או חיה), או כדי לחדד את זכרונה של חוויה קשה מעברך שחישלה אותך. קבל 1+ מתמשך למהלכים הנוגעים לזכר החבר או החוויה, אך קבל 1- מתמשך לכל המהלכים האחרים עקב הקדרות האופפת אותך, עד שהזיכרון חולף שוב. המנחה עשויה לבקש ממך לספר אודות מושא הטקס.

אלוף – היטהרות טקסית

כאשר אתה מתכונן למשימה קדושה, אתה יכול לקחת על עצמך את הנדר או הנדרים עוד בטרם שאתה מקדיש עצמך למשימה. ואז… משהו מעניין קורה. שלא דומה למהלך אימונים, שזה מה שיצא לי כשכתבתי מקודם ואפילו לא שמתי לב.

שאר המקצועות

לכוהן יש כבר טקס בילט-אין, המהלך הכוונה שמימית, שמנצל את העתירה הספציפית של המסדר של המנחה. גם למכשף יש, המהלך טקס מאגי. עוד אין לי רעיונות לדרואיד (שכבר יש לו משהו בסיסי, לימוד מהות). אבל לנוכל אני מתכנן 'טקס חניכה', כמקצוע קופמנדיום, כלומר מקצוע "מתקדם" (קונספט שיוצג באתר של ואנור בשבועות הקרובים). עליך לעבור טקס חניכה בגילדת הגנבים, וזה פותח לך גישה לההטבות שמגיעות עם המעמד: בית מחסה בכל עיירה, גישה לאנשי מקצוע שאפשר לשכור, דברים כאלה. אם כי הגילדה לא סובלת התנהלות אלימה או שוד בין חבריה, אך עוד יותר מכך, כשתופסים אותך.

פרק 29 – חולשות ויתרונות של דמויות

על כתפי גמדים: אורי ליפשיץ מצטרף לערן אבירם מדי שבוע, בפרקים בני 30 דקות בהם נדבר על משחקי ושחקני תפקידים, עם נושאים שונים מהארץ והעולם. 
כתובתנו: gamadim@roleplay.co.il, שלחו לנו מחשבות משלכם על מה שאמרנו, דברים מעניינים שקרו במשחקכם, או נושאים שמעניינים אתכם. 
צרו איתנו קשר גם דרך דף הפייסבוק של הפודקאסט, או עמוד הגוגל+ שלנו.
היכנסו לעמוד האייקאסט כדי להירשם לפרקים עתידיים, או הרשמו ב-RSS לרשימות הפרקים עצמן.

לחצו להאזנה לפרק (או באתר iCast):

 [audio:http://pod.icast.co.il/d6f4bc7d-f32c-440d-a944-b79cc144b237.icast.mp3]

00:36 שאלה מטל הדני
על חולשות ויתרונות של דמויות בשיטות משחק שונות.
מועדון המשחקים נקסוס בראשון לציון.

1:54 מהן חולשות ויתרונות?
מה זה בעצם חולשות? במקור Flaws, מכונים בשמות שונים בשיטות שונות, ובהמשך אטען שיש לזה סיבה. לצורך העניין נקרא להם חסרונות.
חסרונות ויתרונות הם מאפייני דמות שנתפסים כשליליים או חיוביים ובאים לידי ביטוי מכאני. כלומר, להגיד "אני נורא קמצן" זה אפיון דמות סיפורי, אבל להגיד "אני קמצן ולכן צריך לגלגל זריקת הצלה כל פעם שאני תורם כסף" זה כבר ביטוי מכאני, ולכן זה מה שנרצה לקרוא לו חיסרון.
בדרך כלל שיטות מעודדות אותך לקחת חסרונות, בכך שאתה יכול בתמורה לקחת יתרון. השיטה רוצה שיהיו לך חסרונות, כי זה מעניין יותר כשיש קשיים.
השיטה עולמות פראיים.
GURPS
Hero System, אכן מהדורה 6.

5:03 חולשות ויתרונות בשיטות קרובות למבוכים ודרקונים
חוקי ההתחלה של קל20 בעברית.
כשרונות חיוביים ושליליים.
ואנור, עולם המבוך.

7:15 חסרונות בשיטות שונות
המטרות של חסרונות משתנות משיטה לשיטה בהתאם למטרותיה שלה. אני חושב שהשם שנותנים לחסרונות משתנה בכל שיטה בהתאם למטרתו.
דיברנו די הרבה על סיבוכים בחלק ב' של פרק גיבורי העל.
השיטה Fate.
השיטה Edge of the Empire. הסבר חלקי לגבי המחויבות שלך, Obligation.

9:09 דוגמא לכשרון שלילי בקל20
לכל תכונה יש שני צדדים, חיובי ושלילי, למשל עקשן לעומת נחוש.
בעולמות פראיים יש חסרונות משני הסוגים, גם פלאפיים (סיפוריים בלבד) וגם מכאניים (אתה סובל ממחסר 2- לראייה, בגלל שחסרה לך עין), והם נחשבים שקולים זה לזה.

