על כתפי גמדים 9 – התחלות לא שגרתיות למערכה

על כתפי גמדים: אורי ליפשיץ מצטרף לערן אבירם מדי שבוע, בפרקים בני 20-30 דקות בהם נדבר על משחקי ושחקני תפקידים, עם נושאים שונים מהארץ והעולם. 
כתובתנו: gamadim@roleplay.co.il, שלחו לנו הודעות, נקריא אותן, ונדבר על הנושאים שאתם מעלים. 
צרו איתנו קשר גם דרך דף הפייסבוק של הפודקאסט
וכאן עמוד האייקאסט, להרשמה לפרקים עתידיים.

להאזנה כאן ועכשיו:

 [audio:http://pod.icast.co.il/58ca3e40-bf30-4847-a947-238c8ba0ca0c.icast.mp3]

בתוכנית הפעם:

אורח: יואב אדליסט.

3:00 הנושא המרכזי
התחלות לא שגרתיות למערכה. רגע, קודם בואו נברר, מהי התחלה שגרתית?
התחלה מספקת את האופי לסגנון המשחק של המערכה כולה, למשל אם היא במבנה אפי, או אפיזודי. "שגרתי" לא אומר "רע".

5:13 נתחיל בהתחלות הלא שגרתיות… השגרתיות
כאלו שכבר מקודדות בתרבות הגיימרית, וראינו אותן במשחקים וסרטים רבים.

5:36 נרדפים!
מתחילים בבריחה מהכלא. נותן טון מיידי וברור למערכה. כמו כן, תמיד טוב להתחיל בסצינת אקשן.

7:04 האסון
הדמויות הן השורדים היחידים של אירוע, לרוב זו הסיבה היחידה שאיחדה ביניהן. להתחיל את המערכה בתוהו ולא נודע – לא ברור איזה קשרים עתידים להירקם בין הדמויות, לא ברור איך בכלל לשרוד.

8:40 אמנזיה
הטרופ שהכי קל לעשות באופן לעוס. שני שחקנים לדוגמא: האחד משתמש באמנזיה כדי להמנע מלהתעסק בעבר של הדמות, השני משתמש בה דווקא בשביל להתעסק בו כל העת.

10:42 In Medias Res
להתחיל באמצע הסיפור. אחד הדברים המגניבים, יוצר מתח היסטורי. בעיה אפשרית: הדמויות כביכול מכירות אחת את השנייה, אבל השחקנים לא מכירים את היחסים האלו. כמה עצות איך לבנות יחסים כאלו במהירות.

13:24 עברתם ל-X אחר לגמרי!
דרך טובה להציג לשחקנים עולם מערכה חדש שהם לא מכירים, בכך שגם הדמויות לא מכירות אותו, אז הם והן לומדים אותו ביחד. נפוץ מאוד בספרות וטלוויזיה. 
יכול לשמש גם כדי לתת טון מסויים, לאו דווקא בשביל לספק מידע חדש – למשל עם רייבנלופט.

16:30 התחלה בסיגנון משחק אחר
לדוגמא, מו"ד עם דגש ניהולי.

18:05 התחלות בלתי שגרתיות שהן בלתי שגרתיות
כמה הצעות לדברים שאנחנו לא רואים בשימוש רב במשחקים.

18:30 להתחיל בנקודת זמן – ואז לקפוץ לנקודה אחרת ולהתחיל שוב
מתחילים בסצינת ההכתרה של האביר שהכניע את שבטי האורקים – ואז קופצים שנתיים לפני כן ומשחקים את הדרך שהובילה לאותה סצינה, שאנחנו כבר יודעים שחייבת להתרחש. ככל שמצבנו מתרחק מאותו יעד, המתח גובר – כי ידוע שנגיע לשם, בהכרח, אבל אנחנו לא יודעים איך, וזה נראה יותר ויותר רחוק. לחילופין, מתחילים בסצינה הירואית עם דמויות חשובות, וכולן מתות בסוף המפגש. אז קופצים עשרות שנים קדימה עם דמויות חדשות, לעולם שבו הדמויות הקודמות הן גיבורים מפורסמים. 

22:50 התחלה בידי השחקנים
בנייה משותפת של המערכה, גם מבחינת הרקע וגם מבחינת העלילה, באמצעות עצם בניית הדמויות של השחקנים.
במשחק התפקידים של תיקי דרזדן, זהו המצב הדיפולטי. אחת הסיבות לכך שהוא עטור פרסים.

