לקראת טורניר חוקרי המבוכים

כעת תדעו למה אתם חייבים להריץ\להשתתף בטורניר חוקרי המבוכים שאני מארגן בגיבורים.

העידן ה-13 היא מבוכים ודרקונים בלי הבלגן ועם כל הכיף.
הדברים המעניינים בשיטה:

קובית ההסלמה – כל סיבוב קרב, הגיבורים מקבלים 1+ הולך ומצטבר לכל ההתקפות, כדי להאיץ את הקרב ושירגישו בנוח להשתמש ביכולות יומיות.
התקפה גמישה – מקצועות כמו הלוחם והטרובדור יכולים להפעיל השפעות מיוחדות בהתקפה לפי התוצאה הטבעית ב-ק20, למשל אם היא זוגית או מעל 11.
אייקונים יוצרים סיפורים – כל דמות מקושרת (מבחינת הסיפור!) לשניים-שלושה אישים חשובים מאוד בעולם, ויכולה להשתמש בקשר הזה כדי להשיג יתרונות, חפצים קסומים ועוד – אבל לעיתים, יש תסבוכים!
חפצים קסומים עם דעה משלהם – כל חפץ קסום שאתה משתמש בו דוחף אותך להתנהגות מסויימת, תמיד יש לו אישיות משלו.
הדבר הייחודי שלך – לכל דמות יש משהו יחודי, בלעדי, שמבדיל אותה מכל אדם אחר בעולם – ויכול להשפיע על הסיפור באופן מהותי.
להיכשל קדימה – גם אם לא הצלחת בגלגול, זה לאו דווקא אומר שהחטאת\נכשלת. לעיתים קרובות זה דווקא יגיד שהצלחת, אבל במחיר לא צפוי ולא רצוי.

הדוגמאות הבאות נלקחו מתוך המערכה שאני מריץ בימים אלו.
השחקנים המשתתפים הם:

דסי, האורקית הסיירת קלצ'וק. הדבר הייחודי שלה הוא, שהיא "מוגלי של מבוכים". היא גדלה בסביבת מבוכים ויודעת לקרוא אותם ואת השוכנים בהם, כמו מוגלי בג'ונגל.
אביב, הגמדת הטרובדורית קנדרה. הייחוד שלה: היא נושאת את ביצת הדרקונית האדומה האדירה, ויום אחד, רגעים לפני שתמות, הביצה תלחש לה מיהו האדם הבא שצריך לשאת אותה.
אביתר, בן האנוש הפלאדין איקרוס. הוא נצר לשושלת אבירים קדושה, ועתיד להוביל את המסדר, בין אם ירצה או לא.
אסף, האלף הקוסם אריסטון. הייחוד שלו נסתר מהשחקנים האחרים, אבל ברור שיש לו תחושת שליחות חדה, שמנוגדת בכך שנראה שהוא לא ממש מכיר את סביבתו.

נקמתו האחרונה של האוראשאר
החבורה ניצבה למרגלות צוק על חוף ים סוער, נהר של לבה זורם לתוך המים לידם. שלד של יצור ענק ומת נח מולם – השלד לא זז, אבל בתוכו היתה נעוצה בבירור החנית המופלאה שהביסה אותו. קלצ'וק החליטה לנסות למשוך את החנית החוצה… ולועו האדירה של השלד השתחררה, השיניים נופלות לעבר ידה! אביתר הכריז שהוא מיד דוחף את מגנו אל בין השיניים, כדי לתת לדסי תוסף לגלגול הזריזות. דסי גלגלה… 1 טבעי. היא הצליחה לשלוף את החנית, אך השיניים כרתו לה שתי אצבעות. הרגע נראה דרמטי מספיק כדי להצדיק שימוש גם בקוביית היחס של איקרוס עם הדרקונית השחורה האדירה, אלה חמורת סבר וקיצונית. היא זעפה עליו על כך שנכשל בלשמור על חברתו, ולכן מגנו הפך לשחור כולו, קסום, אך בעל אישיות עקשנית ותוקפנית. (קובית יחס תמיד עוזרת לדמות – אבל לפעמים, במחיר). קלצ'וק החלה בינתיים להתאמן בנשקי קפא"פ במקום הקשת לה היתה רגילה – ואחרי פגישה אחת החליפה את יכולת ההתקפה הכפולה בטווח בהתקפה כפולה בקפא"פ. ולא עקב חוק בית שלנו – החוקים מאוד גמישים, ואפשר להחליף כמעט כל החלטה מהעבר, תחת הסבר מספק.