11:57 להוסיף מערכת יתרונות וחסרונות לשיטה שאין בה כזו
Don't. זה לא קל, ועם זאת, קל לפשל בזה. עדיף פשוט להגדיר לדמות צרה ובעיות באופן סיפורי בלבד, ללא השלכות מכאניות בילט-אין.
Merits and Flaws בשיטה הנשגבים.
אורי מזכיר שזה לא אומר שצריך להתעלם לחלוטין מכל השלכה מכאנית – להיפך, ראוי להתחשב בכך אד-הוק – אבל פשוט לא לארגן שיטה שלמה שמנסה לאזן ולסדר את זה מלכתחילה.

14:37 הדמות שלך צריכה להיות פגומה
בלי קשר לשאלה האם השיטה תומכת ביתרונות וחסרונות מטבעה, ראוי שלדמות שלך יהיה פגם, כדי שתהיה דמות עגולה ומעניינת. כדי שיהיה בסיס להתפתח ממנו, וכדי שיהיה לסיפור לאן להתקדם.
טבלת המחויבויות של Edge of the Empire. היא מותאמת ספציפית לסגנון המשחק שהשיטה רוצה לקדם – נבלים, פושעים ובני בליעל שחיים בשולי הגלקסיה במלחמת הכוכבים. לעולם שלכם כדי לארגן טבלה משלו, שתבטא את אופין של הדמויות שמשחקים בו.
בהחלט כדאי להשתמש בטבלאות כאלו, כדי לתת לכם השראה.
אם אתם רוצים להעשיר את הדמות: שאלו למה. הדמות שלי היא תאבת בצע, ולכן רוצה לכסף. אבל למה תאבת בצע?
הרבה יותר פשוט להנדס לאחור את הרקע של הדמות לפי האופי שלה, מאשר לחשוב על הרקע ואז לפתח ממנו את האישיות.

הנה למשל יישום של שתי העצות האלו, שעשיתי בעצמי לפני שבועיים, עם גונדי הרודיאני. התחלתי בכך שידעתי שהוא בגד במישהו, אחרי שגלגלתי בטבלה כדי לקבל השראה. החלטתי שהוא זה שעשה את הבגידה, ולא שבגדו בו, כי זה נשמע לי מעניין יותר – איך הוא מתמודד עם כך שמעל באמונו של אחר? ידוע לי שזו המחויבות שלו, זה מעיק עליו, It's a big thing for him – אבל למה? זו הרי השאלה, כמו שאמר אורי. החלטתי שהוא מבריח, שזה המקצוע שקרץ לי מהתחלה, ושהוא בגד במישהו טוב, כלומר במורדים. נראה לי שזה יותר מעניין מאשר לבגוד באימפריה, למשל, או בג'אבה ההאט. שוב, כי זה מדגיש עוד יותר את השאלה: למה?? למה הוא בגד, ועוד במורדים?!
החלטתי שהתשובה היא, שהוא הציל את עורו ברגע של חולשה, והסגיר בסיס מורדים לאימפריה (הינדוס לאחור של מה שקרה לדמות, מתוך פגם האופי). לכן זו המחויבות שלו, כי זה מעיק על מצפונו בטירוף. אתם מבינים, הוא לא תופס את עצמו כפחדן – אופרטוניסט, בטח (גם את המוטיבציה שלו גלגלתי באקראי, ויצא "פשע"; האיש הזה הוא מבריח בדם) – אבל לא פחדן. והוא גם לא רואה עצמו כאדם רע. מנצל אחרים לטובתו, בטח, אבל להסגיר בסיס מורדים לאימפריה זה כבר רמה אחרת לגמרי – זה כבר מפלצתיות לשמה. הוא מרגיש כל כך רע, שתחושת האשמה רודפת אותו, ולכן זו המחויבות שלו. כרגע, הוא פועל מתוך מטרה להחזיר למורדים על מה שעשה, כדי שזה ירד לו מהמצפון כבר.

18:10 מה מפעיל אותך? מצבאות אלמוניים
השיטה היא Unknown Armies, שיטה נהדרת של עולם מודרני על-טבעי עם אלמנטים של אימה.
ארבעה דברים: אובססיה, פחד, זעם ואצילות. ביצירת הדמות אתה כותב מה מוציא ממך כל אחת מהתגובות האלו, במשפט אחד.

23:35 ליישם יתרונות וחסרונות במו"ד
הנה דרך אחת, ה-Flaws מ-Unearthed Arcana (שהוא ספר הרחבה רשמי של WotC, ולא, כמו שכתבנו, ספר של מונטה קוק, שכתב ספר בעל שם דומה להטריד אבל אחר לגמרי, Arcana Unearthed). והנה עוד כמה שיצרו אנשים עצמאית.
בינתיים מצאתי עוד שני מוצרי PDF שיכולים להועיל, ולא דיברנו עליהם בפרק: האחד הוא Book of Distinctions and Drawbacks עבור מו"ד 3.5, שנראה שהביקורות מהללות, והשני הוא Flaws and Merits שמיועד ל-4, ואותו אפילו קניתי פעם, מתוך סקרנות. אני חושב שהוא די נחמד, אם כי לטעמי כל הרעיון של חולשות לא ממש מתאים למה שמו"ד 4 מנסה להעביר, ולכן כנראה שאישית לא הייתי משתמש בו. 

