Freedom Forever Online

משחק הרפתקה על שחקנים אבודים שנכלאו בעולם MMORPG שהשתגע. דקות ספורות אחרי שחרורו של משחק החיבור-הניורולוגי הראשון, עצרו כל השחקנים הנלהבים בבעתה – בהכרזה גלובלית שנשמעה בכל עולם "קריידן" הבדיוני, הודיעו המפתחים בהיסטריה שהמערכת השתבשה וננעלה כליל. הם הפצירו בכל השחקנים לגשת אל הפירצה האחורית, דרך נסתרת שעוקפת את השרתים, אך בטרם הספיקו לספר את מיקומה, נקטעה ההכרזה. האם היתה זו חלק מהתקלה… או חבלה מכוונת?!

כעת, אלפי שחקנים מסתובבים בעולם הוירטואלי, מביטים לשמיים בתקווה לראות עדכון מהעולם החיצון, אך רואים רק את הערים המרחפות של ארץ השחקים. החיפוש אחר הפירצה האחורית החל, אך הסכנה גדולה – שכן שחקן שנהרג בתוך סביבת המשחק, לא נראה שוב… האם הוא נהרג? או שמא זו הדרך להשתחרר? שמועות על רציחות מכוונות מסתובבות בכל quest hub, והמתח בין השחקנים שנותרו גואה, בעודם מתחלקים לקבוצות חשדניות עד מאוד.

"בחרו מבין שבעה מקצועות, ושפרו את דמותכם באמצעות מערכת התקדמות מבוססת אבני חן!" כך הבטיחה אריזת המשחק, המספרת גם על ארץ השחקים, טירותיהם של דרקוני התהום, מבוך סודי בתוך הירח האדום, ואתגר בלתי עביר המצפה לשחקני ה-endgame בגבול העולם, מול גריימקס שותה הנשמות!

סודות רבים מצויים ברחבי קריידן, הבטחות לכיף שהפכו לסכנות חיים. האם אחד מהם אינו אלא הפירצה האחורית? הצטיידו במיטב הציוד, שפרו את המיומנויות למלואן, וצאו בחיפוש אחר תשובות – ויציאה הביתה!

למה ראוי להשקיע (ברועה האחרון)

בקצרה:

1. ראוי לשלם על בידור מעולה. התשלום מספק ליוצרים את האמצעים ליצירת עוד בידור, משמר את הרמה במוצרי התוכן הבאים, ומראה להם שמעריכים אותם (במקרים רבים זהו תנאי ראשוני כדי שירצו בכלל להמשיך וליצור). 

2. חברות\אנשים שיצרו בידור מעולה בעבר, ימשיכו ליצור בידור מעולה בעתיד. לא תמיד, אבל ככלל אצבע, הדבר אחריו ראוי לעקוב, כדי להשיג בידור מעולה, ובו ראוי להשקיע, כדי להבטיח את קיומו של בידור מעולה, הוא חברות\אנשים. 

2. לבידור מעולה ממקור חדש נחשפים בעיקר דרך חברים בעלי מוניטין לאיכות. אלו מאיתנו שטורחים ועוקבים אחרי אתרים וערוצי חדשות אינטרנטיים, יכולים ללמוד על ספר\סרט\משחק חדש בקלות יחסית, אבל חדש לא אומר איכותי. כאמצעי העיקרי להשגת תוכן איכותי, אנחנו משתמשים במסננים, אנשים שאנחנו סומכים על טעמם: בלוגים ספציפיים (אהם, אהם), או חברי פייסבוק, למשל. כשחבר X שאני סומך על טעמו משתף משהו, אני ניגש לאותו משהו בציפיה שיהיה זה תוכן שאני אעריך – והסיבה לכך היא שפעמים רבות כל כך בעבר, זה אכן היה תוכן שהערכתי. חשיפה ממושכת לתוכן איכותי מאותו מקור תסיר בסופו של דבר את הצורך במסנן, ותעביר אותי לסעיף 2, בו אני באופן ישיר עוקב אחרי ספק התוכן, והציפיות שלי עוברות להיות כלפיו, וכבר לא כלפי המסנן. 

