שילוב ז'אנרים: שליטי-העל

לפני עשרות מיליוני שנים הסתובבו דינוזאורים בעולם, ולפני כעשר שנים כתבתי לדימונז כתבה בשם "הטוב בשני העולמות", שעוסקת בשילוב בין שני ז'אנרים. מאחר והנושא עלה לאחרונה באחד המיילים שקיבלנו לגמדים, חפרתי את הכתבה מחדש. היא נוראית, ברמה של זריקה וכתיבה מאפס, אבל הרעיון ליישום שהוצג בסופה עדיין מגניב, ולכן הוא מוצג כאן, בנפרד מהשאר.

"שליטי-העל" ניתן כדוגמא ארוכה למדי לשילוב בין ז'אנר פוסט-אפוקליפטי לז'אנר גיבורי-על. כמו שכבר אמרנו בפרקים שעסקו בסיקור ז'אנר גיבורי העל, פרק 23 ופרק 24, אין באמת דבר כזה "ז'אנר גיבורי על" אחד ויחיד, ומדובר בתחום רחב של גוונים. כך גם לגבי כל ז'אנר אחר, כמובן; ולכן, בעצם, יש לראות את הדוגמא הבאה יותר כעולם פוסט-אפוקליפטי על בסיס אלמנטים של גיבורי-על, מאשר השתלבות ז'אנרים. כי אין דבר כזה, כל "שילוב ז'אנרים" הוא לקיחת tropes מסויימים מכל צד – לא כולם, בדר"כ אפילו לא חלקם הגדול – ושילובם למרקם אחד בטעם שוקולד.

איך מתחילים?
החלטתי לקחת את סגנון גיבורי העל כבסיס ההיסטורי: כלומר, העולם הגיע למצב פוסט-אפוקליפטי רק אחרי (ולמעשה, בגלל) שהיו בו גיבורי על. שאלתי את עצמי "עצמי, איך נעשה שעולם עם גיבורי על יעבור שואה אפוקליפטית?" ובכן, בשביל כמות כזאת של נזק, צריך כמובן הרבה כוח. ומה שיש לגיבורי על, זה הרבה כוח. אז רק צריך לדאוג לכך שהם ישתגעו או משהו, ויעשו שמח.

אבל למה שהם ישתגעו?
ובכן, מה אם כדור הארץ היה צריך כמה גיבורי על, ממש מהר, עד שהיינו מוכנים להסתכן בלתת לבני אדם כוחות-על מבלי לבדוק את ההשפעות הפסיכולוגיות ארוכות הטווח? מצויין. ואז הם ישתגעו, מבלי שאף אחד יכול לעשות משהו בעניין.

אבל למה צריך גיבורי על, ועוד מהר?
ארר. אוקי, מה אם מגיע אויב נוראי, כמו למשל גזע חייזרי שמפותח טכנולוגית הרבה יותר מאיתנו? הפתרון היחיד יהיה למצוא נשק שאינו מבוסס טכנולוגיה. למשל, גיבורי על. מצויין. 
כל זה נעשה, אגב, באחר-צהריים אחד בלבד, עם אחי (באזור 1995). התחלנו עם הבסיס ועברנו את השאלות הללו, בדיוק כמו שתוארו כאן, והמשכנו לפתח את העולם בבריינסטורמינג. ישבנו ודיברנו, וכל מה שמישהו אמר מיד הפעיל רעיונות נוספים בראש של השני. דיברנו על פיתוח רעיונות באופן דומה בפרק 30, איך נולד משחק.

 

איך הגענו עד הלום

מספר חודשים לקראת סוף המילניום הקודם נקטעים כל שידורי הטלוויזיה בעולם על ידי אות לא ברור בעל עוצמה אדירה. לאחר ניתוח האותות במעבדות מיחשוב שונות ברחבי העולם, מתגלה לחוקרים שזהו שדר מהחלל החיצון, מקודד בצורה פשוטה להבנה. הסוד מצליח לחמוק לציבור הרחב, והידיעה מתפשטת: אנחנו לא לבד. אלא שאז יוצא נשיא ארצות הברית בהכרזה: השדר הוא סדרת הוראות. לא לבניית מכונה, הו, לא. זה ממש לא "קונטקאט". זוהי סדרת הוראות להכנת כדור הארץ לבואם של השליטים החייזרים החדשים, גזע הניקייב. לפני מספר ימים הם הגיעו עם חלליותיהם לקרבת מסלולו של פלוטו והחלו לנוע לכיוון כדור הארץ. יש להם אומנם מסע מהיר מהאור, אך הוא עובד רק במרחק רב ממאסות גדולות (למשל, השמש). המסע הפנים-מערכתי ייקח להם כעשר שנים, ולכן הם שידרו את רשימת הדרישות, על מנת שכדור הארץ יהיה מוכן לקראתם כשיגיעו.