26:45 להתחיל עם יחסים בלתי שווים בין הדמויות
מעורר קונפליקט פנימי בחבורה (במידה נשלטת).

28:07 סיום וצעקות קרב
רוצים להתארח או להציע נושאים או להגיב לפרק? שלחו מייל. בנוסף, אורי דורש לדעת על דרכים מעניינות בהן התחלתם מערכות. בצדק, אני מרגיש שרק גירדנו את פני השטח.

 

נהיה בכל מני דברים בביגור! ראו כאן. ואורי גם יהיה בכנס עולמות מדי ערב! במסע אל הר החורבן האפל (של האבדון).

פרק בונוס 1 – המשחקים הנסתרים של ביגור

על כתפי גמדים: אורי ליפשיץ מצטרף לערן אבירם מדי שבוע, בפרקים בני 20-30 דקות בהם נדבר על משחקי ושחקני תפקידים, עם נושאים שונים מהארץ והעולם. 
כתובתנו: gamadim@roleplay.co.il, שלחו לנו הודעות, נקריא אותן, ונדבר על הנושאים שאתם מעלים. 
צרו איתנו קשר גם דרך דף הפייסבוק של הפודקאסט
וכאן עמוד האייקאסט, להרשמה לפרקים עתידיים.

 [audio:http://pod.icast.co.il/a50709c4-8284-4dbb-889c-a6c6deebfabe.icast.mp3]

כל כך הרבה משחקים מעניינים הולכים לאיבוד בנבכי תוכניית ביגור, וחבל! בפרק הבונוס הקצר הזה אנחנו ממליצים על כמה מהשמות והטיזרים הפחות מוכרים, שתפסו את תשומת ליבנו. 
הטיזרים שהופיעו בפרק:
 
שיטות שלדעתי שווה להכיר:
 
בהזדמנות זו, אשים דגש על עוד שלושה פרויקטים ראויים לציון בביגור:
  • חץ הזמן, החבר'ה שמאחורי משחק התפקידים הישראלי החדש מריצים מספר משחקים, כולל משחק גדול מיוחד בסבב הצהריים של כל יום.
  • בעקבות חלקי האומני, סדרת משחקים לאורך הכנס, חלק ממספר פרויקטים שמיועדים לקהל צעיר.
  • צוות הסערה, מו"ד 4 הרפתקני ראוי לשמו, סדרת הרפתקאות מתמשכת מכנס לכנס שבה הדמות שלכם מתפתחת כל העת. רץ בהצלחה כבר כמה שנים! חפשו את התגית איי הסערה.
 
דברים שאנחנו נעשה בביגור:
  • הגמדים חופרים: כולם מוזמנים להצטרף כקהל, אבל חלקכם אולי תרצו להשתתף בעצמכם. חמש דקות לפני תחילת האירוע נתחיל לאסוף נושאים – אנא גשו אלינו עם רעיון מגובש, לגבי נושא מוגדר (ומצומצם!), שיש לכם משהו להגיד עליו בעצמכם. אם וכאשר נגיע אליו, תצטרפו אלינו בשיחה עליו. ימים ספורים לאחר מכן, קולכם ישמע באינטרנט
    נושאים מוצלחים לדוגמא: "אמונות טפלות בעולם מערכה", "איך הופכים את משחק מחשב X להרפתקה מגניבה", "השיטה הטובה ביותר למשחק כנס"
    נושאים לא מוצלחים לדוגמא: "דברים מגניבים בעולם מערכה", "איך בונים הרפתקה טובה", "איך מנחים משחק כנס כיפי". כללי מדי. 

    והנושא העיקרי בו נעסוק תחילה הוא: חצר המלכות.
  • סדנת אימפרוביזציה למנחים
  • הישרדות מנחים
  • משחק היכרות עם מלחמת הכוכבים 
  • עוד משחק היכרות עם מלחמת הכוכבים (בחמישי בבוקר, עוד לא עלה לאתר)
  • משחקים בדרך לקריירה

על כתפי גמדים 8 – לשחק מקוון, עם שולחן מדומיין

או בשמו האחר: משחקים מרוחקים, על שולחנות משחק וירטואליים. 

על כתפי גמדים: אורי ליפשיץ מצטרף לערן אבירם מדי שבוע, בפרקים בני 20-30 דקות בהם נדבר על משחקי ושחקני תפקידים, עם נושאים שונים מהארץ והעולם. 
כתובתנו: gamadim@roleplay.co.il, שלחו לנו הודעות, נקריא אותן, ונדבר על הנושאים שאתם מעלים. 
צרו איתנו קשר גם דרך דף הפייסבוק של הפודקאסט
וכאן עמוד האייקאסט, להרשמה לפרקים עתידיים.