24:51 סיכום ועצה לסיום
חפשו Character Traits בגוגל.
זכרו: אם מלכתחילה אין חיסרון, אי אפשר יהיה להתגבר עליו. וקונפליקט זה מה שעומד בבסיס כל דרמה. 

פרק 28 – הגמדים מקשקשים

על כתפי גמדים: אורי ליפשיץ מצטרף לערן אבירם מדי שבוע, בפרקים בני 30 דקות בהם נדבר על משחקי ושחקני תפקידים, עם נושאים שונים מהארץ והעולם. 
כתובתנו: gamadim@roleplay.co.il, שלחו לנו מחשבות משלכם על מה שאמרנו, דברים מעניינים שקרו במשחקכם, או נושאים שמעניינים אתכם. 
צרו איתנו קשר גם דרך דף הפייסבוק של הפודקאסט, או עמוד הגוגל+ שלנו.
היכנסו לעמוד האייקאסט כדי להירשם לפרקים עתידיים, או הרשמו ב-RSS לרשימות הפרקים עצמן.

לחצו להאזנה לפרק (או באתר iCast):

 [audio:http://pod.icast.co.il/bdbc245b-667f-48aa-82d8-abb7093577bf.icast.mp3]

מאזינים חדשים יקרים! זהו לא פרק סטנדרטי. שתדעו.

עדכון: יותם העלה הקלטה מלאה של כל המשחק עליו אנחנו מדברים בהמשך. תודה יותם!

1:11 אורי נהנה ממשחק ה-X-COM
X-COM הוא משחק אסטרטגיה\טקטיקה-בתורות, שבו מנהלים ארגון שמנסה להיאבק בפלישה חייזרית מסתורית. לאחרונה הוא עבר חידוש מוצלח, והנה פרק של הפודקאסט גיימפוד שבו הזמינו אותי כדי שנציג את המשחק ונדבר בהרחבה על החידוש.
הנה דוגמת משחק בוידאו, של המשחק החדש. בגדול, המשחק מחולק לשני חלקים: ניהול הבסיס והארגון כולו (אסטרטגיה), וירידה לשטח כדי להילחם בחייזרים קטלניים המגיחים מבין הצללים (טקטיקה בתורות).
כאן אפשר לקרוא את "איך נפלו גיבורים", תיעוד חי (בשעתו) של משחק X-COM שלם, ויש שיגידו, באופן היתולי.
עולמות פראיים
Roll20

חלק ממסך הבחירה של דפי הדמות מהחד"פ

חלק ממסך הבחירה של דפי הדמות מהחד"פ

 

דוגמא לתאורה דינמית. כשהבחור זז, רדיוס הראייה שלו זז גם.

דוגמא לתאורה דינמית. כשהבחור זז, רדיוס הראייה שלו זז גם.

בפרק 8 דיברנו על משחק אינטרנטי, וכבר אז אורי הביע עניין לגבי סגנון המשחק.

7:38 מתקבל הרושם שהפרקים שלנו עובדים
המשחק נוזם (נעשה יזום. deal with it) בזכות פרק 26, לחזור למעגל המשחקים, שעורר עניין בקרב כמה חבר'ה, והוחלט לארגן משחק היכרות.
אורי הצטרף ללארפ 9, ונראה שהפרק הקודם שלנו הצליח לפתות עוד כמה אנשים.

8:48 חוזרים למשחק של אתמול
על ההבדל בין X-COM כחד"פ למערכה מתמשכת: כבר כתבתי כאן פעם או פעמיים על משחק האקס-קום המתמשך שאני מתכנן.
מפות במשחקים טקטיים FTW!
היעדר מפות בקטעים דרמטיים סינמטיים FTW!
אורי מספר על מבחן "אני משתין לו על הראש", ונותן את הרקע ההכרחי כל כך. אבל זה יופי של מבחן.
מהצד שלי כמנחה, הכנסתי דברים שאפשר יהיה להשתין עליהם (…אתם מבינים למה אני מתכוון) כדי להראות את ההבדל בסוגי הדברים שאפשר לעשות בין משחק מחשב למשחק תפקידים שמתרחשים באותו עולם ואווירה.
אם מישהו רוצה לראות מה בעצם מקבלים עבור מנוי ב-Roll20.

18:43 יש ואנור
בקצרה: ראוי לשלם על בידור מעולה.
ואנור יצא, יאי! כשאסיים להעלות את הפרק הזה, אעבור לעבוד על דפי הדמות, שיהיו זמינים להורדה מהאתר.
כל השיטה של Dungeon World.
אח שלי!

