פרק 26 – לחזור למעגל המשחקים

על כתפי גמדים: אורי ליפשיץ מצטרף לערן אבירם מדי שבוע, בפרקים בני 30 דקות בהם נדבר על משחקי ושחקני תפקידים, עם נושאים שונים מהארץ והעולם. 
כתובתנו: gamadim@roleplay.co.il, שלחו לנו מחשבות משלכם על מה שאמרנו, דברים מעניינים שקרו במשחקכם, או נושאים שמעניינים אתכם. 
צרו איתנו קשר גם דרך דף הפייסבוק של הפודקאסט, או עמוד הגוגל+ שלנו.
היכנסו לעמוד האייקאסט כדי להירשם לפרקים עתידיים, או הרשמו ב-RSS לרשימות הפרקים עצמן.

[audio:http://pod.icast.co.il/a931fecf-8dee-480d-8882-508a6733c4a4.icast.mp3]

פרק זה של הפודקאסט מיועד לכל אותם שחקנים ושחקניות בני 30 ומעלה שזוכרים את משחקי המבוכים והדרקונים מהתיכון, היו רוצים לשחק שוב, ולא יודעים איך, מתי, ומה בכלל עושים. 
בתקווה, נבהיר את המצב, וניתן לכם כמה כלים להתחיל עימם. מעל הכל – בהצלחה, ותהנו!

00:31 הקדמה והיכרות
מהו פודקאסט? הסבר מפי רן לוי, בעל הפודקאסט המצליח ביותר בארץ, עושים היסטוריה.
מהם משחקי תפקידים? הסבר ראשוני.
מבוכים ודרקונים בקופסא האדומה, למתגעגעים.
יותם, בן 36, שיחק לראשונה כשהיה בן 11 והמשיך עד הגיוס. משחק קצת במשחקי תפקידים במחשב, אך לאחרונה שואל את עצמו – איך בעצם חוזרים לתחביב? איפה מוצאים זמן, בין המחויבויות למשפחה וכו'? והאם בכלל זה יכול להיות כיף כמו שאני זוכר, מהנוסטלגיה?
זהו מצב נפוץ יותר מכפי שרבים חושבים.

6:00 החבורה המיתולוגית
לא ניתן לשחזר בדיוק את התחושה מפעם. אלא שגם אין צורך – כי דברים חדשים וטובים אחרים עוד יגיעו.
קצת כמו המתנהג המשתרשר לפני יציאה לסרטי קולנוע, חשוב לבצע תיאום ציפיות. אם תבואו בציפיות גבוהות מדי – "וואו, אני הולך לשחק שוב בדיוק כמו המשחק הנפלא שאני זוכר!" – יסתבר שהמשחק הראשון אחרי שובכם לתחביב לא יעמוד בהן. תנו לעצמכם להנות מהמשחקים האלו כפי שהם, ועם הזמן תגלו שהחוויה הולכת ומשתפרת. חוויות נפלאות ממש כמו הזכרונות מפעם, ויותר מכך, עוד יגיעו.
אגב, בכלל לא משנה מה בדיוק שיחקתם. מה היו החוקים, מה היתה ההרפתקה, זה לא באמת חשוב. הרי אנחנו מדברים על החוויה עצמה.
"אל תלך בעקבות שהקדמונים השאירו בחול, חפש את הדבר אותו הם חיפשו"

10:00 לשלב את התחביב בחיים
יש כאן כמה נושאים שונים.
איך מוצאים לזה זמן? זמן פנוי מוצאים אם רוצים. במיוחד אם מדובר במשחק חד-פעמי, שזו ההמלצה הראשונית שלי.
איך מסבירים לבן\בת זוגי שאני רוצה להתחיל בתחביב חדש, שפתאום כאילו צץ משום מקום? כדאי לתת להם לשמוע את הפרק הזה ממש.
איך מסבירים שהתחביב הספציפי הזה אינו נורא מוזר? אורי מציג הרצאה בת 11 דקות, על מהם משחקי תפקידים ומדוע תרצו לשחק בהם. הסרטון הזה עושה עבודה דומה עם משחקי לוח.
העדפנו שלא להיכנס לעומק לנושאים האלו. אנחנו מרגישים שזה עניין אישי, כל מקרה לגופו, ואין עצה כללית לתת כאן. 

13:33 משחקי תפקידים ברשת
לשמור על הגחלת באמצעות משחק תפקידים רשתי. ספציפית, Neverwinter Nights. לסקרנים, הוא זמין לרכישה בזול ב-GOG, כמו גם במקומות אחרים, ואני משער שיותם ישמח לערוך לכם סיור היכרות.
למרות החוויה החברתית הדומה, עדיין יש תחושה של חוסר, NWN לא מסוגל לספק את מלוא החוויה של משחק תפקידים. 
בפרק 8 דיברנו על משחק באמצעות שולחן וירטואלי, ואנחנו שבים וממליצים עליו. יש בזה הרבה יתרונות, אפילו על פני משחק שולחני רגיל: מתקבל יותר בהבנה בידי הסביבה, לא דורש לצאת מהבית ולהסתבך.