3. מבחינה מעשית, אנחנו בררנים לגבי השקעה כספית. אפילו כזו ששקולה לבערך חצי סנדוויץ' בארומה. לכן, נרצה להגיע לרמת וודאות גבוהה יותר מהרגיל לגבי איכותו של תוכן, לפני שנשקיע בו. במילים אחרות, בטרם נתחייב לשלם על הבידור, נרצה לדעת שהוא עתיד להיות מעולה. רמת המסננים לרוב לא מספיקה לכך; למרות שרמת הוודאות שלה גבוהה מזו של סתם אדם אקראי, היא עדיין לא גבוהה מספיק, ולכן נרצה להגיע לרמת היכרות אישית עם ספק התוכן, כדי "להרגיש" שזה "בסדר" לשלם כסף. וכאן רבים טועים, ונעצרים.

ראו את 1: ראוי לשלם על בידור מעולה. גם אם זה קצת תשלום, זה עדיין ראוי; רק היעדר כל תשלום אינו ראוי כלל. זוהי נקודת המוצא. רמת הוודאות לגבי איכותו של הבידור יכולה וצריכה להשפיע על מידת התשלום שאנחנו מוכנים לתת, אבל לא על עצם התשלום. זהו סולם, לא מתג כן\לא. האמת הפשוטה היא, שרמת הוודאות של המסננים כן מספיקה להבטיח לי פוטנציאל איכות, כזה שראוי שאשלם עבורו לפחות מעט. אם לא היתה מספיקה, אזי האדם לא ראוי להיות מסנן שלי מלכתחילה. אם מסנן אומר לי ש-X הינו בידור ראוי, ובמיוחד אם המסנן מגביר את הודאות שלי באמצעות נתינת הסברים לגבי ספק התוכן (למשל פרויקטים שעשו בעבר, רמת קירבה בין הטעם שלהם לטעם שלי, וכו'), אזי הדבר הנכון לעשותו הוא לעבור את הקו בו נשאלת השאלה האם לשלם (האם זהו בידור מעולה?), ולעבור אל השאלה כמה לשלם (עד כמה מעולה בעיני?). הבררנות הטבעית שלנו פונה כאן לרעתנו, ומפריעה לנו להשיג בידור מעולה. 
הקו נמצא במקום שונה עבור כל אחד, ותלוי ביחס האישי שלו לכסף, במצב ההכנסות שלו, ועוד. אבל אם ראוי לשלם על בידור מעולה, ואם שוכנעתי בידי המסנן שזהו בידור מעולה עבורי, ויש בי צורך לבידור מעולה, אזי ראוי שאשלם משהו, נקודה.

4. הדבר נכון כפליים אם עצם קיומו של הבידור המעולה תלוי בתשלום. מילא אם אנחנו שואלים האם לקנות DVD או משחק דרך Steam. במקרים אלו, הבידור כבר קיים. אבל אם התשלום מהווה חלק ממימון הקמתו של הבידור, חשוב כפליים להשקיע (גם אם לאו דווקא להשקיע כפליים), בהנחה ושוכנעתם בידי המסנן ש-X הינו בידור ראוי.

 

"הרועה האחרון" הוא סרט פנטזיה\קומי מבית היוצר של קבוצה מוכשרת, שלמדתי להעריך את פועלה רק לאחרונה, אבל הם ללא ספק המפיקים הרציניים ביותר של הופעות\סרטים בקהילת הגיקים בארץ. כן, אורי ליפשיץ משתתף שם, אבל לא הוא לבדו הסיבה שלדעתי ראוי להשקיע (סליחה אורי). כקבוצה, הם מהווים ספק תוכן שהוכיח עצמו ביצירת הפקות יחודיות לחלוטין, שתואמות מאוד לטעם הגיקי בארץ, וברמה גבוהה להפתיע, בזכות התמקצעות של שנים במגוון סוגי הפקה שונים למול קהל. ראוי להשקיע בפרויקט הבא שלהם, יהא אשר יהא, ובוודאי בפרויקט שעולה שלב מבחינתם להפקת סרט באורך מלא. זהו בידור מעולה שראוי שיתקיים. אנא השקיעו, גם אם זה 20 ש"ח. אלו שכבר השקיעו, שיקלו להעלות את ההשקעה ב-20 ש"ח. שימו לב שאחרי לחיצה על אחת מרמות ההשקעה ניתן להכניס כל סכום, לא חייבים להתחייב לאחת מהן במדויק.