הגונב מגנב נמצא בצרות צרורות
החבורה חלפה בסמטה צדדית בעיר נמל, בשעת לילה. קבוצת בריוני רחוב נעמדה מולם – אך לא סתם בריוני רחוב! במפגש הקודם, אביב גלגלה את קובית היחס שלה עם "נסיך הצללים", הגנב האולטימטיבי, הנוכל שמאחורי כל הפשע המאורגן. היא השתמשה בה כדי לקבל את "טופר הטופז", שמאפשר לה לטפס בקלות עם חבל, חפץ קסום שהיא המציאה באותו רגע כדי לעזור לה להתמודד עם המצוקים הגבוהים שלפניהם. אבל יצא לה גם סיבוך… ולכן החלטתי שהיא גנבה את טופר הטופז מנסיך הצללים. וכעת הגיע זמן התשלום. בריוני הרחוב, החלטתי, נשלחו בידי הנסיך – כדי לאסוף את הטופר בחזרה. אלא מה, איקרוס הצליח להוריד את מנהיגם במכה פתאומית אחת. קנדרה ראתה בכך הזדמנות, וניסתה לנצל את התדהמה של כולם כדי לגלגל בדיקה שתבהיל את כולם עוד יותר. בשיטה הזו אין גלגולי מיומנות נוקשים ומוגדרים מראש, ובמקום זאת, השאלה היא האם משהו בעברה של הדמות, המיוצג באמצעות הרקעים שלה, עוזר בבדיקה הנוכחית. לקנדרה יש את הרקע "חברה בשלישייה המוזיקלית נשרי הרעם", והוא נותן לה 3+ לכל בדיקה רלוונטית. אביב הסבירה איך כחלק מהופעותיה של קנדרה היא למדה לעשות הרבה רושם על קהל. שוכנעתי, והתוסף, ביחד עם הכריזמה שלה ותוצאת הגלגול, הספיק כדי לאפשר לה לתת אזהרה עצבנית כזו, שהבריונים התפזרו לכל עבר בבהלה. המספר אותו צריך לעבור, אגב, הוא כמעט תמיד 15, 20, או 25 – תלוי במידת האתגר, בין מאתגר לקשה עד מאוד.

 

בטורניר חוקרי המבוכים, כל שחקן יקבל דמות מוכנה ממקצוע אחר (לכל מקצוע מכאניקה מגניבה משלו, גם בקרב וגם מחוצה לו), עם שלושה רקעים ושני יחסי אייקון שיצטרך להחליט כיצד להשתמש בהם במשחק, באופן יצירתי ומועיל. השחקן גם יקבע לעצמו את הייחוד שלו, בתחילת המשחק. השחקנים ימדדו בידי חבריהם והמנחה, שיאמדו מי גילם את הדמות המעניינת ביותר, מי תרם הכי הרבה להתקדמות החבורה, ומי באופן כללי תרם ליצירת עולם וסיפור יצירתי ומגניב. ואז יחולקו פרסים למצטיינים!
בקרוב: סקירה של המקצועות והאייקונים שיהיו בטורניר.

פרק 53 – לשחק פלאדין

על כתפי גמדים הוא פודקאסט שבועי, בו אורי ליפשיץ וערן אבירם מדברים על משחקי ושחקני תפקידים, מתמקדים מדי פרק בנושא מסויים או במייל שקיבלנו.