18:34 דרכים שונות לחזור לשחק
אני לא בטוח שהדבר הטבעי והנכון לעשות, עבור מי שרוצה להצטרף מחדש לתחביב, הוא מיד לחפש קבוצה. יש מגוון אפשרויות נוספות, וחלקן גם עדיפות בעיני, כפי שמוסבר.
משחק תפקידים חי (LARP) – אירועי לארפים גדולים כוללים עשרות ומאות אנשים, כדוגמת המשחק "9". הנה קבוצת לארפים גדולה בפייסבוק. אין התחייבות, באים משחקים והולכים.
משחק חד פעמי (חד"פ, וואן-טיימר) – שוב, אין מחויבות, רק באים משחקים והולכים. חד"פים אפשר למצוא בהמוניהם בכנסי משחקים. אפשר גם לשחק פעם אחת אצל מכר\חבר שמשחק, לבקש להצטרף לאיזו פעם. בנוסף ניתן לפנות לשחקנים ידידותיים שמסתובבים בקהילות ברשת, ולבקש חד"פ.
כדאי לשחק בחד"פ כי זו הזדמנות לשכשך את הרגליים במים, להכיר מחדש את התחביב, להיזכר במה שאתה נהנה ממנו.

23:05 אבל האם זה לא משחק לילדים?
המשחקים שאנחנו משחקים היום לא דומים לאלו ששיחקנו כשהיינו צעירים. בגילאים שונים נהנים מדברים שונים, אבל המדיה אינה "לילדים" בפני עצמה. כמו שבטלוויזיה, בקולנוע או בספרים אפשר למצוא תוכן שמיועד לילדים, אך גם תוכן שמתאים בבירור למבוגרים.
פשוט חפש את הכיף שלך. אתה עוד לא מכיר את המדיום, אתה רק זוכר חלק ממנו, אז היה מוכן לגלות דברים חדשים.
חשוב לזכור שאין משחק "נכון". יש רק משחק שמתאים או לא מתאים לציפיות.

26:53 להכיר מחדש את החוקים
השיטות בימינו פשוטות וקלות יותר, להבנה ולתפעול, יחסית למשחקי התפקידים של פעם. מטרתה של השיטה היא לשרת את סגנון המשחק בו אתה מעוניין.
בימינו לרוב השיטות יש התחלות מהירות, תקציר החוקים באופן שיקל על קוראים חדשים ללמוד את השיטה ולהתחיל לשחק. כולן זמינות בחינם, באופן חוקי, חלקם גם תורגמו לעברית בפונדק.
גורל מואץ, Fate Accelerated. דרמה ואקשן לפי מה שהכי מתאים לסיפור שלכם. בעתיד נערוך פרק היכרות עם Fate.
עולמות פראיים, Savage Worlds. אקשן מהיר, גלגולים וכיף.
בפרק דיברנו גם על עת המוטנטים, אך התבלבלנו – בעוד שהיא נחמדה מאוד, היא בתכל'ס "מבוכים ודרקונים בעולם פוסט-אפוקליפטי". המלצתנו הבולטת היא על השיטה משמר העכברים, שבאמת עושה דברים אחרת לגמרי.

לדעתנו, החוקים, למרות שהם חשובים מאוד כדי לסדר דברים בראש, במיוחד לשחקנים חדשים\מתחדשים, הם בכל זאת סט המיומנויות האחרון שצריך ללמוד כשנכנסים מחדש לתחום. קודם כל תמצא משחק ותכיר שחקנים – אחר כך כבר תכיר את החוקים.
בדרקוניקון יערך פאנל שידון בחוקי מבוכים ודרקונים והשפעתם על המשחק, בכל המהדורות.

33:06 כנסים
הבולטים: דרקוניקון (אירוע בפייסבוק), כל שנה באמצע הקיץ. אייקון, כל שנה בסוכות. כנס הדגל של העמותה למשחקי תפקידים (ביגור), כל שנה בפסח. ישנם כנסים נוספים, במני מקומות בארץ. כל הכנסים האלו מיועדים גם, או רק, לגילאים בוגרים.
כדי להשאר מעודכנים, אפשר לעקוב אחרי עמודי הפייסבוק והגוגל+ שלנו, אנחנו מעדכנים כל העת.
בכנס ניתן לשחק בחד"פים, כפי שהומלץ. אך חשוב מכך, פוגשים אנשים בתחביב.
אורי מארגן באייקון הקרוב אירוע היכרות ומפגש לאנשים חדשים, למי שנמצא בכנס לראשונה או רוצה להתחבר מחדש.

37:13 שחקנים בפאב
מפגש שחקנים בפאב (פרטים בקישור) הוא יוזמה ברוכה של העמותה למשחקי תפקידים בישראל (עמוד הפייסבוק): מפגש בפאב מדי חודש-חודשיים, מכירים חובבים אחרים, שותים בירה, ושומעים הרצאה שנוגעת לתחביב. 

