חלקכם כבר יודעים שראוי היה להשקיע ברועה האחרון. כעת עליכם להחליט האם ראוי להשקיע גם בצלילה חופשית.

כתב לי אורי:

"אני יודע שאני יכול פשוט לבקש יפה אבל החלטתי לכתוב מייל רישמי ויפה שמבקש ממך לעזור לנו לפרסם את הקמפיין מימון שאנחנו מריצים עכשיו לסרט החדש שלנו "צלילה חופשית".

אני עוד אזכיר את ההפקה הזו אלף פעם בעל כתפי גמדים אבל הבלוג שלך הוא רק שלך.

בקצרה: אחרי שהצלחנו ליצור סרט פנטזיה ישראלי אמיתי באורך מלא עם "הרועה האחרון" אנחנו רוצים להתקדם לסרט מדע בדיוני ישראלי.

כל מי שעובד על הסרט עושה את זה בהתנדבות וזו חלק מהסיבה שאין לנו תקציב פרסום. זו גם הסיבה שאנחנו צריכים שהקמפיין מימון המונים הזה יצליח.

זה מאוד יעזור לנו אם תפרסם את הקמפיין אצלך או אם תפיץ אותו הלאה, לחברים. אומנם מדובר בסרט מהז'אנר של מדע בדיוני אבל תמיכה בהפקה הזו היא לא רק תמיכה בתחום המדע בדיוני ופנטזיה בארץ אלא גם תמיכה ביצירה מקורית, בקולנוע עצמאי וברעיון של גיוס המונים ועבודת ההתנדבות של המשתתפים ליצירה משותפת.

אם יש משהו שאני יכול לעשות כדי לעזור לך או להקל עליך לפרסם את הקמפיין כמו לספק מידע נוסף או קטע כתוב או ראיון או תמונות של ההפקה אז רק תגיד ואני (כמו בחצי מהנושאים בעולם) לרשותך."

לינק לקמפיין המימון באתר מימונה."

המימון כבר הגיע ל-"יעד", אבל אני מזכיר שזה לא באמת יעד, וזה לא באמת אומר שהסרט מומן. הוא זקוק לכל שקל שתוכלו לתת לו, עד כמה שאתם מרגישים בנוח להשקיע בפיתוח יצירה פנטזיה-מד"ב בארץ.

לשיקולכם.

22 באפריל 2014 13:35

העולם של כולנו

זהו סיכום ההרצאה\סדנא שנתתי בגיבורים 2014, עם הקדימון: "בניית עולם מערכה ביחד, מנחה ושחקנים – למה כדאי לעשות זאת, ואיך? ננסה לערער את הנחת המוצא שהעולם שייך למנחה, ונציג מספר גישות שונות, ברמות השפעה שונות. לכל גישה יתרונות וחסרונות, כל אחת מתאימה לסגנון משחק אחר. נעבור על כולן, נספק כלים שימושיים לכל אחת, וננסה לענות על כמה שאלות נפוצות (האם זה הורס את המתח? האם זה מונע מסתורין?). לסיום נסקור כמה שיטות שמעודדות יצירת תוכן בידי השחקנים במסגרת החוקים שלהן."

 

העולם של כולנו

לבנות עולם מערכה ביחד, מנחה ושחקנים – למה כדאי לעשות זאת, ואיך

 

מה באנו לעשות כאן?

תחילה נערער את הנחת המוצא שהעולם שייך למנחה.
אז נציג מספר רמות לשילוב השחקנים בתהליך היצירה, עם יתרונות וחסרונות לכל אחת.
לבסוף נסקור כמה שיטות שמעודדות יצירת תוכן בידי השחקנים במסגרת החוקים שלהן.

 

ההנחה הקלאסית

רוב משחקי התפקידים הישנים יותר מניחים שהעולם שייך למנחה, והשחקנים אורחים בו. כלומר, שהמנחה הוא היחיד שמחליט מהו קאנוני (נחשב כ-"אמת" בעולם הבדיוני). הוא קובע זאת על בסיס ספרי עולם המערכה (אם יש) או המצאותיו שלו, והשחקנים נדרשים ליישר קו, בשתיקה (או לכל היותר במלמול קל). כאשר השחקן יוצר דמות, הוא פונה למנחה כדי לקבל מידע על פריטים שהוא צריך לדעת לגבי העולם: "אני רוצה לשחק אציל, איזה בתי אצולה יש?", או "אני רוצה לשחק כוהן של אל המלחמה. אה, אין אל מלחמה? יש משהו דומה, שאוכל לבחור?"

זה לא בהכרח מצב שלילי. אם כיף לכולם, אז הכל סבבה. הדבר היחיד ששלילי הוא, אם החבורה לא מודעת לאפשרויות אחרות, ומתייחסת למצב הזה כברירת מחדל, מבלי לדעת שזוהי, בעצם, רק אפשרות אחת מני רבות.

מה בעצם צריך מעולם מערכה?

לפני שאנחנו בונים עולם מערכה, לבד או ביחד, כדאי להבין מה אנחנו צריכים ממנו בכלל. יש הרבה מה להגיד על הנושא, אז בואו נתמקד בחשוב מכל: להתגבש על תמה ורעיון מרכזי, כדי שכולם יהיו באותו ראש. זהו האבא-והאמא של תיאום ציפיות. בכל פעם שעולה שאלה לגבי קאנוניות, חוזרים לתמה ולרעיון המרכזי. 

הרעיון המרכזי נותן לנו פוקוס משותף. זהו הכיוון אליו אנחנו שואפים להתקדם, בדרך כלל במשפט או שניים. כשאנחנו לא בטוחים מה לעשות עכשיו, מחפשים השראה ליצירת משהו חדש (בין אם פרט עובדתי לגבי העולם או התפתחות עלילתית), הרעיון המרכזי מראה לנו לאן להתקדם.

התמה עוזרת לתת את האווירה. אלו הם הגבולות מהם אנחנו לא רוצים לחרוג, כדי לשמור על האופי הספציפי של העולם (ולכן, המשחק) שאנחנו רוצים לשחק. זוהי בדרך כלל רשימה של דברים שהיינו רוצים, או לא רוצים, לראות כמותם. כשאנחנו יוצרים משהו חדש, או מפתחים את העלילה לאיפשהו, התמה עוזרת לנו לוודא שאנחנו נשארים בתחום שהחלטנו שהוא מה שמעניין אותנו.

 

חמש רמות יישום

בואו ננסה להגדיר סולם גס עבור מידת המעורבות של השחקנים בהגדרת הקאנון.

1 – המנחה יוצר הכל. השחקנים מתייעצים בו כדי לקבל מידע, אבל לא אמורים להוסיף דבר משל עצמם. החזון של המנחה הוא היחיד שקובע מהו העולם.