לחצו להאזנה לפרק הנוכחי:

[audio:http://pod.icast.co.il/80e40212-8202-4716-b255-62ab94d12561.icast.mp3]

(לחצו כאן בכפתור ימני כדי להוריד את הקובץ).

כתובתנו למשלוח מיילים: gamadim@roleplay.co.il. שלחו לנו מחשבות משלכם על מה שאמרנו, דברים מעניינים שקרו במשחקכם, או נושאים שמעניינים אתכם. 
עקבו אחרינו בדף הפייסבוק של הפודקאסט, או בעמוד הגוגל+ שלנו.
הרשמה לפרקים עתידיים דרך iTunes או iCast. (ניתן להירשם גם ב-RSS)

בתוכנית הפעם
אביר הקודש, האלוף, הפלאדין, הוא כנראה המקצוע מעורר המחלוקת ביותר במבוכים ודרקונים לדורותיה. למה זה, ולמה אנחנו חושבים שהוא דווקא יכול להיות הכי מעניין?


פתיחה
הפרק הראשון שלנו (השישי, כלומר) עלה לפני שנה! 
דף הקישורים המרוכז שלנו, מעכשיו מתעדכן אוטומטית עם כל הקישורים שאנחנו מעלים לעמודי הפייסבוק והגוגל+, כדי להקל על מציאתם בעתיד.

4:30 מה בכלל מאפיין פלאדין
האלוף של ואנור
קוד ההתנהגות של הסמוראי, הבושידו
תלונות נפוצות: דמות חד-מימדית עם אופי צדקני ובלתי מתפשר שמעיק על השחקנים האחרים ולא משאיר מקום לתפניות ומשחק דמות מעניין. 
Pathfinder, הגרסה העדכנית של מו"ד 3.5
מאחר וההגדרה "מהו טוב" היא לרוב מורכבת למדי (וזה מאוד מעניין לשחק בעולמות בהן היא מורכבת), אני בכלל לא חושב שצריך להגדיר כך את הפלאדין. זה בכלל לא המאפיין המרכזי שלו. הדבר שמייחד את הפלאדין הוא המסירות שלו, וזה לא ממש משנה אם מדובר באידאל של טוב, או בכל אידאל אחר. הוא מקדיש עצמו לקידום עקרון כלשהו. מהרגע שהסכמנו שזה מה שהופך פלאדין לפלאדין, נפתחת בפנינו האפשרות לדבר על "מה זה טוב" כחלק מהדיון הכיפי במשחק, למשל במשבר אמונה של הפלאדין, ולא כויכוח על חוקים.
ה-bloodlines של ה-sorcerer בפאת'פיינדר.

19:50 דוגמאות לפאלאדינים מעניינים
להבדיל בין הכוהן לפלאדין בסוג האמונה שלהם.
משבר אמונה – בעיקרון בו מאמין הפלאדין, לאו דווקא באל.
פלאדין בתחילת דרכו, מנסה להתמודד עם העולם. מוכן לכופף את החוקים, כי הוא עוד לא מבין למה צריך להיות נוקשה.
הפלאדין שמבין איך העולם עובד. מעשי, אולי קצת ציני. מבין שדברים רעים יצטרכו לקרות, או שלפעמים צריך לפעול בחוסר כבוד, שלפעמים המטרה מקדשת את האמצעים.
פלאדין יכול להיות אדם שרואה עצמו כמי שדואג לקדם את ענייני העיקרון שלו – לאו דווקא על חשבון דברים אחרים, לאו דווקא בכל מחיר.
המסיונרים הנוצרים.
בבילון 5.
הפלאדין כמישהו שאוכף את הצדק, אבל לא באמצעות הצדק. הוא מוכן להפר את העקרונות כדי להגן עליהם. דמות "הסוכן" מהסרט Serenity הוא דוגמא מעולה לאדם שכזה.