[audio:http://pod.icast.co.il/a5116e3f-6593-45d3-9f04-7a8aa3499f5a.icast.mp3]
 
בתוכנית הפעם: 

00:43 הקדמה ואורח! 
רועי געש מצטרף לפרק. 

01:25 הנושא המרכזי
משחקי תפקידים אונליין ושולחנות וירטואלים עם דגש על הפלטפורמה החביבה עלינו, Roll20

03:10 איך התחלנו לשחק אונליין, ולמה
בגדול, כי אין ברירה: לא מצליחים לתאם לו"ז, בעיות תחבורה, או, אתם יודעים, כי שאר החבר'ה בקבוצה גרים בארצות אחרות. 

05:55 איך בתכל'ס זה מתנהל?
וידאו זה לא חובה, אבל זה די חשוב. כמעט הכל נעשה בשיחה, עם גוגל האנגאוט (זולה, בעברית), שזמין לכל מי שיש לו חשבון ג'ימייל או גוגל+. התוכנה מספקת בתכל'ס, רק שולחן. זה אחד היתרונות הבולטים שלה.

8:20 איך נראה Roll20
וקצת על איך משתמשים בו. כמה קל לאלתר עם התוכנה, ולשנות בה דברים? להפליא. זו הסיבה העיקרית שאנחנו משתמשים בה. למשל, דפי דמות אינם חלק מהתוכנה. אבל אפשר להכניס כמה פרטים לתוך הסמנים, ולייחס להם איזו משמעות שרוצים.

13:30 עד כמה נוצרת התחושה והאווירה שכולם מסביב לשולחן המשחק?
באופן חלקי, יחסית למשחק שולחני רגיל. יש דברים שהולכים לאיבוד, אך בו-בזמן, יש יתרונות מסויימים. גם מעלים מחשבות על השימוש בכלים שמספק roll20 בשביל משחק שולחני רגיל.

18:00 ניסיון לחדד לנקודות: איזה יתרונות וחסרונות יש לשימוש בשולחנות וירטואלים
אז ככה: הם מצוינים למי שמשתמש באיזשהו פן טקטי במשחק שלו, אפילו מינימלי. מי שלא רואה צורך בזה, יכול להסתפק באותה מידה בגוגל האנגאוט.

20:00 לערן מפריע
הדבר היחיד שבאמת מפריע לערן במפגש אונליין, זה שאין תנועות גוף. כהשלכה מעניינת, הפגיעה המסויימת ביכולת להיות "סתם" חברתיים מעבירה את הדגש למשחק – מה שעשוי להיות תכונה חיובית.

22:40 אורי נרגע
אחרי סרטוני ההסבר הקצרים של Roll20, (ואלו שבעמוד הקיקסטארטר שלהם) ואחרי התיאורים של רועי וערן, רוב החששות של אורי מהפלטפורמה נרגעו, כי מסתבר שלא צריך מלא עבודת הכנה כמו שחוששים מראש.

23:44 קצת על שולחנות וירטואליים נוספים
ולמה לא בחרנו בהם. יש רשימה מרשימה ב-Enworld, והנה עוד כמה הצעות מאותו פורום, ויש גם וויקי שמוקדש רק להם (אבל לא נורא מעודכן).

25:35 קצת על Obisidan Portal
כלי עזר פופולרי לניהול מערכות. אנחנו בקושי מכירים אותו – אם מישהו מכם מכיר, נשמח לפרטים! שלחו איזו סקירה או ביקורת, אנחנו רוצים לדעת אם שווה להשתמש בו.

27:15 חדשות ועדכונים (הפעם זה בסוף)
דרגו אותנו בעמוד באייקאסט! ובאייטיונס (דרך התוכנה, כלומר). או אולי לשתף את עמוד הפייסבוק? או אולי פשוט לשלוח למישהו מהחבורה קישור לפרק שבו דיברנו על משהו שיעזור לו. אנחנו בעד, בכל מקרה. 

 

ביגור מתקרב, והגמדים יהיו שם

כנס המשחקים השנתי יערך בסוף החודש במודיעין, ואנחנו נערוך בו הקלטת פרק בשיתוף קהל! שזה אתם. פרטים נוספים, בקרוב. 

