ביקורת משחק לוח: מידגארד

יש לנו בחנות כמה מאות משחקים, אבל למרבה הצער, רובם אינם מוכרים ופשוט לא מושכים את תשומת הלב המגיעה להם. לכן אנחנו מתחילים בסדרת ביקורות העוסקת במשחקי הלוח הזמינים אצלנו, ונפתח בביקורת על Midgard מבית יואב "איגור" אדיליסט, העובד המסור.

ויקינגים מתאבדים, סוף העולם וקלפים לא צפויים  – סודות מידגארד!

במידגארד, כל אחד מהשחקנים מקבל לפיקודו שבט של ויקינגים פסיכופטים בעת סוף העולם (להלן – ראגנארוק). הויקינגים מבינים שהעולם נחרב, ושכולם עומדים למות, אז אם כבר למות, הם רוצים למות בצורה מאאגניבה.

זה לא כזה קשה למות בצורה מאגניבה – אפשר, למשל, לעשן. אבל להם אין זמן לחכות לנזקי העישון, כי סוף העולם כבר כאן, כאמור – אז הם פוצחים במלחמה (זה הזמן לציין שמחוץ למשחקי שולחן אנחנו לא בעד מלחמות) ומנסים להשתלט על העולם.
למעשה, עולמות – כי כויקינגים טובים, הם תוקפים את עולם בני האדם (מאנאהיים), עולם הענקים (יוטנהיים) ועולם האלפים (אלפהיים), וגם את אסגארד (עולם האלים) ואת וואנאהיים (עולמם של הואניר, שבט אחר של אלים; בואו לא ניכנס לזה כרגע, בסדר?).

מאנאהיים, יוטנהיים ואלפהיים מחולקים למחוזות, בעוד שאסגארד וואנאהיים דווקא לא. כל מחוז יכול להכיל כמות מסוימת של ויקינגים, ע"פ מספר הכפרים (=ציורים של בקתות) שיש בו. בכל כפר יכול להשתכן ויקינג אחד.
השחקן שיש לו רוב של ויקינגים במחוז הוא השולט במחוז בסוף הסיבוב, ומקבל עליו ניקוד (3 נקודות). פרט לכך, הוא גם מקבל סמן של הממלכה שבה נמצא המחוז.

אם שחקן שולט על שני מחוזות מאותה ממלכה, הוא מקבל ניקוד גבוה יותר יחסית – 7 נקודות. אם הוא שולט על שלושה מחוזות באותה ממלכה, הוא מקבל 12 נקודות, ואם הוא שולט על ארבעה מחוזות (אפשרי רק ביוטונהיים), הוא מקבל 20 נקודות!

אז כדאי, יגידו כולם, להתרכז בממלכה אחת. אבל בסוף המשחק, על כל סט של סמן של יוטנהיים, סמן של אלפהיים וסמן של מאנאהיים מקבלים חמש נקודות. אז כדאי, כמובן, לכבוש בכמה ממלכות.

אבל! כל סיבוב, מגרילים חמישה מחוזות. בסוף הסיבוב, הראגנארוק יכה במחוזות האלו. כל הויקינגים שבהם ימותו (אחרי שיקבלו נקודות וסמנים על השליטה במחוזות). כל ויקינג שמת בראגנארוק מקנה לראש השבט שלו (=השחקן) שתי נקודות, ומגיע לוואלהלה. כל וויקינג בוואלהלה מקנה לראש השבט שלו נקודה.
ומכאן, שכל ויקינג שנמצא במחוז מועד לפורענות מקנה לבעליו עוד 3 נקודות, מעבר לנקודות המחוז!

חוץ מזה, אסגארד וואנאהיים מסוגלים להכיל כמות אינסופית של ויקינגים. אסגארד מקנה לשולט בה 5 נקודות ניצחון, בעוד שהשולט בוואנאהיים מקבל 2 סמנים – מכל סוג שירצה.

להחלטות האלה מתווספת גם מכניקה נהדרת – כל מה שהשחקנים עושים במשחק נעשה בעזרת קלפים, המחולקים לשלושה סוגים – ארד, כסף וזהב.
קלפי הארד כוללים דברים כמו "הוסף לעצמך ויקינג למשחק, וקח ויקינג ופלוש איתו למחוז מסוים", או "קח ויקינג ופלוש איתו למחוז מסוים".
קלפי הכסף כוללים דברים כמו "קח שלושה ויקינגים ופלוש איתם לאיפה שבא לך", או "קח לוחם של יריבך ותעביר אותו לוואלהלה, שים ויקינג שלך במקומו", בעוד שקלפי הזהב כוללים דברים מופרכים כמו "הרוג את כל הויקינגים במחוז מסוים" או "קח שני קלפי כסף נוספים, ושחק עוד קלף".
כל שחקן מקבל בתחילת כל סיבוב 6 קלפים – 3 ארד, 2 כסף וזהב אחד – ובוחר מתוכם אחד. את השאר הוא מעביר הלאה, ומקבל מהשחקן שמצידו השני 5 קלפים, בוחר אחד וכן הלאה, עד שלכולם יש 6 קלפים.
ההחלטות בשלב הזה הן קשות וכואבות, ויכתיבו את מהליכיכם במהלך הסיבוב הקרוב!

למשחק 3 סיבובים בסך הכל, כאשר בסוף השלישי זה שיש לו הכי הרבה נקודות מנצח. מידגארד הוא משחק פשוט (עברתי כאן על רוב החוקים שלו), מהיר וכיפי, שדורש אסטרטגיה וקצת מזל, ומאפשר לכם להוציא את הויקינג ההתאבדותי שבכם החוצה. מומלץ בחום.

1 Comment on “ביקורת משחק לוח: מידגארד

השארת תגובה