39:07 משחקי תפקידים ישראלים
ואנור, משחק פנטזיה סיפורי באווירת פנטזיה קלאסית, בתוספת עולם משחק שמציע גם דברים מעבר לכך. (פייסבוק, גוגל+)
חץ הזמן, משחק פנטזיה\מד"ב על חוקרים שחוזרים בזמן לתקופה בה היה קסם בעולם, כדי לעצור אסון עתידי. (פייסבוק)
מעצם טבעם כמפיצי משחק חדש, המארגנים ישמחו לארגן אירועים מקומיים ולהציג את השיטה למי שאינו שחקן כלל.

40:17 להיכנס לתחביב דרך האינטרנט
אורי משמש כשירות שידוכים, כשפונים אליו ומחפשים קבוצה הוא דואג לקשר עם אנשים אחרים שמחפשים במקומות שונים באינטרנט.
מקומות מפגש בולטים באינטרנט:
Israeli Roleplayers
ממים של שחקני תפקידים
Geeks Israel
משחקי תפקידים
מבוכים ודרקונים
פורום הפונדק
פורום משחקי תפקידים בתפוז
כמה עצות, אם אתה רוצה לפרסם הודעה בעצמך: ציינו גיל, אזור בארץ, ניידות, הצג את הניסיון שלך והפגן נכונות להכיר דברים חדשים ופתיחות לסגנונות משחק. זכור שהשיטה פחות חשובה מהקבוצה עצמה – היה מוכן להכיר שיטות חדשות, ואל תכריז על כך שאתה מוכן לשחק רק בשיטה האחת שלמדת לפני 20 שנה. תחשוב על מי האנשים שאתה רוצה לשחק איתם, ודאג שהטיזר יגרום לקוראים לחשוב שהם רוצים אותך בחבורה.
אפשר לפנות ישירות לאנשים בקהילות, למשל אלינו. בפרק 4 (שהוקלט ב-2011) דיברתי עם גיל רן לגבי רעיון החד"פ לבקשתך.

45:45 הגילדה
הגילדה היא כמו "דפי זהב" של שחקני תפקידים. נשמע טוב, ורבים מכירים אותה, אך כבר שנים שהיא לא עובדת ורצוי שלא להשתמש בה. לכן גם לא אתן קישור אליה.
אם אתם רוצים לעזור בבניית הגילדה המחודשת, אז דבר ראשון, מעולה וכל הכבוד, ודבר שני, אפשר לפנות לפורום הדיונים הפייסבוקי של העמותה ולהציע את עצמכם.

47:23 להרים משחק בעצמכם
זוהי האפשרות שדורשת הכי הרבה יוזמה אישית, אבל יש מי שזה ימצא חן בעיניו. לפנות לאנשים סביבך, לאו דווקא לחפש שחקנים קיימים אחרים.
לגייס את הילדים, אידאלי. אפשר לחנך אותם מגיל צעיר.
לאסוף קרובי משפחה, בני ובנות דודים, אחים ואחיות, חברים מפעם.
לגשת למכרים מהעבודה, או מהתחביב האחר שלך.
(אגב, מצבו של ההוקי בארץ כנראה סביר.)
אנחנו יכולים לעזור לכם להציג את הרעיון, איך "למכור" להם את ההצעה למשחק באופן שתפתה אותם, שירצו לנסות.
אפשר גם לפנות לשחקן קיים מהקהילה, שיבוא לעזור להרים את זה. לבסוף, אפשר להציע להם להקשיב לפרק הזה.

51:09 מועדוני משחקים בארץ
כל המועדונים הבאים מציעים אירועים ומשחקים לכל הגילאים. כולם מציעים גם ערבי משחק למבוגרים, ומעבר לכך. הם שמים דגש על משחקי לוח, אבל זהו תחום משיק קרוב למשחקי תפקידים (וזה משהו שאני ממליץ לנסות באופן כללי) וזו הזדמנות להכיר אנשים אחרים שנמצאים במיינדסט של משחק, גיימרים.
רומ"ח בצומת רעננה כפר-סבא (קבוצת הפייסבוק)
נקסוס במדרחוב ראשון לציון (עמוד הפייסבוק)
פריק בקניון וייצמן בתל-אביב

54:03 הסיכום של יותם
אז מה יותם חושב על זה, מה הוא מתכוון לעשות, ומה אורי ואני חושבים, ומקווים לעשות.
בעתיד עוד מצפה אולי פרק שלם על איך מקימים ומתחזקים חבורה.