20:49 העמדה זה חשוב יותר מכפי שאתם חושבים
תחרות ה-one page dungeon, והמבוך שלי, עם איור של אביב, שהיה אחד הזוכים.
הנה דוגמא למקצת מההערות שיואב שלח לגבי העיצוב של הדף (הגרסה הסופית, כמובן, כבר כוללת את כל הרביזיות האלו, וגם מאוחרות יותר). הן בטח נראות שוליות או קטנוניות לחלקכם – ולכן זה עוד יותר מדהים שאחרי שעושים את כל השינויים, הדף נראה אחרת לגמרי, וטוב בהרבה. אני לא מגזים כשאני אומר שבלי הערות העיצוב האלו סיכויי הניצחון של המבוך היה יורד משמעותית (ועוד יותר אם לא היתה לי מפה מקצועית שעשתה אביב – שוב, חשיבותם של עיצוב וגרפיקה).

1. המסגרת – הרווח בין המסגרת לשוליים העליונים-תחתונים של הדף צריך להיות שווה לרווח שבין המסגרת לשוליים השמאליים-ימניים של הדף.
2. כשהמסגרת למעלה תסתיים גבוה יותר – תעשה שהמפה תהיה צמודה למסגרת, ולא תחרוג ממנה.
3. נסה לעשות את כל הקווים זהים: המסגרת, הקו התוחם והמסגרת של המפה. אותו צבע, אותו עובי.
4. העמודה האמצעית – צריכה להיות באותו הרוחב של המפה. במיוחד שהדופן השמאלית שלה תתיישר עם הדופן השמאלית של המפה.
5. כותרת גדולה יותר. בלי להסס – גדולה. ולא כתומה, אלא חומה. אם אתה רוצה, אפשר להשאיר בה גרדיאנט עדין, אבל בתכלס – גרדיאנט זה לחלשים. נסה לקחת את הצבע החום שהשתמשת בשביל הלינקים ולשים בכותרת. צמצום בצבעים זה לחזקים.

22:30 פאנל מבוכים ודרקונים בדרקוניקון
כאן אפשר לראות את כל הפאנל.
אנחנו אוהבים שהתחביב מגשר על פערים והבדלים.
הכל בעולם שרירותי. Deal with it.
World of Darkness.
בעיית המשבצות. 

ראו למשל דף דמות שעשיתי לרומ"ח - כל המרחקים במטרים.

ראו למשל דף דמות שעשיתי לרומ"ח – כל המרחקים במטרים.

השערת ספיר-וורף.

31:42 אנחנו לא פונים מספיק לשחקנים?
להערכתי בערך שליש מהתוכן שלנו בפרקים – שאינם מיילים של מאזינים, שהם כולם שאלות הנחייה – מתאים לשחקנים.
11 דרכים להיות שחקן טוב יותר.
יש לכם נושאים לשחקנים? שאלות כשחקנים? פתרונות שמצאתם לשאלות כשחקנים? מעולה, שלחו לנו.

35:28 טרוניה על העמדה
Tomb of Horrors המקורית – לא טובה.

בואו נגיד שהיו כבר עימודים נוחים מזה.

בואו נגיד שהיו כבר עימודים נוחים מזה.

הכשל הלוגי Presentism.
מבנה ההרפתקאות של מירוצללים הוא אחלה.
עימוד, ועיצוב גרפי בכלל, ועיצוב בכלל בכלל, חשוב יותר מכפי שאתם חושבים. זו איזו תכונה אינהרנטית של עיצוב – מאחר ועיצוב טוב, הוא כזה שלא מבחינים בו. כי עיצוב שעושה את עבודתו, הוא כזה שמבטיח שהתוכן בא לידי ביטוי במלואו, ללא שום הפרעה סביבתית.
אורי בדיוק סיים עם הצילומים ברועה האחרון.
מה בעצם עושה עורך משחקים? עורך, תוך כדי מודעות לפן המשחקי. בעיקר דברים שאתה, יוצר מתחיל, בכלל לא מודע אליהם עדיין.
אבל זו רק ההתחלה, יוצר מתחיל – אתה גם לא מודע למגוון רחב של דברים גרפיים שצריך לחשוב עליהם, וגם למגוון של פרטים ברמת השיווק וההפקה. 
בקצרה, אם אתה רוצה מוצר מקצועי, כדאי לגשת לבעלי מקצוע, ובהקדם.
להרפתקאות מוכנות יש פורמט משלהן (כמו לכל מוצר תוכן). בעתיד כנראה נכנס לזה יותר לעומק.
בואנור שמנו תמונות, וגם תת-כותרות, בסידור ובסגנון כזה, שמטרתן העיקרית היא לתפוס את העין למדפדף המזדמן, כי זה שיקול חשוב להפתיע.

