יש גם כאלה

סיפור זה הופיע במקור (לפני הרבה שנים) בפורום כותבי מדע בדיוני ב-"תפוז", כחלק מקונספט סיפור-תמונה. לפי רעיון זה מוצבת בפורום תמונה שמטרתה לגרות את דמיון הכותבים. התמונה היא עבודה של כריסטוף ואשר (Christophe Vacher) והסיפור לפניכם:

גורבאש המתין בשקט מופתי, בצילם של עצי היער.

אם היה משהו אחד שבו גורבש היה טוב, הרי זה להמתין בשקט מופתי. אם כבר, הרי שחלקת היער היתה מקום מצויין לעמוד בו בשקט מופתי, מאחר והיא היתה גם יפה להפליא וגם שקטה למופתי בעצמה. סך הכל, למסתכל מהצד, לו היה כזה, מדובר בחלקת יער שלווה באופן על-טבעי ממש.

גורבאש היה על-טבעי ממש בעצמו, אבל הוא כבר כמעט שכח זאת. בימים הצעירים האלו, לאחר שכבר שכח את התקופה בה הימים היו מבוגרים ובעלי זקן, הוא אהב בעיקר לעמוד בשקט מופתי ותו לא.

האישה הצעירה צעדה בשקט אל תוך קרחת היער, כאילו מפחדת להפר את שלוות המקום. על פניה היה נסוך מבט של יראה, עיניה פקוחות עד שעפעפיה חשבו להתנתק ולרחף כלפי מעלה באופן עצמאי. היא הרימה את גלימתה הארוכה וגילגלה אותה בידה, מונעת מהבד הכבד לגעת באדמת היער המקודשת.

האם היא באמת מקודשת? האם זהו המקום אותו חיפשה במשך זמן כה רב?

גורבאש הביט באישה בחוסר עניין. הוא זכר בני אדם, פעם היו כאן לא מעט מהם. אומנם עבר לא מעט זמן, אבל בטח גם זאת רוצה את אותו דבר כמו כולם. הא, בני אדם. לא משתנים אף פעם.

האישה הצעירה התקרבה אל האבן הגדולה שניצבה עומדת במרכז חלקת היער, גלימתה בידה. כשנעמדה האישה ליד האבן, התקרבה לבדוק את הסימנים המיסטיים המעוצבים בה. ברעד היא זיהתה את השברים, מבעדם ניתן היה לראות את מרקם הקסם העצור באבן, נע כמו זרמי לבה זעירים. אין ספק שכוחה של האבן עדיין עומד, אפילו שפניה הפיזיים כבר החלו לקרוס בנטל העוצמה שעליהם לעצור.

האישה הצעירה רכנה אל קילוח המים הדק שנבע מהאבן, נותנת לגלימתה ליפול אל הרצפה בחוסר תשומת לב. בזהירות היא אספה מעט מהמים הקרירים אל ידה, מרימה את הנוזל הכחלחל להפתיע אל עבר פיה.

גורבאש הביט בה בעת שעשתה כל זאת, ומעט התפלא.

בזהירות בזהירות, כאילו החזיקה כדור מחטים, קירבה האישה את ידה אל פיה. לבסוף, כאילו נאלצה לעשות זאת, לגמה ממנה בחטף. הטעם היה מלוח בחוזקה, אך נשכח מיד עם ההרגשה שבאה מיד אחריו. כל גופה נרעד, כאילו המים המעטים ששתתה הספיקו לחלחל בכל אבריה. עוד בטרם עברה התחושה ידעה האישה כי אין ספק שזהו מעין הנעורים, זהו סיומו של החיפוש הארוך.

גורבאש היה מרים גבה אילו יכול היה, בראותו את האישה מצטמררת. כשסיימה להצטמרר, מיהרה האישה לחפש בין חפציה עד שמצאה בקבוקון זכוכית. היא מיד ניגשה למלא אותו במימי הזרם.