2 – השחקנים יכולים להוסיף צבע. המנחה יכול לבקש, או שהשחקנים יכולים להציע, פריטים קטנים שמוסיפים לאווירה ולפלאף, כדוגמת "אה, לא החלטתי איך קוראים לפונדק הזה. אורי, איך קוראים לו?" או "אני מגיע, כאמור, מדוכסות פרבינדאן, אבל לא אמרת לי איך נראה מגן האצולה שלהם. אני יכול להציע שיש עליו שני עורבים אפורים?". זה קורה לעיתים קרובות בזמן יצירת הדמות, אפילו בקרב חבורות שנשארות מאוד נאמנות לחזון המנחה, פשוט כי המנחה לא חשב על הכל, ושלב יצירת הדמות הוא שלב שיש בו, ובכן, הרבה יצירה.

3 – מיקום הביניים האפרפר. כי חייב להיות אמצע!

4 – המנחה יוצר את העולם באמצעות השחקנים. למשל, באמצעות השיטה שאורי דיבר עליה באחד הפרקים – הוא פוגש כל שחקן ליצירת דמות, בנפרד מהאחרים, ושואל אותו לגבי הרקע של הדמות שלו, והם יוצרים פרטים באמצעות שאלות ותשובות; לאחר מכן הוא ממשיך לשחקן הבא, וממשיך לפתח את העולם באמצעות כך שהוא משחיל שאלות שמבוססות על הפרטים שהמציא השחקן הקודם, כך שבסופו של דבר העולם נוצר כשילוב של תשובותיהם של השחקנים. העלילה עולה מתוך מרקם של כל זה.

5 – כולם מחליטים הכל ביחד, באמצעות מנגנון חיצוני, למשל משחק מיקרוסקופ או ישיבת בריינסטורמינג מאורגנת. (ראו את Odyssey). לאחר מכן המנחה יוצר את העלילה.

 

מאפיינים בולטים של הגישה

*אפשר לראות מה מעניין כל אחד מהשחקנים. שחקן שמוסיף דרקונים לעולם, רוצה לפגוש דרקונים ולראות אותם בפעולה. שחקן ששם את הדגש על המתרחש בעיירה לאשמופיץ, רוצה לדעת מה קורה ברמת חיי היום יום של האנשים בעולם.

* נפטרים מהבעיה שהשחקן לא מכיר את העולם. למעשה, הוא מכיר את חלקו בעולם הכי טוב. כאשר עולות שאלות בזמן ההרצה לגבי דברים שהוא יצר, אפשר להשתמש בו כמקור מידע.

* לאחר תום שלב הבנייה, המנחה צריך להמציא את הסודות שאורבים בין העובדות שנקבעו (או לשנות את צורתן של עובדות), אבל יש לו הרבה השראה. משחק הבנייה נשאר, תמיד, בלתי גמור – זהו מקום מצויין לשים בו את הסודות שהמערכה תחקור.

* בכל מקרה זו לא דמוקרטיה. המנחה הוא בקרת האיכות, אוכף הרעיון המרכזי והתמה, והשומר על הקאנון. גם אם לא רק הוא ממציא את הקאנון, זוהי אחראיותו המרכזית לאכוף אותו.

* אקט בניית העולם לאו דווקא נגמר כשהתחילה המערכה – הוא רק משנה פאזה. כדאי שהשחקנים ימשיכו להוסיף פרטים, אך כעת יש למנחה זכות וטו וזכות להמצאת סודות, בתור מי שמרכז את הרעיון המרכזי ושומר על התמה.

בעיות פוטנציאליות

אם השחקנים בנו ההיסטוריה, אזי הם יודעים את ההיסטוריה של הנבלים הראשיים. אם בחרנו שלא להתחיל לשחק בסוף ההיסטוריה, אלא בנקודה כלשהי במהלכה, אז השחקנים גם יודעים מה עומד לקרות. ובכן, יש שלושה דברים לחשוב עליהם:

* אנחנו מחפשים את הבלתי צפוי (ולא את האקראי), ותמיד יש מקום להכניס עוד בלתי צפוי – במיוחד אם הוא בונה על הצפוי! יש עוד מקום בין תקופות ואירועים שקבענו, כי מה שקבענו אינו הכל, הוא רק מה שהספקנו. דמיינו שזה רק 50% מההיסטוריה המעניינת ה-"אמיתית".

* יש עוד מקום בפרטים. כולנו יודעים שהדרקונית הכחולה מתה ולכן התחיל השיטפון הגדול, אבל אנחנו לא יודעים מה הרג אותה. ואפילו אם אנחנו יודעים מי הרג אותה, אנחנו עוד לא יודעים שהוא עשה זאת באמצעות להב הארגמן האסור, אותו להב שצץ עכשיו שוב. כאמור, מה שקבענו אינו כל מה שקרה, ויש עוד מקום בפרטים הקטנים.

* האם המידע שנקבע ידוע לשחקנים, או לדמויות? האם הדמויות מכירות את ההיסטוריה עליה הוחלט? אם אתם משחקים בסגנון יותר סיפורי, פחות אתגרי, זה יכול להיות כיף גדול לשחק דמויות שדוהרות לעבר אבדון שהן לא יודעות לצפות לו, בזמן שהשחקנים מודעים אליו היטב. במשחק קונספירציה\חקירה, צריך להקפיד בזמן היצירה ליצור רק את הידוע לדמויות. אפשר וכדאי ליצור שחקנים ראשיים וכוונות זדון, אבל הם כולם פרטים שמוכרים לדמויות - תפקידו של המנחה יהיה לקשר ולבנות את הקונספירציה מאחוריהם. יש סיבה שמשחקים שכאלו מתרחשים לרוב בעולם שלנו – כי אנחנו מכירים את ההיסטוריה שלו בכללי, והמנחה מפתיע אותנו עם פרטים חדשים. אז אותו דבר.

 

שחקן המציא רעיון בזמן בניית העולם, אבל בזמן המשחק עצמו, המנחה מבטא את הרעיון אחרת מכפי שהוא תכנן, וזה מבאס אותו. "לא! התכוונתי שהוא יהיה ככה!"

ובכן, שווה לשקול לתת לשחקנים זכות וטו לגבי הפרטים שהמציאו. בכל מקרה, כאשר מטפלים במשהו ששחקן המציא, אם יש לך שאלות לגביו – שאל את השחקן! והיה רגיש לרצונות השחקנים, ולדברים שחשובים להם. האחראיות על הקאנון היא עליך, אבל זה רק אומר שאתה צריך להיות יותר זהיר בהחלטות שלך, לא שאתה יכול לעשות איזו החלטה שאתה רוצה.

 

מה אם שחקנים בחבורה מתחלפים, ומגיע שחקן חדש, שלא השתתף ביצירה?