 

"אבל הרועה האחרון כבר השיג את היעד."

אבקש לקרוא שוב את הנקודות הקודמות, ולהבחין בכך שבאף אחת מהן אין התייחסות ל-"יעד". כלומר, אם הסכמתם להן, ושכנעתי אתכם שראוי לשלם על הרועה האחרון, הרי שראוי לעשות זאת, בלי שום קשר לשאלה האם כמות הכסף שהושקעה בו באמצעות תהליך המימון הספציפי הזה עברה מספר שרירותי כזה או אחר שהוחלט לקרוא לו "יעד".
הפרויקט זקוק לכסף, הוא רק משתמש בפלטפורמה X כלשהי כדי לגייס אותו. אם לא היה משתמש בפלטפורמה הזו, הוא עדיין היה זקוק לכסף, ועדיין היה ראוי שיקבל אותו, ולכן, באותה מידה היה ראוי לשלוח להם כסף באמצעות פייפל.
הפרויקט לא זקוק רק ל-X כמות של כסף כפי שנטען בעמוד הפלטפורמה (כפי שכבר אמרנו, היא אינה רלוונטית, ולכן גם ה-"יעד" שהיא מאלצת את היוצרים להכניס אינו, באמת, רלוונטי), אלא לכמה שיותר, כדי שהאיכות תעלה. הוא לא צריך לקבל את כל הכסף הזה מכם, אבל כל מה שתוסיפו, אפילו 20 ש"ח, ישפר את איכות ההפקה – ובהתחשב במטרתנו, לצפות בבידור מעולה, זה בבירור הדבר הנכון לעשות.

מכאן נובע שראוי להשקיע ברואה האחרון.

 

ישנן הסתיגויות רבות לרוב מה שכתבתי, אבל נטפל בהן בפעם אחרת – זה היה בקצרה. בינתיים, יצירה עצמאית של סרט פנטזיה בעברית.

פרק 11 – הגמדים חופרים בביגור 13

על כתפי גמדים: אורי ליפשיץ מצטרף לערן אבירם מדי שבוע, בפרקים בני 20-30 דקות בהם נדבר על משחקי ושחקני תפקידים, עם נושאים שונים מהארץ והעולם. 
כתובתנו: gamadim@roleplay.co.il, שלחו לנו הודעות, נקריא אותן, ונדבר על הנושאים שאתם מעלים. 
צרו איתנו קשר גם דרך דף הפייסבוק של הפודקאסט
וכאן עמוד האייקאסט, להרשמה לפרקים עתידיים.

[audio:http://pod.icast.co.il/ebe4e928-a351-41b6-bc7b-979e76289b2c.icast.mp3]

בתוכנית הפעם:
הקלטה חיה מביגור 13!
והמהדרין יציצו באלבום התמונות שצילם יהודה חלפון מההקלטה.

2:00 שי מדבר על משחקים חיים
שי נותן סקירה של "תור הזהב" בו אנחנו נמצאים, מסתבר, בתחום המשחקים החיים בארץ, עם שני משחקים רחבי היקף והקמתו של "הצוות", המתמחה ביצירת לארפים לפי בקשה.
מדברים קצת על הניסיון לפנות לקהילות גיקים מקבילות ולארגן להן משחק, ואורי פונה בבקשה מחברי הקהילות האלו שהינם כבר שחקני תפקידים, לפנות לצוות ולדחוף את הנושא.

11:25 עופר מדבר על כך שזה המון עבודה להיות מנחה
האם גם אתם מתכוננים במשך שעתיים-שלוש לפני כל מפגש? או אפילו יותר? אם אתם נהנים מזה, סבבה. אבל אם אתם לחוצים בזמן, או שאתם פשוט לא נהנים מההכנה הזו, יש דרכים לקצר את הדרך. בטח נדבר על זה בפרק עתידי, אבל בינתיים – Never Unprepared הוא הפתרון בשבילכם.

