פרק 53 – לשחק פלאדין

על כתפי גמדים הוא פודקאסט שבועי, בו אורי ליפשיץ וערן אבירם מדברים על משחקי ושחקני תפקידים, מתמקדים מדי פרק בנושא מסויים או במייל שקיבלנו.

לחצו להאזנה לפרק הנוכחי:

[audio:http://pod.icast.co.il/80e40212-8202-4716-b255-62ab94d12561.icast.mp3]

(לחצו כאן בכפתור ימני כדי להוריד את הקובץ).

כתובתנו למשלוח מיילים: gamadim@roleplay.co.il. שלחו לנו מחשבות משלכם על מה שאמרנו, דברים מעניינים שקרו במשחקכם, או נושאים שמעניינים אתכם. 
עקבו אחרינו בדף הפייסבוק של הפודקאסט, או בעמוד הגוגל+ שלנו.
הרשמה לפרקים עתידיים דרך iTunes או iCast. (ניתן להירשם גם ב-RSS)

בתוכנית הפעם
אביר הקודש, האלוף, הפלאדין, הוא כנראה המקצוע מעורר המחלוקת ביותר במבוכים ודרקונים לדורותיה. למה זה, ולמה אנחנו חושבים שהוא דווקא יכול להיות הכי מעניין?


פתיחה
הפרק הראשון שלנו (השישי, כלומר) עלה לפני שנה! 
דף הקישורים המרוכז שלנו, מעכשיו מתעדכן אוטומטית עם כל הקישורים שאנחנו מעלים לעמודי הפייסבוק והגוגל+, כדי להקל על מציאתם בעתיד.

4:30 מה בכלל מאפיין פלאדין
האלוף של ואנור
קוד ההתנהגות של הסמוראי, הבושידו
תלונות נפוצות: דמות חד-מימדית עם אופי צדקני ובלתי מתפשר שמעיק על השחקנים האחרים ולא משאיר מקום לתפניות ומשחק דמות מעניין. 
Pathfinder, הגרסה העדכנית של מו"ד 3.5
מאחר וההגדרה "מהו טוב" היא לרוב מורכבת למדי (וזה מאוד מעניין לשחק בעולמות בהן היא מורכבת), אני בכלל לא חושב שצריך להגדיר כך את הפלאדין. זה בכלל לא המאפיין המרכזי שלו. הדבר שמייחד את הפלאדין הוא המסירות שלו, וזה לא ממש משנה אם מדובר באידאל של טוב, או בכל אידאל אחר. הוא מקדיש עצמו לקידום עקרון כלשהו. מהרגע שהסכמנו שזה מה שהופך פלאדין לפלאדין, נפתחת בפנינו האפשרות לדבר על "מה זה טוב" כחלק מהדיון הכיפי במשחק, למשל במשבר אמונה של הפלאדין, ולא כויכוח על חוקים.
ה-bloodlines של ה-sorcerer בפאת'פיינדר.

19:50 דוגמאות לפאלאדינים מעניינים
להבדיל בין הכוהן לפלאדין בסוג האמונה שלהם.
משבר אמונה – בעיקרון בו מאמין הפלאדין, לאו דווקא באל.
פלאדין בתחילת דרכו, מנסה להתמודד עם העולם. מוכן לכופף את החוקים, כי הוא עוד לא מבין למה צריך להיות נוקשה.
הפלאדין שמבין איך העולם עובד. מעשי, אולי קצת ציני. מבין שדברים רעים יצטרכו לקרות, או שלפעמים צריך לפעול בחוסר כבוד, שלפעמים המטרה מקדשת את האמצעים.
פלאדין יכול להיות אדם שרואה עצמו כמי שדואג לקדם את ענייני העיקרון שלו – לאו דווקא על חשבון דברים אחרים, לאו דווקא בכל מחיר.
המסיונרים הנוצרים.
בבילון 5.
הפלאדין כמישהו שאוכף את הצדק, אבל לא באמצעות הצדק. הוא מוכן להפר את העקרונות כדי להגן עליהם. דמות "הסוכן" מהסרט Serenity הוא דוגמא מעולה לאדם שכזה.