לאחר מהומה ציבורית מסויימת מתאגדת ועדה מדעית להדיפת הכיבוש הניקייבי. היא פועלת במהלך השנים הבאות, נותנת מענקים עצומים לכל פרוייקט שרומז כי יוכל לפתח נשק עוצמתי כנגד החייזרים, אך אף פרויקט לא מצליח להוציא תוצאה משביעת רצון. שנתיים לפני מועד ההגעה של הגזע האכזר, מכריז יו"ר הועדה על התפטרותו מאחר ונכשל בתפקידו. במסיבת העיתונאים הוא מכריז שעכשיו כבר מאוחר מדי, לוקח על עצמו את האחראיות לגורל כדור הארץ, ומתאבד בשידור חי.

בעקבותיו, עולה מיד יו"ר חדש לועדה. לחוץ בזמן, הוא מחליט לפתוח תחומי מחקר חדשניים ולא קונבנציונאליים. בעקבות זאת מעבדת ביולוגיה מולקולרית קטנה מפתחת חומר שגורם לשינויים מדהימים בכל חומר אורגני. בועדה המדעית מחליטים שאם אי אפשר ליצור נשק חדש, לפחות יהיו חיילים משופרים. לאחר חצי שנה של מחקר על תכונות החומר משיגים שליטה מסויימת בתוצאות. הועדה העליונה מצווה להתחיל מיד בניסויים על בני אדם, מפאת לחץ הזמן. שלושת הנבדקים הראשונים עוברים מוטציות אדירות בפרק זמן זעום, ומתגלים כבעלי כוחות-על רציניים. כהדגמה, אחת מהן מפציצה אי חסר שם מעל פני האדמה. כל התהליך זוכה לחשיפה תקשורתית נרחבת, לאחר שהוחלט שאין טעם רב לשמור על סודיות צבאית (הסיפור האמיתי: עשרות הדלפות וכשלון מטורף של בטחון שדה). לראשונה בתוכניות הטוק-שואו יוצא למנחה לשאול "איך זה הרגיש, להשמיד אי?"

הניסויים ממשיכים ומאתיים מתנדבים (שעברו מבחנים קשוחים יותר מאלו שעוברים אסטרונאוטים) זוכים להיחשף למיוטג'ן גירסה שלוש, שהוא אומנם חלש יותר אבל הרבה יותר בטוח.

ואז, עשרה חודשים לפני הזמן, מגיעים החייזרים. הקרב אכזרי וארוך, ורובו מתרחש בשכבות הגבוהות של האטמוספירה. החייזרים מצוידים בטכנולוגיה שלא נראה כמותה, נאבקים בקמצוץ של גיבורים בעלי כוחות-על. בסופו של דבר, בניגוד לתחזיות, ובמהלך שמשאיר את העולם בפה פעור, האנושות מנצחת ומוחקת כליל את הצי החייזרי, ואפילו ללא מחיר גבוה בחיי אדם. המיוטג'ן, שהתגלה כחזק יותר מכל מה ששערו אי פעם, מוגדר כהמצאה האנושית החשובה של כל הזמנים. כולם זוכים בפרס נובל, ואותות כבוד חדשים, "על הצלת האנושות מנצח של עבדות" מוענקים לכל גיבורי המלחמה במעמד רוב ראשי מדינות העולם באו"ם.

החיים חוזרים לשיגרה. אבל אט-אט מסתבר שמשהו מאוד השתבש: הגיבורים, שמתקשים לחזור לחיי היום-יום, מתנהגים בצורות פסיכוטיות יותר ויותר. הם מתחילים להילחם אחד בשני, לפעמים משמידים שכונות שלמות במאבק. אף אחד לא יכול לעצור אותם מלבד גיבורים אחרים, אלא שגם הם נעשים מוזרים בהתנהגותם. הציבור נכנס לפאניקה, והמיוטג'ן נלקח מיד לבחינה מחודשת.