32:33 היחס בין הפלאדין לאל
בעולם שבו הפלאדין קשור לאלים, חשוב להחליט מהו היחס בין האל לבין הפלאדין – וכוהנים. אולי, למשל פאלאדינים הם אלו שנבחרו בידי האל, בזמן שכוהנים הם אלו שהחליטו בעצמם להבין ולהפיץ את דבר האל בעולם – אפשר לומר שהם בחרו באל. ואז למשל נגיד שהפאלאדין מקדיש עצמו לקידום האינטרסים בפועל, והכוהן מקדיש את עצמו להבנת והפצת התורה. אבל יש עוד המון אפשרויות שונות למערכת היחסים הזו. בהתאם, יש המון אפשרויות לאופי של פאלאדין מעניין – למשל בדוגמה הזו, נבחר שלא רוצה להיות נבחר.
סיפור יונה הנביא.
ה-Sovereign Host מעולם המערכה אברון.

39:04 לשחק פלאדין לא מעיק
אם החבורה לא תסכים לשחק איתך אחר כך, זה לא משנה שיצרת דמות.
אם אתם רוצים לעשות שינוי בדמות, שישליך על הציפיות שיש לאחרים ממנה ברמה המכאנית (למשל, שהיא תרפא אותם), חייבים לתאם את הציפיות האלו מראש. למשל, לבנות לקראת זה במפגשים הקודמים – לתאר את משבר האמונה ההולך ונבנה – או לדבר על זה באופן גלוי עם השחקנים והמנחה.
כאשר לשחק דמות "באופן נאמן" עומד להפריע לכיף של הקבוצה – זה לא משחק "נכון", זה בדיוק ההיפך. זה משחק לא נכון. זו בעיה שכמובן לא רלוונטית בלעדית לפאלאדין.
משבר האמונה של הדמות של אורי מהמפגש הקודם שלו.

47:31 סיכום וסיום
בשחר האדמה כולם פאלאדינים, כי כל דמות מסורה לראיית עולם מסויימת. השיטה משלבת באופן מעניין (שמגרה משחק תפקידים!) בין הפן המכאני לפן התיאורי של המקצוע. יודעים מה, בפרק עתידי אנחנו צריכים לדבר על "מהו מקצוע", בעצם.
איזה פאלאדינים מגניבים היו לכם, או שיצרתם בהשראת הפרק הזה?

50:53 עדכונים
16 במרץ, כנס הארוקון לאנימה ומאנגה בראשל"צ, אורי ירצה על Neon Genesis Evangelion.
פרויקט הקומיקס של אביב ושלי, Singularity 1885. מתהווה בשלבים.
איך הפכה התכתבות בטוויטר למשחק תפקידים לשחקנים חדשים.
Legend לרכישה בדולר אחד ב-PDF.
קנו לחבריכם לימי הולדת משחקי תפקידים שאתם רוצים לנסות! וקנו משחקי תפקידים זולים ופשוטים לחבריכם שעדיין לא משחקים.
הרשמו להנחות בהנחיה האולימפית!
ה-Pathfinder Society
כנס המד"ב עולמות מתקרב, במקביל לכנס המשחקים גיבורים.
במוצ"ש הקרוב, האנגאוט על הנחיה אולימפית וטורניר העידן ה-13, נתתי סקירה של השיטה בפרק 49.  

מה אני מריץ בגיבורים

זהו, עכשיו אני יודע. והתחלתי לגייס מנחים:
 
טורניר חוקרי המבוכים
שיטה: העידן ה-13, גרסה פשוטה ומעודדת יצירתיות של מבוכים ודרקונים (אם אתה יודע לגלגל ק20 – אתה יודע איך לשחק). סיקרתי אותה בפרק 49 של 'על כתפי גמדים'. בקצרה: כולם יכולים לעשות דברים מגניבים, וזה כיף.
מנחים נדרשים: בין ארבעה לשישה. כרגע יש אותי, ומנחה נוסף שהביע הסכמה עקרונית להשתתף.
המשחק יתנהל כטורניר, עם פרסים לשחקנים ולמנחים הזוכים! המנחים נדרשים להיות הוגנים ופתוחים ליצירתיות והשתתפות מצד השחקנים. כל המנחים ישתתפו במשחק שיערך אונליין בהנחייתי, כמה שבועות לפני הכנס, ובו הם ילמדו להכיר את השיטה ואת חוקי הטורניר.
 