32:33 היחס בין הפלאדין לאל
בעולם שבו הפלאדין קשור לאלים, חשוב להחליט מהו היחס בין האל לבין הפלאדין – וכוהנים. אולי, למשל פאלאדינים הם אלו שנבחרו בידי האל, בזמן שכוהנים הם אלו שהחליטו בעצמם להבין ולהפיץ את דבר האל בעולם – אפשר לומר שהם בחרו באל. ואז למשל נגיד שהפאלאדין מקדיש עצמו לקידום האינטרסים בפועל, והכוהן מקדיש את עצמו להבנת והפצת התורה. אבל יש עוד המון אפשרויות שונות למערכת היחסים הזו. בהתאם, יש המון אפשרויות לאופי של פאלאדין מעניין – למשל בדוגמה הזו, נבחר שלא רוצה להיות נבחר.
סיפור יונה הנביא.
ה-Sovereign Host מעולם המערכה אברון.

39:04 לשחק פלאדין לא מעיק
אם החבורה לא תסכים לשחק איתך אחר כך, זה לא משנה שיצרת דמות.
אם אתם רוצים לעשות שינוי בדמות, שישליך על הציפיות שיש לאחרים ממנה ברמה המכאנית (למשל, שהיא תרפא אותם), חייבים לתאם את הציפיות האלו מראש. למשל, לבנות לקראת זה במפגשים הקודמים – לתאר את משבר האמונה ההולך ונבנה – או לדבר על זה באופן גלוי עם השחקנים והמנחה.
כאשר לשחק דמות "באופן נאמן" עומד להפריע לכיף של הקבוצה – זה לא משחק "נכון", זה בדיוק ההיפך. זה משחק לא נכון. זו בעיה שכמובן לא רלוונטית בלעדית לפאלאדין.
משבר האמונה של הדמות של אורי מהמפגש הקודם שלו.

47:31 סיכום וסיום
בשחר האדמה כולם פאלאדינים, כי כל דמות מסורה לראיית עולם מסויימת. השיטה משלבת באופן מעניין (שמגרה משחק תפקידים!) בין הפן המכאני לפן התיאורי של המקצוע. יודעים מה, בפרק עתידי אנחנו צריכים לדבר על "מהו מקצוע", בעצם.
איזה פאלאדינים מגניבים היו לכם, או שיצרתם בהשראת הפרק הזה?

50:53 עדכונים
16 במרץ, כנס הארוקון לאנימה ומאנגה בראשל"צ, אורי ירצה על Neon Genesis Evangelion.
פרויקט הקומיקס של אביב ושלי, Singularity 1885. מתהווה בשלבים.
איך הפכה התכתבות בטוויטר למשחק תפקידים לשחקנים חדשים.
Legend לרכישה בדולר אחד ב-PDF.
קנו לחבריכם לימי הולדת משחקי תפקידים שאתם רוצים לנסות! וקנו משחקי תפקידים זולים ופשוטים לחבריכם שעדיין לא משחקים.
הרשמו להנחות בהנחיה האולימפית!
ה-Pathfinder Society
כנס המד"ב עולמות מתקרב, במקביל לכנס המשחקים גיבורים.
במוצ"ש הקרוב, האנגאוט על הנחיה אולימפית וטורניר העידן ה-13, נתתי סקירה של השיטה בפרק 49.  

4 Comments on “פרק 53 – לשחק פלאדין

  1. פרק נהדר. כמה הערות:

    אברון – לא אהבתי את הדוגמה של פלדין של ה-Host וה-Six, כי מה שמעניין באברון באמת זה לא שיש בו פנתאונים אלא שיש בו *דתות*, וה-Dark Six הם בעצם חלק מאותה הדת של ה-Host!
    אז בעצם יכול להיות לי אביר קודש שמאמין גם ב-Host וגם ב-Six, והוא נלחם באביר קודש של השלהבת הכסופה, שהיא דת מונותאיסטית ששוללת את קיומם של ה-Host וה-Six! (או לפחות מאמינה שאלו ישויות שאינן אלים, או אלי שקר מסוג אחר).
    אברון *עד כדי כך* נהדר.

