על כתפי עיכובים – 4.5

השבוע עבדתי ביום שני, במקום בראשון. (ביום ראשון עשיתי משהו סודי, שיתגלה בעוד מספר חודשים בצורת כשלוש דקות מרוכזות). אלא מה, אני אמור להקליט את הפודקאסט בשני, לפי התכנון. אז זה התעכב ביום, אלא מה, ביום שלישי אני כבר עושה דברים אחרים. וגם ברביעי. ובחמישי הסתבר שגם. ובשישי דווקא היה זמן, אבל התגלה שקשה לי להקליט בנוכחות אישתי (נווווו… זה מביך! סתם לדבר לאוויר בזמן שהיא מביטה בי במבט תמוהה). כך הגענו להיום, שהוא כבר שלושה ימים מהפרק הבא.

אז מה עושים? כל החדשות מהשבוע שעבר כבר לא יהיו רלוונטיות! מפיקים לקחים:
1. לא מקליטים בשני יותר. במיוחד שהשבוע אני עובר למשרה מלאה. אז או שאעבור להקליט מהעבודה (מה שיכול לתת הד חדש ברקע) או שאתמקד בהקלטה בימי שבת. אני עדיין מתכוון לשחרר כל פרק בין שלישי לרביעי.
2. הנה העדכון הראשון, ובתקווה האחרון, של על כתפי עיכובים: קישורים לחדשות שלא בצורת פודקאסט. אלא בעמוד אינטרנט. אתם יודעים, כמו שהיו עושים פעם.

לכבוד עשר שנים למנצ"קין, הפונדק העלו סקירה על המשחק. כן, רק עכשיו – קטעים איתם! הביקורת הזו גם מראה משהו שחשוב לשים לב אליו בביקורות באופן כללי:  טעמו האישי של הכותב. המסקנה של האיש הזקן היא שמנצ"קין הוא "משחק בינוני עם משחקיות משעממת יחסית", משהו שרבים מאוד לא יסכימו איתו. זה לא בגלל שדניאל טועה, אלא פשוט כי טעמו נח במשחקים מסוג אחר לגמרי. מה שהוא מחשיב כ-"מסורבל עקב כמויות הטקסט" יחשב בעיני אחרים כהישג גדול למין האנושי. זה לא אומר שאי אפשר לתת הגדרה יחסית אוביקטיבית בכל זאת, משהו שדניאל התייחס אליו יחסית באופן שולי (מה שקצת גורם לי לעקם את האף). אם ניקח אותי כדוגמא, אני כבר לא משחק מנצ"קין ולא חושב שאשחק בו שוב בעתיד, אבל אני עדיין חושב שזה משחק מצוין – פשוט לא בשבילי. אבל ניתוח ביקורות זה כבר נושא לפעם אחרת.

אם כבר מנצ"קין, לכבוד יציאת הסרט קונאן עתיד לצאת גם בוסטר קונאן, בהחלט מתאים לטעמי. בוסטר הוא הרחבה לא סטנדרטית למנצ"קין, רק 15 קלפים (לא אקראיים) בחבילת בוסטרים כמו של מג"יק – הקודמת היתה Fairy Dust, ומסתבר שהיא לא היתה היחידה. לא מפתיע, מנצ"קין הוא המוצר הרווחי ביותר של SJG, והוא נעשה רק רווחי יותר משנה לשנה.

אז מסתבר שלמגזין דרגון עומד להיות שוב פעם קומיקס, כמו שהיה להם תמיד לפני שהם הפכו לדיגיטליים. אין טעם ללחוץ על הקישור, הכתבה די משעממת ולא אינפורמטיבית. שימו לב שהקומיקס עולה מחרתיים, ביום שני.

זה לא חדש, אבל רק השבוע גיליתי את זה: מישהו המיר את ההרפתקה הקלאסית Keep on the Borderlands של מו"ד 1 למו"ד 4, ועשה עבודה טובה למדי. שווה הצצה, היום עושים אותן אחרת לגמרי. אני בטוח אגנוב ממנה חלקים לא מעטים.

ירון שלח לי ממש לפני רגע: ההיסטוריה של המדען המטורף, חלק ראשון. קריאה נעימה.

התנצלות בפני הקורא מיכאל על העיכוב – הראיון שהקלטנו בתחילת השבוע שעבר, על פונדק האינדי המתחדש, יעלה רק השבוע.


נ.ב.
הוספתי כפתור 1+ לשורת השיתוף. מה זה 1+? הלייק החדש של גוגל. אני בעדו. למרות שאני חושב שזה עדיין לא עובד מחוץ לארה"ב.

על משחקי "הולך ובא", לקראת הפעילות בקניון

הצלחנו להשיג דיל מוצלח לרומ"ח, חברת החוגים החדשה שבה התחלתי לעבוד: במהלך הקיץ הקרוב אנחנו מתיישבים בקניון "רננים", שני מטר מהמשרדים, ומריצים משחקים לעוברים ושבים.  אני מאמין גדול בלשחק במקום ציבורי. לפני כמה חודשים הרמתי את ימי הצ"רלי ספנסר, להרצת משחקים באוניברסיטה. לצערי לא יכולתי להתמיד בכך, וזה פספוס – קהל הבוגרים הוא עסיסי ומלא ברוטב טעים, ורק מחכה שיבואו להריץ לו. אולי המטרה הבאה?