תעוזה לפי דרישה
הרצת משחקי סיפור: כרגע אלו הם Intrepid, מיקרוסקופ, והשנה השקטה. אם אתם מכירים ורוצים להריץ משחקים סיפוריים אחרים, גם סבבה!
מנחים נדרשים: שלושה סה"כ. ייתכן שיש מנחה אחת נוספת מלבדי, זה יהיה סגור רק באמצע מרץ. 
המשחקים ירוצו לאורך כל היום, אבל כל מנחה צריך להריץ רק פעמיים, כשלוש או ארבע שעות כל פעם. המנחה חייב להכיר לפחות משחק סיפורי אחד, בין אם אחד מאלו שכתובים כאן למעלה, או אחר. ניתן יהיה לארגן משחק היכרות לפני הכנס, בהשתתפות כל המנחים, אונליין.
 
משחקים חצי-אפויים
שלושה יוצרי משחקים, אני ביניהם, נריץ את שיטות המשחק שאנחנו מפתחים בימים אלו – השונות בתכלית אחת מהשנייה. זוהי הזדמנות לראות איך עובד פיתוח משחקים, ולעזור בתהליך. לאחר מכן אנו המנחים נשב ונדבר על המשחקים שלנו בינינו לבין עצמנו, וביחד עם מיכאל פבזנר מפרויקט מוזה (לא פתוח לקהל). 
 
הרצאה
במידה ואתחיל לתרגם את מו"ד 5 עד הכנס, אעשה הרצאה סדנתית על התרגום בהשתתפות קהל. 
במידה ועוד לא אתחיל, אעשה הרצאה על יצירת מערכה משותפת למשחק, שחקנים ומנחה ביחד, עם כמה מהכלים שאני מכיר ודגשים לכל אחד.
 
הנחיה אולימפית
אם ישאר לי זמן – אולי אהיה שופט. אחרת, יש מצב שאבוא לשחק.
כמו כן, התחיל גיוס המנחים להנחיה האולימפית; למעוניינים, שלחו הודעה.

פרק 52 – גננות

על כתפי גמדים הוא פודקאסט שבועי, בו אורי ליפשיץ וערן אבירם מדברים על משחקי ושחקני תפקידים, מתמקדים מדי פרק בנושא מסויים או במייל שקיבלנו.

לחצו להאזנה לפרק הנוכחי:

[audio:http://pod.icast.co.il/223b386d-9a22-42db-9799-7a831eed572e.icast.mp3]

(לחצו כאן בכפתור ימני כדי להוריד את הקובץ).

כתובתנו למשלוח מיילים: gamadim@roleplay.co.il. שלחו לנו מחשבות משלכם על מה שאמרנו, דברים מעניינים שקרו במשחקכם, או נושאים שמעניינים אתכם. 
עקבו אחרינו בדף הפייסבוק של הפודקאסט, או בעמוד הגוגל+ שלנו.
הרשמה לפרקים עתידיים דרך iTunes או iCast. (ניתן להירשם גם ב-RSS)

בתוכנית הפעם
"עציץ" הוא שחקן שאינו עושה דבר, וסתם יושב ליד השולחן. האם זו בעיה? ואם כן, איך פותרים אותה?

00:30 פתיחה
עציץ בגוניות.

2:00 מהו עציץ?
אדם שיושב ורוב הזמן לא עושה כלום. זה לא שלילי מטבעו. זאת בעיה רק אם זה מפריע למישהו – לשחקן עצמו, או לשחקנים אחרים.
יש גם עציצות זמנית, כשפשוט אין לך כוח או חשק להשקיע הפעם. המפגש הזה תשב ותנוח קצת.
באותו כיוון, יש מנחים רבים ששואלים אותנו איך לגרום לשחקנים להרגיש יותר מחוברים למשחק, איך לגרום לכך שיתחילו לפעול בעצמם.
תלולית משתרכת!