 

תוספת לפרק: מה המצב בחו"ל [לחצו כפתור ימני ובחרו ב-Save as]
יותר טוב, מאחר ויש להם תשתית מקיפה בהרבה. שש וחצי דקות שהסרנו עקב אורכו הרב כבר-כך של הפרק.
אנחנו מסקרים את האפשרויות הבולטות הזמינות בחו"ל: חנויות תחביב פרוסות במקומות רבים יותר (כדוגמת Leisure Games, וגם Orc's Nest), תחבורה ציבורית, שיתופי פעולה עם חברות ההפצה הגדולות (D&D Encounters), משחק מאורגן (RPGA ו-Pathfinder Society), והאתר meetup.com.

פרק 25: ריקאפ

על כתפי גמדים: אורי ליפשיץ מצטרף לערן אבירם מדי שבוע, בפרקים בני 30 דקות בהם נדבר על משחקי ושחקני תפקידים, עם נושאים שונים מהארץ והעולם. 
כתובתנו: gamadim@roleplay.co.il, שלחו לנו מחשבות משלכם על מה שאמרנו, דברים מעניינים שקרו במשחקכם, או נושאים שמעניינים אתכם. 
צרו איתנו קשר גם דרך דף הפייסבוק של הפודקאסט! או עמוד הגוגל+ שלנו!
וכאן עמוד האייקאסט, להרשמה לפרקים עתידיים.

 [audio:http://pod.icast.co.il/8c13142c-a75a-4c69-9e74-6c6ed670590b.icast.mp3]

1:10 הנושא המרכזי: Recap
"בפרק הקודם של…", "סיכום ביניים", "איפה היינו", "בפעם הקודמת", "לחדש צמיג".

2:20 מה זה ריקאפ
הרגע הזה בתחילת המפגש, שבו מזכירים מה שקרה בפעם שעברה. נשמע פשוט וקטן, אבל יש כאן, בעצם, הרבה מעבר.

3:27 הטקס שמכריז על תחילת המפגש
כל מפגש מתחיל ב-15-30 דקות של מפגש חברתי, כל חבורה והאופי שלה. בפרק האוכל הצענו לנצל את הזמן הזה כדי להזמין את האוכל.
הריקאפ הוא השלב שבו נכנסים למשחק: נכנסים לדמות ולאווירה, נזכרים בסיפור, ומפרידים בין כל מה שקרה עד עכשיו, לבין המשחק. מעכשיו טלפונים על שקט, ולא מתעסקים עם דברים אחרים. עשינו ריקאפ – המשחק התחיל.
משחק הוא פעילות חברתית, וככזו היא דורשת גבולות, והגבולות הם גם בזמן. הריקאפ מבהיר לכל המשתתפים שהמצב החברתי השתנה, ועכשיו הציפיות מהם שונות. כבר לא סתם מדברים על מה שרוצים, מעכשיו יש לכל אחד תפקיד בסיפור. (יש שיגידו, שבזה המשחק עוסק)

5:50 ריקאפ מכניס לאווירה
טון הדיבור הוא כלי מרכזי כאן, וגם הדגשים שנאמרים תוך כדי הריקאפ, והסגנון שבו נאמרים הדברים.
זה מזכיר לכולם את רמת המתח שבה סיימנו את המפגש הקודם, אליה אנחנו רוצים לחזור. בעולם המשחק, אולי עברו רק שניות ספורות מאז סוף המפגש הקודם, ואולי היינו באווירה משמעותית כלשהי. זה הזמן להיכנס אליה.

7:19 ריקאפ מזכיר איפה היינו
לפעמים עוברים שבועיים, לפעמים אפילו חודש, בין מפגש למפגש, וחשוב שכולנו נתאפס על הרקע המשותף של הסיפור שלנו.

8:20 טקסים נוספים לתחילת המפגש
זה הוזכר בפרק של Fear the Boot: המנחה לא מרגיש אסרטיבי מספיק ולא נוח לו לעצור את השיחה בתחילת המפגש, אבל הוא בכל זאת רוצה להתחיל כבר את המשחק איכשהו. התפתח אצלם טקס שבו כאשר גולגולת (אביזר ששימש באחת ההרפתקאות) מושמת על השולחן, התחלנו. זה מאוד פיזי, ברור ומיידי. ההתחלה עצמה צריכה להיות הכרזה ברורה – לפתוח את מסך המנחה, למשל. במקרה שלי, זה להפוך את המסך ולהראות לכולם את כתוביות הפתיחה, כפי שידובר בהמשך.

10:05 השחקן שאחראי על הריקאפ
יואב, שהשתתף בפרק 7, היה עושה את זה תמיד באופן אנרגטי ונלהב, וההתלהבות מדבקת. לדעתי, גם כדאי שלכל אחד בחבורה יהיה תפקיד אוף-פליי, שירגיש שהוא הכרחי בקבוצה, והאחראיות גם מעודדת אותו להשתייך.