46:36 עתיד הפודקאסט לאן?!
בערך לאותו מקום.
אבל הנה טעימה מהנושאים שאנחנו מתכננים לעתיד, רובם בזכות מיילים שקיבלנו בנושא: טרגדיה, כתיבת ועימוד הרפתקאות מוכנות וספרי משחק בכלל, TPK, להסביר מה זה לעזאזל סימולציה ונראטיב שאנחנו כל הזמן אומרים, וכו'.

פרק 27 – למה לארפ?

על כתפי גמדים: אורי ליפשיץ מצטרף לערן אבירם מדי שבוע, בפרקים בני 30 דקות בהם נדבר על משחקי ושחקני תפקידים, עם נושאים שונים מהארץ והעולם. 
כתובתנו: gamadim@roleplay.co.il, שלחו לנו מחשבות משלכם על מה שאמרנו, דברים מעניינים שקרו במשחקכם, או נושאים שמעניינים אתכם. 
צרו איתנו קשר גם דרך דף הפייסבוק של הפודקאסט, או עמוד הגוגל+ שלנו.
היכנסו לעמוד האייקאסט כדי להירשם לפרקים עתידיים, או הרשמו ב-RSS לרשימות הפרקים עצמן.

לחצו להאזנה לפרק (או באתר iCast):

[audio:http://pod.icast.co.il/7ab8d178-57ae-4243-97b3-fc76e141ff33.icast.mp3]

אורח: דודי קאופמן

00:00
דבר הועדה למדרוג לשמירה על הסדר הציבורי.

00:26 פתיחה
מי זה דודי, למה אנחנו רוצים לדבר על משחקי תפקידים חיים, או בקצרה, לארפים (מלשון LARP, ר"ת Live Action Role Play).

2:06 מה בעצם קורה בלארפ?
לאורי יש ניסיון בלארפים, והוא ממליץ. דודי מסביר איך מתנהל לארפ, מנקודת מבטו של השחקן, מה עושים בו, ומה ההבדל הבולט ביותר ממשחק שולחני – אתה נמצא בגוף ראשון inplay כל הזמן. אתה הדמות שאתה משחק. יותר דגש על ההופעה – לנסות לסגל מראה, סגנון דיבור וצורת המחשבה של הדמות שלך.

4:02 חששותיו של שחקן שולחני
האם צריך לעמוד בסטנדרטים גבוהים? האם ילעגו לי אם לא אהיה מספיק תיאטרלי, אם סגנון המשחק שלי (מלשון acting) לא מספיק טוב?
התשובה היא לא – כי המשתתפים האחרים לא מצפים לזה, ולא דורשים את זה.
מהו Suspension of Disbelief, השעיית הספק.
בעצם מדובר בעיקר באילתור, פחות ב-act, וראו את הפרק שלנו על אלתור, וספציפית במשחקים שולחניים.
בנוסף, אתה יוצר את הדמות, אז אתה הוא זה ששם סטנדרטים לעצמך. אין במאי, ואין דרישות תסריט.
אורי מוסיף ששחקני תפקידים חיים בעצם לא שונים משולחניים בכך שמה שהכי חשוב להם זה הכיף, לא הדיוק או ה-"איכות".

8:09 איך יוצאים לאוף-פליי?
אם אני רוצה לצאת מהדמות במהלך לארפ, איך עושים את זה?
לרוב נמנעים, אבל במידת הצורך, הולכים למקום אחר כדי שלא לשבור את המצב החברתי. מהבחינה המעשית ביותר, כדי לצאת לאוף-פליי, אתה ממש יוצא למקום אחר.

9:20 איך אפשר לשחק גנב?
אם אני לא באמת טוב בלגנוב לך דברים מהכיס, אבל אני משחק דמות שאמורה להיות מצוינת בזה, איך עושים את זה?
כמו למשחקי תפקידים שולחניים, גם כאן יש מכאניקה – ובפן הזה, היא משמשת כדי לאפשר סימולציה של דמות בעלת כישורים שלי, השחקן, אין. יש כלים רבים לעשות את זה, כמו שיש הרבה שיטות שונות במשחקי תפקידים שולחניים.

11:04 סימנים מוסכמים בלארפים
יש כל מני סימנים (בתכל'ס, חוקים) שהפכו לפופולריים בקרב שחקני תפקידים חיים. למשל, אם אני מת, אבל רוצה לצאת מהאזור, אני קם ומצליב ידיים או מרים את הנשק באוויר, כדי שכולם ידעו להתעלם ממני. בלארפ 9 תהיה מסיכה לבנה שמטרתה להבהיר "אני מת, אני לא פה".

12:08 ליצור לעצמך ציוד לארפים
לארפים לרוב כוללים תחפושות, כלי נשק (מספוג) וכו'. אם אתה רוצה ליצור לעצמך כאלו, ניתן לפנות לקהילה ולשאול, או לחפש מדריכים – יש מלא, אם כי בעיקר באנגלית.
הנה למשל רשימת מדריכים מאתר הפונדק.
רקפת לוי
אפשר לעשות תחפושות מצוינות מדברים שמוצאים בשוק פשפשים, בגדים וחפצים יד-שנייה, ובהשקעה מינימלית, גם ללא ידע בתפירה.
בסוף הפוסט הזה מופיעים קישורים לקהילות הבולטות בארץ, אפשר גם לברר שם.