"סליחה," אמר לפתע קול בריטוני עמוק מתוך חלל האוויר. "אבל אפשר לדעת מה את מתכוונת לעשות עם זה?"

האישה נרתעה לאחור אל גזע העץ שמאחוריה, הבקבוקון נשמט מידה. "מי אמר זאת?" קראה בקול אל חלל האוויר. "גלה את עצמך!"

"אני היא אבן המעיין." אמר גורבאש, "ואני סקרן. מזה שנים שלא עברו כאן בני אדם. מה את מתכוונת לעשות עם מימיי?"

האישה מצמצה, והתקדמה על ארבעותיה אל עבר האבן הגדולה. היא חיפשה במהירות אחר הבקבוקון, וכשמצאה אותו אספה אותו אל חזה כאילו היה הדבר היקר ביותר בעולמה.

"אבי חולה מאוד." לחשה האישה. "הוא כל שנותר לי בעולם לאחר שהאורקים טבחו בשאר משפחתנו. יצאתי למסע חיפושים אחר תרופה שתחזיר אותו לכושרו…"

"יפה יפה." אמר גורבאש בקולו המהדהד. "מעניין. ואת צריכה בשביל זה תפוחי אדמה?"

האישה הביטה באבן.

"סליחה?"

"זאת בטח תרופה חדשה שפיתחו במשך השנים שהייתי כאן. אולי איזה עוף בתנור, הא? זה ירפא אותו?"

"אני מצטערת, אינני מבינה." מלמלה האישה.

"אם לא זאת, אז מדוע באת לאסוף ממימי?"

"הרי אתה מעיין הנעורים!" התנשמה האישה. "הלא כך?"

"לא, לא כך." אמר גורבאש. "אני מעיין מי המלח."

"מעין מי המלח?!"

"לפני שנים רבות," גלגל גורבאש את סיפורו, "כשהעולם היה צעיר, רצה האדם מלח אך לא היה לו. כפתרון, ברא האדם בקסמיו את מעיין מי המלח. זהו אני. צריכה מלח, בשביל תפוחי האדמה או משהו?"

"ארר, לא." אמרה האישה ונשכה את שפתיה.

"אז עוף במלח, נכון? צדקתי בניחוש השני?"

"אני לא צריכה מלח בכלל, תודה."

"אה." אמר גורבאש, מאוכזב בבירור. "אוף."

"יש בידינו מלח לרוב, תודה לך אבן טובה." אמרה האישה. "האמת היא כי זקוקה אני למעין הנעורים, אך נראה שכל מסעותי היו לשווא."

"אה, את גרשון את צריכה?" אמר גורבאש. "למה לא אמרת קודם. הוא נמצא עוד שעה הליכה לכיוון השמש הזורחת."

עיניה של האישה נפערו, והיא זינקה על רגליה בתנועה מהירה.

"באמת? אינך משלני?"

"אני לא עובד עליך, אם לזה את מתכוונת." אמר גורבאש. "בחיי, מה קרה לשפה שלכם במאות השנים האחרונות?"

"יוצאת אני לדרכי מיד!" הכריזה האישה, כולה אושר. "תודה לך אבן טובה! מי יתן ותעמוד עוד שנים רבות!"

"כן, די נחמד כאן." אמר גורבאש, אבן מי המלח. "דברי קצת עם גרשון, הא? הוא תמיד היה דכאוני משהו."

"ארר, בוודאי." אמרה האישה במבוכה. "היה שלום!"

ובמילים אחרונות אלו יצאה מקרחת היער, והמשיכה בדרכה.

גורבאש חירחר מעט, כדי לנקות את האזוב שנכנס לחרכים לא נעימים. הוא חשב קצת על בני אדם, אבל די מהר נמאס לו.

גורבאש המתין בשקט מופתי, בצילם של עצי היער.