הקרבות נעשים חמורים יותר ויותר, ונוצרות בריתות שונות בין הגיבורים. בתוך זמן קצר מאוד הופכים הקרבות למלחמות של ממש, ואזורים שלמים סופגים נזקים גדולים מאוד. ממשלת איטליה מחליטה לזרוק פצצת אטום על קבוצת גיבורים שנלחמים ביניהם באזור האלפים, אלא שזה אפילו לא מאט אותם. בתור תגובה, רומא נמחקת מעל פני האדמה ביום המחרת ו-"איגוד האנשים החדשים", אחד ממספר בריתות הגיבורים, מכריז על מלחמה באנושות.

ומכאן, זה רק מתדרדר.

 

המשחק עצמו

התקופה היא כמאתיים שנה מאוחר יותר. אף אחד לא ממש בטוח מהי השנה הנוכחית, וקשה להיות מדוייקים אפילו בתאריך ובחודש. האנושות התדרדרה למצב פוסט-אפוקליפטי בשליטתם של גיבורי העבר ששרדו את הקרבות ביניהם (כלומר, החזקים ביותר), והם לא הזדקנו אפילו ביום. כדור הארץ הוא בעיקר אדמה חרוכה ואפורה, הריסות ציווילזציות העבר מבצבצות ברקב מבעד לג'ונגלים פה ושם.

קבוצה אחת ששמרה על הקידמה, בתוך מקלט אטומי, מפתחת את המיוטג'ן גירסה ארבע: חלש מאוד אבל ללא כל השפעות על המוח. סייפר, גיבור-העל שליט האזור, מגלה זאת ויוצא להשמיד את המעבדה לפני שיהיו לו יריבים חדשים. אחד המדענים מצליח לברוח, פצוע, אבל מספיק לתת את הסם למספר אנשים, דמויות השחקן, לפני שהוא מת.

אז מי הן הד"שים?
יש שתי אפשרויות סבירות.

1. היחידים ששרדו את התקפתו של סייפר על המקלט האטומי. דמויות שכאלו יהיו אינטלגנטיות, משכילות, ועם ידע כללי על האיזור, ההיסטוריה, והמדע שמאחורי המיוטג'ן. ייתכן שיהיו להם מספר גאדג'טים מגניבים, או ידע על מקלט אטומי נוסף שלא ניזוק, או סתם כמה חפצים יקרי ערך. מטרה כללית של החבורה: להציל את כדור הארץ מידי המטורפים האלה, לשקם מחדש את התרבות האנושית. זה יקח הרבה מאוד שנים, ואולי לא תזכו לראות את זה בימי חייכם (כי לא ברור אם קיבלתם אריכות ימים עם המיוטג'ן), וזה יעשה לאט ובכאב. אבל זה מוכרח להעשות.

2. המדען החביב שהצליח לברוח ולגסוס למותו מצא סתם קבוצת אנשים, והזריק להם את החומר. עד היום הייתם איכרים תחת שליטתו הפיאודלית של סייפר. מזל טוב! עכשיו יש לכם כוחות-על, וסביר שסייפר רודף אחריכם. מה תעשו? תימלטו ותנסו ללמוד עוד על עצמיכם? תעקבו אחר מילותיו האחרונות של המדען? ("יש עוד מעבדה אחת… באירופה…" מה זה אירופה?) או אולי תלכו ראש בראש כנגד סייפר, ותחלצו את עבדיו המסכנים?

התמה

הכל אבוד, ואין שום מקור שאפשר לשאוב ממנו תקווה. התקווה היחידה, לכן, יכולה להגיע רק מהדמויות עצמן. בהעדר עזרה, או אפילו רמז לעזרה, מבחוץ, הדמויות חייבות למצוא דרכים לנחם את עצמן ולהמשיך הלאה. הכל, אבל הכל, על הכתפיים שלהן, ושלהן בלבד. שביזות.

מהבחינה הפוסט-אפוקליפטית – רוב התרבות ברמת ימי הביניים (במקומות מסויימים אין אפילו קיטור), ורוב השליטה היא פיאודלית ומבוססת ממלכה ודת. עם זאת, המצב משתנה באופן חד מאוד ממקום למקום. למשל, חלק מהשלטונות הם אבסולוטיים תחת שליט-על בודד, ואילו חלקם הם רפובליקות של העם, המורכבות מחבר נבחרים (מושחת לגמרי), כששליט-העל המקומי לא מתעניין בכלל בשלטון עצמו. עם זאת, חלק מהמקומות הם ברמה טכנולוגית גבוהה יותר, עיר או שתיים אפילו אולטרא-מתקדמות (ומסתגרות בעצמן לחלוטין, מפחד מהחוץ). החבורה תגלה כל הזמן דברים חדשים ומופלאים, כל הזמן בנדודים ממקום למקום. בסה"כ המצב די מדכא, ואין תקווה לעתיד טוב יותר. 

