ניתוח ארגוני של האימפריה כאדמיניסטרציה ריכוזית

כתבה זו עלתה לראשונה לאתר ISF, זמן מה אחרי שרק נפתח, ב-2002. היא מובאת כאן כחלק מניסיון שחזור כולל של כל מה שכתבתי אי פעם מעולם.

ניתוח ארגוני של האימפריה כאדמיניסטרציה ריכוזית

"מלחמת הכוכבים" הוא סיפור רחב יריעה על מאבק הטוב ברע, עם דמויות גדולות מהחיים ותפאורות גדולות עוד יותר. הכל גדול במלחמת הכוכבים, ובמיוחד צדו המד"בי של העולם בו מתרחש הסיפור. מחלליות ענק (צי פדרציית הסחר, המצור על נאבו) ועד לתחנות חלל שמסוגלות להשמיד פלנטות (ולהזכירכם, בנו שני כוכבי מוות).

אלא שהמבנה הגדול מכולם הוא הגוף הבירוקרטי העצום המכונה "האימפריה". מטרתי במאמר הזה היא לבחון את האימפריה, אותו כוח אדיר וחסר מעצורים, ולהראות שנפילתה הבלתי נמנעת נבעה רק מאחר שהיתה תלויה כולה בקיומו של הקיסר. כשנפל הקיסר, נפלה האימפריה. נבדוק מדוע ארגון עצום כל כך, שמשתרע על פני חלקים נרחבים מהגלקסיה ולרשותו משאבים כמעט בלתי מוגבלים (שני כוכבי מוות!), קרס אל מול קומץ מורדים בעלי עשרות מעטות של ספינות חלל. הרי תסכימו איתי שהדבר נראה, למראית עין, בלתי סביר בעליל.

תחילה נבדוק את מצבה הכלכלי של האימפריה. מבחינת משאבים, נראה שלא היה גבול לחומר הגלם שהאימפריה סיפחה אליה. בין אם על ידי כיבוש או רכישה, נראה כי כל דבר שהאימפריה רצתה היא השיגה. למשל, שני טריליון טונות של מתכת (שני כוכבי מוות! שניים!). דומה שכוח הייצור של האימפריה תאם לכמות המשאבים, והיה כנראה רחב עד לרמה בלתי נתפסת.

סקירה מהירה של שלושת הסרטים שמתרחשים בזמן שיאו של שלטון האמפריה, מראים כי ישנן עשרות משחתות חלל אימפריאליות שמסתובבות ברחבי הגלקסיה. בנוסף לנתונים שנאספו ממשחקי סימולציה חללית של חברת לוקאס-ארטס (Tie Fighter בעיקר), ניתן להסיק כי הסרט הראה רק חלק קטן מכמות הספינות הכוללת שהיתה ברשות האימפריה בכל זמן נתון. מכאן שלאימפריה היו אלפי מספנות חלל, ואף יותר מכך בתי חרושת, וכולם מצויידים בפסי ייצור מונעי רובוטים מקדמת הטכנולוגיה.

לפי השערה גסה שלי, ייצרה האימפריה משחתת חלל חדשה מדי יום ביומו, במקום כלשהו בגלקסיה. יצויין גם כי לספק את האנרגיה לכמות מבהילה זו של בסיסים וספינות חלל היא משימה אדירה בפני עצמה. מבחינת השליטה בשוק השתמשה האימפריה בכוחה כמונופול בתחום הארגונים הצבאיים הטוטאליטריים, וכך הבטיחה כי עצם המוניטין שלה יביא לכך שאפילו בעולמות המרוחקים ביותר לא יהססו להציע לה רק את המחירים הזולים ביותר.

מבחינת כוח אדם, לא היה לאימפריה מחסור. למרות האופן בו הוצגה האימפריה בסרטים, יש לזכור שראינו רק את הצד של המורדים, שהציג אותה מן הסתם באור אפל ודורסני. נקודת מבט אחרת אנחנו מוצאים בחוברת ההוראות של המשחק Tie Fighter. כאמור, זהו משחק סימולציה חללי, שבו אתה מגלם את דמותו של טייס חלליות קרב בשירות האימפריה. החוברת המלווה למשחק מספרת את סיפורו של טייס אימפריאלי, החל משלב הגיוס ועד לקבלת דרגת קצין. מסופר כיצד הוא זוכה להיות אחד מבין הבודדים ובעלי המזל מעיר הולדתו שהצליחו לעבור את המבחנים הקשים ונעשו לטייסים. הסיפור מעוטר בתיאורי הצלחה וגאווה, ומזכיר יותר את האווירה ששררה בסרט Starship Troopers. נראה כי לאימפריה היה כוח פירסומי חזק, שכן אנשים נעמדו בתור להצטרף אליה ולשרת בתפקידים שונים. כוחה המוחלט ברוב חלקי הגלקסיה היווה כנראה תמריץ שיווקי מרשים. כך שלעולם לא היה מחסור בידיים עובדות, ותמיד היה שפע של מוטיבציה.

