20 באפריל 2014 14:58

איך היו גיבורים?

לאלו שלא יודעים, במהלך חמשת החודשים האחרונים הייתי הדובר של כנס גיבורים, שנערך בשבוע שעבר בתל-אביב. איתי בן-עברי, בעל החזון והמנהל, התחיל להתייעץ בי עוד לפני שהכנס הוצע, ואחר כך נעזר בי תוך כדי הפיתוח, כי אנחנו רואים עין-בעין לגבי פיתוח משחקים שולחניים בארץ. כשהיה לי ברור שהכנס מנסה להשיג את מה שאני חושב שכנס שכזה צריך להשיג, השתדלתי לתרום לו ככל האפשר מאותה נקודה והלאה. (זה בהחלט עוזר שאני עובד רק בחצי משרה!)

חלק גדול מהפעילות הזו כלל ארגון מספר אירועים בכנס, כדי שיהיה מלא בדברים מהסוג שהייתי רוצה לראות בו.

אז איך היה?

ברביעי בצהריים נתתי הרצאה בשם העולם של כולנו, על יצירת עולם מערכה משותף, איך לעשות זאת ולמה זה כדאי. היו בהרצאה כ-10 אנשים, פעילים, מועילים, ואני חושב שהם נהנו וכולנו יצאנו משם עם יותר מכפי שנכנסנו.

ההרצאה תעלה לכאן עם תוספות, במהלך השבוע הקרוב.

 

בחמישי בערב נערך טורניר חוקרי המבוכים, אליו התכוננו זה זמן מה. בכנס שכחתי להודות למנחים, ובאמת שצריך: דימה וגנר, איתמר ראוך, ניר וקנין, חן ורדי, דניאל פידלמן ועדי אלקין (שאומנם לא הגיעה עקב מחלה, אבל היתה מעורבת ונלהבת בכל השלבים). כולם עשו עבודה מצוינת, ואני לא נוהג לייחס תארים שכאלו כלאחר יד.

אני עצמי לא הרצתי בטורניר, הסתובבתי בין השולחנות כדי לספק תמיכה (לא היה צריך הרבה), לאסוף רשמים, לרשום לקחים, ולהכין את דפי הניקוד שאומנם הדפסתי אבל שכחתי בבית. ארבע קבוצות מלאות יצאו לעבר מבצר הבזלת אשר שב מן המעמקים, וכולן התמודדו מול התפלצת הקדומה שבמעמקיו, אבל בתכל'ס, לכל אחד היתה הרפתקה אחרת בתכלית. יאי העידן ה-13!

לכולם היה ברור שהטורניר לא באמת יכול לבדוק מיהו השחקן הטוב ביותר, אבל, בדומה להנחיה האולימפית, העיקר הוא להנות ולחלק פרסים למי שעשה לכולנו כיף. נראה שמערכת הניקוד עבדה, סה"כ, כמו שצריך, ובעיקר אני מרוצה מכך שהסיפורים של השחקנים הנבחרים עשו לכולם שמח ונתנו תחושה שלחבר'ה האלו מגיעים הפרסים שלהם – בלי מרירות לאף אחד. אפילו התבלבלנו בפרסים, בין המקומות ה-2-3 וה-4-5, אבל נראה שבסוף כולם יצאו מרוצים.

אז מי ניצח? השחקן שהחטיא ב-1 טבעי עם התקפת גרזן, כך שהנשק שלו ננעץ בגזע עץ, והוא החליט להשתמש ביחס האייקון שלו עם שליט המתים כדי להגיד שהגרזן בורך ללא ידיעתה של הדמות להפיח חיים בדבר המת הראשון בו יפגע, וזהו העץ, וכך הוא הפך לעצנע זומבי תחת שליטתו. נפלא.

ההרפתקה כולה תעלה לבלוג בהמשך!
ובשנה הבאה, טורניר חוקרי המבוכים 2.

 

לאורך יום חמישי נערכו משחקי תעוזה לפי דרישה, משחקים סיפוריים לפי הזמנתם של השחקנים הנאספים. כל שעתיים התחיל משחק חדש, ואת המשמרות איישו אלון אלקין, ניר וקנין וחגי קובץ', ושוב, תודה להם על הנכונות להצטרף, להתארגן, ולעשות פאנן לאורחים. ההרצות האלו היו פחות טובות מכפי שיכולות היו להיות, עקב ענייני מיקום, השקעה (מצידי בעיקר), ועוד כמה פריטים.

לקחים נאספו, ובכנס הבא תהיה שוב תעוזה לפי דרישה – משופרת.

 

בחמישי בצהריים הגיע אורי ליפשיץ והקלטנו פרק של הגמדים חופרים, שיעלה מחר. כרגיל, היה אחלה – הקהל מגיב, נלהב, מביא שאלות מעניינות. וכרגיל, חלק מהשאלות היו כל כך מעולות, שפשוט לא הספקנו לעסוק בהיקף העצום שלהן בטווח הזמן שהוקצב.

 

בחמישי בערב נערך משחקים חצי-אפויים, אירוע בו היתה לשחקנים הזדמנות לשחק באחד מזוג משחקים שנמצאים כרגע בפיתוח – AvataRPG של אלעד לרנר, מתן איסק ומאיה פייביש, והמשחק בעל השם הזמני "מיומנות נפרדת לכל לחש וכלי נשק" (כן) שאני עובד עליו מאז ספטמבר. הפלייטסט למשחק שלי הלך סבבה, בכך שהמסקנות היו, ברובן הגדול, דברים שאני כבר יודע. כלומר, נראה שאני מודע לבעיות של המשחק. עם זאת, יש עוד מלא עבודה שצריך לעשות על המשחק הארור הזה, כי הבעיות האלו אליהן אני מודע, הן גדולות. מיכאל פבזנר ורני שרים שיחקו איתנו ונשארו אחרי המשחקים כדי לדבר איתנו על המכאניקה ולהציע עצות, מה שבהחלט עזר לי ואני מאמין שגם לחברי AvataRPG.

אני מאוד מקווה שבכנס עתידי יערך עוד אירוע של משחקים חצי-אפויים, עם אותם משחקים, ועם אחרים.
(אולי כבר הבנתם שאני בקטע של מוסדות מתמשכים, לא אירועים חד-פעמיים.)

 

בערב חמישי הסתיים הכנס. בהנחיה האולימפית לא השתתפתי, אבל היה כיף לראות את כמות המשתתפים הגדולה, ואת הסיכומים שלהם.
מה שמזכיר לי, אני מעוניין לקרוא את הסיכומים שלכם גם! אביב מנוח ואנוכי החלטנו להעלות למגזין גיבורים סיכומי חוויות מהכנס, וגם באופן פרטני, ממשחקים ספציפיים (למשל, איך יצרת את ההרפתקה להנחיה אולימפית? האם זה רץ כמו שרצית?). כבר קיבלנו כמה רשמים שכאלו, אבל שלחו לנו עוד (nnesk1 בג'ימייל), ונפרסם אותם במגזין ובעמוד הפייסבוק של גיבורים.