מבחינת גיבורי העל – למרות שהכוחות של הדמויות חלשים משמעותית מאלו של הלחבר'ה החזקים, הם עדיין כוחות על. ולכן הדמויות יכולות, ואמורות, לעשות דברים כגון לרדת אל ערים תת-ימיות סודיות, לגלות ציוולזציות אבודות בקוטב, להגיע לתחנות חלל סופר-טכנולוגיות, ולגלות דברים מעניינים על הצד השני של הירח. כמו באקס-מן.

צרות עיקריות
מכאן והלאה הכל ספויילרים שיפגעו בהנאה מהמשחק עבור מי שמתכנן לשחק במערכה הזו. ראו הוזהרתם.

"שליטי-העל" הוא שמם של אותם יחידי סגולה, שרידי העידן הקודם, בעלי כוחות-על מטורפים וטירוף באופן כללי. מטרתם המשחקית היא לשמש כ-"בוסים הגדולים": הקרב נגד אחד מהם הוא השיא בסדרת הרפתקאות, שכולה עוסקת במאבק מתמשך כנגדו. בנוסף, אפשר וצריך להשתמש בשליטי-העל כדמויות מפתח והשפעה פוליטית מרכזית במערכה. בזמן שאת חלקם באמת אפשר יהיה להביס בקרב סופי, את חלקם אפשר להשאיר פשוט חזקים מדי בשביל הדמויות. הרעיון די דומה ל-Torg, משחק תפקידים ישן של West End Games, שבו היו שבעה "סופר שליטים", שהיה ברור שלעולם החבורה לא ממש תגיע להלחם נגדם. הם היו חזקים באופן שמבלבל את הדעת, משהו כמו להלחם כנגד המחשב עצמו ב-"פאראנויה" במטרה להביסו: חסר סיכוי, בבירור. הם היו שם בשביל להישאר ברקע תמיד, כאתגר הסופי והמוחלט. זה מאוד מדרבן את השחקנים.

שליטי-העל נמצאים בעמדות כוח מרכזיות בעולם, שונאים אחד את השני, זוכרים בבירור את כדור הארץ של פעם, ולא איכפת להם משום דבר חוץ מעצמם. יש כמובן יוצאי דופן לכל הדברים האלו. כמה דוגמאות מעניינות:

1. שליט-על ממוצא אינדיאני, שאיבד את זהותו באופן כמעט מוחלט, והחליט שהוא אחד עם הטבע. הוא מסתובב באיזו טריטוריה שבחר לעצמו בצפון אמריקה (בטח בקנדה), בין "רוחות הטבע" וה"טוטמים", שהם למעשה כוחות חצי-תבוניים שהוא יצר באופן בלתי-מודע בעזרת יכולות העל שלו. האיזור כולו רגיש למחשבותיו, וכך גם יצורי הטבע המקוריים של המקום, ודי מסוכן להסתובב שם.

2. שליטת-על שירדה מגדולה לאחרונה, לאחר ששליט-על אחר שאב ממנה את כוחותיה. היא מסתובבת עכשיו בעולם לבדה, כמעט חסרת כוחות, אבל ערמומית ומתחוכמת כמו… משהו ערמומי ומתחוכם מאוד. היא לא בהכרח מטורפת, אלא פשוט חסרת כל ערכים מוסריים בסיסיים. היא שימושית מאחר והיא יודעת הרבה מאוד על כוחות-על ועל אלו שאוחזים בהם, אבל מטרתה העיקרית היא להשיג את כוחותיה ואז, אלא מה, לשלוט בעולם. מה הקבוצה תראה בה: ידידה או אויבת?