אורי ישתתף באירוע הישרדות המנחים המצוין, שפרטיו עוד לא עלו לאתר ביגור. בנוסף, הוא יערוך סדנת אימפרוביזציה למנחים:
בסדנה הקצרה הזו נכיר מונחים ויכולות מעולם תיאטרון האימפרוביזציה ונלמד איך להשתמש בהם על מנת להעמיק את הנחיית משחק התפקידים שלנו. במהלך הסדנה נגלה איך טכניקות האלתור יכולות להעשיר את משחק הדמות שלנו, לבסס את מקום ההתרחשות וליצור חוויית משחק מוצלחת יותר לכל השחקנים. הסדנה מיועדת למנחים בלבד.

אני אריץ משחק היכרות עם השיטה החדשה של Star Wars.
התנסות ראשונה עם משחק התפקידים החדש של מלחמת הכוכבים, Edge of the Galaxy. ומתחילים, כמובן, במרדף! קבוצת פרחחים, פושעים ועבדים מרדניים מוצאים עצמם נמלטים מידיו של טימו ההאט, פושע מקומי החולש על נמל חלל קטן בפלנטת המדבר טטואין. האם יצליחו לחטוף ספינה ולהשאיר את השממה הזו – וזעמו של טימו המבחיל – מאחוריהם? שיטת הקוביות החדשה והצבעונית מחכה לכם. האם יהא הכוח עימכם?

 

וזה ה-

אה, רוצים להתארח אצלנו? שלחו מייל, וכתבו על איזה נושא מהתחום. או שנקריא את עמדותיכם הנועזות, או שנזמין אתכם, לדבר בנועזות. תעוזה תהא. 

על כתפי גמדים 7 – הקרב היותר מגניב

הגמדים מדברים על משחקי תפקידים: אורי ליפשיץ מצטרף אלי, בפרקים בני 20 נגיד עד 30 דקות בערך בהם נדבר על משחקי ושחקני תפקידים, עם נושאים שונים מהארץ והעולם. 
כעת גם יש לנו כתובת מייל: gamadim@roleplay.co.il, שלחו לנו הודעות, נקריא אותן, ונדבר על הנושאים שאתם מעלים! יהודה חלפון מישראל (אני חושב שהם הוגים את זה "יחודה", שם), כבר שלח לנו בקשה בנושא גלגולים גלויים לעומת חבויים, ונגיע אליה בקרוב.
צרו איתנו קשר גם דרך דף הפייסבוק של הפודקאסט
וכאן עמוד האייקאסט, להרשמה לפרקים עתידיים.

[audio:http://pod.icast.co.il/a131cabb-ad5f-4939-8764-c528795c2fe5.icast.mp3]

ובתוכנית הפעם:

01:10 חדשות
אורי קיבל את Thornkeep של Pathfinder. לאורי היתה יומולדת!

4:35 הנושא המרכזי
איך לעשות את (סיבוב) הקרב כיפי, דיון תיאורטי

8:00 להגניב את שדה הקרב
דברים זזים, תלת-מימד, ועוד. מנחה, בנה אזור מגניב. שחקן, השתמש באזור הזה.

11:05 קרבות אחרים לגמרי
תנאי ניצחון אחרים, קרבות במכאניקה אחרת, מצבים יחודיים. קרב טיטאן הסערה, קרב בתוך מוחה של דמות.

16:45 להעצים את יכולות השחקנים
לתת לשחקנים לתכנן תוכנית התקפה, גמביטים שנותנים לשחקן שליטה נראטיבית-טקטית מוגדרת מראש, לנצל חולשות אויב, סמני מציאות מאפשרים לשחקן להוסיף פריט או מצב שולי כדי להגניב, תכנון שדה הקרב בשיתוף השחקנים.
קריאה (רבה ומומלצת) נוספת: האקדח של צ'כוב ב-TV Tropes.

22:15 פרטי מכאניקה שמשדרגים את סיבוב הקרב של השחקן
דוגמאות משיטות ספציפיות, שניתן ליישם כמעט בכל שיטה. נקודת פעולה לפעולה נוספת בהתקלות, פעלולים: לתת תוספים כדי לעודד שחקנים לתאר מגניב את הפעולות (אבל כדאי לחבורה לכמת אותם מראש), ולא רק פעולות אלא גם מונולוג או תיאור עולם פנימי.