17:20 אביב (שמפורסמת כי היא מציירת) שואלת איך לעזאזל מנחה אמור להתמודד עם שחקנים שבוחרים לעשות משהו אחר 
אחת השאלות הגדולות בהיסטוריה. אורי ואני מנסים לטפל בה בקצרה, מציגים כמה הסתכלויות כלליות. בגדול, אני גורס שמטרתו של מנחה שכזה (כי יש כמה גישות הנחיה אחרות) היא להחזיק את השחקנים באשליה שיש להם בחירה, כשלמעשה דברים מסוימים יקרו בהכרח; ומצד שני, את רוב התוכן לא מכינים מראש, אלא רק זרעים וכיוונים. כן, זה נשמע כללי ולא ממוקד – נו, צריכים לעשות איזה שלושה-ארבעה פרקים על הנושא.
מביאים כדוגמא את סגנון המשחק של יהודה (אותו יהודה מהפרק הקודם), שזורם עם השחקנים לגמרי, ובו-בזמן למעשה משתמש בהם כדי לבנות את ההרפתקאות, מבלי שהם שמים לב.

28:40 נורית מדברת על נשים בביגור
כבר הרבה שנים שיש עליה בכמות הבנות בביגור, אבל אין שינוי דמוגרפי דומה בקרב המנחים בכנס. יותר מזה, מנחים נוטים ליצור הרבה יותר דמויות של בנים עבור משחקי הכנס שלהם, ולא מוכנים לקראת קהל שחקנים שכולל יותר בנות. מה שמוביל אותנו לשאלה, איך בעצם יכולות בנות לשחק בנים, ואיזה עזרים יכולים להועיל בניסיון.

אז ניגשתי לאתר ביגור ובדקתי את השמות. לא עברתי משחק-משחק, אלא נכנסתי אל מאחורי הקלעים של מערכת הניהול (כנראה יש לי עדיין הרשאות משנים קודמות) ומיינתי את רשימת הרשומים לכנס לפי מנחים בלבד. מתוך 115 רשומים, היו 7 בנות בוודאות, ו-10 שמות לא וודאיים (כמו שי או לירון). ייתכן, אגב, שהמערכת מציגה לי נתונים גם משנים עברו – כמו שההרשאות שלי עדיין בפנים, ייתכן שרשומים בפנים שמות מנחים מכנסים קודמים, שפשוט לא נמחקו מעולם. זה רק *מגריע* את המצב, כמובן. עדיין, נדרשת בדיקה נוספת במעבר על כל המשחקים מהשנה.

41:30 מסיימים בקריאות להתראות!
ונחזור בשבוע הבא כהרגלנו, עם נושא מרכזי חדש.

בינתיים, אתם מוזמנים כרגיל לשלוח לנו מיילים עם תגובות ודיעות לגבי נושאים שכבר הועלו, או עם נושאים חדשים משלכם.

איך לקדם את משחקי התפקידים בארץ עוד יותר

אחרי דבריו של אורי בנושא, אוסיף כמה מחשבות משלי. כמו אצל אורי, גם הרשימה הזו מורכבת אך ורק מדברים שעשיתי גם – ולא דרשו שום השקעה כספית. חלקם אפילו לא דרשו השקעה משמעותית של זמן. הדבר העיקרי שנדרש זה אנשים, ועל זה אדבר בסוף.

* כתבו על זה. העלו חוויות ממשחק לפייסבוק. שתפו קישור לחדשות על משחק שאתם אוהבים. זה יוצר מודעות, מעניק לגיטימציה, מעורר עניין, ושומר על ההתלהבות שלכם, וכמו שכתב אורי, אין לזלזל בחשיבותו של זה האחרון. ההתלהבות היא הכוח שמניע את כל השאר. כתבו בבלוג שלכם מחשבות שעלו לכם פתאום על נושאים תיאורטיים, זה קורה לפעמים סתם כך ("פתאום חשבתי על משהו נחמד שאפשר לעשות כששחקן משחק שתי דמויות"). אם אין לכם בלוג או משהו דומה, כתבו כמה שורות ושלחו לגמדים או לאורי, כדי להרים את "נקודת ניסיון", המחליף העתידי של "משחק בתיאוריה" עליו הוא מדבר בפוסט שלו.