קיבלתי תודה ענקית מאיתי בן עברי, לצד המהדורה המוגבלת של ההדפסה המחודשת של AD&D המקורי (!). בהתאם, יש לי המון תודות לתת, אז ללא סדר מיוחד:

איתי בן עברי, על שרצה, ואז עשה.
מיכאל גורודין, שדחף שמה שאיתי רוצה, יעשה.
אביב מנוח, היינו צוות יעיל להחריד.
צוות המשחקים, ובעיקר ניב מרקל, ואז איל רזניק, ואז אורי פרידמן (לפי סדר העבודה שלי מולכם!), וכמובן שקרן גרינברג, שהלוואי והייתי יכול לעבוד מולה בכל פרויקט מלחיץ אי פעם.
צוות לוגיסטיקה – בתור איש סגל, התחומים שלנו לא כל כך נגעו זה בזה, אבל הבנתי שהייתם ממש מעט, ובהתחשב בכך, עשיתם ממש הרבה. בתור מנחה, האדם אותו פגשתי רוב הכנס הוא, כמובן, אפי, שהיתה בכל מקום ועשתה את כל מה שצריך היה להיעשות שם, ללא הפסקה נראית לעין.
עודד ארבל, האיש הטכני, שעשה הכל תמיד וכשביקשתי וואו.
בנוסף: איתמר וייסברג, על הארגון וההתלהבות; יהודה חלפון, על הארגון וההתלהבות; אלעד לרנר, על הארגון וההתלהבות; כל המנחים שהיו בפרויקטים שלי וכבר ציינתי את שמותיהם, על ההתלהבות (הארגון היה שלי!); וכל החבר'ה בני ה-16 ומטה שהפגינו התלהבות, ונראה שאנסה לגייס אותם לתפקידי סגל בכנסים עתידיים; אורי ליפשיץ, על מגדל הפזמון, ואביב מנוח ויהודה חלפון שוב על העבודה שהשקיעו בחוברות התוכן; וגם ג'וש וצל על הגרפיקה לאתר.
שכחתי עוד הרבה אנשים שמגיע להם, ואני מתנצל. אל תהססו לשלוח הודעה ולהזכיר לי, ואוסיף אתכם כאן, כי עוד שנה – כשיתארגן הדבר הבא - ארצה לראות למי כבר הודתי בעבר, מה שאומר שכנראה ארצה אותו בתפקיד כזה שידרוש ממני להודות לו שוב.

 

מה עוד

יצאתי מגיבורים עם כמה מסקנות חשובות לגבי מה שהייתי רוצה שיהיה בארץ, דעתי השתנתה ושוייפה היטב בידי המתרחש. כמו כן למדתי כמה חדשות מרעישות שעדיין אין ביכולתי להרחיב לגביהן. חכו ל-2015.

יש לי עוד המון מה להגיד לגבי גיבורים, בתור איש סגל ובתור מי שרוצה לראות שינוי בכנסים בארץ, אבל כל זה כבר נאמר במספר דיונים שנערכים כעת בפייסבוק, ויאמר בסיכומים אחרים. בפייסבוק אפשר גם למצוא את אלבום התמונות שצילמתי, ואת הקריאה הפתוחה להגיש לי הערות, ביקורות והצעות לגבי הכנס.
האם באתם? מה היה טוב, מה אפשר לשפר?
האם לא באתם? למה בחרתם שלא לבוא, ומה יגרום לכם לבוא בפעם הבאה?
שלחו לי מייל!

ובהמשך: דרקוניקון 2014, רוחות הדרום, ומיתוס.

בנוסף סבורני כי יש לשקם את הגילדה.

 על כתפי גמדים הוא פודקאסט שבועי, בו אורי ליפשיץ וערן אבירם מדברים על משחקי ושחקני תפקידים.

לחצו להאזנה לפרק הנוכחי:

 

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

(לחצו כאן בכפתור ימני כדי להוריד את הקובץ)

בתוכנית הפעם
שיחקנו את המשחק הסיפורי "השנה השקטה" עם החבורה של אורי – והקלטנו את התוצאות!

עקבו אחרינו בדף הפייסבוקבעמוד הגוגל+, או בטוויטר.
הרשמה לפרקים עתידיים: דרך iTunes או iCast. ניתן להירשם גם לעדכוני הפוסטים עצמם, ב-RSS.
כתובתנו למשלוח מיילים: gamadim@roleplay.co.il. שלחו לנו תגובות לדברים שאמרנו, שאלות לגבי דברים שקרו במשחקכם, או הצעות לנושאים שמעניינים אתכם. 

 

פתיחה
סדר נעים לכולם! ואנחנו מתנצלים על איכות הקול המשתנה קצת בהתחלה.

1:37 קביעת התמה ואופי הקהילה

8:30 קביעת פני השטח

10:40 הוספת פרטים למפה

15:38 קביעת משאבים

22:20 איך עובד תור משחק

27:00 התור הראשון, תחילת האביב

1:02:00 תחילת הקיץ

1:43:25 תחילת הסתיו

2:32:19 תחילת החורף

2:43:30 הגעתם של רועי הכפור!
מיהם? ומה קרה אחר כך?

את השנה השקטה אפשר יהיה לשחק ב-"תעוזה לפי דרישה", כל שעתיים החל מ-10 בבוקר לאורך כל יום חמישי, בכנס גיבורים. 
אפשר לקנות את המשחק בגרסה פיזית, או ב-PDF.

המפה הסופית (ספויילרים!)

על כתפי גמדים הוא פודקאסט שבועי, בו אורי ליפשיץ וערן אבירם מדברים על משחקי ושחקני תפקידים.

לחצו להאזנה לפרק הנוכחי:

 

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

(לחצו כאן בכפתור ימני כדי להוריד את הקובץ)

בתוכנית הפעם
אורי ואני ממשיכים מסורת שהתחלנו בשנה שעברה, וממליצים על משחקים שמצאו חן בעינינו.

עקבו אחרינו בדף הפייסבוקבעמוד הגוגל+, או בטוויטר.
הרשמה לפרקים עתידיים: דרך iTunes או iCast. ניתן להירשם גם לעדכוני הפוסטים עצמם, ב-RSS.
כתובתנו למשלוח מיילים: gamadim@roleplay.co.il. שלחו לנו תגובות לדברים שאמרנו, שאלות לגבי דברים שקרו במשחקכם, או הצעות לנושאים שמעניינים אתכם. 

 הגמדים חופרים בגיבורים 2014, יום ה' החל מ-12:00.

ההמלצות של אורי

0:51 טיק טוק
2:00 בצל השמש השחורה
3:15 שיר של חול ושל שלג
4:35 קריטיום ופרמידת הלילה
5:47 רוצחי…. כלבלבים
6:45 משחקים חצי אפויים

ההמלצות של ערן

8:30 99 רוחות רעות
9:45 פרווה, קשקשים, נוצות וחיוך
11:40 האש המטהרת
13:00 הטבעת האחת: מצוד בערפל
15:00 משחקי נומנרה

עוד משחקים של Edge of the Empire! שני משחקי היכרות עם Warhammer Fantasy: נתיב הארורים, שירת המכשפה, ומשחק רב-שולחני מגניב על סיפון קיסרית הנהר שאינו היכרות, אבל הוא מגניב. 
פנטזיה אכזרית, היכרות עם Dungeon Crawl Classics

עמוד גיבורים מתעדכן כל יום בהמלצות קדימונים נוספים.

אגב, יש גם הרפתקאות מירוצללים בכנס! והרצאת היכרות עם סייברפאנק, למי שלא מכיר.

1 באפריל 2014 12:43

פרק 59 – על כתפי גמדות

על כתפי גמדות הוא פודקאסט שבועי, בו אביב אור ודסי אלבר-אבירם מדברות על משחקי ושחקניות תפקידים.

לחצו להאזנה לפרק הנוכחי:

 

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

(לחצו כאן בכפתור ימני כדי להוריד את הקובץ)

בתוכנית הפעם
חוויות אישיות ממערכה של העידן ה-13 עם עולם שנוצר במשותף, ולמה לשחק במירוצללים זה כיף?

עקבו אחרינו בדף הפייסבוקבעמוד הגוגל+, או בטוויטר.
הרשמה לפרקים עתידיים: דרך iTunes או iCast. ניתן להירשם גם לעדכוני הפוסטים עצמם, ב-RSS.
כתובתנו למשלוח מיילים: gamadim@roleplay.co.il. שלחו לנו תגובות לדברים שאמרנו, שאלות לגבי דברים שקרו במשחקכם, או הצעות לנושאים שמעניינים אתכם. 

 

פתיחה 
ערן כתב על הסשן המיוחד ל-1 באפריל, כאן. אולי אתם זוכרים את כתוביות הפתיחה של התפוז – אז ב-1 באפריל, גם זה זכה לטיפול מיוחד.