זו נקודה חשובה, שכדאי להיות מודעים אליה. בגלל שהעולם נוצר בינינו, בשיחה, הרבה מהדברים שאנחנו יודעים לגביו – בין אם ברמת התמה או ברמת העובדות הפשוטות – לא נכתב בשום מקום, אלא נשאר כמעין תושב"ע. השחקן החדש לא מודע לכך, ואין לו איך לאסוף את המידע, כי אין שום מקום בו הדברים רשומים, אלא אם מסמך העולם שלכם מפורט ברמה גבוהה מאוד (ואז, כל הכבוד). זה אומר שתצטרכו לעזור לו להתאקלם הרבה יותר מאשר בעולמות אחרים. כדי להקל עליו, כדאי לתת לו סבב המצאה משלו, כדי שירגיש שיש בעולם דברים שהם שלו, אותם הוא יכול להיות בטוח שהוא יודע הכי טוב מכולם.

 

מה אם לשחקנים יש רעיונות… לא טובים? מה אם הם יוצרים דברים שלא קשורים לחזון הקוהרנטי?

אז אתם לא משחקים מיקרוסקופ כמו שצריך, או לא נשארים נאמנים להגדרות הבריינסטורמינג. יש סיבה שאני מתעקש על מנגנון חיצוני בסעיף 5, ולא סתם כתבתי "כולם יושבים ביחד וזורקים רעיונות", כי זו באמת דרך מחורבנת למדי להישאר נאמנים לתמה ולרעיון המרכזי. משחק בריאת עולם, בין אם מיקרוסקופ, Intrepid, או כל דבר אחר, כולל חוקים שמטרתם לטפל בדיוק בבעיה הזו, של סכנה של חריגה מהחזון או שחקנים שמעלים רעיונות שאינם ברמה גבוהה מספיק בעיני אחרים. יש דרכים לתקן את כל זה (למשל, חוק ה-"משהו אחר" של אינטרפיד), פשוט קראו את המשחקים.

 

כלים

כזכור, אורי שואל שאלות במהלך יצירת דמות, אחד על אחד.

מיקרוסקופ הוא משחק של בניית היסטוריה, שכולל מנגנונים פשוטים ויעילים לתיאום ציפיות (ה-Palette, האפשרות לדחוף במהלך סצינה), ושימש אותי כבר ביצירת עולם מערכה עבור משחק העידן ה-13 שעדיין ממשיך.

Intrepid הוא משחק של בניית סיפורים מעניינים, שבו יוצרים סביבה מעניינת ודמויות, אותן שולחים למשימות, שמפתחים באמצעות מנחה זמני מתנדב. יתרון מעניין שלו הוא מערכת הקשרים שנוצרת במהלך המשחק, ומהווה בסיס יפה עבור המנחה לפיתוח הרפתקאות ועלילה לעתיד.

פגישת לב קריסטל, סוג של פגישת בריינסטורמינג מכוונת בידי מנחה (על שם עולם המערכה שיצרנו פעם במהלך פגישה שכזו). היוזם, המנחה, מגיע עם רעיון בסיסי ותמה. יכול להיות שזה סה"כ משהו כמו "בעולם הזה, לאנשים יש אבנים קסומות במקום לבבות, ואני רוצה שזה יהיה משחק הרפתקה של חקר קברים עתיקים, כמו אינדיאנה ג'ונס". הוא מנחה את הפגישה בסדרת שאלות והצעות. עליו לוודא שסוקרים את כל שאלות המערכה הגדולות (מה אנחנו עושים, מיהם הנבלים הראשיים, עוד כוחות ברקע, לאן אנחנו רוצים להתקדם וכו'), הוא צריך לרשום את כל הדברים החשובים בעיניו, ולדעת מתי מיצינו נושא והגיע הזמן לעבור לנושא הבא. הוא מחזיק את המושכות, אבל נותן לשחקנים שלו להתפרע כל עוד הם לא סוטים מהדרך.

הצעה אחרונה היא KOBOLD Guide to World Building, שאומנם לא מתייחס הרבה לנקודת הבנייה המשותפת, אבל שם דגש על הרבה נקודות חשובות אחרות בבניית מערכה, אז ראוי לציין אותו.

 על כתפי גמדים הוא פודקאסט שבועי, בו אורי ליפשיץ וערן אבירם מדברים על משחקי ושחקני תפקידים.

לחצו להאזנה לפרק הנוכחי:

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

(לחצו כאן בכפתור ימני כדי להוריד את הקובץ)

בתוכנית הפעם
הפרק החי שהקלטנו עם שאלות מהקהל בכנס גיבורים 2014.

עקבו אחרינו בדף הפייסבוקבעמוד הגוגל+, או בטוויטר.
הרשמה לפרקים עתידיים: דרך iTunes או iCast. ניתן להירשם גם לעדכוני הפוסטים עצמם, ב-RSS.
כתובתנו למשלוח מיילים: gamadim@roleplay.co.il. שלחו לנו תגובות לדברים שאמרנו, שאלות לגבי דברים שקרו במשחקכם, או הצעות לנושאים שמעניינים אתכם.

גיבורים היה ועבר, ואיתו תקוות האביב הנגוזות או משהו. בקיצור, הקלטנו פרק חי:

2:40 אורטל טל
מריצה בחופשיטה, אבל מחפשת שיטה בסיסית כלשהי לקרבות.
פרק 34, חופרים באייקון 2013
Dread
Intrepid

12:51 אלון גוטמן
נכות ומוגבלות, קבועה או זמנית.

26:14 יונתן כרמי
חושש לפגוע יותר מדי בדמויות, ויוצא שמאתגר אותן פחות מדי.
משחק-על

34:50 מילנה פינקל
המשחק פוליטי מדי לטעמה, והיא מאבדת ריכוז.

47:40 מושיק
איך להפוך סיפור להרפתקה?

20 באפריל 2014 14:58

איך היו גיבורים?

לאלו שלא יודעים, במהלך חמשת החודשים האחרונים הייתי הדובר של כנס גיבורים, שנערך בשבוע שעבר בתל-אביב. איתי בן-עברי, בעל החזון והמנהל, התחיל להתייעץ בי עוד לפני שהכנס הוצע, ואחר כך נעזר בי תוך כדי הפיתוח, כי אנחנו רואים עין-בעין לגבי פיתוח משחקים שולחניים בארץ. כשהיה לי ברור שהכנס מנסה להשיג את מה שאני חושב שכנס שכזה צריך להשיג, השתדלתי לתרום לו ככל האפשר מאותה נקודה והלאה. (זה בהחלט עוזר שאני עובד רק בחצי משרה!)

חלק גדול מהפעילות הזו כלל ארגון מספר אירועים בכנס, כדי שיהיה מלא בדברים מהסוג שהייתי רוצה לראות בו.