* שחקו במקום ציבורי. באופן חד פעמי, עשו את המפגש שלכם בבית קפה, בספריה, בקפיטריה באוניברסיטה. או בחוץ, אם זה יום נעים ואין יותר מדי רוח. פתחו מסך מנחה (או לא, ראו את הפרק הקודם של הפודקאסט, היהי), חלקו דפי דמות, חממו קוביות, ושחקו שלוש-ארבע שעות באווירה אחרת (מנחה: ראוי לנצל זאת בתוך המשחק) ותוך כדי שעוברים ושבים מסתכלים, אולי גם ניגשים ושואלים. בשביל נקודות בונוס, שחקו בכוונה מפגש שקל מאוד להיכנס אליו – אולי חד"פ כלשהו, במקום המשחק השבועי הרגיל שלכם – הכינו גם דפי דמות, והיו מוכנים לצרף למשך 5-10 דקות צופה סקרן שרוצה לנסות.

* הרימו משחק הדגמה באירוע שאינו של משחקי תפקידים. מארגנים לידכם אירוע מגניב כלשהו שאתם רוצים ללכת אליו? כנס באפי, אירוע פנטזיה בקניון, ערב הקרנות סרטי מד"ב, המופע של רוקי? אולי יש מקום לסדר שם שולחן עם משחק בתמה של האירוע, ולפתות כמה חבר'ה לשחק. אולי לפני האירוע המרכזי, אולי אחריו. איפשהו בצד בטח יהיה מקום, ולמארגנים בטח לא יהיה איכפת. מסכמים איתם מראש, מציגים את זה באופן מעניין וחיובי, מכינים הרפתקה ודמויות בשיטה פשוטה, ומכירים את התחביב ל3-4 שחקנים חדשים. ואם משהו מהשלבים האלו נראה טריקי – ואגלה לכם סוד, כולם קצת טריקיים – אפשר להיעזר בי בנושא.

* שחקו עם המשפחה המרוחקת. בדיוק היה עכשיו הסדר, בקרוב יהיה יום העצמאות, ובהמשך אולי תצאו לאיזה על-האש או משהו בפארק הירקון במהלך הקיץ. במהלך הארגון מראש – שנעשה לרוב בין אימהות, אבל אולי נעשה אצלכם במייל בין מספר חברי משפחה – הציעו את האפשרות שתביאו משחקים. ואכן תביאו משחקים, כמה משחקי לוח פשוטים (קרקסון או מצודות הם אידאליים), אבל, איזה קטע, גם משחק תפקידים פשוט כלשהו, עם הרפתקה מוכנה ודפי דמות זעירים. אולי בלי דפי דמות, רק קוביות מעניינות ואיזשהם סמני זכוכית כדי לייצג משהו מעניין כלשהו. משהו שאפשר לשחק עם שני בני דודים ודודה שמחזיקה תינוק, רגע לפני שהיא צריכה לקום כדי להביא את הפיתות. טעימה של עשרים דקות, אולי חצי שעה, של חוויה שלא הכירו עד היום. ואם כולם כבר שמעו על "המשחק הזה שאתה משחק, הזה עם המבוכים", בדרך כלל אפשר לנצל את זה, כי יש שם סקרנות מסויימת, יש איזו תהייה בקרב בני המשפחה – מה בעצם קורה שם? הנה הזדמנות לבדוק, באופן בלתי מתחייב, פשוט ומהיר. 

* תפסו אחד מהנושאים המופיעים כאן וקחו עליו אחריות. מאחורי הקישור יושב סיכום מפגש של העמותה, בו הועלו נקודות רבות וחשובות שראויות להתייחסות, כל מני דברים שמפריעים לתחום משחקי התפקידים בארץ, או חסרים בו. העמותה לא תעשה את זה לבד – העמותה היא בסה"כ סך האנשים שמרכיבים אותה ומחליטים לעשות דברים. אז החליטו לעשות אחד מהדברים האלו, משהו שקורץ לכם בכל מקרה, משהו שאתם אוהבים. למשל, אין מספיק חומר בעברית: אז תרגמו התחלות מהירות של משחקים באנגלית, פרסמו הרפתקאות שכתבתם לחבורה שלכם בפייסבוק\נקודת ניסיון, הפכו למתרגמים של מו"ד. אין תמיכה בתעשייה המקומית: אז בדקו את המחירים של א.א.א. או חץ הזמן, עלעלו במוצרי הפונדק הוצאה לאור, ושאלו את עצמכם אם לא שווה כמה עשרות שקלים בשביל הספר הזה, במקום עוד איזה PDF אמריקאי. לא צריך להתחייב לקנות רק ישראלי, אבל לפחות היו מודעים לאפשרויות הישראליות, מתוך מודעות רחבה יותר לחשיבותו של שוק מקומי לתחום כולו. אין מאגר תוכן נוח בעברית: יש לא מעט תוכן שיושב בארכיון העמותה, אבל הוא לא מאורגן טוב, ולא קל לגשת אליו. אם אתם בראש של תיכנות, ומגניב אתכם לעשות משהו שכזה, הרימו איזה מסד נתונים, עצבו ממשק משתמש מגניב, ועשו לכולם חיים קלים יותר.
וכן הלאה.