13:56 לארפים שלא צריך להתכונן אליהם
ראשית, יש לארפים שמתרחשים בימינו, ולא צריך להביא שום תחפושת כדי להשתתף בהם. הם נפוצים בכנסים. הנה למשל [דרקוניקון]
שנית, ניתן לשכור או לשאול תחפושות וכלי נשק.
תקן בתל"ן (מאתר "הסאגה מתחדשת" בביגור 13)

16:23 איך מנחים לארפ?
המנחה לעיתים נקרא גם מאסטר, או מריץ.
המנחה פחות בתפקיד מספר, ויותר בתפקיד שליטה במידע. הסיפור נובע מהאינטראקציות בין השחקנים, והוא מסוגל להשפיע עליו ולדחוף אותו לכיוונים שונים באמצעות הצגת חפצים חדשים, פרטי מידע חדשים, ודב"שים (שהם עוזרי מנחה, לרוב).
יש גם לארפים ללא מנחה, הכל נובע מהאינטראקציה בין השחקנים.
historical reenactment, זה שוס גדול בכל מני מקומות בחו"ל.

19:06 הסטגימה של אנשים רצים ביער עם חרבות
בעצם לא שונה מהסטיגמה של אנשים שיושבים במרתף של אמא ומגלגלים קוביות ורבים על בונוסים. שתיהן מציגות את שחקני התחביב באור שגוי, ובהכללה גסה שמפספסת את המגוון העצום שכל אחד מהתחביבים האלו מציע.

20:46 מנחים משתדלים שלא להתערב
מנסים לצמצם ככל האפשר במצב שבו אתה עומד מול המנחה ושואל אותו שאלה באוף-פליי. בדרך כלל, למשל, אם השחקן שכח משהו, אז גם הדמות שכחה.

22:00 איך מריצים משחק בכזה קנה מידה
הלארפ 9, למשל, נמשך 30 שעות על פני יומיים וכולל 150 איש (בינתיים!), ועוד כ-50 אנשי צוות, מהם 15 מנחים והשאר דב"שים או בתפקידי עזר. יש 9 קבוצות שחקנים נפרדות, על פני שני קילומטרים רבועים.
מדובר בפרויקט לוגיסטי רציני, שדורש שימוש במכשירי קשר, פגישות, שליחים ומערכות מחשוב כדי לוודא את אותה שליטה במידע עליה דובר מקודם.

25:12 עלילת העל היא רק חלק מהחוויה
בלארפ, החוויה האישית מקבלת חשיבות גבוהה מאוד, ואפילו אם לא "כולם יודעים" על מה שעשית אתה עם החברים, זה עדיין מגניב לך, וכל השאר לא משנה.
זה בפירוש ארגז חול.
הסיפורים שמספרים אחד לשני, אחרי הלארפ, על דברים מופרעים שקרו במהלך המשחק מבלי שמישהו בכלל ידע, הם חלק מהכיף. אורי מספר סיפור מגניב על קבוצת פיראטים מהלארפ הקודם שלו.
חלק גדול מזה נובע מתוך קנה המידה העצום – האינטראקציות שנובעות ממאות אנשים, האירועים שנוצרים באופן טבעי בסביבה כזו.

28:54 מה עם דפי דמות וקוביות?
לפעמים יש, לרוב אין.
לעיתים, כשצריך לברר אם הצלחת, עושים הפסקה קצרה כדי להשתמש בכלי אקראי כלשהו (קוביות, קלפים, משתנה ממשחק למשחק), ואז עושים המחזה של התוצאות.
דפי דמות חשובים בלארפ מאחר והם כוללים את הסיפור והאופי של הדמות, וזה כמובן חשוב במשחק שרובו גילום דמות. אבל במשחקים רבים הוא משמש גם בשביל הפרטים המכאניים שעליו, ובלארפ שרץ באופן מתמשך, כמו משחקים שולחניים, הדמויות יכולות לצבור ניסיון ולשפר את היכולות שלהן על דף הדמות. עריצה היא הלבנה.
בדרך כלל לא משתמשים במכאניקה למיומנויות חברתיות.

32:57 משחקים חיים בארץ
War for the Ring היה לארפ טולקינאי ארצי גדול לפני 10 שנים.
בארץ יש שתי קהילות שחקני תפקידים: "הצברית" וה-"רוסית", שהתפתחה על בסיס נורמות משחק נפוצות מברה"מ לשעבר.
הסאגה היא סדרת משחקים שנתית שרצה בידי האחווה, מטעם העמותה למשחקי תפקידים, לפני כמה שנים.
אורי ממליץ בחום על כל פעילות חברתית שבה מאות אנשים לוקחים חלק. ובוודאי אם זה משחק תפקידים!
דודי מציין שהפעילות החברתית בעצם מתחילה הרבה לפני המשחק – ב-9 למשל, הקבוצות השונות מתאספות ביחד חודשים מראש, למפגשי בירה, משחק, סדנאות יצירה ובניית דמויות, ועוד.