11:16 ריקאפ מתחלף בין שחקנים
לחילופין, אפשר להעביר את הריקאפ בין שחקנים. שימושי במיוחד אם יש בחבורה שחקנים יחסית "מכובים" – כשהם נאלצים לבצע ריקאפ, זה בעצם דורש מהם להשתתף.
אבל פן חשוב עוד יותר, הוא להשתמש בריקאפ כדי לראות מה השחקנים זוכרים, וכתוצאה מכך, מה חשוב בעיניהם. אם השחקן לא מזכיר בכלל את הצלת הנסיכה, כנראה שזה לא היה חשוב לו מספיק. כמנחה, זה מראה לי האם הצלחתי להעביר את המידע והמניעים שאני מנסה להעביר.
יש למנחה הרבה הזדמנויות ללמוד מה הקבוצה אוהבת ומה עושה להם כיף – והריקאפ הוא אחד המקומות בהם החבורה אומרת בפה מלא בדיוק מה מצא חן בעיניה, כל מפגש.
בכל מקרה, אם אתה שחקן ואתה עושה את הריקאפ, היה תיאטרלי, תעשה עם הידיים, תדבר בטון, תספר סיפור.

14:40 ריקאפ באין-פליי או אוף-פליי
(אנחנו פודקאסט בעברית, מה, לא רואים)
אורי מעדיף ריקאפ מחוץ לדמות, שהשחקן עצמו ידבר על מה היה – לא רק בתוך עולם המשחק, אלא במשחק בכלל. בדיחות טובות, השערות שנזרקו מסביב לשולחן, וכו'.
גם לנקודת המבט של הדמות לגבי אירועי המפגש הקודם יש מקום וזמן, אבל אולי כדאי שזה יהיה בין מפגשים.

16:50 הריקאפ ככלי נראטיבי
בהרבה קבוצות הריקאפ נתפס כאחראיות של השחקנים דווקא, לא של המנחה. בין אם מנחה או שחקן עושה את הריקאפ, המנחה יכול להשתמש בו ככלי נראטיבי. הוא יכול להדגיש ולהזכיר דברים מסוימים, ובכך להחזיר לתודעתם של השחקנים דברים שהוא רוצה להשתמש בהם בהמשך.
בנוסף, שחקנים נוטים לשכוח את התמונה הקטנה (הורעלת בסוף המפגש הקודם) ואת התמונה הגדולה (אנחנו במבוך של זנדור כדי למצוא את הרמז לחידת הנסיכה של הגריפון), וכדאי למנחה להזכיר את שתיהן.
בדרקוניקון הקודם היה פאנל מאוד מעניין על הגדרת "מנחה", ובין היתר נאמר שהמנחה הוא מי שיש לו את זכות הוטו על הדמיון המשותף של כל המשתתפים. אגב, כבר אמרנו שיש פאנל תיאוריה מעניין נוסף, בדרקוניקון הקרוב, ושאורי יהיה שם?
טטנוס, דרך נוראית למות.
לא המנחה חייב להיות זה שמזכיר את התמונה הקטנה והגדולה – גם הוא יכול לשכוח דברים – השחקנים בהחלט מוזמנים, ואישית הייתי אומר שזה חובתם המשותפת ממש כמו של המנחה. הוסיפו נגיעות משלכם.

20:54 מפגש שכולו ריקאפ
אחרי עצירה ממושכת במשחק, אורי עשה מפגש שלם שבו הדמויות מנהלות שיחה עם דב"ש, ומספרות לו על מעלליהן. זו היתה הזדמנות להיזכר בדמות, ולהתרברב בהישגים ולהרגיש רע לגבי הכשלונות.
כשאצלי במשחק היתה הפסקה ארוכה, ועבר הרבה זמן גם בתוך עולם המשחק, לקחתי על עצמי את תפקיד הריקאפ כמנחה, כי רציתי גם להוסיף מידע חדש – פירטתי לא רק מה שקרה במפגש הקודם, אלא גם מה קרה מאז

22:45 סרטון פתיחה
זה לא מחליף את הריקאפ, זה סוג אחר של טקס פתיחת מפגש, הגולגולת שלנו.
כתוביות פתיחה למערכה, בערך 30 שניות על מסך מחשב באמצעות מצג פאוורפוינט.
הכתוביות נותנות רושם שהמערכה היא מוסד, משהו יותר גדול מרק כמה אנשים שיושבים בחדר. יש לזה שם משלו, והנה, הוא מופיע באותיות גדולות עם מוזיקה ברקע ואנימציה. זה סיפור גדול – ואתם הגיבורים (הנה, השמות של הדמויות מופיעים באותיות גדולות עם מוזיקה ברקע ואנימציה).
לכל פרק יש שם: רמז מטרים, יוצר מתח.
כתבתי הרבה על זה במשחק בתיאוריה, כולל הדרכות יותר מפורטות איך לעשות כזה בעצמכם. זה לא סיפור.
בפעם הראשונה שרואים את סרטון הפתיחה, זוהי בבירור ההשקעה הראשונית של המנחה – משהו שארצה להרחיב עליו בהזדמנות, שמעודד את השחקנים לרצות להשקיע בעצמם. מאוד חשוב בתחילת מערכה.
השתמשתי בכתוביות הפתיחה גם כדי להראות דב"שים חשובים, "כוכבים אורחים".
לשם הפרק בסוף היתה חשיבות נוספת, מעבר להיותו רמז מטרים – הוא מזכיר את התמונה הגדולה.
שינוי משמעותי באנימציה של הפתיחה מעיד על שינוי משמעותי במערכה.

