רומ"ח – רכישת ופיתוח מיומנויות חברתיות

חודש זה, השישי לשנה זו, מציין את תחילתה של עבודתי במשרה מלאה לראשונה מאז ימי ויגיימס (אם לא כוללים שנתיים וחצי של ניהול חנות; זה הרבה יותר ממשרה מלאה). תפקידי הרשמי – ובכן, הוא מופיע ככה על כרטיס הביקור – הוא ראש צוות משחקים. בקצרה, אני עובד בלהריץ משחקי תפקידים, לסנן ולהכשיר מנחים נוספים, כתיבת הרפתקאות ותוכניות משחק שנתיות, ותיאום בין הצוות המשחקי לצוות המקצועי. "אההה, אז מה הוא הצוות המקצועי," אתם שואלים. "האם זאת לא פשוט חברת חוגים? אני די בטוח שאמרת פעם שזאת חברת חוגים."
אומנם יש לנו גם חוגים בסגנון המוכר, אבל אפילו הם סוטים מהנורמה, אז אולי כדאי שנתחיל בהתחלה.

אז מה זה בעצם רומ"ח?

רומ"ח הוקמה כדי לשלב בין משחקי תפקידים לטיפול פסיכולוגי-חברתי. הרעיון הבסיסי הוא, להשתמש במשחקי תפקידים ככלי טיפולי, שעוזר למי שחווה קשיים חברתיים (ממגוון רחב של סיבות), ונמצא כבר בטיפול, לקבל תמיכה נוספת, ובצורה שלא מרגישה כמו טיפול – כלומר, פשוט באמצעות משחק. הכל התחיל עם כמה אנשי מקצוע, פסיכולוגים ופסיכותרפיסטים, שיצרו קשר עם זוג הבוסים, גיא וליאור, שהם שחקני מבוכים ודרקונים ותיקים ובעלי ניסיון ביזמות, ויחדיו התמצקו הרעיונות לכדי רומ"ח. זמן מה לאחר מכן הם חיפשו מישהו עם ניסיון במשחקים, ועדיף כזה שמכיר את הקהילה הקיימת יותר טוב מהם, והגיעו אלי. באמצעות האינטרנט. ילדים, השקיעו באינטרנט! אני שמח להגיד ששניהם זכרו את סיפורי ננסק לטובה עוד מימי שדים מתחת לכיור.

א…אבל אני לא רוצה טיפול פסיכולוגי…

יופי, כי אנחנו גם לא מציעים לך כזה. אחזור על הנקודה החשובה: רק אם אתה כבר עכשיו בטיפול, כלומר אם אתה חש בקשיים בתחומים החברתיים בחייך וגם כבר החלטת לעשות משהו בנושא ופנית לתמיכה מקצועית, רק אז נוכל להציע לך הרחבה מעניינת, מהנה, שבמהלכה גם תתרגל את הכישורים שאתה רוכש.

אבל, כבר לפני כמה חודשים, עלתה המחשבה – אם כבר יש לנו מתחם משחקים משופץ, המון מקום פנוי וכל מני ערבים זמינים במהלך השבוע, אז… למה לא לנצל אותם?

מועדון משחקים

אומנם במקור נוצרה החברה לצורך, ובכן, רכישת ופיתוח מיומנויות חברתיות, אך זהו שוק קטן ולכן התרחבנו מסביב לגרעין הזה. רומ"ח היא בעצם חמישה דברים:

  1. מועדון משחקים, שמציע ערבי משחקי לוח, תפקידים וקלפים מדי שבוע, במחירים סימליים וללא התחיבויות, באופן דומה מעט למה שטקטיקה הציעה (ומה שהיה אחת מנקודות החוזקה של החנות). הפרטים אודות הלו"ז מתעדכנים כאן, וגם בבלוג אעדכן בהמשך.
  2. מקום לאירועים, כדוגמת מסיבות יום הולדת, כנסים, וכדומה. כבר הספקנו לארח יום הולדת אחד (לגילאי 25-30, אגב, לא לילדים), ניסינו לפתות את איתמר לערוך אצלנו את המשחקיקון 2 (אבל הוא החליט על תל-אביב בכל זאת, הנבל), וזכינו במכרז של העמותה ומאנקי טיים לכנס דרקון קיץ, שיערך אצלנו ב-28 ביולי.
  3. חוג +, חוג לצעירים בגילאי 12 ומעלה, המבוסס בעיקרון על החוגים המוכרים, אבל, כאמור, עם פלוס: המשחקים הם בקבוצות של עד שישה לכל היותר, באורך שעתיים במקום שעה וחצי, מתרחשים בחדר פרטי במתחם הממוזג, מואר ומצויד בטלוויזיה ושתייה שלנו, ונערכים בידי מנחים שעוברים הכשרה על ידי, לפי עקרונות הנחיה מבוססים (ולא רק "הניסיון שלי", אלא גם, אתם יודעים, שימוש בתיאוריה ולקחים אודות הנחיה והדרכה), ועברו הכשרה נוספת בידי הפסיכולוגים שלנו כדי לאתר ולחזק מיומנויות חברתיות מסוימות. כן, כשאנחנו אומרים "משחקי תפקידים עוזרים בפיתוח ככה וככה", אנחנו מתבססים על מתודה. בנוסף, אנחנו מריצים, לצד מו"ד, גם את Warhammer המעולה, ובעברית מלאה. אנחנו לא מצמצמים בעזרים מודפסים וכלי עזר נוספים, וההרפתקאות שלנו זוכות לתשומת לב מוקפדת, וגם להתערבות מצד הצוות הפסיכולוגי (לא, זה לא אומר שבהרפתקאות שלנו "לא נלחמים כי זה אלים". זה אומר שאירועים חברתיים, לדוגמא, נכתבים כך שיאתגרו באופן מסוים, שתהיה להם מטרה, ולא כמשהו שהמנחה כתב אתמול בערב בחצי שעה). אבל אנחנו לא עושים לארפים, בשום אופן.
  4. חוג קואצ"ינג, אם כי השם זמני. אף אחד מאיתנו לא אוהב את המילה, "קואצ"ינג". הוא נבדל מהחוג פלוס בכך שהוא מיועד לשים דגש על פיתוח מיומנויות חברתיות בקרב מי שחש שהוא מתקשה בתחומים מסוימים, או שאמא שלו חשה ככה. במילים אחרות, ההרפתקאות ואופן ההנחייה מובנים לשרת מטרה באופן מוגדר הרבה יותר, וזאת בנוסף לליווי מקצועי – איש מקצוע עוקב אחרי התקדמות החבורה, והוא והמנחה משוחחים ביניהם בין הפגישות ומשנים את העתיד לבוא לפי החלטות משותפות, למשל כדי לאתגר את יוסי בתרגול מנהיגות על ידי סיבוך עלילתי של הדב"שים שתחת מרותו. כך שההרפתקה גמישה, ומצייתת לדרישות ההכשרה. זה לא באמת טיפול, אלא הרבה יותר כמו אימון – ולכן אנחנו משתמשים בינתיים בשם הזמני הזה.
  5. חוג רומ"ח, בעצם מה שכתבתי בהתחלה, והסיבה המקורית עבורה הוקמה החברה. מה שעומד בבסיס כל שיתוף הפעולה בין משחקי תפקידים לפסיכולוגים.

אז זהו. אנחנו רומ"ח, ואנחנו יושבים ברעננה, המסגר 1. יש טריליון חנייה חינם. הטלפון הוא 09-7486070, והמייל האישי שלי הוא eran@lance.co.il, תפגיזו במה שבא לכם. האתר יעלה עם השבועות הקרובים, ובינתיים אנחנו מרכזים את נוכחותנו און-ליין בקבוצת הפייסבוק של רומח – הצטרפו ותעודכנו.

6 Comments on “רומ"ח – רכישת ופיתוח מיומנויות חברתיות

  1. חבל שזה ברעננה אם היה התל אביב הייתי רץ לזה :
    טוב מספיק להתבכיין מקווה שיצליח 😉

  2. נשמע מגניב לגמרי. האם יש ליווי של פסיכולוגים / פסיכותרפיסטים מקצועיים? איך הוא עובד?

  3. כן, וזה תלוי בסוג החוג: בחוג + מדובר בסקירה כללית למדי, אחת לכמה חודשים; בחוג האמצעי יש סקירה פרטנית של כל משתתף אחת לחודש, כולל מפגשים עם ההורים; ובחוג רומ"ח המלא איש המקצוע יושב חדר ליד וצופה במתרחש בוידאו, ומכוון את כל ההחלטות המתבצעות לפני ואחרי המפגש.

  4. יש סיכוי שבעתיד יהיו קבוצות משחק של שיטות מלבד מו"ד ווורהאמר (ובפרט אחת השיטות: Call Of Cthulhu, Spirit Of the Century או Unknown Armies)?

    • העתיד נמצא תמיד בתנועה. (אני חושב שזה ציטוט מדוקטור הו)
      אנחנו חושבים על פורמט שבו נריץ קבוצה של משהו אחר, בהחלט, אבל על בסיס תשלום יותר רציני מאשר 5 ש"ח תרומה לקרן הביסלי. יותר בכיוון של "חוג" למבוגרים. אני מאוד מקווה שיצא לנו להגיע לזה ושיהיה מספיק עניין ברעיון; בין היתר אני מפנטז על קבוצת שממי"ת – שיטות משחק מתחלפות – כלומר לימוד והרצה של ארבע-חמש שיטות שונות, שלושה-ארבעה מפגשים כל אחת. מספיקים לטעום, ועוברים לנסות דבר אחר. יש המון שיטות שאני רוצה להנחות או לשחק.

  5. המון בהצלחה עם החברה והפעילות!
    חוץ מזה, השממית הזה נשמע לי רעיון מעולה, מעניין איך לא חשבתי על זה קודם. היי, רגע!
    חוץ, צזה, אני לא נבל, אני ארכי-נבל! מוהאהאהא וכו"

השארת תגובה