רומ"ח – רכישת ופיתוח מיומנויות חברתיות

חודש זה, השישי לשנה זו, מציין את תחילתה של עבודתי במשרה מלאה לראשונה מאז ימי ויגיימס (אם לא כוללים שנתיים וחצי של ניהול חנות; זה הרבה יותר ממשרה מלאה). תפקידי הרשמי – ובכן, הוא מופיע ככה על כרטיס הביקור – הוא ראש צוות משחקים. בקצרה, אני עובד בלהריץ משחקי תפקידים, לסנן ולהכשיר מנחים נוספים, כתיבת הרפתקאות ותוכניות משחק שנתיות, ותיאום בין הצוות המשחקי לצוות המקצועי. "אההה, אז מה הוא הצוות המקצועי," אתם שואלים. "האם זאת לא פשוט חברת חוגים? אני די בטוח שאמרת פעם שזאת חברת חוגים."
אומנם יש לנו גם חוגים בסגנון המוכר, אבל אפילו הם סוטים מהנורמה, אז אולי כדאי שנתחיל בהתחלה.

אז מה זה בעצם רומ"ח?

רומ"ח הוקמה כדי לשלב בין משחקי תפקידים לטיפול פסיכולוגי-חברתי. הרעיון הבסיסי הוא, להשתמש במשחקי תפקידים ככלי טיפולי, שעוזר למי שחווה קשיים חברתיים (ממגוון רחב של סיבות), ונמצא כבר בטיפול, לקבל תמיכה נוספת, ובצורה שלא מרגישה כמו טיפול – כלומר, פשוט באמצעות משחק. הכל התחיל עם כמה אנשי מקצוע, פסיכולוגים ופסיכותרפיסטים, שיצרו קשר עם זוג הבוסים, גיא וליאור, שהם שחקני מבוכים ודרקונים ותיקים ובעלי ניסיון ביזמות, ויחדיו התמצקו הרעיונות לכדי רומ"ח. זמן מה לאחר מכן הם חיפשו מישהו עם ניסיון במשחקים, ועדיף כזה שמכיר את הקהילה הקיימת יותר טוב מהם, והגיעו אלי. באמצעות האינטרנט. ילדים, השקיעו באינטרנט! אני שמח להגיד ששניהם זכרו את סיפורי ננסק לטובה עוד מימי שדים מתחת לכיור.

א…אבל אני לא רוצה טיפול פסיכולוגי…

יופי, כי אנחנו גם לא מציעים לך כזה. אחזור על הנקודה החשובה: רק אם אתה כבר עכשיו בטיפול, כלומר אם אתה חש בקשיים בתחומים החברתיים בחייך וגם כבר החלטת לעשות משהו בנושא ופנית לתמיכה מקצועית, רק אז נוכל להציע לך הרחבה מעניינת, מהנה, שבמהלכה גם תתרגל את הכישורים שאתה רוכש.

אבל, כבר לפני כמה חודשים, עלתה המחשבה – אם כבר יש לנו מתחם משחקים משופץ, המון מקום פנוי וכל מני ערבים זמינים במהלך השבוע, אז… למה לא לנצל אותם?

מועדון משחקים

אומנם במקור נוצרה החברה לצורך, ובכן, רכישת ופיתוח מיומנויות חברתיות, אך זהו שוק קטן ולכן התרחבנו מסביב לגרעין הזה. רומ"ח היא בעצם חמישה דברים:

  1. מועדון משחקים, שמציע ערבי משחקי לוח, תפקידים וקלפים מדי שבוע, במחירים סימליים וללא התחיבויות, באופן דומה מעט למה שטקטיקה הציעה (ומה שהיה אחת מנקודות החוזקה של החנות). הפרטים אודות הלו"ז מתעדכנים כאן, וגם בבלוג אעדכן בהמשך.
  2. מקום לאירועים, כדוגמת מסיבות יום הולדת, כנסים, וכדומה. כבר הספקנו לארח יום הולדת אחד (לגילאי 25-30, אגב, לא לילדים), ניסינו לפתות את איתמר לערוך אצלנו את המשחקיקון 2 (אבל הוא החליט על תל-אביב בכל זאת, הנבל), וזכינו במכרז של העמותה ומאנקי טיים לכנס דרקון קיץ, שיערך אצלנו ב-28 ביולי.
  3. חוג +, חוג לצעירים בגילאי 12 ומעלה, המבוסס בעיקרון על החוגים המוכרים, אבל, כאמור, עם פלוס: המשחקים הם בקבוצות של עד שישה לכל היותר, באורך שעתיים במקום שעה וחצי, מתרחשים בחדר פרטי במתחם הממוזג, מואר ומצויד בטלוויזיה ושתייה שלנו, ונערכים בידי מנחים שעוברים הכשרה על ידי, לפי עקרונות הנחיה מבוססים (ולא רק "הניסיון שלי", אלא גם, אתם יודעים, שימוש בתיאוריה ולקחים אודות הנחיה והדרכה), ועברו הכשרה נוספת בידי הפסיכולוגים שלנו כדי לאתר ולחזק מיומנויות חברתיות מסוימות. כן, כשאנחנו אומרים "משחקי תפקידים עוזרים בפיתוח ככה וככה", אנחנו מתבססים על מתודה. בנוסף, אנחנו מריצים, לצד מו"ד, גם את Warhammer המעולה, ובעברית מלאה. אנחנו לא מצמצמים בעזרים מודפסים וכלי עזר נוספים, וההרפתקאות שלנו זוכות לתשומת לב מוקפדת, וגם להתערבות מצד הצוות הפסיכולוגי (לא, זה לא אומר שבהרפתקאות שלנו "לא נלחמים כי זה אלים". זה אומר שאירועים חברתיים, לדוגמא, נכתבים כך שיאתגרו באופן מסוים, שתהיה להם מטרה, ולא כמשהו שהמנחה כתב אתמול בערב בחצי שעה). אבל אנחנו לא עושים לארפים, בשום אופן.
  4. חוג קואצ"ינג, אם כי השם זמני. אף אחד מאיתנו לא אוהב את המילה, "קואצ"ינג". הוא נבדל מהחוג פלוס בכך שהוא מיועד לשים דגש על פיתוח מיומנויות חברתיות בקרב מי שחש שהוא מתקשה בתחומים מסוימים, או שאמא שלו חשה ככה. במילים אחרות, ההרפתקאות ואופן ההנחייה מובנים לשרת מטרה באופן מוגדר הרבה יותר, וזאת בנוסף לליווי מקצועי – איש מקצוע עוקב אחרי התקדמות החבורה, והוא והמנחה משוחחים ביניהם בין הפגישות ומשנים את העתיד לבוא לפי החלטות משותפות, למשל כדי לאתגר את יוסי בתרגול מנהיגות על ידי סיבוך עלילתי של הדב"שים שתחת מרותו. כך שההרפתקה גמישה, ומצייתת לדרישות ההכשרה. זה לא באמת טיפול, אלא הרבה יותר כמו אימון – ולכן אנחנו משתמשים בינתיים בשם הזמני הזה.
  5. חוג רומ"ח, בעצם מה שכתבתי בהתחלה, והסיבה המקורית עבורה הוקמה החברה. מה שעומד בבסיס כל שיתוף הפעולה בין משחקי תפקידים לפסיכולוגים.

אז זהו. אנחנו רומ"ח, ואנחנו יושבים ברעננה, המסגר 1. יש טריליון חנייה חינם. הטלפון הוא 09-7486070, והמייל האישי שלי הוא eran@lance.co.il, תפגיזו במה שבא לכם. האתר יעלה עם השבועות הקרובים, ובינתיים אנחנו מרכזים את נוכחותנו און-ליין בקבוצת הפייסבוק של רומח – הצטרפו ותעודכנו.