אז איך היה?

ברביעי בצהריים נתתי הרצאה בשם העולם של כולנו, על יצירת עולם מערכה משותף, איך לעשות זאת ולמה זה כדאי. היו בהרצאה כ-10 אנשים, פעילים, מועילים, ואני חושב שהם נהנו וכולנו יצאנו משם עם יותר מכפי שנכנסנו.

ההרצאה תעלה לכאן עם תוספות, במהלך השבוע הקרוב.

 

בחמישי בערב נערך טורניר חוקרי המבוכים, אליו התכוננו זה זמן מה. בכנס שכחתי להודות למנחים, ובאמת שצריך: דימה וגנר, איתמר ראוך, ניר וקנין, חן ורדי, דניאל פידלמן ועדי אלקין (שאומנם לא הגיעה עקב מחלה, אבל היתה מעורבת ונלהבת בכל השלבים). כולם עשו עבודה מצוינת, ואני לא נוהג לייחס תארים שכאלו כלאחר יד.

אני עצמי לא הרצתי בטורניר, הסתובבתי בין השולחנות כדי לספק תמיכה (לא היה צריך הרבה), לאסוף רשמים, לרשום לקחים, ולהכין את דפי הניקוד שאומנם הדפסתי אבל שכחתי בבית. ארבע קבוצות מלאות יצאו לעבר מבצר הבזלת אשר שב מן המעמקים, וכולן התמודדו מול התפלצת הקדומה שבמעמקיו, אבל בתכל'ס, לכל אחד היתה הרפתקה אחרת בתכלית. יאי העידן ה-13!

לכולם היה ברור שהטורניר לא באמת יכול לבדוק מיהו השחקן הטוב ביותר, אבל, בדומה להנחיה האולימפית, העיקר הוא להנות ולחלק פרסים למי שעשה לכולנו כיף. נראה שמערכת הניקוד עבדה, סה"כ, כמו שצריך, ובעיקר אני מרוצה מכך שהסיפורים של השחקנים הנבחרים עשו לכולם שמח ונתנו תחושה שלחבר'ה האלו מגיעים הפרסים שלהם – בלי מרירות לאף אחד. אפילו התבלבלנו בפרסים, בין המקומות ה-2-3 וה-4-5, אבל נראה שבסוף כולם יצאו מרוצים.

אז מי ניצח? דניאל זולוטניצקי (המוכר למאזיני הגמדים!) שהחטיא ב-1 טבעי עם התקפת גרזן, כך שהנשק שלו ננעץ בגזע עץ, והוא החליט להשתמש ביחס האייקון שלו עם שליט המתים כדי להגיד שהגרזן בורך ללא ידיעתה של הדמות להפיח חיים בדבר המת הראשון בו יפגע, וזהו העץ, וכך הוא הפך לעצנע זומבי תחת שליטתו. נפלא.

ההרפתקה כולה תעלה לבלוג בהמשך!
ובשנה הבאה, טורניר חוקרי המבוכים 2.

 

לאורך יום חמישי נערכו משחקי תעוזה לפי דרישה, משחקים סיפוריים לפי הזמנתם של השחקנים הנאספים. כל שעתיים התחיל משחק חדש, ואת המשמרות איישו אלון אלקין, ניר וקנין וחגי קובץ', ושוב, תודה להם על הנכונות להצטרף, להתארגן, ולעשות פאנן לאורחים. ההרצות האלו היו פחות טובות מכפי שיכולות היו להיות, עקב ענייני מיקום, השקעה (מצידי בעיקר), ועוד כמה פריטים.

לקחים נאספו, ובכנס הבא תהיה שוב תעוזה לפי דרישה – משופרת.

 

בחמישי בצהריים הגיע אורי ליפשיץ והקלטנו פרק של הגמדים חופרים, שיעלה מחר. כרגיל, היה אחלה – הקהל מגיב, נלהב, מביא שאלות מעניינות. וכרגיל, חלק מהשאלות היו כל כך מעולות, שפשוט לא הספקנו לעסוק בהיקף העצום שלהן בטווח הזמן שהוקצב.

 

בחמישי בערב נערך משחקים חצי-אפויים, אירוע בו היתה לשחקנים הזדמנות לשחק באחד מזוג משחקים שנמצאים כרגע בפיתוח – AvataRPG של אלעד לרנר, מתן איסק ומאיה פייביש, והמשחק בעל השם הזמני "מיומנות נפרדת לכל לחש וכלי נשק" (כן) שאני עובד עליו מאז ספטמבר. הפלייטסט למשחק שלי הלך סבבה, בכך שהמסקנות היו, ברובן הגדול, דברים שאני כבר יודע. כלומר, נראה שאני מודע לבעיות של המשחק. עם זאת, יש עוד מלא עבודה שצריך לעשות על המשחק הארור הזה, כי הבעיות האלו אליהן אני מודע, הן גדולות. מיכאל פבזנר ורני שרים שיחקו איתנו ונשארו אחרי המשחקים כדי לדבר איתנו על המכאניקה ולהציע עצות, מה שבהחלט עזר לי ואני מאמין שגם לחברי AvataRPG.

אני מאוד מקווה שבכנס עתידי יערך עוד אירוע של משחקים חצי-אפויים, עם אותם משחקים, ועם אחרים.
(אולי כבר הבנתם שאני בקטע של מוסדות מתמשכים, לא אירועים חד-פעמיים.)

 

בערב חמישי הסתיים הכנס. בהנחיה האולימפית לא השתתפתי, אבל היה כיף לראות את כמות המשתתפים הגדולה, ואת הסיכומים שלהם.
מה שמזכיר לי, אני מעוניין לקרוא את הסיכומים שלכם גם! אביב מנוח ואנוכי החלטנו להעלות למגזין גיבורים סיכומי חוויות מהכנס, וגם באופן פרטני, ממשחקים ספציפיים (למשל, איך יצרת את ההרפתקה להנחיה אולימפית? האם זה רץ כמו שרצית?). כבר קיבלנו כמה רשמים שכאלו, אבל שלחו לנו עוד (nnesk1 בג'ימייל), ונפרסם אותם במגזין ובעמוד הפייסבוק של גיבורים.