36:41 הלארפ 9
אפשר להירשם ל-9 עד יום המשחק כולל (לחצו כאן לפרטים), אבל כדאי להירשם בהקדם כדי להיות מקושר יותר. זה חלק גדול מהחוויה, אחרי הכל. ההרשמה היא באתר המשחק larp9.com. שישישבת, 16-17 החודש.
האירוע בפייסבוק, עם הרבה דיונים על המשחק.
איך אבק יכול להכחיד את האנושות?
הלארפ מופק בשיתוף ערוץ 8, במטרה להפוך לסרט – לא בדיוק דוקיומנטרי, אלא עלילתי, למרבה ההפתעה. צוותי צילום עוקבים אחרי דמויות שנבחרו מראש – לא דב"שים, אלא שחקנים לכל דבר – ובאמצעות כלי שליטה שונים המנחים יוודאו שיהיה להן סיפור מעניין.
בקשר לדאגה של יותם מהפרק הקודם, שחשש להשתתף באירועים בארץ בעיקר כי חשש שהם מלאים בילדים – הלארפ מיועד לגילאי 18 ומעלה.

44:58 לעקוב אחרי חדשות בתחום
הפורומים הכחולים
הצוות
Israeli LARP
הקהילה החופשית עושה לארפים רבים לצעירים, באזור כפר-סבא.
וכמובן, כדאי לעקוב אחרי עמוד הפייסבוק שלנו או בגוגל+.

46:33 סיכום וסיום

47:23 תוספת אחרונה, לקראת אייקון
דודי מוסיף כמה פרטים על פרויקט "הבית" שיערך באייקון הקרוב.
האירוע מיועד למתחילים, בכל הגילאים (בקבוצות גיל), ואורך שעה בלבד, ללא צורך בשום הערכות מוקדמת. סבבה!

גונדי, רודיאני מבריח

זו דמות שיצרתי אתמול למשחק EOTE חדש שאשתי מריצה (שמתרחש בעולם בו בסוף "האימפריה מכה שנית" הסכים לוק להצטרף לאביו וביחד הם שולטים בגלקסיה, כמו שצויין בפרק 20). אנחנו חבורה של שלושה טיפוסים משולי הגלקסיה, שמתגייסים לעזור למורדים בשעתם הקשה ביותר.

גונדי

קריירה: מבריח
התמחות: נוכל
גזע: רודיאני
מניע: פשיעה. היי, זו דרך חיים.
מחוייבות: בגידה. מה שרודף אותו.

לא התכוונתי לבגוד בברית המורדים ולהשמיד את הבסיס … זה פשוט מה שיצא.

אז עשיתי כמה הברחות בגזרת היירה, איזה מקום נידח בשוליים החיצוניים. מכירים את נתיב הסחר שעובר בין רודיה וג'נוסיס? אז כמה פארסקים אחרי תחנת הביקורת האימפריאלית יש מעקף שאתה יכול… נו, לא מכירים, ידעתי, נו, מה אמרתי לכם. האימפריה לא טורחת להתקרב לשם – זו כנראה הסיבה שהמורדים הקימו שם בסיס, באיזו חגורת אסטרואידים. דווקא מקום נחמד היה– ארר.

בקיצור, אז בפעם האחרונה שביקרתי שם, העברתי להם אספקה – מה זה משנה מאיפה השגתי אותה, זה לא הנושא עכשיו – ואיך שאני מקבל את התשלום ועולה על הצפרדע – זה ספינת המשא שלי, למה היא קופצת ומקרקשת – אני רואה שהרדאר שלי, ששודרג כדי לזהות תשדורות אימפריאליות – מה זה משנה עכשיו אם זה חוקי, זה לא הנושא – אז הוא מזהה תנועה בקצה המערכת. לא יודע מי או מה, אבל בטח שאני לא רוצה להיות באמצע קרב חלל, אז הרמתי את עצמי וטסתי משם מיד. לא, לא הודעתי למורדים בבסיס, למה אתם שואלים? נו, אבל לא תגידו שזו אשמתי שהאימפריה הסתובבה שם!

אז אחרי שאני יוצא מחגורת האסטרואידים, איך שאני מרביץ מכות למחשב הניווט, כי אחרת הוא לא מבין, עולים מולי מטייסת הטאי-פייטרים ההיא, ודורשים שאזדהה. אז אני חוזר אליהם ושואל מה נשמע, מבהיר שאני סייר מטעם תאגיד זרקה, מציין את המספר הסידורי שלי ואת סקטור המוצא (?), לפי הנוהל (?!), ומסביר שאני כאן רק כדי לבחון את חגורת האסטרואידים למטרות כרייה, אלא שמסתבר שבהתחשב בשדה הכבידה הנמוך יחסית אני מעריך שמדובר בעלות תחזוקה גבוהה מהרגיל עבור הגנות אנטי-אסטרואידים, ולכן יאדה יאדה יאדה. תוך כדי כל זה, אני מנסה לברר איך לעזאזל למחוק את נתוני הטיסה האחרונים ממחשב הניווט, וזה עוד תוך כדי שהוא מחשב מסלול, אני די בטוח שזה אפשרי, רק שאף פעם לא ממש ניסיתי.