29:00 קצת על השיטה החדשה של Star Wars, ואיך כל גלגול בה יכול לתבל את הקרב, כי אולי יצא יתרון, אולי יצא איום.
הסקירה של אורי על Warhammer Fantasy Roleplay.

ראיון עם זיו וויטיס – RPG Superstar

(הראיון הבא נעשה לפני כמה שבועות בשביל פרויקט משחקי תפקידים שעדיין לא קם, אבל הוא הולך ומאבד אקטואליות בעוד הפרויקט, כאמור, עדיין לא קם, אז אני מפרסם אותו כאן בטרם יתפוגג כליל אל האתר)

כמו שיודע כל הרפתקן, הדרך היחידה לעלות דרגות היא להתאמן. ולהרוג מפלצות, אבל בואו נתמקד בלהתאמן. זיו וויטיס יודע זאת היטב: כבר כמה שנים שהוא מנסה להתברג לתוך תחרות RPG Superstar, התחרות השנתית הבולטת בימינו בתחום משחקי התפקידים. צור פיסת תוכן חדשה ל-Pathfinder, תוכיח שאתה מבין בשיטה, יודע להתנסח ויש לך רעיונות טובים, ואחרי כמה שלבי סינון של משימות כתיבה יותר ויותר מפרכות, אולי תזכה במקום הראשון ובזכות להוציא הרפתקה משלך דרך חברת פאיזו.

השנה הצליח זיו לעבור את המשוכה הראשונה, וכך, במובנים מסויימים, לעלות סוף סוף דרגה. החפץ הקסום שלו, הינומה מרובת שכבות, התקבל לרשימת 32 החפצים של השלב הראשון, ואחרי ההצבעה, שנערכת בימים אלו, ייתכן שימשיך גם לשלב הבא. עזרתי קצת לזיו עם אחת ההגשות שלו, אז באותה הזדמנות, כבר דיברנו קצת על התחרות, שלא מוכרת מספיק בארץ.

לאחרונה עלית שלב בתחרות ה-RPG Superstar, ובכך נעשית הישראלי הראשון אי פעם מעולם (שאני יודע עליו) שהגיע לשלב הזה בתחרות. בקצרה, מהי בעצם התחרות הזו, למי היא פונה, ולמה הכי שווה בעולם להשתתף בה?

במבנה, התחרות מאוד פשוטה: זו תחרות בחמישה שלבים, שמתחילה ב"כתוב חפץ קסם," והולך ועולה בקנה-מידה עד שמגיעים ל"כתוב הצעה למודול הרפתקה." הייחוד של התחרות הזו הוא, שהיא מוכוונת למצוא פרילנסרים חדשים לחברת פאיזו – והמתמודד שכותב את ההצעה הזוכה אכן הולך, כותב את ההרפתקה, ופאיזו עורכת ומפרסמת.

מה שזה אומר הוא ש-RPG Superstar הוא תחרות שבו יצירתיות היא בהחלט כלי קריטי, אבל מקצועיות היא קריטית אפילו יותר. החומר שכותבים לתחרות חייב להיות הדוק באלף ואחת דרכים – הוא חייב לעמוד במכסות מילים נוקשות; חייב להסתדר מצויין עם שלל המכניקה של פאת'פינדר ועם עולם המערכה גולאריון; חייב להיות מוגדר היטב בצורה שלא דורשת אלתור או שיקול-דעת עודף מצד המנחה; ועוד ועוד ועוד. לדעתי, התובענות המקצועית הזו הוא מה שמעלה את התחרות לרמה כל כך גבוהה – והרמה הגבוהה מבטיחה את הפופולריות שלו ואת ההתלהבות סביבו. כל שנה מחדש, יש מתמודדים מוצלחים ויצירתיים, ושופטים נהדרים שמסוגלים לרדת לפרטי פרטים, לנתח לעומק כל אחד מההגשות, ולתת לקהל תחושה ש,הנה, ככה כותבים חומר למו"ד.

 למה להשתתף? שלוש סיבות:

1. הביקורת. הו, הביקורת. כל הגשה שמוצגת במסגרת התחרות מוצמדת לחוות-הדעת של צוות שופטים נפלא ורהוט, שמפרקים את ההגשה לחלקים הכי קטנים ובוחנים כל אחד מהם. אחרי זה, מגיעה כל שאר הקהילה – שתמשיך את הניתוח והויכוח, יטענו בעד ונגד, וידסקסו את הנושא עד דק. גם ההגשות הראשוניות שלא נכנסות לתחרות, מקבלות גם הן תשומת-לב וביקורת. מגיע השלב שבו זה כבר אוברקיל, אבל זה לא משנה – כשאתה רואה ניתוח כל כך מעמיק של כל כך הרבה חומר, אתה לומד המון ומפתח את היכולת לבקר את הכתיבה שלך בעצמך.

