פרק 33 – הגמדים עונים לעוד מיילים

על כתפי גמדים: אורי ליפשיץ מצטרף לערן אבירם מדי שבוע, בפרקים בני 30 דקות בהם נדבר על משחקי ושחקני תפקידים, עם נושאים שונים מהארץ והעולם. 
כתובתנו: gamadim@roleplay.co.il, שלחו לנו מחשבות משלכם על מה שאמרנו, דברים מעניינים שקרו במשחקכם, או נושאים שמעניינים אתכם. 
צרו איתנו קשר גם דרך דף הפייסבוק של הפודקאסט, או עמוד הגוגל+ שלנו.
היכנסו לעמוד האייקאסט כדי להירשם לפרקים עתידיים, או הרשמו ב-RSS לרשימות הפרקים עצמן.

לחצו להאזנה לפרק (או באתר iCast):

 [audio:http://pod.icast.co.il/60f04d76-b742-41b2-a8a3-960cda043b43.icast.mp3]

הגמדים חופרים באייקון 2013
רוצים לחפור איתנו, אבל אין לכם כרטיס? איזה קטע, יש לנו שני כרטיסים לחלק! כתבו על קיר האירוע דבר אחד מעניין במיוחד שגמדים מוצאים כשהם חופרים. תנו לו טיפה רקע, שם משלו, איזה תיאור קצר, לא צריך להגזים – רק שיהיה בולט. ביום שישי ה-20 בחודש נודיע לשני הזוכים על ניצחונם, והם יוכלו להיכנס לאירוע ללא תשלום. נתראה באייקון!

האירועים של אורי בקובץ אקסל.
הנחייה אולימפית
הרפתקאות בואנור
הפאנל איך עושה חובב
ואל תשכחו את ההצגה הכוללת משחק תפקידים, סוף העולם למתקדמים

הפעם אנחנו ממשיכים לענות למיילים עליהם התחלנו לענות בפרק 31, ולמעשה, נמשיך גם בעוד שבועיים. 

4:00 תום וקנין, משחקים שונים ומוזרים
Red Dragon Inn
כתבתי פעם על שילוב משחקי לוח ותפקידים, אבל בחיי אני לא מוצא את זה כרגע.
Maid RPG
Blue Rose, שיטת ק20 עם דגש על אינטראקציה חברתית, פחות על קרבות.
Monster Hearts
Dogs in the Vineyard אינה באמת על כלבים.
נוביליס
מה שאנחנו בוחרים לדבר עליו, חשוב יותר ממה שאנחנו אומרים. ניטשה אמר!

קטעים מתוך התגובה שלנו:

…רב משרתים שמשימותיו הן ארגון משימות ואויביו הם בעיות בתקציב…
…למשל, מה אם הקבוצה היא חבורת משרתים של אציל צעיר שכל משפחתו אבדה, והוא די גרוע בניהול הבית והאחוזה. אבל מה, המשרתים אוהבים אותו נורא – הוא אדם טוב, הוא מכובד ויש לו כוונות טובות לקהילה שסביבו. ואז המשחק עוסק בהם מנסים לשדרג את מעמדו, מבלי שהוא ידע שהם בעצם תומכים בו. הם משיגים תומכים שיממנו את ההון המדלדל שלו (אולי פונים לאיזה אציל יריב, בתחפושת, ועושים את עצמם כאילו הם מגייסים כספים למשהו אחר), והם מנסים לדכא את המרד שמחרחרים נגדו בכפרים מסביב, והם גם צריכים להתמודד עם ארגון התקציב הבעייתי של האחוזה הגדולה. אבל ארגון התקציב הוא לא הסיפור, הוא רק חלק מהאתגר בסיפור.

כנ"ל לגבי אדריכל שבונה טירות. ראשית, צריך למצוא כיצד לשלב את כל השחקנים ברעיון. אדריכל אחד, זו בעיה. קבוצה של אדריכלים צעירים וחסרי ניסיון שהקימו עסק חדש ביחד – זו חבורה. איך הופכים את בניית טירות גדולות למעניינת? ובכן, שוב – עדיף למצוא את הסיפור שבו בניית טירות היא פעולה מעניינת. אין לי רעיון כרגע, וזה בטח לא יבוא בקלות. אבל בכל מקרה, הנקודה העיקרית היא זו: האם זה כיף? "להרביץ למפלצות ולהיות גיבורים" הוא סיפור נפוץ, בגלל שקל למצוא בו את הכיף. יש מלא סוגים אחרים של כיף, ואפשר בהחלט למצוא אותם. (יצויין שזה בהחלט עניין אישי, וגם תלוי בניסיון ובגיל).

יש עשרות משחקים שבהם לא משחקים דמויי אדם.
להקת זאבים: Werewolf.
חבורת ארנבים: Bunnies and Burrows. או Mouse Guard בשביל חבורת עכברים.
שדונים ופיות: Changeling (דווקא רציניים, לא שובבים)
שיטות שבהן אפשר לשחק את כל הדברים האלו וכל דבר אחר שתרצה: עולמות פראיים, GURPS, Hero System, Fate, ועוד.