* ארגנו כנס. כהתפתחות של הצעד הקודם. אנשים רבים רואים בארגון כנס את שיאו של סולם התרומה העצמית – אם הצלחת לארגן כנס, אזי נתת את כולך למשחקי תפקידים בארץ. בולשיט גמור, כנס הוא אחת הדרכים הכי פחות יעילות לתרום לתחום – הוא חד פעמי, הוא קטן, הוא פונה לרוב רק לקהל שכבר מכיר את הנושא. רוב הנושאים האחרים שהועלו במסמך ההוא יביאו לשינוי מקיף ומתמשך הרבה יותר. ועדיין, זה חשוב, אפילו מאוד. אתה מוכיח לעצמך שאתה יכול לארגן משהו יחסית מורכב, מה שאומר שכאשר תרצה בהמשך לגשת לפרויקט חדש, הוא כבר לא יראה מאיים בהשוואה. הכנס ממצב אותך בעיני אחרים כמישהו שרוצה, ומסוגל לעשות דברים גדולים, וזה חשוב בהחלט אם אתה רוצה לתרום באמת – שום דבר לא משכנע אחרים שכדאי להקשיב לך ו\או לעזור לך, יותר מאשר הוכחות בשטח לכך שאתה מסוגל לקום ולעשות דברים. ולסיום, כנס זה כיף. 

 

מה לא לעשות:

* לא לפתוח אתר\פורום למשחקי תפקידים. זה נראה כמו ה-"פתרון" הפשוט והקל ביותר עבור מי שרוצה לתרום לתחביב, אבל זו טעות גדולה, אפילו שתיים. ראשית, בגלל שזה פשוט לא עומד לעבוד, נקודה. לא כאן המקום להרחיב על המוני הסיבות לכך. שנית, בגלל שעבור הבחור או החבר'ה שמאחורי האתר, זה מרגיש כמו "הנה, ניסינו לתרום", כלומר הם מרגישים שמספיק להם והם לא צריכים עוד. איזה חירבון נורא של רוח היצירתיות והמרץ, שהיתה יכולה להיות מועילה ממש אילו היתה מנותבת לכיוון אחר.

* לא לצפות שהעמותה תעשה את זה. העמותה לא "עושה" שום דבר, העמותה היא הגדרה טכנית בלבד. היא מורכבת מאנשים, והם אלו שעושים, אבל הם כולם עושים אך ורק מה שהם רוצים. זה לא דבר "רע", זו עובדה שיש להתחשב בה – אם אתה חושב שצריך להרים בארץ כנס שיטות, אז פנייה לעמותה (דרך הפורומים, מפגשי השולחן העגול שהם מארגנים לפעמים, או פייסבוק), כנראה לא תביא לזה, אלא אם תצליח לתפוס אדם ספציפי ולשכנע אותו שזה מגניב וכדאי להרים את זה. ואז, שוב, אתה גורם לאדם מסויים לעשות את זה, לא ל-"עמותה". כנראה שבסוף תצטרך להרים אותו בעצמך – והעמותה תוכל לתת עצות מצוינות כיצד לעשות זאת, כי מה שכן יש בה, זה אנשים שיודעים לאיזה אנשים לפנות בנושא עצות. העמותה היא כלי עזר שניתן להשתמש בו עבור העניינים הטכניים של חשבון בנק וביטוח לאירוע, שהם דברים שצריך ומסובך להשיג, אז איזה יופי שאפשר להשתמש בעמותה לשם כך. אבל היא לא ארגון שמייצג אותנו, שחקני התפקידים, והיא לא ארגון הגג שלנו, והאמת היא, שהיא בכלל לא באמת "ארגון", כי היא לא מארגנת שום דבר, היא רק עמותה. ביגור לא מאורגן בידי העמותה – הוא מאורגן בידי שניים-שלושה אנשים, שלא עושים שום דבר אחר "בשם העמותה" במהלך כל שאר השנה, אלא אך ורק את ביגור. אגב, העמותה מכירה בכך שהיא אינה גוף שמארגן אירועים ולא רואה בכך בעיה – ואני מסכים לגמרי.
אל תצפו לשום דבר מהעמותה. היעזרו בה, השתמשו בה, היו מודעים אליה, אבל אל תפנו אליה בדרישות. פעם גם אני הייתי בא אליה בטענות, או מחכה שיישמו עבורי דברים שהצעתי. אבל זה לא עובד ככה, ולמעשה, אם יש משהו בארץ שמקדם את רוח היזמות במשחקי תפקידים, הרי הוא העמותה, כי אחרי שאתה מבין שהיא לא תרים לך שום דבר, מתברר לך שהברירה היחידה היא להרים וליזום בעצמך. ואז מסתבר שזה גם לא כזה סיפור.