    "הפלדין המעצבן" – דיברתם קצת על פלדין מעצבן וקיצוני, אבל לא דיברתם על פלדינים שכאלו כנבלים. אחת הדוגמאות הנהדרות לדעתי לדעתי היא סוג של מפלצת ממבוכים ודרקונים בשם "גואל" (הוא סוג של "אלדרין") והוא מעין פלדין קיצוני שלא מהעולם הזה. חשבו על איש זוהר עם חרב פלדה ממורקת שיורד מהשמיים אל איזה כפר מדוכא, מנהיג את הכפריים למרוד ברודן, מנהיג אותם אל החופש המוחלט ואז נעלם לו ומותיר אחריו אנרכיה אותה הוא תופס כחופש המוחלט.

    בוקי הקטן שהאל נגלה אליו בכיכר העיר – נהדר.

    מבט אל העתיד – כנראה שבמהדורה 5 באמת נראה פלדין שמחליפים לו את רשימת הלחשים לפי הערך שאותו הוא משרת. גרסת הפלייטסט הציגה פלדין שבוחר בין "אביר לבן" של צדק והגינות, "אביר שחור" של רודנות ו"נוטר ירוק" שהוא אלוף של הטבע. כל אחד מהם מקבל לחשים קצת אחרים ויכול לזמן בהמת רכיבה קסומה ייחודית משלו.

  2. מעניין שקישרתם לבבילון 5. ג'ון שרידן הוא בדיוק הארכיטיפ של פאלאדין כפי שאני רואה אותו: חייל מסור, לוחם צדק אבל בשום צורה לא נאיבי, צדקן או מטומטם.

  3. אפרופו אבנגליון, בשלוש השנים האחרונות יצאו סרטי רימייק, שלדעתי שווה מאד לראות. עדין קצת פרוע בדומה למקור, אבל הרבה יותר קוהרנטי.

  4. אהבתי את שתי הגישות לכוחות האביר: האם כוחותיו פנימיים ונובעים מתעצומות הנפש שלו, או שהאל כפה עליו את כוחותיו. וכן, בוקי הקטן היה גאוני – אני מוכן לשחק אותו עכשיו!

    לדעתי המחוייבות של האביר צריכה להיות למסדר דווקא. המחוייבות למסדר מאפשרת סט כללים ברורים ולא סתם דבקות בעקרונות אמורפיים. מכאן גם ניתן להציב עימותים למערכת האמונות והבחירות של הדמות – מה קורה כאשר עקרונות המסדר מתנגשים עם עקרונות הדמות? או זה עם זה? או עם קשיי המציאות? או עם התנהגות של חברים אחרים (לעיתים בכירים) במסדר? או עם מעשיהם של חבריו ומשפחתו הקרובה של האביר?
    כתבתי "מסדר דווקא" – ואני מתכוון להבדיל ממחוייבות לאל או לנטייה או לעקרון. המחוייבות לעקרון היא מאוד מודרנית באופייה ולא מתאימה לעולם דמוי ימי הביניים. לא מספיק שבמו"ד הפכו את מאבק הנטיות המורקוקית המעניין לקלישאה חבוטה ולא אמינה, באמת שלא צריך להפוך את האבירים ללוחמי חופש או מחבקי עצים. לא – האבירים הם חברי מסדר דתי (היי, ממש כמו בהיסטוריה) שלוחמים על מנת לקדם את סדר היום של המסדר. המחוייבות למסדר ולא לאל עשוייה גם להבדיל בין האביר לכהן – זה כמובן תלוי במערכה.

השארת תגובה