2:39 מערכת העידן ה-13
דברים שערן כבר כתב על העידן ה-13, והפרק בו דיבר על השיטה.
מיקרוסקופ

16:40 בארדים הם אחלה
בארד לא חייב להיות ככה, כמו שלוחם לא חייב להיות ככה. בארד יכול להיות גם, למשל, ככה, או ככה.

20:00 עוד קצת על העידן ה-13
הרצאה בגיבורים: בניית עולם מערכה ביחד, מנחה ושחקנים – למה כדאי לעשות זאת, ואיך?
טורניר חוקרי המבוכים בעידן ה-13
מיקרוסקופ ירוץ בתעוזה לפי דרישה, מתחיל כל שעתיים ביום חמישי.

25:05 מירוצללים
Almost Human
Shadowrun Returns
מהדורה 5 של מירוצללים ב-PDF, וחוקי ההתחלה המהירה להורדה.
מעדר

36:45 חדשות ועדכונים
ChuckleFish
Starbound
כנס London Super Comic Con
הקומיקס סינגולריות 1885
פנטזיה אורבנית
מרווין פיק
גורמנגסט
ההקלטה החיה של על כתפי גמדים, "הגמדים חופרים", ב-12 בצהריים ביום השני של גיבורים.

על כתפי גמדים הוא פודקאסט שבועי, בו אורי ליפשיץ וערן אבירם מדברים על משחקי ושחקני תפקידים.

לחצו להאזנה לפרק הנוכחי:

 

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

(לחצו כאן בכפתור ימני כדי להוריד את הקובץ)

בתוכנית הפעם
איך כותבים קדימון (טיזר) למשחק כנס, שיגרום לשחקנים לרצות לשחק במשחק שלך?

עקבו אחרינו בדף הפייסבוקבעמוד הגוגל+, או בטוויטר.
הרשמה לפרקים עתידיים: דרך iTunes או iCast. ניתן להירשם גם לעדכוני הפוסטים עצמם, ב-RSS.
כתובתנו למשלוח מיילים: gamadim@roleplay.co.il. שלחו לנו תגובות לדברים שאמרנו, שאלות לגבי דברים שקרו במשחקכם, או הצעות לנושאים שמעניינים אתכם. 

  

פתיחה
כנס גיבורים
ההרשמה נפתחה!
החלטתם לשפר את הקדימון? שלחו ל- games@giborim.org.il את הקדימון החדש, והבהירו באיזה משחק מדובר.
משחקי כנס: איך לכתוב ואיך להריץ?

3:10 להבהיר את האווירה של המשחק
השתמש בקדימון כדי לוודא שאתה והשחקנים תהיו באותו ראש. שהם יבינו באיזה ז'אנר, סגנון, אופי, אתם עומדים לשחק.

6:30 להבהיר את מידת ההיכרות הנדרשת
לא רק באיזו שיטה אתה משתמש, אלא גם עד כמה היא תבוא לידי ביטוי.
איזו מידת היכרות נדרשת? האם הוא מתאים למתחילים?
Edge of the Empire
אם המשחק מתרחש בעולם מסויים, על בסיס סדרה\ספר\משחק, הבהירו מהי מידת ההיכרות שנדרשת עם העולם.
אם המשחק הוא בז'אנר מסויים מאוד, כמו למשל סטימפאנק, הבהירו שזהו המצב. כתבו באופן ברור. אחרת תמצאו את עצמכם מוציאים זמן יקר להסביר את הז'אנר לשחקן, וגם אז הוא עדיין לא יהיה באותו ראש אתכם.
ככל שהמשחק שלכם דורש יותר היכרות עם שיטה, עולם או ז'אנר מסויימים, כך חשוב יותר להבהיר בדיוק במה מדובר.

10:18 דברו לעניין
כדאי לחלק את הקדימון לשני חלקים: תיאור סיפורי, והסבר ישיר. השתמשו בחלק התיאורי כדי לשבות את תשומת הלב, ובהסבר הישיר כדי לוודא שהשחקנים הפוטנציאלים יודעים בדיוק למה לצפות, והאם זה מתאים להם.

11:48 כללים כלליים לכתיבת קדימון
עשו עבודת הכנה. עברו על קדימונים של שנים קודמות, מצאו מי מביניהם מושכים אתכם במיוחד, אספו אותם, ונסו להבין מה, בעצם, הופך אותם לטובים בעיניכם. מהם שניים-שלושה עקרונות בולטים, שחוזרים על עצמם בין כולם?
רגשו את הקורא. השתמשו בטקסט כדי לעניין את הקורא. אל תתנו תיאור של מקום – עדיף לתת תיאור של מצב, כזה שמעלה את השאלה "מה יקרה עכשיו?"
לקדימונים מינימליסטים או מסתוריים יש אומנם כוח מסויים, אבל זכרו שאתם מתחרים על תשומת ליבו של הקורא מול המשחקים האחרים שרצים באותו הזמן. לפעמים הוא יעדיף ללכת על משחק אחר רק כי יותר ברור לו מהקדימון האחר מה בעצם הולך לקרות שם.

18:27 לא להאריך במילים
מארק טווין היה גאון.
המשפט הראשון והאחרון חשובים מאוד – הראשון צריך לתפוס את הקורא, האחרון צריך לגרום לכך שימשיך להתעניין ולזכור.
פרק 46 עסק במתן וקבלת ביקורת.
תחרות לכתיבת סיפור אימה בשני משפטים.
בהעדרו של האדם שאין באפשרותו את היכולת לשמור מפני הדרקון!
העמסת מילים נוספות, רק כדי להרחיב את הבהרת התוכן והמשמעות של הנאמר באופן שהוא יותר יוקרתי למראה וגם נותן את הרושם שהייתם רוצים להעביר, ובמיוחד לו האדרתם את המשמעות בניסוח מהגבוהים-גבוהים, בעיקר מקשה על הקורא להבין מה לעזאזל אתם רוצים ממנו.
מי שמזלזל בקדימון שלו, ולא טורח אפילו לקרוא אותו פעם נוספת בעצמו כדי לשכתב ולוודא שהוא ברור… בעצם אומר לי שהוא מזלזל בקדימון, ובי, בתור מי שאמור לקרוא את הקדימון. אז למה לעזאזל שאחשוב שהוא מוכן להשקיע במשחק? למה שאלך למשחק של מישהו שלא השקיע?

25:51 הגהה, הגהה, הגהה
תקנו את שגיאות הכתיב.
קראו מחדש את מה שכתבתם – עדיף יומיים לאחר מכן. ערכו שינויים כנדרש, כדי לוודא שהמסר שאתם רוצים להעביר אכן הועבר. אידאלית, כאמור, תנו גם למישהו אחר לקרוא ולהגיב.
עשו את הטקסט קריא. הפרידו לפסקאות, שימו נקודות. השתמשו ברווחים במקום הנכון, ו לא סתם איפהשבא לכם משפט.
גוגל דרייב.

29:18 תוכן
תנו לקורא, לשחקן הפוטנציאלי, משהו להיאחז בו. משהו שיש לי קשר אליו ויכול להיות לי איכפת ממנו – שאני רוצה לעשות משהו בנוגע אליו. עוררו בי אמפתיה.

31:06 הסיום
קדימון אידאלי הוא כזה שגורם לקורא לרצות להתחיל לשחק ברגע שהוא מסיים לקרוא, ולא מעוניין יותר לקרוא דברים אחרים, אלא להזמין עכשיו ומיד כרטיס למשחק שלכם. זה לא קל… אבל זו התחושה אותה עלינו לשאוף לעורר כשאנחנו כותבים קדימון.
אפשר לסיים עם שאלה, כזו שתשאיר אותי במצב בלתי מסופק, רומז לעתיד.
להתקיף את האפלה
דן הארמון
In Medias Res, דיברנו על זה בפרקים קודמים, למשל בפרק 9.
תחרות הסיפורים של עולמות
תיקי דרזדן (מלא בספויילרים! עדיף להזמין ישירות את הספר הראשון ולהתחיל לקרוא. סדרה מומלצת בחום)

35:50 לגבי השיטה
כדאי לכתוב שורה או שתיים על השיטה, במיוחד אם היא לא מוכרת במיוחד, או שהמשחק מיועד למתחילים.