2. הקהילה. נדיר למצוא קהילת אינטרנט כל כך משקיענית, כל כך תומכת, כל כך מתלהבת וחיובית, כמו הקהילה שמתאספת סביב התחרות הזו. כולם רוצים להתחרות, כמובן – אבל גם כולם רוצים לעזור לכולם. אני חושב שהמטרה המשותפת היא חלק מזה. והשופטים עוזרים מאוד להנחות את הטון הידידותי והתומך –  הם נעים בין הפצרות למצוינות לבין תזכורות ש"כל מי שמשתתף מנצח"; הם חוזרים אחרי הסינון הראשוני כדי לתת ביקורת לכל מי שמבקש עזרה עם ההגשה שלו; הם משתפים את הקהילה בשיקולים ובפרטי ארגון התחרות בצורה ישירה ושקופה. אני אישית מרגיש עכשיו מאוד את התמיכה הקהילתית – המון מהתגובות לפריט שלי היו בסגנון "איזה כיף, כולנו מכירים אותך וכיף לראות אושיית קהילה בפנים." עד אז אני בכלל לא ידעתי שאני אושייה…

3. כדי לזכות. כן, גם זה. זה אתגר נהדר ויוצא דופן. למי שמתעניין בכתיבה למשחקי תפקידים, זו הזדמנות ממש ייחודית בשביל כותב בלי ניסיון לזכות לפרסום וביקורת מקצועית. וחוץ מכל זה – זה פשוט כיף!

 

מתי למדת על התחרות, והחלטת להשתתף לראשונה? האם השתתפת בתחרויות דומות לפני או אחרי כן, או שניסית לפרסם תוכן מ"ת משלך בדרך אחרת?

למעשה, לא השתתפתי בתחרויות; ארגנתי אותן.

לזמן-מה, ארגנתי כמה תחרויות כתיבת תוכן בשביל העמותה. ההיענות היתה מצומצמת, למרות שבהחלט היה כיף! קיום התחרויות העלה כמה שיחות בנושא, ואני מדי פעם הייתי בודק איזה מין תחרויות מקיימים "שם בחו"ל," ובאיזהשהו שלב הגעתי מהשיחות האלו ל-RPG Superstar.

ההבדל בין התחרויות הקטנות שלי לבין Superstar הם הבדלים של שמיים וארץ. התחרויות שאני הרצתי, קל לשער, קרובות הרבה יותר לתחומי העניין שלי ולסגנון המשחק שאני נהנה ממנו. אבל המקצועיות, ההיקף, והאיכות של Superstar שבו אותי. נתקלתי באתר התחרות בדיוק לסיבוב הגמר של 2009; סימנתי לעצמי תזכורת לסוף השנה, כדי לוודא שאני אדע מתי לחפש את התחרות הבאה.

אבל באופן כללי יותר, פרסום תוכן מ"ת הוא לא תחביב שלי. אפילו קריאת תוכן מ"ת הוא לא תחביב שלי. משחקי תפקידים תמיד נראו לי כמו משהו מאוד אישי – הכי קל לעבוד ישירות עם השחקנים שלך, עם רעיונות משלך והרפתקות משלך. אני עדיין חושב ככה – התחרות למעשה בדיוק מבליטה כמה קשה לכתוב חומר משחק כשאתה מכוון לקהל רחב. אבל התחרות מציבה את זה כאתגר מרגש – וזה כבר שובה את תשומת ליבי.

 

האם העובדה שהתחרות עוסקת דווקא ב-Pathfinder עושה אותה מעניינת\מאתגרת יותר? כשיטה מורכבת למדי, עם מללללאאאא חוקים וספרי הרחבה. וכמובן, עם קהל משתתפים פוטנציאלי גדול מאוד, עקב הפופולריות שלה.

כן, וכן, ובהחלט.

