לראשונה: פרטים מלאים על מהדורה 4

כאמור, יצא לי לאחרונה לקרוא את ספר החוקים לשחקן של מבוכים ודרקונים 4. אני חתום על הצהרת סודיות כך שאת הרוב אסור לי להגיד, אבל מסתבר שכמה דברים לא כלולים בהצהרה ואוכל לחשוף אותם כאן – לראשונה בעולם.

גזעים
הגזע החדש Dragonborn נוצר בכוונה כדי להיות דומה לדרקונים המפורסמים של השיטה, ולכן אפילו יתקדם כמוהם. במקום עליה בדרגות, שחקני Dragonborn יתקדמו בגילאים, החל מצעיר מאוד דרך מתבגר ומבוגר וכלה בלטאי זקן ועליון, במה שמקביל ל-30 הדרגות של הגזעים האחרים. יכולותיהם הפיזיות של ה-Dragonborn יתפתחו בהתאם. בנוסף, ידוע כבר שזהו גזע גאה של לוחמים מלאי כבוד – מה שעלול דווקא להיות בעייתי לכמה מהשחקנים, שרק רודפים אחרי אוצר. גם לזה נמצא פתרון, בצורת "יצר האגירה" (Hoarding Instinct במקור), מעין דחף בלתי נשלט שיש לכל Dragonborn, לאסוף כמה אוצר שהוא רק יכול – שוב, בדומה לדרקונים.

התגלית המרעישה ביותר היא דווקא גזע חדש, שלא נחשף עד כה: גובלינים! שוב פעם בהשראת WoW (בדומה לחלקים רבים אחרים במהדורה החדשה…), גובלינים זוכים לכבוד המגיע להם כגזע מן המניין, מחליפים את הננסים בתפקיד "הגזע הנמוך והטכנולוגי עם מעט הומור". כדי להשוות בין הגובלינים לגזעים האחרים חיזקו אותם קצת, ובין היתר הם זכו בעמידות לאש וחומצה, בטענה שבמהלך התבגרותם לצד כל כך הרבה חומרים מסוכנים ופיצוצים, כל גובלין מפתח עמידות כלשהי. משעשע, כאמור.

מקצועות
כבר הרבה נאמר על הכוחות, מאפיין המקצוע החדש שאמור לעשות מהפכה באופן בו מו"ד מתנהלת. כעת שרשימת הכוחות המלאה לפני, אני יכול להציג לכם כמה מהמיוחדים יותר, כדוגמא. רק הסתייגות קלה תחילה: אסור לי לדבר על מכאניקה ספציפית, וכל השמות המתורגמים הם זמניים.
"חוצפה לאור הירח" (moonshine insolence), כוח של נוכלים. הנוכל מבצע בדיקת תרמית כנגד אויב אחד, ואם הוא מצליח, האויב נדהם ונגעל כל כך עד שהוא נרתע לאחור שלוש משבצות. הבעיה היחידה היא שהנוכל צריך להפנות את גבו לאויב כדי לעשות זאת, מה שאומר שהוא לא זוכה בתוספי מגן כנגד התקפות מצידו עד התור הבא.
"שטנה ללא סוף" (unending malevolence), כוח של מכשפים כמובן. (להזכירכם, במהדורה 4 מכשף הוא תרגום של warlock). המכשף מתמלא בשנאה נוראית כלפי העולם כולו, הוא מאדים מאוד ואוזניו מתחילות להעלות עשן. העשן מתפזר לכל עבר ומעניק לו הסתרה מפני התקפות טווח למשך מספר סיבובים.
"גישה דורשת כבוד" (respect commanding attitude), כוח של מצביא. השחקן מבצע בדיקת דיפלומטיה, וכל היריבים שאינם חסינים להשפעות על התודעה סובלים מכפייה להישאר בחברתו ולהביט בו בכבוד, עד שהוא משחרר את ההשפעה.

חפצי קסם
מהדורה 4 משתדלת לפשט ולהקל כמה מהבלגנים של מהדורה 3, ואחד מהם הוא ריבוי מיותר של חפצי הקסם. עקב כך אוחדו השרביט, המטה והמוט, והם יקראו ביחד מוט. בנוסף, כל המוטות מבוססים על קונספט כלשהו, ולא לחש סתמי – וחלקם אפילו מיועדים ללוחמים ונוכלים, ודווקא לא למטילי לחשים. זאת מהפיכה של ממש בתפיסה של חפצי קסם, כנראה מאחר וכוחות רבים מחליפים בכל מקרה את יכולותיהם של חפצי קסם מוכרים. כעת ניתן למצוא למשל מוט של מעשים שליליים (שוב, שם זמני) שמגביר משמעותית את סיכוייו של נוכל להצליח בגניבות ופריצות מנעולים, ובדרגות גבוהות יותר אף מעניק לו תוספים להתקפה ונזק במידה והוא מתקיף דב"שים ללא צורך.

לחשים
זה החלק היחיד בשיטה שנראה לי פשוט לא נכון. כמו שחששנו, ביטלו לחשים רבים מאוד מהמהדורה הקודמת, ולא החליפו אותם בשום דבר ראוי. לחשים אייקוניים כמו כדור אש נשארו עדיין, אבל כמעט כל הלחשים המבוססים על שמות נעלמו: חץ החומצה של מלף בוטל (יש לחש "חץ" גנרי שאפשר לירות בכמה סוגי אנרגיה שונים), וכל סדרת האגרוף של ביגבי נעלמה (בטח בגלל שחלק מהכוחות של המכשף מזכירים מדי את הלחשים האלו).
כמו כן, במסגרת הניסיון להפוך את הדרגות הגבוהות למסובכות פחות, לחשים מפורסמים כמו משאלה וקיר פרזימטי הפכו לפשוטים הרבה יותר מדי. לחש משאלה למשל מאפשר לך להגיד משפט באורך של ארבע מילים בלבד, וקיר פריזמטי הפך לבעל צבע אחד בלבד, לבחירתו של המטיל. ניתן תאורטית להטיל שבעה כאלו אחד אחרי השני, ובספר מצוין שזאת "טקטיקה מומלצת". יופי, אז נשרוף את כל הקצאת הלחשים היומית על מה שפעם היה לחש אחד?

יש עוד הרבה כמובן, כמו חוקי ההיאבקות החדשים (אין יותר מתאמים על גודל, אבל יש מכאניקה חדשה שמאפשרת לכוון מכות ונשיכות לאזורים רגישים), והשינויים המפתיעים בחוקי הפגיעה החמורה (לכל נשק יש "דירוג קריטיות", וחלק מהנשקים יכולים להרוג מיד בגלגול 20 טבעי), ובסך הכל נראה שהשיטה הולכת לכיוון של קרבות יותר קצרים, עם הרבה יותר אויבים, שמתים יותר מהר. אפילו נתנו לכוהן לחשי נזק, למשל "חרון האל", לחש מדרג 3 שגורם 1ק6 נזק אש לכל דרגת מטיל בטווח של 30 מ'.

בקיצור, 1 באפריל שמח לכולם, ושבוע טוב!

3 Comments on “לראשונה: פרטים מלאים על מהדורה 4

  1. כמו שילד קטן לא כ"כ חכם אמר:
    ראש ביצה רשע בן רשע הלבאי ואהיה לך באן!
    במילים(וכתב) אלה בדיוק.
    זה הונאת דברים, ד"א.
    כתוב בגמרא שאסור.

השארת תגובה