רביעי הרפתקני – החל משבוע הבא ברומ"ח

רביעי הרפתקני
לשחק רק כשמתאים לך – ללא מחויבות.

הצטרף מדי יום רביעי להרפתקה, חלק מהמערכה המתמשכת לאורך הקיץ, עם משחק התפקידים הקלאסי במהדורה החדשה, D&D Essentials.

בחר במפגשים המתאימים ללו"ז שלך
כל מפגש אורך רק שעתיים, וניתן להצטרף לעלילה בכל שבוע, או לחזור אליה לאחר הפסקה. הפורמט הזה מקל עליך למצוא זמן למשחק בהתאם ללו"ז שלך.

דף דמות ביד אחת, קוביה בשנייה
צור גיבור בעצמך, או השתמש בדמות מוכנה – רק לבחור ולשחק!
התחל בדרגה 1, והתקדם בדרגות ככל שתתמיד במשחק, צובר עוצמה ויכולות חדשות.

המשחק מתאים היטב למתחילים, והחוקים מוסברים במהלך המשחק.

מדי יום רביעי ברומ"ח, המסגר 1, רעננה.
צעירים: 17:00 – 19:00
בוגרים: 20:00 – 22:00
המשחק בעלות סמלית.

(יש גם משחקי לוח וקלפים, אבל הי, סדר עדיפויות.)

על כתפי גמדים 5 – שלושה כנסים בקיץ, שני משחקי בטא, ואחד אודין

הודעה מדהימה עולמות: יש פרק! תודו שחשבתם שלעולם לא יהיה עוד. הפרק הוקלט בחדר עם מעט הד, ועם מגוון בעיות הגההההגהה…. בעיות הגההיההה… בעיות הגהיייהההיה. איתכם הסליחה.

[audio:http://pod.icast.co.il/9d25d2dc-d7c8-47be-b714-3136abb37452.icast.mp3]

או להורדה מ-iCast.

פרק חמישי, ובו:
אודות חמישה אירועים שונים, וברובם משחקי תפקידים מפנים מעט מקום ומוכנים לארח גם משחקים מסוגים נוספים – טרנד חדש? בתקווה שכן; משחק התפקידים של Dungeon Crawl Classics מתחיל לצאת לאור, חיכיתי לו המון, וקצת התאכזבתי לגלות שהוא ממש מבוסס על מו"ד 1, הם לא צחקו; מהו פרויקט דרימלנד? קונספירציה!!; מה זה אינדי? למה לשחק אינדי? וראיון עם מיכאל פבזנר (המכונה אודין) על פתיחתו המחודשת של פונדק האינדי, המקור הישראלי לעדכונים בתחום.

קישורים:
הקישורים שרציתי לעשות לפרק של השבוע שעבר
פרטים ראשונים על המשחקיקון 2 (תנו שם את דעתכם על סוגי הפעילויות שהייתם רוצים לראות, איתמר אוהב את זה)
פרטים על דרקוניקון 2011
אתר כנס דרקון – עוד לא מעודכן; כאמור, הפרטים עוד לא סגורים סופית.
מכרז לתפקיד א. משחקי תפקידים באייקון "התחדשות" בשיתוף עם העמותה (ולא ב-Icon, האחר
להורדת הבטא של DCC RPG
הודעת הבטא של פרויקט דרימלנד – המייל של מיכאל מופיע שם בבפנוכו. 
פונדק האינדי, המתארח באתר הפונדק.

מה ששכחתי להכניס לפרק:
פתחנו קבוצת פייסבוק עבור רומח, כדי לעדכן בפעילויות שלנו. בקצרה, אחד הצדדים הפשוטים יותר להסבר אודות רומח, הוא שמדובר במעין מתחם, מועדון שכזה, ובכל ערב נערוך בו איזו פעילות, כבר החל מהשבוע הבא: משחקי מו"ד ווורהאמר שבועיים וערבי משחקי לוח (שניהם מחולקים למתחת ומעל גיל 21), ואירועים של משחקי קלפים. כדי להשאר מעודכנים באירועים שאנחנו מתכננים וכדי לקבל את הלו"ז הקבוע שלנו, הצטרפו לקבוצה. פרטים נוספים בקרוב!