37:23 שם המשחק
השם צריך להיות סקסי.
מטרתו של השם אינה לתאר את המשחק, אתה לא מנסה להסביר לי במה הוא עוסק. אתה מנסה למשוך אותי ולגרום לי להמשיך לקדימון עצמו, כדי שאקרא אותו.
אם אתם משתמשים בעולם מוכר, אולי כדאי לכתוב את שמו של המקור לפני השם, כדי להבהיר במה מדובר. בכל מקרה, בטח שלא כדאי לקרוא למשחק אך ורק בשם של המקור, כמו למשל "הארי פוטר". זה לא מספיק, ואולי תהיה כפילות עם משחקים אחרים.
נקודה חשובה נוספת, שלא הזכרנו בהקלטה: אם אתם שולחים שני משחקים שקשורים זה בזה, אבל לא באמת חייבים לשחק באחד כדי לשחק בשני, אל תקראו להם "חלק א'" ו-"חלק ב'". זה רק מבלבל. תנו לכל אחד שם משלו, והבהירו בהערות לשחקנים שכדאי לשחק אותם לפי סדר.

40:57 דברים נוספים לשקול
כדאי שלא לכתוב באנגלית, אלא אם המשחק עתיד לרוץ כולו באנגלית.
בכלל, כדאי להתחשב בכך שאתם לא בטוחים איך הפורמט של הטקסט יראה באתר. אם הכנסתם פנימה כתב מודגש או נטוי, או קישור או תמונה, זה לאו דווקא ישרוד – שימו לב.
כשאתם שולחים קדימון, הוא אף פעם לא נשלח לבד – זכרו לשלוח את כל שאר הפרטים על המשחק! כמה משתתפים, מקסימום ומינימום? גיל, מקסימום ומינימום? כמה זמן נמשך? איזה דרישות מיוחדות יש לכם? 

46:01 חדשות ועדכונים
תוצאות תחרות כתיבת ההרפתקאות
כנס רוחות הדרום, תיאטרון הפרינג' בבאר שבע, 5 ביוני, 12 בצהריים עד הערב. מאורגן בידי החבר'ה מהפודקאסט מבוכים ודרקונים ומה שבאמצע, בשיתוף עם העמותה למשחקי תפקידים בישראל.
אגודת מגלי הארצות, Pathfinder Society בישראל
הגמדים חופרים בגיבורים 2014: יום חמישי, 17 באפריל, 12 בצהריים. בואו עם שאלה! ומאפים.

נפתחה ההרשמה גם לאירועים הנוספים שערן מארגן:
טורניר חוקרי המבוכים
משחקים חצי-אפויים
תעוזה לפי דרישה לא דורש הרשמה מראש. במהלך יום חמישי, משחק חדש מתחיל כל שעתיים.

טורניר חוקרי המבוכים הוא הרפתקה תחרותית בכנס גיבורים 2014, בו שש חבורות הרפתקנים עוברות את אותה ההרפתקה בו-זמנית, והשחקנים הטובים ביותר מכל קבוצה נבחרים לקבל פרסים. 
המשחק יתנהל בשיטת "העידן ה-13", גרסה פשוטה ומעודדת יצירתיות של מבוכים ודרקונים. אם אתה יודע לגלגל ק20, אתה יודע איך לשחק.

פרטים נוספים על השיטה והסגנון; פרטים נוספים מאתר גיבורים.

איך להתכונן לטורניר?

הקשיבו להקלטה של המנחים לומדים את המשחק, ולמדו אותו בעצמכם!

תנו מבט בדפי הדמות, והכירו אותם עוד לפני שאתם ניגשים לשולחן.

(בהערת צד, דפי הדמות האלו אינם מייצגים לשיטה; הם כוללים פחות יכולות, או יכולות פשוטות יחסית, עקב צרכי הטורניר)

איך עובד השיפוט?

בסוף ההרפתקה כל שחקן יקבל דף עם הסעיפים הבאים:

  • עם מי מהאחרים בשולחן היה לו הכי כיף לשחק.
  • מי היה הכי יצירתי עם השיטה, והשתמש יפה באייקונים שלו, בדבר הייחודי שלו, וביכולות שלו כדי לקדם את החבורה.
  • מי גילם את הדמות באופן הכי מעניין, כך שהיה כיף לצפות בה והיא יצרה סיפור מעניין.

המנחה בינתיים מדרג שני שחקנים שהיו הכי סבבה לטעמו.

השחקנים בציונים הגבוהים ביותר מכל השולחנות הם המועמדים לפרס. או-אז יעלו השחקנים האלו בפני המנחים, שיקשיבו להם מתארים את הקטע הכי מגניב של דמותם מהמשחק, ויתנו ניקוד בהתאם. השחקן במקום הראשון מקבל את הספר של העידן ה-13! מקומות שני ושלישי יקבלו פרסים גם הם, וייתכן שאפילו רביעי וחמישי יקבלו משהו קטן.
המשחק והשיפוט מתרחשים כולם ברוח ספורטיבית טובה – הכי חשוב לנו שכולם יהנו מהמשחק, עם מלא הרפתקאות שיהיה כיף לספר עליהן אחר כך.

הרשמו לטורניר כאן!

על כתפי גמדים הוא פודקאסט שבועי, בו אורי ליפשיץ וערן אבירם מדברים על משחקי ושחקני תפקידים, מתמקדים מדי פרק בנושא מסויים או במייל שקיבלנו.

לחצו להאזנה לפרק הנוכחי:

 

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

(לחצו כאן בכפתור ימני כדי להוריד את הקובץ)

בתוכנית הפעם
המשך משבוע שעבר, והפעם: איך להתאים את תוכן ההרפתקה, ובאיזו שיטה וכלים להשתמש?

עקבו אחרינו בדף הפייסבוקבעמוד הגוגל+, או בטוויטר.
הרשמה לפרקים עתידיים: דרך iTunes או iCast. ניתן להירשם גם לעדכוני הפוסטים עצמם, ב-RSS.
כתובתנו למשלוח מיילים: gamadim@roleplay.co.il. שלחו לנו תגובות לדברים שאמרנו, שאלות לגבי דברים שקרו במשחקכם, או הצעות לנושאים שמעניינים אתכם. 

 

הקדמה
זהו המשכו הישיר של פרק 56. האורחים שלנו הם נועם אברהמי (מייל), מחברת קרן השפע, ויותם אבני (מייל), שמריץ עצמאית בעיקר במרחבי הצפון (חיפה, עמק יזרעאל והגליל המערבי) ובתל-אביב. 