בקניון אנחנו פונים לילדים, כסוג של פעילות לימי הקיץ, אחת מני אטרקציות רבות בקניון. מלבד זאת, העיקרון דומה מאוד לימי הצ"רלי ספנסר, בסגנון "הולך ובא" – שחקן יכול לבוא, להתיישב, לשחק, לקום וללכת מתי שבא לו, ללא מחויבות. מקבלים דף דמות בכניסה, משהו פשוט, עם ציור מגניב של הדמות, ציטוט, הגנות, מיומנויות, ושלושה-ארבעה כוחות בניסוח ברור. חשוב לציין שנשתמש במו"ד אסנלשז, ללא מיניאטורות (כמו בחוגים בהמשך השנה), ובגרסה פשוטה במיוחד.

אני לוקח השראה ממשחק הנוטרים שהורץ בביגור האחרון בסגנון מעט דומה, ממשחקי הצ"רלי ספנסר הקודמים שלי, מ-D&D Encounters ומדוד בן גוריון. איזה גבר.

שוב אותו סיפור

כל אירוע ימשך שלוש שעות, ובתוך אותן שלוש השעות יהיה סיפור אחד מתמשך. חמש-שש התקלויות קצרות, כל מני דברים מגניבים במקומות מעניינים ועם מפלצות ודב"שים בולטים, שהשחקנים יוכלו להשקיע את הרבע-שעה עד שעה (גבול עליון שאנחנו מרשים) מסביב לשולחן בלחוות את הבסיס של משחק תפקידים, ולהשאיר אותם עם טעם של עוד: רגע, אבל בחדר הבא יש מעיין קסום! אני רוצה לראות מה הוא עוושההההה…. והאם בכלל יצליחו חברי גילדת ההרפתקנים (shout-out ראשון לקונספט חשוב בחוג, ובאתר שלנו) להשיג את כתרו של המלך העליון?

אז שלוש שעות של אקשן. למה לא להריץ אותן שוב ושוב, במשך כל ה-14 או משהו ימים שקיבלנו במהלך הקיץ? אין סיבה שלא. אנחנו הרי מעדיפים שילדים לא ישובו אלינו – שישארו עם טעם של עוד, שירצו להגיע לחוג. אתם יודעים איך זה, פעם ראשונה זה בחינם. אם הקהל מתחדש כל הזמן, אפשר לצאת מנקודת ההנחה שכל מפגש הוא חד-פעמי ולחסוך בתכנון.

אבל אם הייתי נוהג כך, לא הייתי אני. הייתי איזה גבי בן-ברוך, או אולי איזה אודי יוגב. לא, עד שנותנים לי הזדמנות לבנות משהו עם פוטנציאל להיות ארוך ומגניב, ומשלמים לי על זה, אז אתם יכולים להמר בחייכם שאעשה משהו ארוך ומגניב, אם כי עדיף שלא תעשו כך, כי החיים הם יקרי ערך. את רוב אתמול ביליתי בלבנות את הבסיס למכאניקה ולהתרחשויות, תוך כדי שאני עוצר את עצמי שלא להשקיע יותר מדי ומתאמץ להישאר בגבולות המטרות שהגדרנו, והבסיס נראה מוצק:

מעין מיני-מערכה, יותר כמו התרחשויות מחוברות עם תירוצים יחסית סבירים, המחולקים לשלושה אזורים עיקריים (מערות קובולדים, קברים עתיקים ומקדש שבור על ראש הר) ובסוף מאורת דרקונית, ששומרת על הכתר העליון. העלילה תרוץ רק פעמיים, פעם אחת בכל חודש, מחולקת לשבעה מפגשים בני 3 שעות כל אחד. הילדים יוכלו לחזור (לאחר מחשבה, הבנתי שאנחנו לא באמת יכולים לעצור אותם, כי לאו דווקא נזכור את כולם), אבל נגדיר שרק פעם אחת – ובפעם הזו הם יוכלו לבחור בדמות מתקדמת, רעיון שקיבלתי מה-Encounters, שם חילקו מקצועות לפי רמת סיבוכיות.

זה הרבה יותר מספק.

התקלויות משוטטות

בהקשר דומה, בשבועות הקרובים אתחיל להריץ משחק בסגנון D&D Encounters במשרדי רומ"ח (כשאני כותב "משרד", אני מתכוון "אזור משחקים"). למי שלא מכיר, זוהי מערכה בת 12 מפגשי משחק ללא מחויבות, שעתיים כל שבוע, בשיטת "הולך ובא" על בסיס שבועי – כלומר, אתה מגיע למפגש מסוים, משתתף בכולו (רק שעתיים, כן?) ויכול להגיע גם למפגשים הבאים, אבל רק אם מתאים לך. העלילה מתמשכת, אבל היא רכה למדי. פספסת את הקודמים? הנה תקציר של כמה מילים, ויאללה, בואו נחשוב איך מחלצים את המפתח מידיו של הגמד האל-מת. מקבלים את הדמויות במקום, ומי שמתמיד ומגיע למספר מפגשים (לאו דווקא באותה דמות) יכול לצבור נקודות גבורה ולקבל בונוסים משחקיים, וקלפי דמו מהקלפים החדשים האלה של מו"ד. במקרה שלנו, קלפי מו"ד לא יהיו, אבל אני מת על שיטת הגבורה ובטוח אשתמש בה.