3. ארגון בשם "האצילים", שמורכב משבעה שליטי-על, חלשים יחסית, ששולטים על אזור נרחב במזרח אירופה. הקואליציה ביניהם היא ארוכת ימים, אבל תלויה בחוט דק. כל אחד מהם היה רוצה להשמיד את האחרים, אבל אין לו סיכוי נגד כולם ביחד. בריתות סודיות קמות ונופלות, וכל אחד מהם מחפש עוד איזה אמצעי שיתן לו כוח נוסף כנגד האחרים. אחד מהם גילה לאחרונה שהוא יושב מעל רשת מערות שבה חי גזע עיוור אבל חסין באופן מפתיע לכוחות-על, שהתגלגל מגזע האדם המקורי. הוא מתכנן להרים צבא מבני הגזע הזה ולצעוד כנגד שאר "חבריו" לארגון.

צרות נוספות

המערכה מתובלת במספר דברים בעייתים נוספים, שהדמויות לא ישמחו לגלות את קיומן. עם שרידי הטכנולוגיה החייזרית, ניסויי מיוטג'ן ושאריות קרינה מהקרבות, ופעולותיהם של שליטי-העל, התפתחו הרבה דברים במאתיים השנה האחרונות.

1. אזור עירק נשלט על ידי קבוצה דמויית Borg, שנוצרה כטעות ויצאה מכלל שליטה. הם מתפשטים לאיטם לכיוונים בהם אינם נתקלים בהתנגדות, אבל בעזרת יכולותיהם המוזרות הם מהווים סכנה אפילו לשליטי העל של האיזור.

2. באזור ים יפן יש תרבות דולפינית מתקדמת אך אכזרית. מספר רב של חלליות חייזרים התרסקו כאן במהלך הקרבות העתיקים, והדולפינים התפתחו בעזרת דליפות מיוטג'ן לרמה כזאת שהם הצליחו ללמוד אותה. הגישה הכללית: כלי נשק ביזאריים ורכבים בעלי מבנה סגלגל וחלק, הכל בצבעי ירוק זוהר וסגול מטאלי. הדולפינים כבר מחזיקים בשליטה מוחית בישובי החוף שסביבם.

3. "האמאזונס" הוא יצור ביולוגי יחיד, שמשתרע על פני חלקים נרחבים מדרום אמריקה, ומתפשט לאיטו. למרות שהוא מוח קיבוצי, הוא מכיל בתוכו (מתחתיו?) מספר ארצות בני-אדם, שחיים איתו בסימביוזה (ובחשש תמידי). ייתכן שהוא מיזג לתוכו שליטי-על כלשהם.

4. החייזרים עוד לא אמרו את המילה האחרונה. בהרפתקה אחת עתידה החבורה לגלות שמהצד השני של הירח נשארה משתחת חייזרית מקולקלת שאנשי ציוותה שהו בסטאטיס במשך מאתיים השנים האחרונות. החבורה תעיר אותם בטעות, ויהיו קרבות ובלגנים לאורך כל הרציפים של המשחתת, עד לחדר הבקרה, שם החייזר האחרון ילחץ על אות המצוקה. הדמויות ינסו לעצור מבעדו, אך זה יהיה כבר מאוחר מדי: האות נשלח, ובכוכב הבית החייזרי ילמדו בקרוב שהמשלחת המקדימה לכדה"א נכשלה, וצריך לשלוח את כוח הכיבוש האמיתי.

5. כנהוג בגיבורי-על, אפשר להוסיף מעט מסע בזמן. למשל, קבוצה מטיבה שמגיעה מהעתיד הרחוק, אחרי שכדור הארץ השתקם, על מנת לעזור לדמויות, אבל רק קצת, כדי לא לשבש את קו הזמן יותר מדי. קרן תקווה אחת בים של אופל, סימן אחד לשינוי חיובי בתוך שממה של צימאון. או שמא? 

 

מבחינת שיטה, סביר שהייתי בוחר במשהו יחסית גרים-אנד-גריטי, אך נדרש כאן איזון עדין – למרות שהעולם סביבם איום ונורא וקורים דברים רעים לאנשים חפים מפשע, הייתי מעוניין לשמור על כך שהד"שים לא באמת עתידות למות, מלבד ברגעים נכונים דרמטית. בעולם הזה, שליטי-העל אוהבים לתפוס אותך בשביל להתפאר או לעשות עליך ניסויים, לאו דווקא למצוא את הדרך הפרקטית ביותר לחסל אותך. יש כאן לא מעט Pulp, בסופו של דבר.

1 Comment on “שילוב ז'אנרים: שליטי-העל

  1. האמת שהרעיון והקנווספטים שהוצגו לעולם הזה נשמעים ממש מגניבים,אפילו שגיבורי על זה ממש לא הthing שלי

השארת תגובה