00:33 התאמת תוכן
נועם אומר שבהחלט אפשר להריץ לילדים משחק עם רבדים, אבל כדי לעשות זאת צריך לברר מה הם אוהבים. בחד"פ, צריך להבין את זה מהם, ואפשר אפילו עוד לפני תחילת המשחק, למשל מהחפצים שיש שיש להם, איך שהם לבושים, או איך שהם יושבים מסביב לשולחן.
קריאה קרה, דיברנו על זה הרבה גם בספק סביר, כי זה משהו שנתקלים בו הרבה בעולם הספקנות.
נועם שומר על אוסף רב של "שלדים" להרפתקאות, עליהם הוא מלביש את הדברים שמעניינים את הילדים.
Adventure Path, מסלול הרפתקאות, הוא סדרה של 6-12 הרפתקאות שיוצרות ברצף מערכה שלמה מדרגה 1 ועד למקסימום.
Paizo, המוציאים לאור של Pathfinder
יותם מריץ הרפתקה מוכנה כי זה נותן לו קו עלילה לחזור אליו, הוא מעדיף להתחיל עם כל הפרטים ואז להוריד כמה שצריך כדי להתאים לילדים.
Rise of the Runelords

14:57 שיטה וכלים
יותם מריץ Pathfinder, ואז אומר הרבה דברים שאני לא מסכים איתם.
ואנור, התרגום העברי של עולם המבוך. בתזמון טוב, ממש היום עלתה כתבה שמציגה כמה מהתכונות הנהדרות של עולם המבוך.
Pathfinder, ובהשלכה גם מו"ד 3.5, אינה שיטה טובה לשחק עם ילדים. גם על מו"ד 4 אני ממליץ רק חלקית (גרסת ה-Essentials מקבלת המלצה יותר מלאה, אבל היא לצערנו לא מתורגמת לעברית). הסיבה העיקרית שיותם משתמש בה, היא שהוא מכיר אותה היטב.
Warhammer Fantasy Roleplay
ברומ"ח ישמחו להציג בפניכם את השיטה, ומדי פעם עורכים איתה סדנאות היכרות.
כדאי להביא איזה מגדיר מפלצות בכל מקרה, כי המימד הויזואלי מאוד חשוב.
מהסיבה הזו, יותם גם משתמש באסימונים צבעוניים מודפסים.
עם Token Tool אפשר ליצור אסימונים בקלות ובמהירות.

27:05 כלי תגמול ועונשין
יותם משתמש בנקודות שחורות, שמקשות עליך לקבל נקודות לבנות (עליהן דובר בפרק הקודם), או מגדילות את טווח הכישלון הקריטי.
הוא גם משתמש בנקודות ניסיון, ומחלק אותן שווה בשווה בין כל החבורה – כך שאם מישהו עשה משהו יוצא דופן, הוא עוזר לכל החבורה להתקדם.

32:20 חדשות ועדכונים
האנגאוט משחקים לקראת גיבורים, עם פיראטים ומבוכים.
Dungeon Crawl Classics Role Playing Game, ולרכישה ב-PDF
פרק 12, סדנאות אימפרוביזציה
פרק 10, לגלגל בהחבא או מול השחקנים
מלגה לחקר משחקי תפקידים
פרק חדש של ננסק

את העם יש לחנך, את הילדים – לרומם. את הדעת – לפתח. על כן הוחלט לקרוא למקצועות המתורגמים על שם ארכטיפים ידועים, או ידועים למחצה, מהמיתוס הציוני. 

Paladin – שרמן, על שם הטנק ששרת את צה"ל במלחמותיו המוקדמות, והפך אחר כך למטרת אימונים עבור טנקים חדשים יותר. 
"אני רוצה לשחק שרמן עם היכולת הכאת עמלקים."

Sorcerer – פלישתי, שכן רק גויים מנוולים סוגדים לכישוף שחור!
"היזהרו, הפלישתי מטיל עלינו את חץ החומצה של דגון!"

Fighter – בן גוריון, שכן לא היה אמיץ ונועז כמותו. בנוסף, הוא יכול לעמוד על הראש, ולשרוד בתנאים הקשים ביותר. כלומר הנגב.
"בשביל הבן גוריון שלי אני לוקח כישרון שליטה בנשקי מפא"י."

Rogue – השואה, שכן חייבים לזכור ולא לשכוח.
"ראית שם בצללים? יש שם איזה שואה."

Bard – אח"י דקר, כי טרובדור הוא הכי אח"י.
"אני קורא לדקר שלי בנט, כדי שיהיה הכי אחי אח"י."

Monk – רוטשילד, כדי שלא נשכח את אחינו שבגולה, שתרמו לפיתוח הארץ. 
"לקחתי רוטשילד בגלל שאני הכי אוהב את המהלך שלו, חומה ומגדל! חומהומגדל! חומהומגדל!!"

Wizard – אצטגנין.
"אצטגנין!"
"לבריאות."

Druid – קק"ל, עבור שצימח, ולא הביל.
"כל קק"ל יכול להכיל לא-כלום בקלי קלות."

Cleric – לוי. מספיק נתנו קדימות לכוהן.
"אני לוי של אל הלהביורים."

Warlock – סרג'יו.
"סרג'יו, תביא בורקס! אני הטלתי לחשים דרגה 3 כשאתה עוד היית בשא"ש."

Ranger – באזל, שכן שם נוסדה מדינת היהודים. מדינה, כלומר אזור גדול, כלומר מקום שסייר מסתובב בו. רואים!? הכל מסתדר.
"לקחתי דרגה כבאזל, וגידלתי זקן שחור עבות רק ליתר ביטחון."

משחק נעים.

על כתפי גמדים הוא פודקאסט שבועי, בו אורי ליפשיץ וערן אבירם מדברים על משחקי ושחקני תפקידים, מתמקדים מדי פרק בנושא מסויים או במייל שקיבלנו.

לחצו להאזנה לפרק הנוכחי:

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

(לחצו כאן בכפתור ימני כדי להוריד את הקובץ).

בתוכנית הפעם
איך להריץ לילדים? איך מתכוננים למשחק, איך פותרים בעיות, ואיך מכניסים אותם לחוויה? חלק ראשון מתוך שניים.

עקבו אחרינו בדף הפייסבוקבעמוד הגוגל+, או בטוויטר.
הרשמה לפרקים עתידיים: דרך iTunes או iCast. (ניתן להירשם גם ב-RSS)
כתובתנו למשלוח מיילים: gamadim@roleplay.co.il. שלחו לנו תגובות לדברים שאמרנו, שאלות לגבי דברים שקרו במשחקכם, או הצעות לנושאים שמעניינים אתכם. 
 

פתיחה
האורחים שלנו הם נועם אברהמי (מייל), מחברת קרן השפע, ויותם אבני (מייל), שמריץ עצמאית בעיקר במרחבי הצפון (חיפה, עמק יזרעאל והגליל המערבי) ובתל-אביב.

3:11 הקדמה לנושא
כשעבדתי ברומ"ח, הרצתי במשך כשנה ומשהו לילדים, לחלקם למטרות טיפוליות.
הרצה לילדים היא לאו דווקא רק בשביל הכיף (שלך, בעיקר). המטרה יכולה להיות גם חינוך, טיפול, או כי זו עבודה (כסף), והשיקולים האלו משפיעים על, ובכן, הכל.
איתי קפון, יונתן כרמי, עמיחי גונן ודניאל זולוטניצקי הם רק חלק מהאנשים ששאלו אותנו לגבי הרצה לילדים.

7:11 הכנה לפגישה
לדעת מה אתה רוצה להשיג, לרשום לעצמך בפירוט, כדי להישאר ממוקד בזמן המפגש. זה עוזר להתגבר על אי-הודאות והחששות, בפעמים הראשונות.
לילדים כדאי להריץ כשעה עד שעה וחצי, בהתאם לגילם.
נועם מכין את הנושא שהוא רוצה להעביר, וחושב איך "להשחיל" את זה לתוך המפגש מבלי שהילדים ישימו לב.
יותם מריץ לילדים את אותו סוג תוכן שהוא מריץ למבוגרים, ומציע להריץ בסביבה נוחה להם.
הפוסט שכתבתי על הרצה לשחקנים מתחילים.
10 הדקות הראשונות של המפגש הן חלק מההכנה, כדי למנוע סיבוכים בהמשך. למשל לדאוג לסידור ישיבה.
פרק 25, ריקאפ ותחילת המפגש.
יותם ממליץ להכניס את הילדים מיד לתוך האקשן, בבום, שלא יהיה להם זמן להתחיל להתווכח על מי בוחר באיזו דמות ודברים שכאלו.

