Attack on Titan, המלצה והשערות מסוף עונה 1

מדי כמה חודשים אני ממליץ על איזו אנימה שלדעתי ראויה לצפייה גם בידי מי שאינם חובבי אנימה; למעשה, עקב הסינון הקפדני למדי שלי, אלו הן האנימות היחידות שאני באמת רואה. (אז אני בעצם לא חובב אנימה, אני חובב סדרות טובות וחלקן הן אנימה).

Attack on Titan נופלת תחת המלצה חמה, אך עם הסתייגות: זוהי סדרה די גרפית. לא במובן של סקס ברוטלי עם טנטקלים; אבל מאחר וישנם אנשים ערומים ענקיים, אפילו שהם חסרי אברי מין, הם פשוט תופסים הרבה מקום. אז רואים מלא מהם, במגוון תנוחות ולפעמים מאוד מקרוב, ויש בזה משהו מאוד… גופני. בנוסף, הסדרה אומנם מכילה gore, אבל לא מפלצתי מעבר לכל תפיסה, וגם לא ברמה של פיצוצי מעיים ודם מדי פרק. להיפך, זה ברמה אנושית הגיונית, וזה קורה רק לעיתים, ודווקא זה מה שמחזק את האימפקט. 

על מה זה?

זו סדרה שעוסקת בשאלות מעניינות, שלא רואים הרבה באנימה. כן, להיות נחוש ונורא לרצות להצליח זה חשוב; אבל זה לא מבטיח ניצחון. זה אפילו לא מבטיח סיכויי הצלחה משמעותיים, ואז, חברים שלך מתים והכל קורס. הסדרה הזו יורקת לאידיאליזם של Tengen Toppa Gurren Lagann בפנים, מצליפה בה בעוצמה עם כאפה של כישלון מעוגן במציאות. איך יודעים מהי דרך הפעולה הנכונה? מהו המחיר שנכון לשלם? ומה עושים כשנכשלים בכל זאת? מהו בעצם מקומה של נחישות, במאבק?

ומה קורה שם?

יום אחד הופיעו טיטאנים, דמויי אדם במגוון גדלים, החל מ-"רק" 4 מטרים ועד 50, והדבר היחיד שמעניין אותם זה לאכול בני אדם. כל שרידי האנושות נסוגו אל מאחורי חומת ענק, והסתגרו בהצלחה מפני הטיטאנים. מאה שנים שרר שקט, עד לבערך שלוש דקות אחרי תחילת הפרק הראשון, או-אז מופיע טיטאן עצום ומרסק את שערי החומה בבעיטה. זה מתחיל השתלשלות אירועים שתלך ותעצים, תוך כדי שנחשפים פרטים חדשים לגבי מהותם של הטיטאנים ומצבם של בני האדם בכלל. הסדרה מלווה את מסעם של שניים-שלושה ילדים ניצולים מאותה התקפה ראשונית, שגדלים ומתגייסים ל-"צבא" האנושי (זה מכונה corps, וזה לא בדיוק צבא), אבל דמויות נוספות מצטרפות כל העת. זה לא מסע נעים לאף אחד, אבל הוא בהחלט מעניין לצפייה.

בקצרה, לכו לראות, לדעתי שווה.

 

מחשבותי בסוף העונה הראשונה – ספויילרים מחרידים מנקודה זו והלאה

במהלך הצפייה החלה והתגבשה אצלי השערה לגבי מהות החידה האונתולוגית שמאחורי הסדרה. מרגע זה אני מספיילר באופן חופשי לגמרי, ובסדרה שכזו, שמתמקדת באי-הידיעה של הדמויות והצופה, מדובר בהרס כמעט טוטאלי של החוויה, אז הקריאה על אחריותכם.

קוראי המאנגה! אני מתייחס לסדרת האנימה בלבד. אין לי מושג מה קורה במאנגה, ואני לא רוצה לדעת. אנא שמרו על שתיקה מנומסת בנושא.

אז הנה מה שאני חושב שקרה.

הכל מתחיל לפני כמאה וחמישים שנה, שזה בערך שנת 2075 שלנו. כמו שנרמז לנו בסדרה מספר פעמים, היא מתרחשת בעולם שלנו, בעתיד. האנשים שנמצאים בעמדות כוח – כנראה ארגון דמוי אילומינטי – מרגישים שהם מאבדים שליטה באנושות. יש יותר מדי אנשים, יותר מדי סכסוך, ויותר מדי כוח בידי האוכלוסיה. הם רוצים לוודא שהאנושות תשרוד, והם חוששים לקיומה. לדעתם, הדרך היחידה הנכונה לשרוד היא תחת הנחייתם (שליטתם), ובבירור צריך להדק את השליטה הזו. 