קיבלתי תודה ענקית מאיתי בן עברי, לצד המהדורה המוגבלת של ההדפסה המחודשת של AD&D המקורי (!). בהתאם, יש לי המון תודות לתת, אז ללא סדר מיוחד:

איתי בן עברי, על שרצה, ואז עשה.
מיכאל גורודין, שדחף שמה שאיתי רוצה, יעשה.
אביב מנוח, היינו צוות יעיל להחריד.
צוות המשחקים, ובעיקר ניב מרקל, ואז איל רזניק, ואז אורי פרידמן (לפי סדר העבודה שלי מולכם!), וכמובן שקרן גרינברג, שהלוואי והייתי יכול לעבוד מולה בכל פרויקט מלחיץ אי פעם.
צוות לוגיסטיקה – בתור איש סגל, התחומים שלנו לא כל כך נגעו זה בזה, אבל הבנתי שהייתם ממש מעט, ובהתחשב בכך, עשיתם ממש הרבה. בתור מנחה, האדם אותו פגשתי רוב הכנס הוא, כמובן, אפי, שהיתה בכל מקום ועשתה את כל מה שצריך היה להיעשות שם, ללא הפסקה נראית לעין.
עודד ארבל, האיש הטכני, שעשה הכל תמיד וכשביקשתי וואו.
בנוסף: איתמר וייסברג, על הארגון וההתלהבות; יהודה חלפון, על הארגון וההתלהבות; אלעד לרנר, על הארגון וההתלהבות; כל המנחים שהיו בפרויקטים שלי וכבר ציינתי את שמותיהם, על ההתלהבות (הארגון היה שלי!); וכל החבר'ה בני ה-16 ומטה שהפגינו התלהבות, ונראה שאנסה לגייס אותם לתפקידי סגל בכנסים עתידיים; אורי ליפשיץ, על מגדל הפזמון, ואביב מנוח ויהודה חלפון שוב על העבודה שהשקיעו בחוברות התוכן; וגם ג'וש וצל על הגרפיקה לאתר.
שכחתי עוד הרבה אנשים שמגיע להם, ואני מתנצל. אל תהססו לשלוח הודעה ולהזכיר לי, ואוסיף אתכם כאן, כי עוד שנה – כשיתארגן הדבר הבא - ארצה לראות למי כבר הודתי בעבר, מה שאומר שכנראה ארצה אותו בתפקיד כזה שידרוש ממני להודות לו שוב.

 

מה עוד

יצאתי מגיבורים עם כמה מסקנות חשובות לגבי מה שהייתי רוצה שיהיה בארץ, דעתי השתנתה ושוייפה היטב בידי המתרחש. כמו כן למדתי כמה חדשות מרעישות שעדיין אין ביכולתי להרחיב לגביהן. חכו ל-2015.

יש לי עוד המון מה להגיד לגבי גיבורים, בתור איש סגל ובתור מי שרוצה לראות שינוי בכנסים בארץ, אבל כל זה כבר נאמר במספר דיונים שנערכים כעת בפייסבוק, ויאמר בסיכומים אחרים. בפייסבוק אפשר גם למצוא את אלבום התמונות שצילמתי, ואת הקריאה הפתוחה להגיש לי הערות, ביקורות והצעות לגבי הכנס.
האם באתם? מה היה טוב, מה אפשר לשפר?
האם לא באתם? למה בחרתם שלא לבוא, ומה יגרום לכם לבוא בפעם הבאה?
שלחו לי מייל!

ובהמשך: דרקוניקון 2014, רוחות הדרום, ומיתוס.

בנוסף סבורני כי יש לשקם את הגילדה.

 על כתפי גמדים הוא פודקאסט שבועי, בו אורי ליפשיץ וערן אבירם מדברים על משחקי ושחקני תפקידים.

לחצו להאזנה לפרק הנוכחי:

 

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

(לחצו כאן בכפתור ימני כדי להוריד את הקובץ)

בתוכנית הפעם
שיחקנו את המשחק הסיפורי "השנה השקטה" עם החבורה של אורי – והקלטנו את התוצאות!

עקבו אחרינו בדף הפייסבוקבעמוד הגוגל+, או בטוויטר.
הרשמה לפרקים עתידיים: דרך iTunes או iCast. ניתן להירשם גם לעדכוני הפוסטים עצמם, ב-RSS.
כתובתנו למשלוח מיילים: gamadim@roleplay.co.il. שלחו לנו תגובות לדברים שאמרנו, שאלות לגבי דברים שקרו במשחקכם, או הצעות לנושאים שמעניינים אתכם. 

 

פתיחה
סדר נעים לכולם! ואנחנו מתנצלים על איכות הקול המשתנה קצת בהתחלה.

1:37 קביעת התמה ואופי הקהילה

8:30 קביעת פני השטח

10:40 הוספת פרטים למפה

15:38 קביעת משאבים

22:20 איך עובד תור משחק

27:00 התור הראשון, תחילת האביב

1:02:00 תחילת הקיץ

1:43:25 תחילת הסתיו

2:32:19 תחילת החורף

2:43:30 הגעתם של רועי הכפור!
מיהם? ומה קרה אחר כך?

את השנה השקטה אפשר יהיה לשחק ב-"תעוזה לפי דרישה", כל שעתיים החל מ-10 בבוקר לאורך כל יום חמישי, בכנס גיבורים. 
אפשר לקנות את המשחק בגרסה פיזית, או ב-PDF.

המפה הסופית (ספויילרים!)

על כתפי גמדים הוא פודקאסט שבועי, בו אורי ליפשיץ וערן אבירם מדברים על משחקי ושחקני תפקידים.

לחצו להאזנה לפרק הנוכחי:

 

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

(לחצו כאן בכפתור ימני כדי להוריד את הקובץ)

בתוכנית הפעם
אורי ואני ממשיכים מסורת שהתחלנו בשנה שעברה, וממליצים על משחקים שמצאו חן בעינינו.

עקבו אחרינו בדף הפייסבוקבעמוד הגוגל+, או בטוויטר.
הרשמה לפרקים עתידיים: דרך iTunes או iCast. ניתן להירשם גם לעדכוני הפוסטים עצמם, ב-RSS.
כתובתנו למשלוח מיילים: gamadim@roleplay.co.il. שלחו לנו תגובות לדברים שאמרנו, שאלות לגבי דברים שקרו במשחקכם, או הצעות לנושאים שמעניינים אתכם. 

 הגמדים חופרים בגיבורים 2014, יום ה' החל מ-12:00.

ההמלצות של אורי

0:51 טיק טוק
2:00 בצל השמש השחורה
3:15 שיר של חול ושל שלג
4:35 קריטיום ופרמידת הלילה
5:47 רוצחי…. כלבלבים
6:45 משחקים חצי אפויים

ההמלצות של ערן

8:30 99 רוחות רעות
9:45 פרווה, קשקשים, נוצות וחיוך
11:40 האש המטהרת
13:00 הטבעת האחת: מצוד בערפל
15:00 משחקי נומנרה

עוד משחקים של Edge of the Empire! שני משחקי היכרות עם Warhammer Fantasy: נתיב הארורים, שירת המכשפה, ומשחק רב-שולחני מגניב על סיפון קיסרית הנהר שאינו היכרות, אבל הוא מגניב. 
פנטזיה אכזרית, היכרות עם Dungeon Crawl Classics

עמוד גיבורים מתעדכן כל יום בהמלצות קדימונים נוספים.