16:45 תפעול בעיות בזמן המפגש
נועם משתדל למנוע בעיות לפני שהן מתפשטות לכל הקבוצה. צריך להיות ערני, ולפעול במהירות – באופן גלוי, פתוח, מול כל השולחן – כדי לפתור את הבעיה מיד, בכך שמציעים לילד כמה דרכים אלטרנטיביות לחזור למשחק.
יותם מציע לדבר עם הילד על הבעיה. כמו כן, הוא מתנגד למתן עונשין בצורת הורדה בנק"ן או בכל צורה אחרת. הוא מעדיף לתת חיזוק חיובי, למשל באמצעות "נקודות לבנות" שמאפשרות לגלגל מחדש – מה שגם עוזר להמנע מתוצאה של חוסר אונים בקוביה.
ילדים בדרך כלל מגיעים למשחק תפקידים כדי להרגיש שהם יכולים להשפיע, ולכן הם מחפשים דמויות חזקות שמצליחות בפעולותיהן. שחקנים בוגרים יותר עשויים לרצות דברים נוספים מהמשחק – דרמה (שדורשת מפלה כלשהי), חוויה, בילוי לשעת פנאי, או אלף דברים אחרים. אבל אצל רוב הילדים, הרצון להשפיע הוא המניע העיקרי, ולכן כדאי לכוון את ההרפתקאות והשיטה לכיוון הזה. (וזו אחת הסיבות שאני חושב ששיטות כמו מו"ד אינן מתאימות, וארחיב בהמשך).
נועם מדגיש את החשיבות של יצירת אווירה חיובית, מעצימה ובונה, באמצעות מתן פרסים על התנהגות רצויה.

26:00 להעביר סצינת קרב
נועם אומר שכאשר באים לתת תיאור, במיוחד לסצינות אלימות או חזקות, חשוב להתחשב בילדים הספציפיים שבקבוצה, ולהתאים אותו במידת הצורך. הוא גם מציע לשמור על הסצינה קלילה ועם הומור, במיוחד אם המצב לא נוטה לטובת הדמויות, והשחקנים מתחילים להאשים זה את זה, כדי להקל על הלחץ.
יותם מברר עם הילדים אם יש משהו שהם מפחדים ממנו במיוחד, כדי לוודא שהוא לא נוגע בנקודות רגישות, אבל חשוב לו לשמור שיהיו במשחק דברים מבהילים או מרגשים, והוא אומנם חוסך בתיאורי דם, אבל לא מאוד.
נועם מדגיש כמה חשוב להישאר ערני, לחפש מי מהשחקנים משפיל את העיניים או נע באי-נוחות. לילד קשה להסביר את עצמו, אתה צריך לשים לב אליו.
ניתן להתכונן לשחקנים שכאלו, בשלב תכנון המפגש – לשים להם דברים אחרים להתעסק בהם, חידות או שיחות, בזמן שהאחרים נלחמים. זה חשוב מאוד, כי זה נותן להם תחושה של עשייה ושהם תורמים להתרחשות, מבלי שהם עושים משהו שגורם להם אי-נוחות.
נועם מציע לתת בופה של אפשרויות לילדים, וללמוד מהבחירה שלהם איזה סוג של משחק הם בעצם מחפשים.
סנאי נוראי.
פרק 24, גיבורי על! חלק ב'
Avengers
Batman: The Brave and the Bold, סדרה מצוינת! פרק המחזמר.

39:40 חדשות ועדכונים
יש תגובות מעניינות על פרק 53, לשחק פלאדין, וגם כאן.
המרתי את 'מחווה אחרונה למת' לשיטת כישוף וחרב במיוחד בשביל להקל על הרצה לילדים, כל הפרטים כאן.
אורי כתב על איך הופכים למומחה, במשחקי תפקידים ובכלל.
קבוצת Israeli Roleplayers
הכתבה של אבנר: בחן את עצמך, איזה מין שחקן אני?
Deeper in the Game
הכנסת עתקים למערכה
להחזיר את תחושת הפליאה
אודות ההנחיה האולימפית
טורניר חוקרי המבוכים 
אחוות מגלי הארצות, המשחק המאורגן של Pathfinder Society – הצטרפו להנחות ולשחק! דברו עם יהודה.
למאבאטי
כנס עולמות

לפני כמה ימים קיבלנו מייל לגמדים, עם שאלה של הורה שרוצה להתחיל להריץ מבוכים ודרקונים לשלושת ילדיו בגילאי 8 עד 11. הוא שאל, מהי הדרך הנכונה להתחיל איתם במשחק? 

עניתי שלדעתי הכי כדאי להתחיל במשהו שהוא: 
א. לגמרי בעברית,
ב. פשוט,
ג. חינמי, כדי שלא ידרוש השקעה כספית לפני שאתה יודע אם זה עומד להמשיך.

למרבה השמחה, יש אפילו שני דברים שעונים על ההגדרות. 
הראשון הוא כישוף וחרב, משחק דמוי מבוכים ודרקונים בעברית, פשוט ומהיר, עם דפי דמות יפים וחוברת קצרה, שנוצר בידי אבא שנמצא באותו מצב ממש. היא דורשת רק קוביות 6 פאות רגילות. 
השנייה היא עולמות פראיים, שאני חושב שהיא שיטת אקשן מהיר כיפית, פשוטה מאוד להסבר (אני תמיד משתמש בה בתור משחק היכרות לעולם משחקי התפקידים), אם כי עדיין כדאי שהמנחה יקרא את כל החוברת. המשחק המלא הוא באנגלית, אבל ההתחלה המהירה החינמית תורגמה לעברית. היא דורשת את כל הקוביות המיוחדות של מבוכים ודרקונים, וקלפי משחק רגילים. לצערי, דף הדמות שלה לא תורגם, אבל אפשר לשרבט משהו מהיר על נייר, וזה יספיק.
 
לגבי הרפתקה ראשונה, המלצתי על מחווה אחרונה למת, הרפתקה שכתבתי לפני כמה שנים, שבה חוקרים קבר אבוד של אביר שמת מזמן, מתמודדים עם רוחה של אשתו, נלחמים בנחש שלד ענק, ושוחים מתחת למים (וגם אחת הזוכות בתחרות מבוך בעמוד אחד 2012). הנתונים בהרפתקה מיועדים למבוכים ודרקונים מהדורה 4, והנה הגרסה האנגלית המתומצתת וחסרת הנתונים שהוגשה לתחרות.
 
לבקשתו של ההורה, שבחר בשיטת כישוף וחרב, המרתי את ההרפתקה לשיטה – בקווים כלליים – והנה הם מפורטים כאן.
בנוסף, השתדלתי להתאים אותה להרצה לשחקן אחד, מתוך הנחה שקל יותר להוסיף סכנה מאשר להפחית סכנה. אם אתם מריצים לשניים או שלושה ילדים, הוסיפו בערך אויב אחד לכל אזור, זה אמור להספיק.
אם אתם נמצאים במצב דומה, ומחפשים הרפתקה בטעם אחר (אולי כזו שכוללת דברים שאתם כבר יודעים שהילדים שלכם אוהבים – ולאו דווקא פנטזיה קלאסית!), אוכל לעזור למצוא או ליצור כזו גם. העיקר לשחק!
 
כמו כן, בעתיד הקרוב: המרה של מחווה אחרונה למת לעולמות פראיים, שהיא לטעמי שיטה מעניינת וטובה יותר מכישוף וחרב, גם בשביל שחקנים צעירים ומתחילים.

 

דירוגי קושי
הנה כמה קווים מנחים לשינוי המספרים שמופיעים בהרפתקה (ד"ק הוא "דירוג קושי"):
ד"ק 12-14 בהרפתקה דומה לד"ק 5-6.
ד"ק 15-17 דומה לד"ק 8-9.
ד"ק 18 ומעלה הוא כמו ד"ק 10 ומעלה.
מחסר 5- בהרפתקה דומה למחסר 2-.
מחסר 2- בהרפתקה דומה למחסר 1-.
הייתי שמרן למדי בהמרה הזו, והלכתי לכיוון מספרים נמוכים יותר (כדי שלשחקן יהיה קל יותר להצליח). אם אתה מגלה שהשחקן מצליח כל הזמן, והמספרים נמוכים מדי, העלה אותם בנקודה או שתיים.  

