פרק 29 – חולשות ויתרונות של דמויות

על כתפי גמדים: אורי ליפשיץ מצטרף לערן אבירם מדי שבוע, בפרקים בני 30 דקות בהם נדבר על משחקי ושחקני תפקידים, עם נושאים שונים מהארץ והעולם. 
כתובתנו: gamadim@roleplay.co.il, שלחו לנו מחשבות משלכם על מה שאמרנו, דברים מעניינים שקרו במשחקכם, או נושאים שמעניינים אתכם. 
צרו איתנו קשר גם דרך דף הפייסבוק של הפודקאסט, או עמוד הגוגל+ שלנו.
היכנסו לעמוד האייקאסט כדי להירשם לפרקים עתידיים, או הרשמו ב-RSS לרשימות הפרקים עצמן.

לחצו להאזנה לפרק (או באתר iCast):

 [audio:http://pod.icast.co.il/d6f4bc7d-f32c-440d-a944-b79cc144b237.icast.mp3]

00:36 שאלה מטל הדני
על חולשות ויתרונות של דמויות בשיטות משחק שונות.
מועדון המשחקים נקסוס בראשון לציון.

1:54 מהן חולשות ויתרונות?
מה זה בעצם חולשות? במקור Flaws, מכונים בשמות שונים בשיטות שונות, ובהמשך אטען שיש לזה סיבה. לצורך העניין נקרא להם חסרונות.
חסרונות ויתרונות הם מאפייני דמות שנתפסים כשליליים או חיוביים ובאים לידי ביטוי מכאני. כלומר, להגיד "אני נורא קמצן" זה אפיון דמות סיפורי, אבל להגיד "אני קמצן ולכן צריך לגלגל זריקת הצלה כל פעם שאני תורם כסף" זה כבר ביטוי מכאני, ולכן זה מה שנרצה לקרוא לו חיסרון.
בדרך כלל שיטות מעודדות אותך לקחת חסרונות, בכך שאתה יכול בתמורה לקחת יתרון. השיטה רוצה שיהיו לך חסרונות, כי זה מעניין יותר כשיש קשיים.
השיטה עולמות פראיים.
GURPS
Hero System, אכן מהדורה 6.

5:03 חולשות ויתרונות בשיטות קרובות למבוכים ודרקונים
חוקי ההתחלה של קל20 בעברית.
כשרונות חיוביים ושליליים.
ואנור, עולם המבוך.

7:15 חסרונות בשיטות שונות
המטרות של חסרונות משתנות משיטה לשיטה בהתאם למטרותיה שלה. אני חושב שהשם שנותנים לחסרונות משתנה בכל שיטה בהתאם למטרתו.
דיברנו די הרבה על סיבוכים בחלק ב' של פרק גיבורי העל.
השיטה Fate.
השיטה Edge of the Empire. הסבר חלקי לגבי המחויבות שלך, Obligation.

9:09 דוגמא לכשרון שלילי בקל20
לכל תכונה יש שני צדדים, חיובי ושלילי, למשל עקשן לעומת נחוש.
בעולמות פראיים יש חסרונות משני הסוגים, גם פלאפיים (סיפוריים בלבד) וגם מכאניים (אתה סובל ממחסר 2- לראייה, בגלל שחסרה לך עין), והם נחשבים שקולים זה לזה.

11:57 להוסיף מערכת יתרונות וחסרונות לשיטה שאין בה כזו
Don't. זה לא קל, ועם זאת, קל לפשל בזה. עדיף פשוט להגדיר לדמות צרה ובעיות באופן סיפורי בלבד, ללא השלכות מכאניות בילט-אין.
Merits and Flaws בשיטה הנשגבים.
אורי מזכיר שזה לא אומר שצריך להתעלם לחלוטין מכל השלכה מכאנית – להיפך, ראוי להתחשב בכך אד-הוק – אבל פשוט לא לארגן שיטה שלמה שמנסה לאזן ולסדר את זה מלכתחילה.

14:37 הדמות שלך צריכה להיות פגומה
בלי קשר לשאלה האם השיטה תומכת ביתרונות וחסרונות מטבעה, ראוי שלדמות שלך יהיה פגם, כדי שתהיה דמות עגולה ומעניינת. כדי שיהיה בסיס להתפתח ממנו, וכדי שיהיה לסיפור לאן להתקדם.
טבלת המחויבויות של Edge of the Empire. היא מותאמת ספציפית לסגנון המשחק שהשיטה רוצה לקדם – נבלים, פושעים ובני בליעל שחיים בשולי הגלקסיה במלחמת הכוכבים. לעולם שלכם כדי לארגן טבלה משלו, שתבטא את אופין של הדמויות שמשחקים בו.
בהחלט כדאי להשתמש בטבלאות כאלו, כדי לתת לכם השראה.
אם אתם רוצים להעשיר את הדמות: שאלו למה. הדמות שלי היא תאבת בצע, ולכן רוצה לכסף. אבל למה תאבת בצע?
הרבה יותר פשוט להנדס לאחור את הרקע של הדמות לפי האופי שלה, מאשר לחשוב על הרקע ואז לפתח ממנו את האישיות.