אגב, יש גם הרפתקאות מירוצללים בכנס! והרצאת היכרות עם סייברפאנק, למי שלא מכיר.

1 באפריל 2014 12:43

פרק 59 – על כתפי גמדות

על כתפי גמדות הוא פודקאסט שבועי, בו אביב אור ודסי אלבר-אבירם מדברות על משחקי ושחקניות תפקידים.

לחצו להאזנה לפרק הנוכחי:

 

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

(לחצו כאן בכפתור ימני כדי להוריד את הקובץ)

בתוכנית הפעם
חוויות אישיות ממערכה של העידן ה-13 עם עולם שנוצר במשותף, ולמה לשחק במירוצללים זה כיף?

עקבו אחרינו בדף הפייסבוקבעמוד הגוגל+, או בטוויטר.
הרשמה לפרקים עתידיים: דרך iTunes או iCast. ניתן להירשם גם לעדכוני הפוסטים עצמם, ב-RSS.
כתובתנו למשלוח מיילים: gamadim@roleplay.co.il. שלחו לנו תגובות לדברים שאמרנו, שאלות לגבי דברים שקרו במשחקכם, או הצעות לנושאים שמעניינים אתכם. 

 

פתיחה 
ערן כתב על הסשן המיוחד ל-1 באפריל, כאן. אולי אתם זוכרים את כתוביות הפתיחה של התפוז – אז ב-1 באפריל, גם זה זכה לטיפול מיוחד.

2:39 מערכת העידן ה-13
דברים שערן כבר כתב על העידן ה-13, והפרק בו דיבר על השיטה.
מיקרוסקופ

16:40 בארדים הם אחלה
בארד לא חייב להיות ככה, כמו שלוחם לא חייב להיות ככה. בארד יכול להיות גם, למשל, ככה, או ככה.

20:00 עוד קצת על העידן ה-13
הרצאה בגיבורים: בניית עולם מערכה ביחד, מנחה ושחקנים – למה כדאי לעשות זאת, ואיך?
טורניר חוקרי המבוכים בעידן ה-13
מיקרוסקופ ירוץ בתעוזה לפי דרישה, מתחיל כל שעתיים ביום חמישי.

25:05 מירוצללים
Almost Human
Shadowrun Returns
מהדורה 5 של מירוצללים ב-PDF, וחוקי ההתחלה המהירה להורדה.
מעדר

36:45 חדשות ועדכונים
ChuckleFish
Starbound
כנס London Super Comic Con
הקומיקס סינגולריות 1885
פנטזיה אורבנית
מרווין פיק
גורמנגסט
ההקלטה החיה של על כתפי גמדים, "הגמדים חופרים", ב-12 בצהריים ביום השני של גיבורים.

על כתפי גמדים הוא פודקאסט שבועי, בו אורי ליפשיץ וערן אבירם מדברים על משחקי ושחקני תפקידים.

לחצו להאזנה לפרק הנוכחי:

 

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

(לחצו כאן בכפתור ימני כדי להוריד את הקובץ)

בתוכנית הפעם
איך כותבים קדימון (טיזר) למשחק כנס, שיגרום לשחקנים לרצות לשחק במשחק שלך?

עקבו אחרינו בדף הפייסבוקבעמוד הגוגל+, או בטוויטר.
הרשמה לפרקים עתידיים: דרך iTunes או iCast. ניתן להירשם גם לעדכוני הפוסטים עצמם, ב-RSS.
כתובתנו למשלוח מיילים: gamadim@roleplay.co.il. שלחו לנו תגובות לדברים שאמרנו, שאלות לגבי דברים שקרו במשחקכם, או הצעות לנושאים שמעניינים אתכם. 

  

פתיחה
כנס גיבורים
ההרשמה נפתחה!
החלטתם לשפר את הקדימון? שלחו ל- games@giborim.org.il את הקדימון החדש, והבהירו באיזה משחק מדובר.
משחקי כנס: איך לכתוב ואיך להריץ?

3:10 להבהיר את האווירה של המשחק
השתמש בקדימון כדי לוודא שאתה והשחקנים תהיו באותו ראש. שהם יבינו באיזה ז'אנר, סגנון, אופי, אתם עומדים לשחק.

6:30 להבהיר את מידת ההיכרות הנדרשת
לא רק באיזו שיטה אתה משתמש, אלא גם עד כמה היא תבוא לידי ביטוי.
איזו מידת היכרות נדרשת? האם הוא מתאים למתחילים?
Edge of the Empire
אם המשחק מתרחש בעולם מסויים, על בסיס סדרה\ספר\משחק, הבהירו מהי מידת ההיכרות שנדרשת עם העולם.
אם המשחק הוא בז'אנר מסויים מאוד, כמו למשל סטימפאנק, הבהירו שזהו המצב. כתבו באופן ברור. אחרת תמצאו את עצמכם מוציאים זמן יקר להסביר את הז'אנר לשחקן, וגם אז הוא עדיין לא יהיה באותו ראש אתכם.
ככל שהמשחק שלכם דורש יותר היכרות עם שיטה, עולם או ז'אנר מסויימים, כך חשוב יותר להבהיר בדיוק במה מדובר.

10:18 דברו לעניין
כדאי לחלק את הקדימון לשני חלקים: תיאור סיפורי, והסבר ישיר. השתמשו בחלק התיאורי כדי לשבות את תשומת הלב, ובהסבר הישיר כדי לוודא שהשחקנים הפוטנציאלים יודעים בדיוק למה לצפות, והאם זה מתאים להם.

11:48 כללים כלליים לכתיבת קדימון
עשו עבודת הכנה. עברו על קדימונים של שנים קודמות, מצאו מי מביניהם מושכים אתכם במיוחד, אספו אותם, ונסו להבין מה, בעצם, הופך אותם לטובים בעיניכם. מהם שניים-שלושה עקרונות בולטים, שחוזרים על עצמם בין כולם?
רגשו את הקורא. השתמשו בטקסט כדי לעניין את הקורא. אל תתנו תיאור של מקום – עדיף לתת תיאור של מצב, כזה שמעלה את השאלה "מה יקרה עכשיו?"
לקדימונים מינימליסטים או מסתוריים יש אומנם כוח מסויים, אבל זכרו שאתם מתחרים על תשומת ליבו של הקורא מול המשחקים האחרים שרצים באותו הזמן. לפעמים הוא יעדיף ללכת על משחק אחר רק כי יותר ברור לו מהקדימון האחר מה בעצם הולך לקרות שם.