וכעת הסתייגות: הגזמתי לא מעט בפסקה הקודמת, במטרה להעביר את המסר. ה-"בעיה" אינה בעמותה, היא בנו, ובציפיות שלנו. העמותה כן מסוגלת לארגן דברים, ומספיק לעקוב אחרי היעדים שהיא שמה לעצמה, והעדכונים שהועד מעלה, כדי לראות שדברים קורים. אבל אלו הם לאו דווקא הדברים שאתם רוצים, וגם לאו דווקא הדברים המועילים ביותר לפיתוח התחום, וזו הנקודה בעיני. אני מסכים, למשל, שכנס היכרות עם שיטות תואם לחלוטין את מטרות העמותה כפי שהן מוגדרות כרגע. רק אל תצפו שזה אומר שאם תציעו להם כנס שיטות, הם יעשו כזה. במקום זאת, הכירו בכך שאם וכאשר תארגנו כנס שכזה, העמותה תשמח לעזור במספר דרכים. אל תשכחו שהדברים היחידים שהעמותה מצליחה לעשות, זה מה שהחברים שבה החליטו שהם רוצים לעשות. 

* לא להכניס את הראש לפה של אריה. זה מסוכן מאוד!

 

בסופו של דבר, הדרך העיקרית להביא לשינוי אמיתי היא באמצעות הפצת בשורת היוזמה לאנשים אחרים. אפשר ליזום דברים קטנים כגדולים, אבל הדבר שהכי כדאי לעשות, הוא שבסופו של יום, יצאו אל העולם כמה יזמים קטנים שירצו גם הם לעשות משהו, בסביבה שלהם. שיתופי פעולה זה טוב, עבודה בצוותים זה אחלה, היעזרות באחרים זה מצויין. אף אחד מהדברים האלו אינו פשוט לביצוע, ובדרך יש מכשולים שמי שעוד לא התנסה בהם עוד לא מכיר – אבל צריך לנסות. ואחרי שנכשלים, לומדים, ומנסים שוב, והפעם מצליחים. ואז מסתבר שזה לקח מעולה גם לקריירה שלכם, תהא אשר תהא.

פרק 10 – לגלגל בהחבא, או מול השחקנים

על כתפי גמדים: אורי ליפשיץ מצטרף לערן אבירם מדי שבוע, בפרקים בני 20-30 דקות בהם נדבר על משחקי ושחקני תפקידים, עם נושאים שונים מהארץ והעולם. 
כתובתנו: gamadim@roleplay.co.il, שלחו לנו הודעות, נקריא אותן, ונדבר על הנושאים שאתם מעלים. 
צרו איתנו קשר גם דרך דף הפייסבוק של הפודקאסט
וכאן עמוד האייקאסט, להרשמה לפרקים עתידיים.