הנה למשל יישום של שתי העצות האלו, שעשיתי בעצמי לפני שבועיים, עם גונדי הרודיאני. התחלתי בכך שידעתי שהוא בגד במישהו, אחרי שגלגלתי בטבלה כדי לקבל השראה. החלטתי שהוא זה שעשה את הבגידה, ולא שבגדו בו, כי זה נשמע לי מעניין יותר – איך הוא מתמודד עם כך שמעל באמונו של אחר? ידוע לי שזו המחויבות שלו, זה מעיק עליו, It's a big thing for him – אבל למה? זו הרי השאלה, כמו שאמר אורי. החלטתי שהוא מבריח, שזה המקצוע שקרץ לי מהתחלה, ושהוא בגד במישהו טוב, כלומר במורדים. נראה לי שזה יותר מעניין מאשר לבגוד באימפריה, למשל, או בג'אבה ההאט. שוב, כי זה מדגיש עוד יותר את השאלה: למה?? למה הוא בגד, ועוד במורדים?!
החלטתי שהתשובה היא, שהוא הציל את עורו ברגע של חולשה, והסגיר בסיס מורדים לאימפריה (הינדוס לאחור של מה שקרה לדמות, מתוך פגם האופי). לכן זו המחויבות שלו, כי זה מעיק על מצפונו בטירוף. אתם מבינים, הוא לא תופס את עצמו כפחדן – אופרטוניסט, בטח (גם את המוטיבציה שלו גלגלתי באקראי, ויצא "פשע"; האיש הזה הוא מבריח בדם) – אבל לא פחדן. והוא גם לא רואה עצמו כאדם רע. מנצל אחרים לטובתו, בטח, אבל להסגיר בסיס מורדים לאימפריה זה כבר רמה אחרת לגמרי – זה כבר מפלצתיות לשמה. הוא מרגיש כל כך רע, שתחושת האשמה רודפת אותו, ולכן זו המחויבות שלו. כרגע, הוא פועל מתוך מטרה להחזיר למורדים על מה שעשה, כדי שזה ירד לו מהמצפון כבר.

18:10 מה מפעיל אותך? מצבאות אלמוניים
השיטה היא Unknown Armies, שיטה נהדרת של עולם מודרני על-טבעי עם אלמנטים של אימה.
ארבעה דברים: אובססיה, פחד, זעם ואצילות. ביצירת הדמות אתה כותב מה מוציא ממך כל אחת מהתגובות האלו, במשפט אחד.

23:35 ליישם יתרונות וחסרונות במו"ד
הנה דרך אחת, ה-Flaws מ-Unearthed Arcana (שהוא ספר הרחבה רשמי של WotC, ולא, כמו שכתבנו, ספר של מונטה קוק, שכתב ספר בעל שם דומה להטריד אבל אחר לגמרי, Arcana Unearthed). והנה עוד כמה שיצרו אנשים עצמאית.
בינתיים מצאתי עוד שני מוצרי PDF שיכולים להועיל, ולא דיברנו עליהם בפרק: האחד הוא Book of Distinctions and Drawbacks עבור מו"ד 3.5, שנראה שהביקורות מהללות, והשני הוא Flaws and Merits שמיועד ל-4, ואותו אפילו קניתי פעם, מתוך סקרנות. אני חושב שהוא די נחמד, אם כי לטעמי כל הרעיון של חולשות לא ממש מתאים למה שמו"ד 4 מנסה להעביר, ולכן כנראה שאישית לא הייתי משתמש בו. 

24:51 סיכום ועצה לסיום
חפשו Character Traits בגוגל.
זכרו: אם מלכתחילה אין חיסרון, אי אפשר יהיה להתגבר עליו. וקונפליקט זה מה שעומד בבסיס כל דרמה. 

1 Comment on “פרק 29 – חולשות ויתרונות של דמויות

  1. אוסיף משהו שכתב פסקיטייגר בפורום הפונדק, הצעה מצוינת ליישום מערכת חסרונות באופן פשוט ויעיל, ועם יותר שליטה בידיים של השחקנים. זה בדיוק ישום של רעיון ה-complications שהרחבנו עליו בפרק גיבורי העל, וכנראה פשוט ברח לי מהראש בפרק הזה:

    "דילגתם בעצה על משהו מאוד עקרוני – ההבדל בין חסרונות שנותנים בתמורה יתרון מכאני קבוע, שאותם אכן קל למצ'קן וקשה לאזן, ואת הסגנון המעניין יותר, שבהם הם נותנים יתרון בצורה של "נקודות" (פעולה, גיבור, גורל, בניז) רק כאשר הן באות לידי ביטוי בצורה מהותית בסיפור, ששם בדרך כלל אין ממש בעיה כזו.

    העצה שלי לטל היתה להכניס חסרונות, בגדול מהסוג שהצעתם – התחייבות, אישיות, קוד כבוד וכו (אם כי אין נזק גם ב"עין אחת 2- לירי בקשת") ולתת נקודת פעולה (יש דבר כזה במו"ד 3.5 גם, לא? או שזה רק ב PF?) כל פעם שזה מסבך את הדמות והופך את הסיפור למעניין יותר. זה גם מביא לתוצאה שאורי הציג ("אני מנסה לתקן טעות עבר") עם מבנה קצת יותר מאורגן ופחות dm fiat."

השארת תגובה