הפסקה קצרה לטובת ריקודים

פעם היה הפוסט הזה, בבלוג בלון דיבור, עוד בתקופה שגם אני השתתפתי בו. הוא מובא כאן בקצרה:

"השבוע אביב רוקדת שוב את ריקוד מעבר הדירה הידוע, ובזמן הזה יש לה פחות גישה למכשירי הפלא איתם היא יוצרת סטריפים. בינתיים, הגיע הזמן לחשוף פרויקט סודי שחשבתי עליו כבר מזמן. אני חושב שמתחשק לי סטריפ משלי, איזה וובקומיקס שרק אני אחראי עליו, ולא רק כפילר לוי בריבוע אלא פשוט כמשהו שיפורסם כאן בבלוג. אך דבר שכזה חייב להתחשב בגורמים הבאים:

א. אני לא יודע לצייר, כלומר זה צריך להיות משהו כמו קומיקס ספרייטים. כמו בוטנים, רק אפילו פחות מושקע.
ב. הוא יהיה באווירה הומוריסטית ביאזרית משהו. כמו בוטנים, רק אפילו פחות מושקע.
ג. אני לא מסוגל להתחייב ללו"ז, ולכן הוא כנראה יופיע במועדים אקראיים, בדומה להודעות השגיאה של האקספלורר שלי. כלומר, כמו בוטנים, רק אפילו פחות מושקע.

חשבתי על מספר קונספטים, ובעוד שאני לא מתחייב לעשות אף אחד מהם, אני מתלהב מהרעיון כרגע אז לכו תדעו.

1. Melan-chloriens: שילוב בין מלנכוליה למידי-כלוריאנים, זהו סטריפ של שלוש משבצות עם דמויות צ"יבי של גיבורי סרטי מלחמת הכוכבים (שאביב תצייר מראש, ואני אעתיק שוב ושוב), שנאבקים עם סוגיות פילוסופיות קשות באופן דבילי, דכאוני אימים וקצר.

2. Burvixese Caster: על שם מכשיר התקשורת השימושי מ-Starcontrol 2, כל סטריפ מורכב מאוסף של תמונות מסך של שיחות עם החייזרים, והדבקת בועות דיבור עליהן, כך שהם בעצם מדברים אחד עם השני (דרך ה-caster העל-חללי, כן?). המון שטויות דביליות להפליא ensues.

3. בוטנים, המחזמר: לא באמת. אבל אפשר יהיה לקחת את בוטנים לרמה הבאה (למעשה, רמה אחת למטה) ולהשתמש בבובות המשעשעות כספרייטים: העתק, הדבק, העתק, הדבק, העתק, וכן הלאה… כמו חלום שמתגשם! בשבילי, כלומר!"

 

מה שבסוף קרה הוא קונסולה, שהחזיקה מעמד בערך 4 סטריפים (אפשר למצוא אותה בארכיון וי בריבוע, לקראת הסוף). היא היתה רעיון חמוד, אבל לא הצלחתי למצוא מה באמת עושים איתה. הסיבה שאני מעלה את הנושא היא, שלאחרונה התחלתי לחשוב שוב על מלנכלוריאנים, שתמיד מצא חן בעיני במיוחד. (גם את רעיון הסטארקון אני אוהב מאוד, אבל קהל היעד שלו מצומצם, מצומצם כל כך). אני לא מתכוון להתחיל להשקיע בזה עכשיו, במיוחד שרק הרמתי פודקאסט שעוד צריך להוכיח את עצמו כמשהו יציב, אבל שווה להעלות את הרעיון לתודעה. ואולי בעתיד, אולי בעתיד.