משימות
התעלם מכל "תגמולי הנק"ן" או דרגות המשימה, ודברים אחרים שלא אומרים לך כלום. העיקר הוא זה: מישהו מבקש מהשחקן משהו, שידרוש אומץ וגבורה, ואולי קצת חיפושים ומאמץ, ומציע לו בתמורה משהו – חפץ קסום או תגמול מיוחד אחר, למשל את ברכתו של אל.
תמציא מה שבראש שלך, זה לא צריך להיות "מדויק לפי החוקים": למשל, קמע שהופך אותך לעכבר, שיכול להתגנב בשקט ולרחרח, או חבל שתמיד נכרך מסביב למה שאומרים לו, לפי פקודה. חפצים שאפשר לעשות איתם דברים מגניבים – בהרפתקה הבאה, הוא ישתמש בהם בדרכים מקוריות ומעניינות.
 
איסוף מידע
זה המקום לתגמל את השחקן על כך שבחר במיומנויות ידע ואלכימיה, או לתת לו תחושה שהוא מפסיד משהו בגלל שלא לקח אותן. חשוב להראות שכל מיומנות יכולה להיות חשובה ושימושית, כדי שהשחקן ירצה לקחת את כולן, וירגיש שאפשר להתפתח למלא מקומות ותמיד יש לאן לשאוף. בנוסף, כאשר השחקן רואה שהמיומנויות שבחר מועילות, זה מתגמל אותו על הבחירות שביצע ביצירת הדמות.
 
השחקן לומד את כל המידע שמופיע לגבי דרגת הקושי שהצליח לגלגל, ומתחתיה. כדאי להבהיר שבמידה והיה מוציא יותר, היה לומד יותר – כך שכדאי לשפר את מיומנות הידע!
 
ידע היסטוריה
ד"ק 5: האביר נקבר במוזילאום גדול ביחד עם אישתו ומשרתיו. המוזליאום כלל גם מקדש של באהמות וחדרים המכילים את אוצרות הקבורה של המשפחה.
ד"ק 7: האביר וצבאו סגדו לבאהמות, אל הצדק והטוהר. מאמיניו אדוקים במיוחד, ומשרתיו של האביר עשויים לשוב אפילו אחרי המוות כדי לשמור על טוהר קברו של אדונם
ד"ק 9: חפציהם הפרטיים של האביר ואישתו נקברו ביחד איתם בקבריהם הפרטיים, וקללה תיפול על מי שיעז לבזוז את הקברים הקדושים האלו.
ד"ק 9, לגבי משימת השבת כתבי הקודש: טקסטים קדושים של בהאמות נשמרים לרוב לצד המזבח, שבאופן מסורתי ממוקם באולם התפילה שבקומה השנייה.
 
ידע הנדסה
ד"ק 5: בקברים מכובדים שכאלו נהוג לשים מקדש גדול במרכז המבנה, ואילו את הקברים עצמם לשים בחדרים תת-קרקעיים בצדדיו.
 
ידע טבע וסיירות
ד"ק 5: פרח הטריאל נדיר למדי, והוא נשאר רענן רק כשש שעות. הוא אינו מחזיק מעמד מחוץ לסביבת הביצה הלחה.
ד"ק 8: קומותיו התחתונות של הקבר הינן מקום מרבץ מצויין עבור יצורי ביצה נאלחים ורמשים מסוכנים, כדוגמת חרקי ענק או רפשים.
 
אלכימיה
ד"ק 5: פרח הטריאל נדיר למדי, והוא נשאר רענן רק כשש שעות. הוא אינו מחזיק מעמד מחוץ לסביבת הביצה הלחה.
 
זה גם מקום טוב לקצת משחק תפקידים. המצא שתיים-שלוש דמויות, או השתמש באלו שהוצגו מקודם. הן רוצות לפגוש את השחקן, או שאולי פוגשות בו במקרה (למשל, על הדרך לפני שהוא יוצא). הן מתחילות איתו שיחה, ורומזות למידע עסיסי כלשהו, באופן שיעודד אותו 
דמות: "הו, בהצלחה שיהיה לך בקבר! אני מקווה שיש לך מגפיים כבדות. בגלל כל הבוץ, כמובן."
שחקן: "כל ה…בוץ?"
דמות: מהנהן. "כן, בוודאי. בהצלחה!"
שחקן: "רגע, איזה בוץ?!"
ומתחילה שיחה, שבמהלכה אתה יכול לשחק את הדמות באופן מצחיק או מעניין, ולעודד את השחקן לגבש את דמותו באמצעות התשובות. 
 
יציאה להרפתקה
העיקרון הוא שהמסע אל הקבר מחולק לשלושה חלקים. הסבר לו שעליו למצוא את הפרחים, ואז למצוא את הקבר, ושאל אותו איך הוא עושה את המסע. תן לו 1+ לגלגול אם הוא מתאר באופן משכנע ומעניין. גלגל את המיומנות המתאימה בכל פעם, בד"ק 7, ואם הוא מצליח – קרה הניצחון. אחרת, קרה הניצחון החלקי. ב-1 בקוביה, קרה הכישלון.
 
חלק ראשון: התמצאות בביצה
החבורה מחפשת את דרכה בביצה, ומנסה להימנע מסכנות טבעיות שונות.
מיומנויות עיקריות: תבונה, עוצמה, ידע טבע וסיירות, אתלטיקה, עוצמה
כישלון: הדמויות נתקלות בבורות מים עמוקים ונחילי זבובים מוצצי דם, ומתעכבות בגלל בולי עץ רקובים שחוסמים את הדרך. הן מתעייפות מהמסע, וכל אחת מאבדת נקודת נזק אחת.
ניצחון חלקי: החבורה מגיעה ליעדה, על אף הלחות והקשיים.
ניצחון: החבורה מגיעה ליעדה במהירות מרשימה, עוקפת כל מכשול ונמנעת מכל נזק. מעודדים מהקלות בה גברו על סכנות הביצה, הם זוכים בתוסף 1+ לבדיקות מיומנות בשלב הבא באתגר המיומנות.
 
חלק שני: מציאת הפרחים 
החבורה צריכה לזהות את הפרחים הנכונים, ולקטוף אותם מבלי לפגוע בהם ומבלי להיפגע.
מיומנויות עיקריות: תבונה, אלכימיה, ידע טבע וסיירות
כישלון: הדמויות קוטפות בטעות סירפד איבה מצוי, וסופגות 1 נקודת נזק (וזה מגרד נורא!). אך בסופו של דבר הן מוצאות את פרחי הטריאל וקוטפות אותם.
ניצחון חלקי: הדמויות מוצאות את פרחי הטריאל וקוטפות זר שלם, אורזות אותו היטב בתיק.
ניצחון: הדמויות מוצאות גם את פרחי הטריאל וגם פחוח סתווי, צמח ביצות נדיר בעל תכונות רפואיות מרשימות. ניתן להשתמש במנה אחת מהצמח כדי להתגבר על מחלה כלשהי. הדמויות מצליחות לאסוף שלוש מנות כאלו.
 
חלק שלישי: הגעה אל הקבר
החבורה מתקרבת אל המוזליאום ונאלצת להתמודד עם הפתעה לא נעימה: מבין הערפילים מתגלים סימנים לנוכחות של דמויי אדם, מחנה כלשהו שהוקם בדיוק מחוץ לכניסה. 
מיומנויות עיקריות: זריזות, אולי אקרובטיקה או תחבולה, תלוי באופן בו מתוארת ההתגנבות
כישלון: הדמויות חושפות עצמן בצורה כלשהי, והגובלין מבחין בהן בטרם עת. הגובלין זוכה בסיבוב הפתעה.
ניצחון חלקי: הדמויות מבחינות בגובלין בזמן. הן מגיעות למיקום מועדף ממש בזמן שהגובלין מבחין בהן, וההיתקלות מתחילה כרגיל.
ניצחון: הדמויות מבחינות בגובלין מבלי שהגובלין הבחין בהן. הן זוכות בסיבוב הפתעה.
 