7:20 לפתח מניע לדמות
פיתוח דמות, פיתוח דמות, פיתוח דמות.
אורי מציע לשבת אחד-על-אחד, מנחה ושחקן. מה הדמות שלך רוצה להשיג? ליצור רקע שמבטיח שיהיה משהו שדוחף אותו.
לבצע בחירה רגשית חזקה – סתם כך – ולהישאר מחוייב לה.
על שאלות שבועיות דיברנו בפרק 15, כתיבה בין מפגשים.
Ultimate Campaign של Pathfinder.
לקבוע מטרות ספציפיות! לא "כסף", אלא "יהלום הארגמן הכסוף". להמציא משהו חדש בעולם אם צריך.
לא לפחד להחליף מטרות. זה יכול להיות מאוד מעניין. העיקר הוא שיש מטרה, לאו דווקא אותה מטרה כל הזמן.
Once Upon a Time, משחק קלפים נהדר של יצירת סיפור.
לשאול למה. "למה אתה רוצה X?"

17:50 החבורה יושבת ולא עושה כלום
סממן שיש בעיה ברמת המשחק, לא ברמה של העדפות ספציפיות של שחקן כזה אחר. "מחכים שיקרה משהו".
שני סוגים של גיבורים בסיפורים: אלו שיוזמים פעולה, ואלו שדברים קורים להם (אקטיביים וראקטיביים). כשיוצרים את המערכה, כל המעורבים, שחקנים ומנחה, צריכים להחליט איזה סוג של סיפור זה יהיה.
צבאות אלמוניים (משחק של אימה\על-טבעי בעולם המודרני) – הציפיה היא שברמת הרחוב השחקנים יהיו ראקטיבים, וברמה הגלובלית (והקוסמית) הם יהיו אקטיביים.
רומח הדרקון – הם נכנסים לסיפור באופן ראקטיבי, אבל אז לוקחים יוזמה והופכים לאקטיביים.

25:33 האורקים בועטים בדלת
בכל הרפתקה שמבוססת על יוזמת שחקנים (גיבורים אקטיביים), זהו כלי טוב כדי להזכיר להם שהם צריכים לנוע.
אבל צריך להשתמש במשהו בולט, ברור, מניע לפעולה. לא להיות עדין. זה הזמן להרים את שלט הניאון מפרק 16, איך לרמוז להם בעדינות שלא כדאי להתקיף.

27:35
לור סוזברג (אני מנחש שככה הוגים את השם שלו…)
Lore Brand Comics
Alt-Text ב-Wired
וזוהי הכתבה הספציפית המדוברת, קריאה נעימה.

31:32 סיכום
אני די בטוח שכבר דיברנו על הנעת שחקנים בעבר,  אבל לא זוכר באיזה פרק. חמישים פרקים, מי זוכר!

פרק 51 – בחלל אף אחד לא שומע אותך מגלגל

על כתפי גמדים הוא פודקאסט שבועי, בו אורי ליפשיץ וערן אבירם מדברים על משחקי ושחקני תפקידים, מתמקדים מדי פרק בנושא מסויים או במייל שקיבלנו.

לחצו להאזנה לפרק הנוכחי:  

[audio:http://pod.icast.co.il/58a6a044-5b56-4535-b33c-e5f7ea3222ba.icast.mp3]

(לחצו כאן בכפתור ימני כדי להוריד את הקובץ).

כתובתנו למשלוח מיילים: gamadim@roleplay.co.il. שלחו לנו מחשבות משלכם על מה שאמרנו, דברים מעניינים שקרו במשחקכם, או נושאים שמעניינים אתכם. 
עקבו אחרינו בדף הפייסבוק של הפודקאסט, או בעמוד הגוגל+ שלנו.
הרשמה לפרקים עתידיים דרך iTunes או iCast. (ניתן להירשם גם ב-RSS)

 

בתוכנית הפעם
עופר מתוקי מוידקאסט "החללית" מתארח ומדבר על חלל במשחקי תפקידים, לכבוד שבוע החלל.