עד כאן הכל נראה טוב ויפה. מלבד קומץ של מורדים, הייתה האימפריה סיפור הצלחה בקנה מידה גלקטי. אם כך, מדוע היא קרסה? כיצד יכול ארגון אדיר שכזה ליפול ביחד עם מנהיגו? היכן הם מנגנוני הבטיחות?

נתחיל בנושא כאוב עד מאוד: תחזוקה. את כל אותם מתקני ענק היה צריך לשפץ ולתקן, ואת כל החלליות היה צריך להכניס למספנה לטיפול כללי, לפחות אחת לכמה חודשים. כך שאין ספק שמליונים של טכנאים הסתובבו ברחבי האימפריה, מבצעים את עבודתם נאמנה.

Or did they…?

עברו שוב על שלושת הסרטים במוחכם, ונסו להזכר ולו בטכנאי אחד! שחקו בכל שלביו של Dark Forces (משחק פעולה בגוף ראשון המתרחש בעולם של מלחמת הכוכבים), והסבירו לי, בזמן שאתם מתרוצצים בתוככי הבסיסים האימפריאליים, היכן הם כל הטכנאים? האימפריה היא גוף שמסתמך על טכנולוגיה באופן מוחלט, משדות כוח ענקיים בתוך בסיסי היבשה, ועד למחוללי גרוויטציה וכורי היתוך במשחתות החלל. הזכרו בכוכב המוות הראשון. האן סולו, סקייווקר ושות" הסתובבו בכמה חלקים מתחנת החלל, אך לא ראו אף רמז לצבא של מהנדסים ורובוטי בניה שהיו אמורים בוודאי להיות פרוסים על פני המסדרונות האינסופיים. לא ראינו אף לא אדם אחד שאיננו חייל בשריון או קצין חבוש כובע. מחדל. ניתן רק לשער כי המצב היה דומה בכל הבסיסים וספינות החלל, בכל רחבי הגלקסיה. ללא תחזוקה נאותה, יקרסו אפילו המשחתות האמידות ביותר לאחר מספר שנים.

לאחר שמסתבר כי חיל התחזוקה של האימפריה נראה כאילו גסס ממחלה סופנית, בלשון המעטה, דברים מתחילים להתבהר. נראה כי ימיה של האימפריה היו ספורים, עם או בלי סקייווקר ג"וניור, שהסתובב והניף את חרב האור שלו לכל עבר.

חישבו על כוח האדם. למשל, על כמות המוצרים השונים שהיה צריך לספק למליונים על מליונים של Storm-Troopers. בתור התחלה, לכל אותם חיילים היה צריך לספק שריון חיצוני ורובה לייזר. בנוסף היה צריך לספק להם מקומות לינה, משימות לביצוע, בידור, מזון, וכמובן תשלום. מלבד התחום המבצעי, שנראה כי עבד ללא דופי (הראיתם בכל הסרטים ולו מסדרון אחד שלא עבר בו פטרול של שני חיילים לפחות?), איננו יודעים דבר על שאר התחומים. חקירה עמוקה יותר, עם זאת, מראה סממנים מדאיגים.

כפראפרזה, חישבו על הג"ובניק. כל אדם שעבר בצה"ל מודע לתפקידו החשוב של הג"ובניק. אפשר להגיד הרבה דברים בעד החייל הקרבי, אך ללא הג"ובניק לא יזוז ולו דבר אחד. אפילו בבסיס הסגור והקטן ביותר חייב להיות לפחות קצין שלישות, שידאג למשכורות ולטפסים שונים. אך באימפריה, מסתבר, לא שמעו על קציני שלישות! היכן הם כל אותם ג"ובניקים? בכל הסרטים, בכל משחקי המחשב (והזכרו ב-Dark Forces בעיקר), נראים רק עשרות על עשרות של סטורם-טרופרז ומספר קציני מבצעים בדרגות שונות, אך לא נראה אפילו ג"ובניק אחד! סיור בתוך כלא אימפריאלי (שלב רביעי כמדומני, ב- Dark Forces) מראה כי במקום אין אפילו משרד שלישות. ואין ולו חייל בודד שמסתובב עם איזו ערימת דפים ביד. תאמרו שהכל נעשה בידי רובוטי פרוטוקול, כדוגמת C3-PU, אך אם כך – היכן הם?!