 
חדרי הקבר
מה שחשוב לשים לב לגבי כל תיאור אזור בהרפתקה, הוא הדברים שבאזור. ה-"חוקים" המפורטים לגביהם אינם חשובים, הנקודה היא שהם שם ושאפשר להשתמש בכולם תוך כדי קרב, בדרכים יצירתיות.
כמו כן, רוב המפגשים עם היצורים לא חייבים להתחיל ולהסתיים בקרב. הגובלין במחנה אומנם מבועת ועצבני, אבל תיאורטית אפשר להתגנב על פניו, או אפילו להרגיע אותו ולשחד אותו. שומר הרפאים יכול להשתכנע מסיפור גבורה כנה, או שקר מנוסח היטב. אולי אפשר להבהיל את הקרות'יקים ולהרחיק אותם באמצעות הצלחה בגלגול טבע וסיירות, שמלמד את השחקן שהעובש על הקירות יכול לגרום הבזק אור חזק שמפחיד קרות'יקים. קרבות הם מעניינים, אבל יש עוד הרבה סיפורים מעניינים שאפשר לספר מעבר לקרבות בלבד!
 
1. מחנה הגובלין
מה יש כאן: ערפל כבד, מדורה, קרקע בוצית, שק שינה. ברגע שהגובלין יבחין בשחקן, הוא יצווח על העכברוש להקיף את הדמות כדי שהשניים יתפסו אותה משני הצדדים. עם זאת, השחקן יכול להבהיל את העכברוש בצעקות או אש, ולגרום לו לברוח מהמקום. 
  • גובלין מנוול (חוסן 3): דירוג הגנה 7, עוצמה 3, נזק 1ק6.
  • עכברוש מחמד (חוסן 1): דירוג הגנה 5, עוצמה 2, נזק 1ק6 פחות 2.
 
2. חדר הכניסה
הגובלינים שיכנסו לכאן ישתמשו בחיפושית אש קטנה (בגודל אגרוף) בתוך כלוב, כדי להאיר את האזור. הם חשדנים וזהירים, ויעדיפו לברוח מאשר להילחם עד המוות. 
  • שני גובלינים מתגנבים (חוסן 3): דירוג הגנה 7, עוצמה 3, נזק 1ק6. 
 
3. מסדרון מוצף
מפיץ הצחנה גורם לריח איום ונורא, שגורם 1 נזק לכל מי שנמצא בקרבתו.
שרך הביצות הדביק מסוגל ללכת על התקרה, והוא צמח, כך שלא איכפת לו "לטבוע". יש לו זרועות ארוכות ודביקות, והוא יכול להיתפס על גבי הדמות, או אולי אפילו לנסות למשוך לה את התיק מהגב. 
  • שרך ביצות (חוסן 5): דירוג הגנה 7, עוצמה 2, נזק 1ק6.
  
4. חדר הקבורה
יש כאן שלושה קרות'יקים צעירים, חרקים דמויי נמלים בערך בגודל של כלב קטן. אחרי שיובסו כולם, התקרה תרעד, וחלקים ממנה עלולים ליפול על השחקן, בדיקת זריזות (אקרובטיקה) בד"ק 6 כדי לא להיפגע (2 נזק). בתוצאה של 1, קבור מתחת לאבן וצריך לצאת.
אז מופיע קרות'יק בוגר – בגודל של כלב גדול – עם חומצה נוטפת מהצבתות שלו. 
  • קרות'יק צעיר (חוסן 1): דירוג הגנה 4, עוצמה 1, נזק 1
  • קרות'יק בוגר (חוסן 10): דירוג הגנה 8, עוצמה 3, נזק 1ק6. אם הוציא מעל ל-10 בהתקפה, גורם עוד 1 נזק מהחומצה. הקרות'יק הבוגר לא ילחם עד המוות – אחרי שאיבד את רוב החוסן שלו, הוא יצווח ויסתובב לברוח אל המחילה.
 
 5. היכל ההסבה
מחלת קדפת הביצות פועלת כך: החולה סובל מחסר 1- לעוצמה, בגלל החום והעייפות. מדי בוקר הוא מבצע בדיקת עוצמה כדי להתגבר על המחלה. אם עבר ד"ק 6, הוא מרגיש מספיק טוב לאותו יום. אם עבר ד"ק 10, הוא מבריא.
אם הוא שותה הרבה ומקבל טיפול רפואי (גלגול אלכימיה), הוא מקבל 2+ לבדיקת העוצמה בבוקר למחרת.
 
6. המקדש
אשלית המזבח: כדי להתגבר על האשליה צריך להצליח בבדיקת תבונה בד"ק 9. בקש מהשחקן לגלגל תבונה, אבל אל תסביר למה! במידה והוא נכשל, רק תגיד שמשהו חשוד כאן.
הנחש השלדי הוא אל-מת ענק, באורך חמישה מטרים, עשוי כולו עצמות! בכל התקפה הוא מנסה לבלוע את השחקן, לתוך פנים השלד שלו, שהוא בעצם כלוב עצמות.
  • נחש שלדי (חוסן 10): דירוג הגנה 9, עוצמה 5, נזק 1ק6 ובליעה. אחרי שנבלע, השחקן צריך להסביר איך הוא מנסה להתחמק או לפגוע בנחש מבפנים, בזמן שהעצמות של הנחש מתחילות למחוץ אותו, 1 נזק בכל פעולה.
אוצר: שריון העור שעל בן המחצית הוא קסום, ומעניק 1+ לזריזות להתחמקות ממלכודות.
 
7. חדר האוצרות
יש כאן רק מפלצת חלודה. נראית ככה. מגניב, הא? 
  • מפלצת חלודה (חוסן 8): דירוג הגנה 8, עוצמה 3, נזק 2 וסיכוי להשמיד את השריון או הנשק של הדמות! השחקן צריך לגלגל זריזות (ד"ק 5) כדי להספיק לזוז בזמן, אחרת המחושים שלה מפוררים פיסת ציוד לחלודה. המפלצת מאוד אוהבת את החלודה, והיא תעצור את ההתקפה כדי לאכול את האבקה.
  
8. חדר הקבורה
יש כאן חייל רפאים אחד, השומר האישי של דאטאריוס שנשאר כאן אפילו אחרי מותו כדי לשמור על קברו של אדונו. 
  • חייל רפאים (חוסן 6): דירוג הגנה 9, עוצמה 4, נזק 1ק6 ודחיפה עם המגן, לעבר היציאה מהקבר. החייל מפסיק להתקיף ברגע שהוא מצליח להדוף את השחקן אל מחוץ לקבר.
    החייל הוא ישות רפאים, ולכן הוא עמיד מאוד בפני כלי נשק שאינם קסומים. עם זאת, רגשות עזים מסוגלים להשפיע עליו. אם השחקן מתקיף בזעם רב, או מתוך רצון חזק להגן על מישהו או להשיג משהו, הנשק גורם נזק רגיל. אחרת, הוא גורם פחות 2 נזק מהרגיל.
שומרת נזר הזהב היא חרב קסומה שנותנת 2+ בכל התקפה, והופכת את האוחז בה לחסין לפחד. עם זאת, יש לה רצונות משלה… היא תמיד שואפת להילחם באויבים קשוחים ומסוכנים, "כדי למגר את כל הרשע מפני העולם!" ואם השחקן נמנע מהקרב, היא תהיה איתו ברוגז למשך שעה-שעתיים ותסרב לתת לו את התוסף הקסום. 

בלוג זה הינו בית מחסה לגמדים

יצירת קשר

בכל שאלה בענייני הבלוג, משחקי תפקידים, חוקים ספציפיים, פרויקטים, הצעות, רעיונות וכל נושא, nnesk1 ב-gmail.com.

אם כי אני אישית מעדיף RSS, מרכז לי את האינטרנט במקום אחד.

על כתפי גמדים בגוגל+

חנות משחקי התפקידים המרכזית ברשת

DriveThruRPG.com

קטגוריות

ארכיון

וי בריבוע

אני רק אשים את זה כאן