להאזנה כאן ועכשיו:

[audio:http://pod.icast.co.il/9bb29c93-43d5-4f72-b56e-8a61f9daa481.icast.mp3]

בתוכנית הפעם:

1:15 הנושא המרכזי
יהודה שלח לנו מייל, ובו הוא מעלה שאלה שמנחים מתחילים רבים אפילו לא שואלים אותה: בעצם, האם עדיף לגלגל לפני המסך או מאחוריו?
ומתחילים את הדיון בשאלה על מהות גמדים.

4:40 הפודקאסט האחר
הפודקאסט הנוסף עליו יהודה מדבר הוא Happy Jacks. והנה שאר הפודקאסטים אותם אני נוהג לשמוע.

5:40 הסתרת מידע ומתח
למה בעצם לשמור בסוד על תוספים של יצור? האם באמת אפשר להפיק מזה מתח? אבל ישנן גם שיטות שבהן כל המידע ידוע, ועדיין נוצר בהן מתח.

9:40 סיבון תוצאות כדי שלא להרוג
התברברנו, חוזרים לנושא. בעיה: המנחה לא יכול לסבן את התוצאה. אבל האם זו באמת בעיה? הרי זה תלוי באופי של המשחק.
בשיטה בה יש סכנה אמיתית למוות של דמות, חייבת להיות דרך להכניס במהירות דמות חדשה. לדוגמא: פארנויה.

11:40 נראטיב מול סימולציה
כמו לעיתים קרובות, זהו בעצם מוקד הדיון. נראטיב: בניית סיפור "יפה". סימולציה: ניסיון לסמלץ את האופן בו עולם פנטזיה "באמת" יעבוד. כל שיטה עומדת איפשהו באמצע. במשחקים שסוכמו כמשחקי סימולציה כבדים, ראוי לדעתי לגלגל לפני השחקנים.

14:25 הנושא הקדוש: החוזה החבורתי
תיאום ציפיות בין שחקנים למנחה. נושא עצום ונדבר עליו בפרק אחר.

15:20 עוד דוגמאות מתוך שיטות
גם ב-Edge of the Empire (משחק מלחמת הכוכבים החדש) אני מגלגל תמיד מול השחקנים, וזו דווקא שיטה נראטיבית מאוד. בגלל שאת התוצאות צריך לפרש, כלומר יש מרווח מסויים להחלטות מעבר לתוצאה, אין צורך בסיבון, שהוא הרי רק הרצון להציג החלטה שונה מהתוצאה.

17:00 סגנון הסיבון של אורי
אורי נוהג לסבן כשהשיטה מעכבת את קצב המשחק. (כולם מפספסים את הקובולד הבודד). לחילופין, כשליריב יש התקפה מעניינת שאורי רוצה להראות, אז היריב יפגע.
הוא מתעלם מתוצאות התקלויות משוטטות ודומיהן, אם זה מפריע לעלילה שהוא והשחקנים מנסים לקדם. נו, נראטיבי.
עם זאת, בקרב משמעותי או אחרי בחירה מטופשת כמו להתקיף דרקון – אורי מרים את המסך, אקט חזק שאומר "מה שיצא יצא".

19:35 לגלגל מול השחקנים בחד"פ
זה בונה אמון, שזה חשוב במשחק כנס, שבו השחקנים לא יודעים אם אפשר לסמוך על המנחה שיפיק להם הנאה.
…מלבד במשחקים בהם אתה רוצה בכוונה למנוע בניית אמון, כמו בהרצת משחק אימה.

20:55 הכל זה כלים
כל מה שדיברנו עליו הוא כלי, שאפשר להשתמש בו ליצירת אפקט. השאלה היא מה אתה רוצה להשיג, ואז, למצוא את הכלים המתאימים.

21:50 שימוש לא נכון בשיטה
אנשים רבים לא מבינים ששיטה זה כלי, שיטה ראוי להחליף בהתאם לאופי המשחק. זה גורם ויכוחים רבים, ומפריע למשחקים רבים.

25:22 חדשות ועדכונים
שלחו לנו הצעות לדברים שאורי צריך לשתות בזמן הקלטת על כתפי גמדים!
שלחו לנו מייל שנקריא בשידור, עם נושאים משלכם – או עם תגובה על נושאים שכבר העלנו.
אורי ואני נהיה בביגור ועולמות, עם סדנאות, משחקים והקלטת "הגמדים חופרים": כל הפרטים כאן, למטה