אני לא חושב שהתחרות הזו היתה מסוגלת להתקיים שלא ב-Pathfinder או שיטה דומה. היכולת להתמודד עם חוקים רבים ומפותלים היא מרכיב קריטי בתחרות – ובלי מכניקה עניפה, התחרות היתה נופלת לרמת "אני אישית חושב ש-א' יותר מגניב מ-ב'," ונהיית מעניינת הרבה פחות. אפשר לעשות הרבה תחרויות נהדרות בשיטות אחרות – אבל הקסם שיש ל-Superstar בשבילי, המאמץ למפות ניסים ונפלאות למכניקה ריאלית, יכולה להתקיים רק עם מכניקה שמתאימה לצורך הזה.

 בנוסף, כמו שאתה מציין, התחרות לא היתה מגיעה לשום מקום בלי קהל גדול מספיק כדי להציע מתמודדים חדשים ונלהבים כל שנה. יש לתחרות השתתפות מרשימה מאוד, שהייתי מעריך באיזור ה-700-1000 איש השנה – אבל מתוך כל ההגשות האלו, רובן המוחלט נוטה להיות בינוני ומטה. השופטים לא מסתירים שבשנה טיפוסית, הם דוחים כמעט על הסף הכל חוץ מ-70-80 הגשות. (בעיני המספרים האלו מאוד טיפוסיים לכל תחרות יצירתית שהיא.) כדי לצפות למספר גבוה של מתמודדים מוצלחים, אכן צריך הרבה מאוד פופולריות – ולפאת'פינדר יש. אולי בזכות זה שהם מארגנים תחרויות מגניבות ומושכות-קהל P:

 

איזה הגשות הצעת בתחרויות הקודמות? מה הגשת הפעם, ומה אתה מתכנן לשלבים הבאים בתחרות? 

ההגשה הראשונית היא תמיד חפץ קסם – זו משימה קצרה, אבל המארגנים רואים אותה כמייצגת היטב מגוון של יכולות. אפשר לתת לפריט-קסם הרבה "fluff" ותמה, אבל הוא גם חייב להיות מאוזן היטב, מתומחר היטב, מתאים לפורמט הייעודי… וכשאתה מנסה לכתוב חפץ קסם שעושה משהו יוצא דופן, ולא סתם מספק לחש קבוע, אז אתה חייב גם להיות טוב במכניקות שאתה משחק איתן.

אני גם אקדים ואומר ש-RPG Superstar מחפש פריטי קסם מסוג מאוד ספציפי – או אולי יותר נכון להגיד, יש הרבה מאוד סוגים של פריטי קסם שאותם התחרות אינה מחפשת. הצצה קטנה לשני הקישורים הנ"ל תספיק לתחושה כללית; קריאה מעמיקה יותר ואתם כבר מוכנים כמעט להגיש בעצמכם…

את ההגשות השונות שלי אני אתמצת מאוד, ואתן לפריטים (ולביקורת) לדבר בעד עצמם: 

ההגשה הראשונה שלי היתה "מטבע הדדיות," שנותן לך להטיל דרישה על מי שאתה מעביר לו את המטבע – אבל אז הוא יכול להטיל דרישה עליך בחזרה. ראיתי אותו כהזדמנות ליצור סיטואציות "עסקה עם השטן," שבו אתה מקבל משהו עכשיו ומשלם על זה ביוקר אחר כך. (תגובות השופטים)

בשנה שעברה הגשתי כלי-פריצה מכושפים, שבפירוק מלכודת מזמנים רוחות של קורבנות קודמים. הרוחות משתלטות בשבילך על המלכודת, ומושכים לתוכה אויבים. (תגובות השופטים)

והשנה, כתבתי פריט אשליות מגניב. תקראו, תקראו. (התרגום המדויק לעברית יוצא משהו כמו "הינומה מרובת-שכבות," שלא בדיוק מצלצל היטב. אני מזיע מספיק על שמות מוצלחים באנגלית; רחמים, יהודים טובים.)

לגבי ההגשות הבאות שלי – ואפילו זו הנוכחית – אני לא יכול לדבר כרגע. חלק מהתחרות היא שההגשות שלי חייבות לדבר בעד עצמן; אסור לי להרחיב עליהן או להסביר לגביהן כלום עד סוף ההצבעה.

כן מותר לי לומר שעכשיו אנחנו בסבב השני של התחרות, והמטלה היא לכתוב ארכטיפ – כלומר, עיבוד של אחד מהמקצועות הקיימים במשחק, כדי לשנות אותו קצת ולתת לו "טעם" ומיקוד קצת שונים. בנוסף, כל הארכטיפים חייבים להיות מתאימים לממלכות הנהר של עולם המערכה גולאריון. ו-היי! אני כתבתי אחד, והוא נמצא ממש כאן, ואם לחלוטין במקרה אתם קוראים אותו ומחליטים שאתם מחבבים אותו כמעה יותר מחלק מההגשות האחרות –  אזי, נו, במקרה כזה, אני לחלוטין לא אתנגד אם תצביעו בעבורי באתר התחרות!