להלן קישורי יוטיוב: הנה סרטון הפתיחה של הפרק הראשון של התפוז הסגול, שהוא גם, מן הסתם, הכי פחות מושקע. במהלך שלוש וחצי השנים הבאות, היו מספר שינויים ושיפורים נלווים: הנה למשל דוגמא לפרק לקראת סיום העונה הראשונה, הנה פרק מתוך העונה השנייה (תקופת המופת [לכולם יש כובעי פדורה כי הם חוקרים ג'ונגלים]), הנה השלישית (תקופת האגדה, קצרה אך מתוקה), והנה סרטון הפתיחה של המפגש האחרון. למפגש שכזה, כמובן שגם היה סרטון סיום, אך הוא לא ישותף כאן.

29:10 סיום
מאזינים! זכרו נא כי יש דרקוניקון, עם ההשקה של ואנור (הספר יצא לדפוס אתמול, בשעה טובה), ואורי יהיה בערב תיאוריה, ולאחרונה הסתבר שתהיה גם הצצה בשני ספרי ההרחבה החדשים של מו"ד 4 בעברית.
איך אתם עושים ריקאפ? שלחו לנו מייל עם הכותרת recap, או לחדש צמיג, או בעמוד הפייסבוק או גוגל+. זה מסוג הדברים שקורים אחרת לגמרי בין קבוצה לקבוצה, ואנחנו סקרנים לדעת איך עושים את זה אצלכם.

עם שובי באייקון יקום דבר

הארק!
והטו אוזניכם. 

חג אייקון מתקרב. זהו כנס ככל הכנסים – ועל כן, בו מתכנסים. אומנם דרקוניקון עוד לא בא וחלף, ויש טעם רע – או שמא, אין טעם טוב – בהצהרת כוונות לכנס הבא אחריו. אך בעוד שבראשון אהיה ובשני לא אהיה – או שמא, באחד מהם אנכח, ובשני לא אנכח – יש בי את הבטחון המספק לדון במאוחר על אף שהמוקדם טרם התרחש. יסלחו לי האלים. רחמיהם עלי.

הדברים אשר באייקון יתרחשו

הגמדים חופרים – זהו אקט שניתן לכנותו בשני שמות. האחד, הקלטת פרק בשיתוף עם הקהל, בדומה לאשר בביגור היה. השני, פעילות משחקים מהנה כלשהי, כדוגמת הרצת אינדי קצרים, משחקי לוח קצרים, ושאר פעילויות, חלקן סדנאתיות באופיין. 

השנה השקטה – בהיותי גרופי, אפילו שמופי-דרופי, אריץ את The Quiet Year, לאורך כשלוש שעות, כנראה כסבב משחק, אולי סתם בהזדמנות בפונדק. אם אכן תהיה הזדמנות, אוודא כי ההתרחשות תערך בפונדק שבאייקון, ולא בפונדק של ממש, על מנת למנוע בלבול והסטת השחקנים מהעיקר. 

עולם המבוך – חשקתי בהרצתו. עם בוא ההשקה של ואנור, יהיה הספר זמין בצורה מוצקה. דף אחר דף ניתן יהיה לעלעלו. דפים נוחים יהיו לחלוקה, דפי דמות מוכנים ואף בסיס להרפתקה. אך האם בכך יסתיים העניין, הרצת השיטה ותו לא? לא! כלומר, לא תו לא, אלא לא לתו לא. כלומר כן. רק שלא! 
במקום זאת, ברוצני לקחת את היצירתיות הבנויה-בתוך השיטה ולנצלה כפליים. שתי קבוצות ישחקו, כל אחת בעולמה, אשר יווצר תוך כדי ההתרחשות, כדרכו של עולם. המבוך. ואז, בסבב שני, יבולבלו השחקנים משתי הקבוצות לתוך שתי קבוצות חדשות, אך ישארו עם דמויותיהם, וכעת ישחקו הרפתקת המשך, אלא שכל המידע שנקבע עד כה – נכון הוא בעולם החדש המשותף. יצטרכו שחקנים ומנחים יחדיו להסביר כיצד הדברים משתלבים, תוך כדי שהם מתנגשים.

הנחיה אולימפית – מנחים יתכנסו ויריצו משחק. על מה המשחק? תרכיז ממותק. כאירוע מוצלח בימים עברו, בזה אחר זה התרחש בכנס אחר כנס, יחדיו יתאסף ויווצר ברביעית. ומי ייתן והמנחה הטוב ביותר.