ואז אני מבחין במשחתת.

כאילו, קשה לפספס, היא פחות או יותר עומדת מולי ואני עוד מעט נכנס בה. ואז המוף עולה בקשר, ותשמעו, לקשקש את המוח לאיזה טייס חללית קרב מזדמן זה דבר אחד, אבל לשקר למוף בפרצוף זה… ועוד לא לדבר על זה שבני אדם מלחיצים אותי כבר ככה.
אז הוא אומר, נשבע שאני זוכר את זה, "שלום לך, מורד חלאה. הכנע–"
"אני לא מורד!" עניתי הכי מהר שאני יכול, מקווה שהוא מבין רודיאנית, למה אני לא ממש חזק בלהגות מילים בבייסיק. "באמת! אני רק סוחר איתם! לא הרבה! קצת אספקה! לא כלי נשק!"
כבר דמיינתי את קרני הגרירה מופעלות עוד רגע, לא יודע למה עוד לא הפעילו אותן. לא ממש חשבתי, פשוט הגבתי. אוקי, זה לא נכון. חשבתי והחלטתי להגיב בדיוק כמו שהגבתי. זה מה שבאמת אוכל אותי.

"יש בסיס מורדים נסתר בגזרה 3-5 של החגורה." אמרתי למוף. "זה בסיס אספקה, יש להם רק טייסת שמירה קטנה ולא מתוחזקת כמו שצריך. הם ממסכים את עצמם, אבל אפשר להבחין בתשדורות שלהם בתדר 46."
המוף חייך. ואז הוא שחרר אותי. ואז טסתי משם הכי מהר שהצפרדע מסוגלת. אני לא יודע אם הוא המשיך לחשוב שאני מורד, שבוגד בחבריו בתמורה חייו, או שהשתכנע שאני לא מעורב, ובוגד בזרים בתמורה לחייו. בכל מקרה יצאתי בוגד.

לא חזרתי לגזרה הזו שוב, אבל שמעתי מאחרים שהבסיס כבר לא שם. אני… מקווה שכמה מהם הספיקו לברוח. הם היו מוכנים להתקפה, כלומר, היו להם תוכניות בריחה, אז בטח הם ברחו כולם, לא? או לפחות רובם. 

באותו יום איבדתי נתיב הברחה רווחי, אבל, יותר חשוב, איבדתי גם איזה משהו נוסף. החודשים הבאים היו קשים. כשנאמר לי שהנסיכה ליה עצמה זקוקה לצוות על מנת לבצע משימה מיוחדת עבור המורדים בטטואין – זו איזו פלנטה מדברית שאני מכיר – החלטתי לעשות מה שאני יכול. החלטתי שזו הזדמנות לנסות ולעשות משהו כדי לפצות את המורדים על… על מה שעשיתי. גם אם הם לעולם לא ידעו שפיציתי על הנזק שגרמתי – לפחות אני אדע.

תכונות

איתנות 2
בואו לא נגיד שהוא קשוח.
זריזות 3
הבחור גמיש, ויודע להשתמש באצבעות.
תבונה 2
אם צריך לברר משהו, עדיף לשאול מישהו אחר.
עורמה 3
לא הכי פיקח בפלנטה – אבל פיקח יותר ממך.
רצון 2
בואו לא נגיד שהוא מתמיד.
נוכחות 3
בכל קבוצה ממוצעת, זה הרודיאני הבולט ביותר.

ספיגה 2
אל תירו בי!
סף פציעות 12
ביקשתי שלא תירו בי!
סף מרץ 12
יכול להרים את עצמו כשצריך, אבל מקווה שלא צריך יותר מדי.

רמות מיומנות

קסם אישי – היי, מה קורה חבר'ה!
קור רוח – יו, מה המצב.
קואורדינציה – לא נופל מהרגליים.
הטעיה, 2 רמות – זה בסדר, אני איתו.
זריזות ידיים – אתה טועה אדוני, לא היה לי אקדח ביד.
חוכמת רחוב – סליחה, איפה אפשר לקנות פה אקדח?
הישרדות – כל רודיאני יודע להסתדר בכל מקום שצריך.
ירי (קל) – כן ידידי, זה אקדח.
ידע (העולם התחתון) – אוי שיט, השמש השחורה? למה לא אמרת קודם!

כשרונות

מומחה מעקב – הם הלכו לשם.
גישה משכנעת, רמה 1 – אין שום סיבה לחשוד בו.
תגובה מהירה, רמה 1 – להשקיע קצת מאמץ, כדי לפעול ראשון.
התקפה מהירה – עם אצבע מהירה על ההדק.