באותה תקופה מומצאת טכנולוגיה שמאפשרת יצירת חומר ביולוגי מורכב באופן מיידי, בהמרת אנרגיה. האילומינטי מנצלים זאת לטובתם, ומפתחים נאנובוטים שמאפשרים שליטה מסוימת בתהליך: כאשר מעגל כלשהו במוח מתחבר (ספציפית, הרצון לגרום כאב עצמי, בתוספת גרימת הכאב העצמי), הכוונה בה מחזיק האדם באותו רגע (מה שהוא רוצה) נקראת בידי הנאנובוטים, שמשדרים למערכת את הדרישה. המערכת, שמותקנת בעיקר בצורת לווינים במסלול מעל כדור הארץ, שולחת את האנרגיה מיד, והקונסטרקט הנדרש נוצר סביבו. במילים אחרות, ה-Titan Form של Eren, ושל כל אחד אחר בסדרה שיכול לבנות צורת טיטאן, הוא בעצם קונסטרקט ביולוגי שנבנה עבורו בידי מחשב שיושב במסלול, והברק הצהוב שמתלווה לשינוי אינו אפקטים מיוחדים, אלא האנרגיה הנדרשת ליצירת הטיטאן. ייתכן שאנני לא רצתה לרדת למנהרה כי היא יודעת ששם היא פשוט לא מסוגלת לבנות טיטאן – הקרן לא תגיע אליה.

האילומינטי הכינו את השטח לקראת ההשתלטות. הם הכינו את כל הארץ שבתוך החומות, ואת החומות עצמן, אך הסתירו אותן איפשהו. יום אחד, הם נתנו את הפקודה, והלווינים יצרו מיליוני קונסטרקטים אנושיים בעלי הכוונה אחת בלבד, אכילת אנשים. הם לא יותר מרובוטים ביולוגיים בצורה אנושית, אפילו יצר השרדות אין להם, וראינו שאין להם את היכולת לעבור בין מצבים מנטליים שונים, אפילו לא זעם או רוגע (כמו שגם נרמז מהבעות הפנים הבלתי משתנות). בני האדם הנותרים התכנסו מעבר לחומות, שהוכנו, כאמור, מראש. בסדרה לא נאמר לנו איך, בעצם, נבנו החומות, ואיך ייתכן שהצליחו לבודד אזור כל כך גדול מטיטאנים מלכתחילה, שלא לדבר על המאמץ ההנדסי העצום הנדרש כאן, ולא סביר שהצליחו לבצע אותו במהירות רבה במיוחד. אנחנו מקבלים רמז בולט לכך שהחומות הן חלק מהקונספירציה ברגע האחרון של הפרק האחרון, כשחלק מהחומה מתקלף ומתגלה בתוכה טיטאן – בהחלט ייתכן שהקונסטרקטים, אותם הרי אפשר ליצור יש מאין במהירות, היוו את הבסיס לחומות כולן. 

אנשי האילומינטי התיישבו בנוחות, כנראה בסביבות ראש הפרמידה השלטונית החדשה, אבל סביר להניח שלא לגמרי בראשה, שולטים מבין הצללים. כבר מאה שנה שהכל מתנהל בערך כמו שצריך. אך אז קורה אחד משניים: האילומינטי מחליטים שיש כבר יותר מדי בני אדם בין החומות וצריך לצמצם את הכמות, או ש- ב. אבא של Eren, שהיה חבר אילומינטי ובגד בהם, חושף את עצמו ברובע שיגאנשינה, וסוכניהם של האילומינטי מחליטים למחוק אותו מהמפה באמצעות הכלים שברשותם, הטיטאנים. אחד מהם מתגשם כטיטאן עצום (בטח הנבל הראשי שיובס בסוף הסדרה), ואחד אחר בתור הטיטאן המשוריין (ואני חושד שזה אחת הדמויות שאנחנו מכירים כבר, כלומר שאנני אינה הסוכנת הנסתרת היחידה שהוצגה לנו) וביחד הם מרסקים את השערים. האובדן של כל בני האדם האחרים הוא מחיר שהם לגמרי מוכנים לשלם – זה מוטיב חוזר אצל האילומינטי וסוכניהם, שהם לחלוטין מוכנים לשלם כל מחיר באנשים, על מנת לשמור על השרדות האנושות (כלומר, לשמור אותם בורים וחסרי יכולת, תחת שליטתם).

אבא של Eren לא טמבל, והוא היה מוכן בכל מקרה. הוא הזריק ל-Eren (אני לא רושם את שמו בעברית, כי זה בתכל'ס "ערן" וזה משגע אותי) את הנאנובוטים הנדרשים, כדי שיוכל לדאוג לעצמו, ואני די בטוח שבמרתף בביתו נמצא מרכז בקרה משמעותי כלשהו שהוא גנב מהאילומינטי כשנטש אותם.

המצב הנוכחי הוא שהאילומינטי יושבים בעמדות כוח בכל רחבי הממשלה והצבא, ובו-בזמן יש להם שליטה מלאה בטכנולוגיה ההרסנית הזו. הם שולטים בטיטאנים (כמו בעדר של יצורים, לא באופן ישיר), ויש להם לא מעט סוכנים מסורים ואדוקים, שמאמינים בכל מאודם בצדקת דרכו של האילומינטי. וזה, בתכל'ס, מה שהגיבורים עומדים מולו – קבוצת בני אדם, מתוך המדינה שלהם עצמם, ולא שום כוח עוין חיצוני מסתורי. שיהיה להם בהצלחה!