היעד: שבתאי – רב-מנחים יריצו לרב-שולחנות משד"ב (משחק שהוא מד"ב), בחלל. לא המשחק, אלא המתרחש במשחק. המשחק יתרחש בשולחן. מספר שולחנות.

דברים נוספים – משחקונטרול 2 (משחק שהוא סטארקונטרול 2), אולי. קשה. אולי.

עדכון מאוד חשוב

ככה נגמר המשחק הקודם של The Quiet Year, כשאנשי הדג עלו מהים ובאו מהצפון עם כלי נשקם החייזריים, לשעבד את מה שנותר מהקהילה הקטנה והמסוכסכת.

שנה שקטה יחסית

שנה שקטה יחסית

פרק 24 – גיבורי על! חלק ב'

על כתפי גמדים: אורי ליפשיץ מצטרף לערן אבירם מדי שבוע, בפרקים בני 30 דקות בהם נדבר על משחקי ושחקני תפקידים, עם נושאים שונים מהארץ והעולם. 
כתובתנו: gamadim@roleplay.co.il, שלחו לנו מחשבות משלכם על מה שאמרנו, דברים מעניינים שקרו במשחקכם, או נושאים שמעניינים אתכם. 
צרו איתנו קשר גם דרך דף הפייסבוק של הפודקאסט! או עמוד הגוגל+ שלנו!
וכאן עמוד האייקאסט, להרשמה לפרקים עתידיים.

 [audio:http://pod.icast.co.il/efa56382-e193-414d-a0a8-bb46f42b10a8.icast.mp3]

הנושא הפעם:

סקירה ויישום: גיבורי על! במה שצפוי להיות הראשון מתוך סדרה של פרקים בהם נסקור, ואז ניישם, ז'אנרים ועולמות שונים, אביב אור ואנוכי מדברים על ז'אנר הקרוב לליבנו, גיבורי על. לא רק שאורי היה עסוק מדי (ולכן עשינו את הפרק הזה), היעדרותו גם הביאה לכך שברברנו ללא הפסקה, מה שהביא אותנו לחלק את הפרק לשניים. הנה הפרק משבוע שעבר.

הפעם נדבר על יישום של Tropes, מוסכמויות קלאסיות מהז'אנר, במשחק שלכם.

0:55 זהות סודית
למה בעצם צריך זהות סודית?
להפנות זהות סודית כלפי החבורה – יכול לעבוד. אולי. אבל זה טריקי, ואני לא בטוח כמה כבר משיגים מזה, ואם זה שווה את המאמץ.

3:00 סיבוכים
אחת הדרכים להתמודד עם זהות סודית, מבחינה מכאנית. אבל זה גם הרבה מעבר לכך.
עשה משהו שלילי לדמות, ובתמורה קבל נקודת עלילה. אתה סובל מקשיים בגלל הזהות הסודית? קבל נקודת עלילה. הנבל הראשי בורח בגלל שאתה חייב לחלץ את הילדים מהאוטובוס, לא מסוגל לראות ילד נפגע? קבל נקודת עלילה.
בדרך כלל משתמשים בנקודות עלילה כדי להפעיל סטאנטים, בעיקר שימושים מיוחדים בכוחות.
ב-City of Heroes נתנו "השראה", כבונוס חד פעמי.
אביב מציינת שיש כאן היגיון דרמטי – אתה מקשה על הדמות, עד שהיא מגיעה למקום בו היא מתאמצת יותר. להציל את גוון סטייסי זה הרבה יותר חשוב מסתם להילחם באיזה נבל יומי, אז ספיידי יתאמץ במיוחד כדי להציל אותה.
DNPC – הדב"ש שתלוי בך. מישהו שבעיקר מסבך לך את החיים.
האם הקריפוטנייט הוא סיבוך? תלוי בשיטה, אפשר ליישם את זה מכאנית בכמה דרכים. למשל, גם סתם בתור "חיסרון", כמו רגישות לאש או משהו.

8:50 ציוד ותגמול
בשיטות רבות, להשיג ציוד זה כיף, זה חלק מהפרסים שאתה רוצה להשיג. זהו ה-Loot.
אבל בז'אנר גיבורי העל, ציוד מגיע רק בשתי צורות, ואף אחת מהן אינה Loot:
1. חפץ אישי שרלוונטי לכוחות, למשל הפטיש של ת'ור. בלי זה – הגיבור לא שלם. זה חלק מהכוחות שלו, זה פשוט בא בצורת ציוד.
2. טריק עלילתי חד פעמי, מכשיר שמשתמשים בו פעם אחת, לצרכים עלילתיים. ובדרך כלל לא תראו אותו שוב.
אז מה כן נותנים כפרס? נקודות עלילה, השראה, כמו שכבר אמרנו. אבל באופן כללי כדאי לשים דגש על פרסים א-מטריאליים. איפשהו, עצם השלמת המשימה בהצלחה היא פרס. קידום סיפור אישי של הדמות, ומקומה בעולם, זה פרס.
פנטזיית כוח.
בעיקר כדאי לזכור שציוד אינו הפרס "ברירת המחדל" בכל משחק תפקידים, כזה שחייבים למצוא לו תחליף. למעשה, הוא משרת כפרס רק במשחקים ששמים דגש על מספרים, התגברות על אתגר וצבירת כוח, כי הם מעודדים אותך להיות יותר יעיל ויותר משפיע, וזה אומר שעליך להשיג מספרים גדולים יותר באמצעות ציוד.