אפשרות סבירה למראית עין היא כי הכל נעשה בידי מחשבים וכי האמפריה הצליחה לבסוף לקיים את מתודת ה-"משרד ללא נייר", דבר שעדיין נבצר מעולמנו. מצטער, אך אינני מאמין כי הדבר אפשרי. כפי שידע כל אחד שעבר שירות צבאי, יש רגעים בהם חייבים מש"קית ת"ש, וחייבים אותה עכשיו. אינני מסוגל לתאר לעצמי כי מליוני חיילים, שמגיעים מעולמות שונים ותרבויות שונות, יצליחו להסתדר בשלום והרמוניה אחד עם השני בתקופות שעשויות להימשך חודשים ארוכים. הם יפנו לבכיריהם ויתלוננו, אלא שבמקרה של האימפריה הדבר מתגלה כלא מומלץ (אחזור לכך עוד מעט). לכן, לא נשאר להם אלא לפנות לאוזן קשבת כדוגמת קצין השלישות ומש"קית ת"ש, אלא שהם אינם קיימים! גם בנייתו של דרויד שזוהי מטרתו איננה נראית סבירה. הסרטים מראים בבירור כיצד בני האדם שולטים ביד רמה בכל תפקיד בר משמעות, והדרויידים משמשים ככלים בלבד.

עד כה הראתי כיצד העובדות בשטח מראות על מחסור חמור בתחומי התחזוקה והטיפול בכוח האדם. כעת כבר ברור שגם ללא עזרה חיצונית, הייתה האימפריה נופלת בתוך מספר שנים מועטות. לסיום אגש לנושא הבעייתי מכל: שרשרת הפיקוד. כמו שאציג בפניכם, ארגונו הלקוי של המבנה הפיקודי אף האיץ את קריסתה הרועשת של האימפריה.

הסוציולוג מקס וובר הציג את עקרונותיה הבסיסיים של בירוקרטיה אידאלית. המבנה הארגוני של האימפריה עומד יפה ברבים מהם, אך מכיל בתוכו מספר כשלים פנימיים כבדים.

ראשית, נראה כי הקידום באימפריה אינו מבוסס על כשרון, או אף על נאמנות, אלא בעיקר על רשע. ככל שאתה יותר רע, כך סביר יותר שתעלה בסולם הדרגות. הדבר גורם לעלית של קצינים בכירים רשעים ביותר, אבל לא מאוד מוצלחים בפיקוד. מכאן נובעות כל בעיות התחזוקה והת"ש: כשהכי חשוב להיות רשע, תשקיע את מירב מאמציך ברמיסת תרבויות חלשות ופחות תדאג למצב הכלים שלך. כל חייל שיפנה למפקדו בתלונה צפוי לקבל רצף של צעקות ואיומים, שיחזיר אותו למקומו. זאת לא מנהיגות, ואין כאן דאגה לפרט. "רשע" כערך פיקודי, איננו יעיל.

נראה כי הסמכות, במקום להיות ביזורית ומחולקת בין מספר רב מאוד של קצינים מקומיים (כפי שראוי בארגון רחב כל כך), מתרכזת אצל אדם אחד: דארת" ויידר. בזמן שלא מוטל ספק בכישוריו, המנגנון עודנו בעייתי. ויידר יזם את בניית כוכב המוות, ואף פיקח על הבנייה באופן אישי. אך בכך הוא זנח פרוייקטים חשובים אחרים, והשאיר אותם לפיקוחם של האדמירלים המקומיים. כמו שמראה המשחק Dark Forces, אחד מאותם פרוייקטים היה יצירתו של חייל חדש, ה- Dark Trooper. בזמן שויידר מופיע בהופעות אורח קצרות בעלילת המשחק, רוב פרוייקט יצירת החיילים החדשים מופקד בידי מספר אדמירלים מקומיים, והמבצע כולו קורס עקב התערבותו של אדם בודד: קייל מורגן, גיבור המשחק. והרי אפילו את השמדתו של כוכב המוות לא הצליחו למנוע. אומנם המורדים הגיעו בכוח גדול למדי, ודארת" ויידר נכח בגופו, אך שוב מתגלה כי שמירת כל הכוח בידיו של אדם בודד פשוט איננה יעילה מספיק, אפילו בקנה המידה של קרב חלל במימדים קטנים.

בעיה נוספת בבירוקרטיה של האימפריה היא שהיא איננה מעודדת קידום בקרב הקצינים. ככל שאתה עולה יותר בדרגות כך אתה מקבל עוד כוח (אך רק כביכול, כמו שהראתי, מאחר והכוח העיקרי מצוי אצל ויידר). כך שהבונוסים קטנים, והמינוסים… והרי כולנו יודעים מה קורה לקצין שדארת" ויידר לא אוהב. אז למה לו לקצין להתקדם בסולם הדרגות? עדיף להתמקם בתפקיד פיקוח מקומי, שמשאיר בידך מספיק כוח אמיתי, ועם זאת לא מביא אותך לידיעתו של אדון הסית" השחור.