…אעריך שבערך 80% מהשיטות בעולם עושות משהו שאינו "גיבורים ומפלצות בעולם פנטזיה"… לצערנו הן לא מתורגמות לעברית, אבל זו בעיה אחרת. הנה מגוון התחלות מהירות בעברית למספר שיטות שעושות דברים מאוד שונים.

איך לתכנן נשף או בניית כדור פורח כך שיהיו מרגשים כמו קרב בחבורת גובלינים? איזו שאלה מצוינת, וזו כנראה שאלה שנרצה להרחיב עליה באיזה פרק. אבל הנה הכיוון הכללי: כמו שאמרנו מקודם, מצא את הכיף. מצא את הסיפור, ואז תדע למצוא אתגרים ספציפיים שמשחקים על המתח שבו. What's in stake? איפה הסכנה? אם יפשלו בנשף, אולי לא יצליחו המשרתים להפגיש בין האציל לנסיכה איתה הם רוצים שהוא יתחתן. אולי אפילו יביכו אותו בפני אצילים אחרים. חשוב על דברים שיהוו אתגר מהנה: לסדר ממאחורי הקלעים את כל פרטי הערב הרומנטי של האציל והנסיכה, תוך כדי שכל מני אסונות בלתי צפויים קורים כל הזמן; או לנסות להתמודד עם תככים ושמועות נבזיות שמפיץ האציל המתחרה ברחבי הנשף.

…החוקים לא רק אומרים מה אפשר לעשות, אלא גם מה בעצם חייבים לעשות. אם לכולם יש נק"פ, מדד לבריאות, זה אומר שהמשחק עוסק בבריאות – והמתח העיקרי הוא להמנע מלמות. מה לגבי משחק שבו אין נק"פ, אבל יש במקום זאת מדד יוקרה? מה אם התכונות של הדמויות אינן "זריזות, כוח" וכו', כי הם משרתים, ולא חשוב כמה הם חזקים או זריזים; אלא "הליכות ונימוסים", כדי להתנהג כמו שראוי בפני משרתים ואצילים אחרים; "קור רוח" כדי שלא לאבד עשתונות כאשר בן האצילים האורח המציק שופך לך את כוס היין על הראש כי שכחת לקרוא לו 'סר'; "חשאיות" כדי לעשות דברים שהאצילים לא שמים לב אליהם, וכו'. אמליץ להציץ בשיטה כמו Fate (הנה תרגום ראשוני של החוקים המואצים שלה) כדי לקבל השראה לשיטות שעושות דברים אחרת ממבוכים ודרקונים.

לגבי כדור פורח: אם יש את כל הזמן שבעולם, ואת כל המשאבים, אז זה באמת לא מרגש (הרי זו הסיבה שקרבות נוטים להיות מרגשים מטבעם: כי ברור לגמרי מה הסכנה, מה הבעיה). איפה הקונפליקט? איפה הסכנה? איפה הבעיה? מהו הסיפור? אמליץ גם להסתכל על האופן שבו ואנור מעודד את המנחה ליצור סכנה.

18:55 בני אסבן, מחסום כתיבה
ממליץ על Evernote כדי לרשום רעיונות שעולים לך פה ושם (זהו קישור הרשמה אישי; אם תרשמו דרכו, אני ארוויח איזה משהו אצלם). זו תוכנה טובה לסידור פתקים, ויש לה מספר גרסאות – למחשב שולחני, נייד, או בדפדפן – וכולן מסתנכרנות אחת עם השנייה, כך שהפתקים שלך נשמרים בכל מקום.
מכשפת מים וסמי הקטן מגיעים שניהם מההרפתקה תקווה בתיבה (קובץ זיפ).
כבר דיברנו על קבלת השראה בפרק 30, איך נולד משחק.
סדרת האנימה Bastard.

קטעים מתוך מכתב התגובה:

אני חושב שבתור התחלה כדאי שלא לחשוב על זה בתור "לשבת ולכתוב הרפתקה". זה נשמע כמו פרויקט גדול ורציני, ולכן, זה נוטה לשתק. עדיף לחשוב על "החדר המגניב הזה" או "הטוויסט המעניין הזה". רשום אותם בפני עצמם, ללא פורמט או ניסיון להיות מסודר. פשוט כתוב את הרעיונות שיש לך, כפי שהם. אל תנסה לסדר אותם בסדר הגיוני; אל תנסה לפרט אותם מעבר לכמה שבא לך טבעי לכל אחד; אל תנסה לחבר ביניהם לכדי יצירה אחת גדולה. קודם כל, פשוט תרשום את הרעיונות.
אחרי שיש לך אותם, זה הזמן לשבת ולסדר אותם. מי בא קודם, מתי כל דבר מגיע, איך הכל מתחבר לכדי סיפור אחד. בתכל'ס זה כמו פוקימונים – קודם כל תופסים אותם, ורק אז מסדרים אותם יפה בקופסא ומאלפים אותם. חלק מהרעיונות ישתנו, חלקם יעופו לגמרי, ולפעמים פתאום יצוץ לך רעיון חדש. אבל זה כבר חלק מהתהליך; כדי להתחיל, כדאי שלא להתחיל בפרויקט גדול, אלא בהרבה דברים קטנים.

 

השארת תגובה