0:00 פתיחה
עופר מתוקי מוידקאסט "החללית"
שבוע החלל הישראלי
סוכנות החלל הישראלית בפייסבוק

1:37 המירוץ לחלל
SpaceIL
אורי כתב את התרשמותו ממפגש עם חברי העמותה הזו.

3:16 מבוא למשחקי תפקידים בחלל
Spelljammer, מבוכים ודרקונים בחלל.
וורהאמר 40K
החלל הוא אוקיאנוס. ("כוכב המטמון" עשה את זה היטב)
GURPS Transhuman Space
Eclipse Phase
Sufficiently Advanced
המשפט של ארתור סי קלארק
CthulhuTech
Edge of the Empire

7:26 הניתוק בחלל
החלל הוא גדול!
בחלל, טעויות הן הרבה יותר קטלניות.
דלק, אוויר, ואוכל הם קריטיים.
הניתוק הוא מוחלט – מה שלא הבאת איתך, לא תמצא זרוק סתם ככה.
Jump Gates

12:10 תנועה בחלל
המון זבל מסביב לכדור הארץ
סלינגשוט על פלנטה – שימוש בכבידה של כוכב לכת כמקלעת.
התוכנית של "החללית" משבוע שעבר על ההשקמה של רוזטה
הדף של "מעירים את רוזטה", ביחד עם תחרות הסרטונים
הטוויטר של קיוריאוסיטי, הטוויטר של הסלע הראשון שקיוריאוסיטי סרק (באמת)
למעשה, בחלל דווקא יש רוח, אבל לא רציתי להיכנס לפרטים במהלך הפרק. זוהי הרוח הסולרית, החלקיקים שבוקעים מהשמש, ולמרות שהם קטנים וחלשים, זה בהחלט מצטבר לאורך זמן. למעשה, זה כל כך מצטבר, שיש הצעה לספינות שנעות עם מפרש שנדחף בידי החלקיקים האלו.
הקפאה כריוגנית

19:57 חלליות לא נוחתות על פלנטות
קוביית בורג אינה אווירודינמית. אווירודינמיות אינה רלוונטית.
מעלית חלל

24:35 ליצור אווירה של חלל
ננס אדום, ומשחק התפקידים של הסדרה.
הסרט כוח משיכה
שער האויב הוא למטה.
פיירפליי
סדרת הסרטונים על איך דברים מתנהגים בחלל.

30:51 ריאליזם מול עקביות
ריאליזם = כמה שיותר דומה להתרחשות בעולם האמיתי.
עקבי = החוקים פועלים באותו אופן שוב ושוב.
ב-TVtropes זה מוגדר כהבדל שבין עקביות חיצונית (עם העולם האמיתי) לבין פנימית (בתוך עצמו).
החוקים בעולם המשחק חייבים להיות עקביים כדי שאפשר יהיה לשחק בו, אבל הם לא חייבים להיות מאוד ריאליסטיים.
Traveller
המדריך למד"ב של עולמות פראיים

37:55 עדכונים
רוצים לגייס שחקנים או מנחים? להצטרף למשחק קיים, או להתחיל חבורה חדשה? התחילו כאןבפרק 26, לחזור למעגל המשחקים, דיברנו על דברים שכדאי לכתוב בהודעת חיפוש חבורות.
בפרק 46, מתן והעברת ביקורת, נתנו עצות שיעזרו להתנהג בבגרות בתהליך העדין שבו שחקן וחבורה בודקים אם הם מתאימים זה לזה.
מפגש ההאנגאוט גיבור על: משחקי כנס יערך בשמונה בערב במוצ"ש, ה-1 בפברואר.
גיימפאד (ובפייסבוק)
אורי מסכם את המשחק שהריץ אצלו בבלוג, ואותה כתבה בתוספת הרחבות שלי במגזין גיבורים.
Intrepid, הביקורת בקרוב.