אך הבעיה העיקרית בפרמידת הסמכות של האימפריה היא האדם היושב בראשה: הקיסר. ההיסטוריה הוכיחה מספר רב של פעמים כי אדם אחד, ואפילו שהוא מלא ברשע ובכוחו של הצד האפל, פשוט לא מסוגל לנהל אימפריה שלמה. ראיתם איך הוא נראה בסרט האחרון? התפקיד הרם בא במחיר כבד לעור הפנים ולבריאות הגוף, אפילו כשאתה יכול לירות ברקים מהידיים. הקיסר, איש זקן ובא בימים, ניהל את האימפריה ביד ברזל ודאג לקידומו של הרשע וחוסר האכפתיות. הוא חי עדיין בזמנים קדומים, כלוא עדיין בדרך המחשבה הראשונית (והיעילה) שהביאה להקמתה של האימפריה. אלא שיוזמת הקמה וניהול שוטף הינם דברים שונים, והקיסר לא ידע להפריד ביניהם. לאחר שהאימפריה התגבשה ככוח בלתי ניתן לעצירה, היה עליו לרדת מכיסאו ולתת למועצת מנהלים בכירה לתפעל את ערכיה ועינייניה של האימפריה מאותו שלב. רשע כערך בזמן כיבוש – יעיל. רשע כערך בזמן שליטה – איננו יעיל. תגמול על יוזמה ועבודה עם קהל, דווקא כן. האימפריה הלכה בדרכו של כל שלטון שמנוהל על ידי זקני הדור, שזוכרים את העבר ומתרפקים עליו – כלומר, לא הלכה לשום מקום.

והבעיה האחרונה, ואולי הכבדה מכולן, נובעת הישר מהנקודה הזו. הקיסר בנה את האימפריה בשביל עצמו בלבד, ולא היה איכפת לו כהוא זה מה יעלה בגורלה לאחר שימות. לכן, לא היו פרוטוקולים מסודרים למקרה שהוא, במקרה, יתפגר בעקבות קרב כנגד בנו הסורר של סגנו הותיק והשחור. למשל. מאחר והקיסר דאג לכך שהוא יהיה מרכז העצבים של האימפריה כולה, סופה שלה לא איחר לבוא. האימפריה התפרקה במהירות ונפלה אל מול הכוחות הנחותים ביותר של צבא המורדים.

בפעם הבאה אציג את קונפדרציית הסחר, וכיצד ההשקעה בצבא רובוטים אדיר מעידה על המחסור החמור ביועצים פיננסיים. או ש…לא.

4 Comments on “ניתוח ארגוני של האימפריה כאדמיניסטרציה ריכוזית

    • מעניין!
      אבל אני רואה שתי בעיות: ראשית, למיטב ידיעתנו, במשובטים השתמשו רק במלחמת המשובטים וכנראה בשנים שלאחר מכן, אבל לא החליפו אותם במשובטים אחרים אחרי שהם הזדקנו אלא בכוח אדם רגיל (כאמור, נראה שבתקופת הסרטים המקוריים ישנו גיוס נרחב מעולמות כבושים, ובשום מקום לא רואים את ג"נגו פט. חוץ מאשר כבובה פט, כלומר). שנית, ההתמחות של המשובטים היתה כחיילים קרביים בלבד – לכן לקחו דווקא את ג"נגו פט כבסיס – לא כאנשי תחזוקה ואדמיניסטרציה, שזאת כאמור היתה הבעיה האמיתית.

  1. נקודה מעניינת לגבי ה"משרד ללא נייר": בגלקסיה של "מלחמת הכוכבים" פשוט אין נייר (או כמעט ואין, או שאסור להשתמש בו).
    נסו לחשוב על סצינה כלשהי באחד הסרטים (או הסדרות, או המשחקים) בו נעשה שימוש בנייר. נכון שלא הצלחתם? זה לא במקרה:
    http://starwars.wikia.com/wiki/Paper
     

  2. המאמר מעולה.
    אבל אולי הסיבה לכך שלא רואים טכנאים ו/או רובוטים נעוצה באמת בעובדה שהסרטים מוצגים מנקודת מבטם של "הטובים" שניסו להראות שאצל האימפריה יש רק חיילים ובכדי להשחיר את פני האימפריה…
    הרי בשורותיהם של המורדים רואים הרבה טכנאים ואפילו יש אינטראקציה איתם (למשל לפני שלוק עולה לאקס-ווינג שלו שואל אותו אחד הטכנאים אם הוא רוצה דרואיד מסוג אר-2 חדש בגלל שהנוכחי שלו ישן).
    אז יש טכנאים, אלא שהם לא מספיק חשובים כדי להיות מוצגים בצד של האימפריה.

השארת תגובה