18:27 לא להאריך במילים
מארק טווין היה גאון.
המשפט הראשון והאחרון חשובים מאוד – הראשון צריך לתפוס את הקורא, האחרון צריך לגרום לכך שימשיך להתעניין ולזכור.
פרק 46 עסק במתן וקבלת ביקורת.
תחרות לכתיבת סיפור אימה בשני משפטים.
בהעדרו של האדם שאין באפשרותו את היכולת לשמור מפני הדרקון!
העמסת מילים נוספות, רק כדי להרחיב את הבהרת התוכן והמשמעות של הנאמר באופן שהוא יותר יוקרתי למראה וגם נותן את הרושם שהייתם רוצים להעביר, ובמיוחד לו האדרתם את המשמעות בניסוח מהגבוהים-גבוהים, בעיקר מקשה על הקורא להבין מה לעזאזל אתם רוצים ממנו.
מי שמזלזל בקדימון שלו, ולא טורח אפילו לקרוא אותו פעם נוספת בעצמו כדי לשכתב ולוודא שהוא ברור… בעצם אומר לי שהוא מזלזל בקדימון, ובי, בתור מי שאמור לקרוא את הקדימון. אז למה לעזאזל שאחשוב שהוא מוכן להשקיע במשחק? למה שאלך למשחק של מישהו שלא השקיע?

25:51 הגהה, הגהה, הגהה
תקנו את שגיאות הכתיב.
קראו מחדש את מה שכתבתם – עדיף יומיים לאחר מכן. ערכו שינויים כנדרש, כדי לוודא שהמסר שאתם רוצים להעביר אכן הועבר. אידאלית, כאמור, תנו גם למישהו אחר לקרוא ולהגיב.
עשו את הטקסט קריא. הפרידו לפסקאות, שימו נקודות. השתמשו ברווחים במקום הנכון, ו לא סתם איפהשבא לכם משפט.
גוגל דרייב.

29:18 תוכן
תנו לקורא, לשחקן הפוטנציאלי, משהו להיאחז בו. משהו שיש לי קשר אליו ויכול להיות לי איכפת ממנו – שאני רוצה לעשות משהו בנוגע אליו. עוררו בי אמפתיה.

31:06 הסיום
קדימון אידאלי הוא כזה שגורם לקורא לרצות להתחיל לשחק ברגע שהוא מסיים לקרוא, ולא מעוניין יותר לקרוא דברים אחרים, אלא להזמין עכשיו ומיד כרטיס למשחק שלכם. זה לא קל… אבל זו התחושה אותה עלינו לשאוף לעורר כשאנחנו כותבים קדימון.
אפשר לסיים עם שאלה, כזו שתשאיר אותי במצב בלתי מסופק, רומז לעתיד.
להתקיף את האפלה
דן הארמון
In Medias Res, דיברנו על זה בפרקים קודמים, למשל בפרק 9.
תחרות הסיפורים של עולמות
תיקי דרזדן (מלא בספויילרים! עדיף להזמין ישירות את הספר הראשון ולהתחיל לקרוא. סדרה מומלצת בחום)

35:50 לגבי השיטה
כדאי לכתוב שורה או שתיים על השיטה, במיוחד אם היא לא מוכרת במיוחד, או שהמשחק מיועד למתחילים.

37:23 שם המשחק
השם צריך להיות סקסי.
מטרתו של השם אינה לתאר את המשחק, אתה לא מנסה להסביר לי במה הוא עוסק. אתה מנסה למשוך אותי ולגרום לי להמשיך לקדימון עצמו, כדי שאקרא אותו.
אם אתם משתמשים בעולם מוכר, אולי כדאי לכתוב את שמו של המקור לפני השם, כדי להבהיר במה מדובר. בכל מקרה, בטח שלא כדאי לקרוא למשחק אך ורק בשם של המקור, כמו למשל "הארי פוטר". זה לא מספיק, ואולי תהיה כפילות עם משחקים אחרים.
נקודה חשובה נוספת, שלא הזכרנו בהקלטה: אם אתם שולחים שני משחקים שקשורים זה בזה, אבל לא באמת חייבים לשחק באחד כדי לשחק בשני, אל תקראו להם "חלק א'" ו-"חלק ב'". זה רק מבלבל. תנו לכל אחד שם משלו, והבהירו בהערות לשחקנים שכדאי לשחק אותם לפי סדר.

40:57 דברים נוספים לשקול
כדאי שלא לכתוב באנגלית, אלא אם המשחק עתיד לרוץ כולו באנגלית.
בכלל, כדאי להתחשב בכך שאתם לא בטוחים איך הפורמט של הטקסט יראה באתר. אם הכנסתם פנימה כתב מודגש או נטוי, או קישור או תמונה, זה לאו דווקא ישרוד – שימו לב.
כשאתם שולחים קדימון, הוא אף פעם לא נשלח לבד – זכרו לשלוח את כל שאר הפרטים על המשחק! כמה משתתפים, מקסימום ומינימום? גיל, מקסימום ומינימום? כמה זמן נמשך? איזה דרישות מיוחדות יש לכם? 

46:01 חדשות ועדכונים
תוצאות תחרות כתיבת ההרפתקאות
כנס רוחות הדרום, תיאטרון הפרינג' בבאר שבע, 5 ביוני, 12 בצהריים עד הערב. מאורגן בידי החבר'ה מהפודקאסט מבוכים ודרקונים ומה שבאמצע, בשיתוף עם העמותה למשחקי תפקידים בישראל.
אגודת מגלי הארצות, Pathfinder Society בישראל
הגמדים חופרים בגיבורים 2014: יום חמישי, 17 באפריל, 12 בצהריים. בואו עם שאלה! ומאפים.

נפתחה ההרשמה גם לאירועים הנוספים שערן מארגן:
טורניר חוקרי המבוכים
משחקים חצי-אפויים
תעוזה לפי דרישה לא דורש הרשמה מראש. במהלך יום חמישי, משחק חדש מתחיל כל שעתיים.

טורניר חוקרי המבוכים הוא הרפתקה תחרותית בכנס גיבורים 2014, בו שש חבורות הרפתקנים עוברות את אותה ההרפתקה בו-זמנית, והשחקנים הטובים ביותר מכל קבוצה נבחרים לקבל פרסים. 
המשחק יתנהל בשיטת "העידן ה-13", גרסה פשוטה ומעודדת יצירתיות של מבוכים ודרקונים. אם אתה יודע לגלגל ק20, אתה יודע איך לשחק.

פרטים נוספים על השיטה והסגנון; פרטים נוספים מאתר גיבורים.

איך להתכונן לטורניר?

הקשיבו להקלטה של המנחים לומדים את המשחק, ולמדו אותו בעצמכם!

תנו מבט בדפי הדמות, והכירו אותם עוד לפני שאתם ניגשים לשולחן.