 

9 Comments on “Attack on Titan, המלצה והשערות מסוף עונה 1

  1. זו תיאוריה סבבה, אבל אני לא מתלהב מלדחוף לכאן מד"ב. התפאורה הזאת פנטסטית ונאנו-בוטים ולוויינים פשוט לא מתחברים עם האופי שלה. בשורה התחתונה לא יהיה שינוי גדול בתיאוריה אם האנרגיה תומר לחומר דרך "קסם" ולא "מדע", למרות שאני מודה שזה פחות נקי.

    אבל הנה שאלה – האם רק האנשים שקיבלו את הטיפול המיוחד יכולים להפוך לטיטאנים, או שאפשר לפתח את היכולת הזאת וארן פשוט קיבל דחיפה מאבא שלו?
    בגלל שבסוף התקרית עם הטיטאנית ביער, כשמיקאסה ולוי נלחמים בה, *שניהם* נפצעים בנקודה מסוימת ואז הדם נעלם ואפשר לראות לכמה רגעים אדים מרחפים סביבם. מה שאומר שהם מתרפאים בצורה דומה לטיטאנים, מה שלא יהיו ההשלכות של זה.

  2. אני חושב שהדם המדובר הוא דמם של הטיטאנית אותה פצעו, וכמו האיברים של טיטאנים, הוא פשוט מתאדה כשהוא מחוץ לגוף. החבר'ה לא מתרפאים – הם בכלל לא נפצעו.

    לדעתי זוהי לא "יכולת" שאפשר לפתח, אלא ממש משהו פיזי – אולי גן מסויים שהמכונה יודעת לזהות, ואולי נאנובוטים, או לא יודע מה. כשאבא של ארן הזריק לו משהו, הוא הזריק לו את הקטליסט המסויים הזה, יהיה אשר יהיה. אני אנחש שמדובר במשהו שקל להעניק (גם אם לאו דווקא קל *ליצור* מלכתחילה).

    לגבי השינוי באופיו של העולם: הסדרה לא מתביישת להשתמש בטכנולוגיה במספר דרכים, כולל טכנולוגיה מתקדמת למדי, במכשיר התנועה התלת מימדי, ומצד שני, אין בה אפילו רמז למיסטיקה משום סוג. למעשה, השימוש היחיד במיסטיקה, בכל מקום שהוא בסדרה, הוא בדת שסוגדת לחומות – ומובהר לנו באופן שבלתי משתמע לשתי פנים שמדובר באוסף אדיוטים שראוי שימחצו מתחת לתחת של טיטאנית.
    לכן אני בהחלט מצפה שהיא תתקדם לכיוון שאינו "קסם". עדיין, היא יכולה לשמור על האווירה הנוכחית מבלי להפוך למד"בית – לדעתי, לעולם לא נראה לווינים, ולא נראה נאנובוטים, ואני חושב שאפילו כשיראו לנו מחשב, זה יהיה שוס ענק וחד-פעמי ומיוחד ולא יחזור שוב (עד לפרק האחרון, בערך). זה בגלל שההסבר למתרחש לא חייב להיראות על המסך או לקחת תפקיד מרכזי בעלילה. מה שחשוב זה האנשים, לא הכלים שלהם.

  3. אתה באמת חושב שנראה מחשב? כמו שאמרת, זה לא נחוץ, וזה יעצבן הרבה אנשים. זה פשוט לא מתאים לטון של הסדרה.
    אני לא מצפה ל-"קסם" בסגנון קוסמים ולחשים, אבל אני כן מעדיף את "הטיטאנים נוצרים דרך תהליך על טבעי מעורפל" על פני "הטיטאנים נוצרים עם *מדע*".

    וההסבר שלך לדם המתאדה הרבה יותר מדי הגיוני ולכן מעצבן. הייתי צריך לחשוב עליו, לעזאזל.

  4. אני עומד לנחש שאתה מתכוון להגיד – "לא, שום דבר מזה לא קורה."
    בעסה! זה היה נשמע לי מעניין. מקווה שהכיוון אליו זה באמת הולך מעניין באותה מידה.

  5. בתור אחת שקוראת את המנגה, דווקא יש משהו בתאוריה שלך שהוא מאוד נכון, לא הכל אבל חלק.

  6. אני דווקא חושב שכן הטיטאנים נוצרים מתהליך בלתי מוסבר ומה שאבא של Eren הזריק לו זה קצת יותר מדעי הd.n.a של הטיטאנים זה יכול להיות

    נ.ב משהו יכול לתת לי בבקשה קישור (אם יש באינטרנט) של המנגה של מתקפת הטיטאנים

השארת תגובה