 

מה אתה משחק ביום-יום, אם בכלל? ומה אתה מעדיף, מנחה או שחקן? האם העובדה שאתה מכיר את החוקים היטב, משליכה על ההעדפה הזו איכשהו?

לצערי, יוצא לי לשחק מעט מאוד מחוץ לכנסים (וגם לאלו אני פחות ופחות מצליח להגיע). המשחקים שאני הכי אוהב הם פארנויה (הו, פארנויה!) ו-Primetime Adventures – שניהם שונים בתכלית מפאת'פינדר. את פארנויה אני אוהב בשביל ההומור, הממזרות, והאי-גיון; Primetime Adventures נותן לי משחק שממוקד באופן מקסים בדמויות ובעלילה, בצורה שרוב שיטות המשחק לא באמת מעודדות בלי מאמץ עצום של הקבוצה.

 באופן כללי, אני מעדיף להריץ במשחקים חד-פעמיים, ולשחק במשחקים שהם יותר ארוכי-טווח. חד"פים יכולים להיות הימור, אז אם אני מריץ אני יודע שאני במשחק שמעניין אותי. בקמפיינים, לעומת זאת, נורא כיף להכנס לדמות ולהתפתח לאורך זמן. מה חבל שלא ממש הצלחתי להחזיק מעמד בקמפיין כבר הרבה מאוד זמן… 

בנוגע לחוקים, טוב, אולי כדאי שבשלב זה או אחר אני אציין: אני לא מכיר את החוקים היטב. אני, איך אני אגיד את זה, לא שיחקתי פאת'פינדר בחיי.

 

אז למה אתה מנסה להשתתף? האם אתה מנסה להיכנס ככה לתעשיה? האם אתה פשוט נהנה להתעסק עם החוקים?

כי התחרות מרתקת אותי. איך אני אסביר את זה – לשחק עם השיטה, לא במיוחד מעניין אותי. (לא שהייתי מתנגד, ובוודאי שהייתי נהנה, אבל גם יש הרבה, הרבה שיטות וסגנונות שכנראה הייתי מעדיף קודם.) אבל לנסות לכתוב ולעצב בתוך השיטה – ובמסגרת תחרות, עם משימות ברורות ומעניינות שמקבלים עליהם פידבק – זה, זה ממש ממש כיף.

אני לא מגיע לחלוטין מאפס – מו"ד 3.5 כן שיחקתי קצת, ומעבר לזה, כל חוקי המשחק מתועדים בפרוטרוט ב-PRD (ומידע על המערכה – באתר פאת'פינדר-וויקי, והשלמתי מוצר פה ושם כשעניין אותי משהו). אבל לא – אני לא עובד מתוך היכרות מעמיקה עם המשחק (ואין ספק שזה חיסרון אמיתי במאמץ). כל פעם שיש לי רעיון, אני באמת צריך לחפור ב-PRD ולהבין איזה חוקים רלוונטים ולוודא שאני מודע לכל מה שאני צריך לדעת. אבל בינתיים – זה עובד לי, ואני נהנה!

 

אתה מוזמן להוסיף כל מחשבה שיש לך בנושאים האלו, כולל למשל התייחסות לעדכון החדש מפאיזו, על שינויים שנעשו בחברה (וחגיגות 10 שנים!)

בעיקר יש לי לומר את זה: אני מכיר את פאיזו כמעט בלעדית מתוך התחרות. אבל מייד התחלתי להעריך אותם על המגוון הרחב של הפרוייקטים יוצאי-הדופן שלהם – ה-Pathfinder Society, שמספק משחקים קלילים ולא-מחייבים שמגיעים לכל העולם; ה-Adventure Paths שלהם, שמקדשים משחקי קמפיין; וכמובן, תחרות RPG Superstar, שפונה בעיקר לאנשים שנהנים להנחות, לכתוב, ולפתח בעצמם. תשומת-לב שכזו למגוון של קהלים שונים היא נהדרת – וקל לראות משלל החובבים שפאיזו עושה כל אחד מאלו בצורה מצויינת ומהנה. אין לי מה להגיד, מלבד: כל הכבוד, והמשיכו כך!