(בהערת צד, דפי הדמות האלו אינם מייצגים לשיטה; הם כוללים פחות יכולות, או יכולות פשוטות יחסית, עקב צרכי הטורניר)

איך עובד השיפוט?

בסוף ההרפתקה כל שחקן יקבל דף עם הסעיפים הבאים:

  • עם מי מהאחרים בשולחן היה לו הכי כיף לשחק.
  • מי היה הכי יצירתי עם השיטה, והשתמש יפה באייקונים שלו, בדבר הייחודי שלו, וביכולות שלו כדי לקדם את החבורה.
  • מי גילם את הדמות באופן הכי מעניין, כך שהיה כיף לצפות בה והיא יצרה סיפור מעניין.

המנחה בינתיים מדרג שני שחקנים שהיו הכי סבבה לטעמו.

השחקנים בציונים הגבוהים ביותר מכל השולחנות הם המועמדים לפרס. או-אז יעלו השחקנים האלו בפני המנחים, שיקשיבו להם מתארים את הקטע הכי מגניב של דמותם מהמשחק, ויתנו ניקוד בהתאם. השחקן במקום הראשון מקבל את הספר של העידן ה-13! מקומות שני ושלישי יקבלו פרסים גם הם, וייתכן שאפילו רביעי וחמישי יקבלו משהו קטן.
המשחק והשיפוט מתרחשים כולם ברוח ספורטיבית טובה – הכי חשוב לנו שכולם יהנו מהמשחק, עם מלא הרפתקאות שיהיה כיף לספר עליהן אחר כך.

הרשמו לטורניר כאן!

על כתפי גמדים הוא פודקאסט שבועי, בו אורי ליפשיץ וערן אבירם מדברים על משחקי ושחקני תפקידים, מתמקדים מדי פרק בנושא מסויים או במייל שקיבלנו.

לחצו להאזנה לפרק הנוכחי:

 

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

(לחצו כאן בכפתור ימני כדי להוריד את הקובץ)

בתוכנית הפעם
המשך משבוע שעבר, והפעם: איך להתאים את תוכן ההרפתקה, ובאיזו שיטה וכלים להשתמש?

עקבו אחרינו בדף הפייסבוקבעמוד הגוגל+, או בטוויטר.
הרשמה לפרקים עתידיים: דרך iTunes או iCast. ניתן להירשם גם לעדכוני הפוסטים עצמם, ב-RSS.
כתובתנו למשלוח מיילים: gamadim@roleplay.co.il. שלחו לנו תגובות לדברים שאמרנו, שאלות לגבי דברים שקרו במשחקכם, או הצעות לנושאים שמעניינים אתכם. 

 

הקדמה
זהו המשכו הישיר של פרק 56. האורחים שלנו הם נועם אברהמי (מייל), מחברת קרן השפע, ויותם אבני (מייל), שמריץ עצמאית בעיקר במרחבי הצפון (חיפה, עמק יזרעאל והגליל המערבי) ובתל-אביב. 

00:33 התאמת תוכן
נועם אומר שבהחלט אפשר להריץ לילדים משחק עם רבדים, אבל כדי לעשות זאת צריך לברר מה הם אוהבים. בחד"פ, צריך להבין את זה מהם, ואפשר אפילו עוד לפני תחילת המשחק, למשל מהחפצים שיש שיש להם, איך שהם לבושים, או איך שהם יושבים מסביב לשולחן.
קריאה קרה, דיברנו על זה הרבה גם בספק סביר, כי זה משהו שנתקלים בו הרבה בעולם הספקנות.
נועם שומר על אוסף רב של "שלדים" להרפתקאות, עליהם הוא מלביש את הדברים שמעניינים את הילדים.
Adventure Path, מסלול הרפתקאות, הוא סדרה של 6-12 הרפתקאות שיוצרות ברצף מערכה שלמה מדרגה 1 ועד למקסימום.
Paizo, המוציאים לאור של Pathfinder
יותם מריץ הרפתקה מוכנה כי זה נותן לו קו עלילה לחזור אליו, הוא מעדיף להתחיל עם כל הפרטים ואז להוריד כמה שצריך כדי להתאים לילדים.
Rise of the Runelords

14:57 שיטה וכלים
יותם מריץ Pathfinder, ואז אומר הרבה דברים שאני לא מסכים איתם.
ואנור, התרגום העברי של עולם המבוך. בתזמון טוב, ממש היום עלתה כתבה שמציגה כמה מהתכונות הנהדרות של עולם המבוך.
Pathfinder, ובהשלכה גם מו"ד 3.5, אינה שיטה טובה לשחק עם ילדים. גם על מו"ד 4 אני ממליץ רק חלקית (גרסת ה-Essentials מקבלת המלצה יותר מלאה, אבל היא לצערנו לא מתורגמת לעברית). הסיבה העיקרית שיותם משתמש בה, היא שהוא מכיר אותה היטב.
Warhammer Fantasy Roleplay
ברומ"ח ישמחו להציג בפניכם את השיטה, ומדי פעם עורכים איתה סדנאות היכרות.
כדאי להביא איזה מגדיר מפלצות בכל מקרה, כי המימד הויזואלי מאוד חשוב.
מהסיבה הזו, יותם גם משתמש באסימונים צבעוניים מודפסים.
עם Token Tool אפשר ליצור אסימונים בקלות ובמהירות.

27:05 כלי תגמול ועונשין
יותם משתמש בנקודות שחורות, שמקשות עליך לקבל נקודות לבנות (עליהן דובר בפרק הקודם), או מגדילות את טווח הכישלון הקריטי.
הוא גם משתמש בנקודות ניסיון, ומחלק אותן שווה בשווה בין כל החבורה – כך שאם מישהו עשה משהו יוצא דופן, הוא עוזר לכל החבורה להתקדם.

32:20 חדשות ועדכונים
האנגאוט משחקים לקראת גיבורים, עם פיראטים ומבוכים.
Dungeon Crawl Classics Role Playing Game, ולרכישה ב-PDF
פרק 12, סדנאות אימפרוביזציה
פרק 10, לגלגל בהחבא או מול השחקנים
מלגה לחקר משחקי תפקידים
פרק חדש של ננסק

בלוג זה הינו בית מחסה לגמדים

יצירת קשר

בכל שאלה בענייני הבלוג, משחקי תפקידים, חוקים ספציפיים, פרויקטים, הצעות, רעיונות וכל נושא, nnesk1 ב-gmail.com.

אם כי אני אישית מעדיף RSS, מרכז לי את האינטרנט במקום אחד.

על כתפי גמדים בגוגל+

חנות משחקי התפקידים המרכזית ברשת

DriveThruRPG.com

קטגוריות

ארכיון

וי בריבוע

אני רק אשים את זה כאן