מאחר ואני בספק שאצליח להשיג את ה-Encounters האמיתיים (ביקשתי ממאנקי טיים, אבל אני לא בונה על זה), אצטרך לכתוב סדרת התקלויות משלי. האם מישהו מכם יהיה מעוניין להגיע – אזור רעננה, בסביבות שבע בערב, מתישהו באמצע שבוע – וגם אם לא, איזה מן סיפור היה מעניין אתכם לשחק?

על כתפי עיכובים

למרות שלא התחייבתי לתדירות מוגדרת או יום מסויים בשבוע, אני מנסה להעלות פרק כל שבוע באזור יום שלישי-רביעי. קשיים מסוימים מפריעים בדרכה של התוכנית הנהדרת הזו, ולכן הפרק של השבוע יעלה כנראה רק מחר.

בינתיים, מעט מוזיקה.

פתרון בעיות

בתחילה, שיחת ג"י-טוק מגיעה לסיומה כך:

me: ‫אני יוצא, את בינתיים תתעסקי בזה, תשובות על שולחני עד שתיים:
http://en.wikipedia.org/wiki/Unsolved_problems_in_physics
Aviv: ‫האי, קפטן!‬

עם חזרתי, אורב לי המייל הבא:

מדובר כמובן בהתרשמויות ראשוניות, ויש להעביר את המסקנות תחת עיניהם הבוחנות של עמיתיי כדי להגיע לתשובה מנוסחת היטב ולוודא שלא נפלו טעויות בחישוב. אבל אני חושבת שתסכים איתי שיש כאן בסיס איתן.

1. מדוע למסה הצפויה של הריק הקוונטי יש אפקט קטן כל כך על התרחבות היקום?

הבעיה נמצאת כמובן בהסתכלות שלנו עד כה על התרחבות היקום. אנחנו מסתכלים עליו מכיוון אחד, כך שנראה שהוא הולך ומתרחב כל הזמן הרחק מאתנו, באופן סימטרי. אבל אם נפסע לרגע מחוץ ליקום, נוכל לראות בבירור מנקודת המבט החדשה שהוא מתרחב בצורה של דינוזאור מגומי, מאלה שזורקים למים כשהם קטנים ואז הם נעשים גדולים יותר. הריק הקוונטי במקרה נופל באזור של הידיים שלו, שהן קטנות באופן טבעי אצל דינוזאורים, לכן דומה שאין לו השפעה.

2. האם חורים שחורים מפיקים קרינה תרמית, כפי שאנו מצפים על בסיס תאורטי?

לבטח. במסביב של כל חור שחור יש רצועת חוף טרופית גדולה. איך היא היתה מגיעה לשם בלי קרינה תרמית, באמצע החלל הקפוא? בנוסף, אפשר להשיג קוקטייל עם פירות.

3. האם בטבע יש יותר מארבעה מימדי זמן-חלל?

עד כה נספרו 11 מימדים: אורך, גובה, רוחב, זמן, סבלנות, חמוץ, פיתולים, שאנז אליזה, הומור יבש, פרספקטיבה וארנב.

4. האם יש סיבות פיזיקליות לחשוב שיש יקומים אחרים שלא ניתן לצפות בהם?

ברור. במקרה הצלחנו לצפות ביקום של פוני קטן, של הסימפסונים, של די.סי, שלא לדבר על כל היקומים בסליידרס. אבל תחשוב על כל היקומים שאף אחד לא יחשוב לעשות עליהם סדרת טלויזיה – האין זו יוהרה מוחלטת להניח שהם לא קיימים בגלל זה?

5. באיזה אופן הזמן שונה מחלל?

איות.

6. האם היקום בדרכו לקפיאה גדולה, קריעה גדולה, מעיכה גדולה או קפיצה גדולה?

כל התשובות נכונות (מלבד קריעה, קפיאה ומעיכה).

7. האם חלקיק היגס קיים?

יאפ. אכלנו ביחד צהריים רק לפני שבוע. הוא סיפר לי שיש לו בעיות עם אשתו, חלקיקה היגס (לשעבר חלקיקה בוזון). אחרי שהוא הסכים לצרף את שם משפחתה לשם משפחתו, עכשיו היא גם רוצה שהוא ישאר בבית והיא תצא לעבוד. פמיניסטיות, בחיי. הן יהרסו את היקום.

8. מה המקור של חומר, אנרגיה, זמן-חלל והכוחות הפנדמנטליים שיוצרים את היקום / רביקום?

ארגנטינה.

שמחתי לעזור.