12:55 קידום ופיתוח הדמות
כמו שאמרנו בחלק הקודם, הדבר הראשון שצריך לעשות זה להחליט על רמת העוצמה של המערכה. אלא אם קורה משהו קיצוני, ורק אם הסכמנו על כך כולנו, היא נשארת קבועה. אז בעצם אין שיפור ברמת הכוח של הדמויות – שוב, כמו בקומיקס. ספיידי לא נעשה חזק יותר עם הזמן.
ראשית, אפשר פשוט לשחק ללא שיפור מכאני כלל.
שנית, אפשר להשחיז כוחות. טריק מיוחד שדרש ממך מקודם סטאנט, נחשב עכשיו למשהו שאתה יכול לעשות על בסיס קבוע. גם זה היה ב-CoH.
שלישית, להתרחב לרוחב במקום לגובה. לקבל עוד יכולות, שנובעות מהנוכחיות, אולי ואריאנטים עליהן (ספיידי מפתח סוג חדש של קורים, דביקים הרבה יותר מהרגיל, אבל קשה יותר להשתמש בהם), או להרחיב את מקומך בעולם (ספיידי מתקבל לעבודה באוניברסיטה כמרצה לכימיה. זה קרה). זה בדרך כלל כולל הוספתם של סיבוכים נוספים, שזה הרי דבר טוב.
רביעית, לאפשר שדרוג משמעותי יותר בדמות. או כפיתוח הגיוני (ישות חייזרית סמביוזית נכנסת בספיידי והופכת אותו לחזק יותר) או לכיוון חד אחר (ספיידי מקבל 6 זרועות נוספות כשמופעלים בו גנים עכבישיים רדומים. זה קרה). בכל מקרה נדרש דיבור עם המנחה, לשילוב הפיתוח הזה בעלילה.
Status Quo is GOD! אל תפחדו לעשות שינויים משמעותיים בדמות, ואל תפחדו לחזור לסטטוס קוו.

18:00 גליונות מיוחדים: סיפור מקור
סיפור מקור, Origin. למשך מפגש אחד, כולם משחקים דמויות מסיפור הרקע של הדמות בה מתמקדים. או שהחבורה חוזרת לעבר, ולוקחת חלק בסיפור המקור של הדמות.
אפשר גם שכל שחקן יעשה את סיפור המקור שלו אישית מול המנחה.
אל תחששו לשחק את סיפור המקור שכבר תארתם ביצירת הדמות – כשמשחקים אותו, אפשר לגלות בו זוויות חדשות לגמרי, במיוחד כשעכשיו אפשר להוסיף לתוכו אלמנטים שנוצרו רק אחרי תחילת המשחק (כמו הנבל הראשי של הדמות – אולי הוא בעצם היה מעורב בסיפור המקור?).
בקומיקס אוהבים לעשות retcon, אין מקור "אמיתי אחד ונכון" ואפשר לשחק סיפור מקור אחר, ובעצם "ככה זה היה תמיד".
אל תשכחו את סיפור המקור של החבורה שלכם, מה קרה שגרם לכם להתאגד?
הפרק המעולה ב-Firefly, הצפייה מומלצת: Out of Gas.

22:50 גליונות מיוחדים: מסע בזמן ומימדים אחרים
לעשות מסע בזמן לתוך הרפתקאות שכבר שיחקתם.
לעבור למימד שבו החבורה שלכם שיחקה משחק אחר, ולעשות קרוס-אובר איתם. לפגוש את הגרסאות האפלות של הגיבורים שלכם, הפעם כנבלים, מיקום מקביל מרושע.
גיבורי על כל הזמן מתעסקים במיתולוגיה של היקום המשותף שלהם – עשו אותו דבר, עם המיתולוגיה של החבורה שלכם.

24:30 גליונות מיוחדים: קרוס-אובר
ספציפית, אירוע קרוס-אובר: מספר כותרי קומיקס מתאחדים כנגד אויב משותף, או חווים איזה אירוע משותף.
אצלכם אפשר לעשות קרוס-אובר עם קבוצות אחרות מהעולם שלכם, שכבר החלטתם על קיומן. הקבוצות האלו יכולות להיות "איפשהו ברקע", כך שאנחנו בעיקר חווים את השפעת ההרפתקאות שהן כביכול עוברות ובכך מקבלים תחושה של עולם עשיר יותר – או שאפשר פשוט לשחק אותן! נראה לי מגניב לעשות מפגש שבו משחקים שתיים מהקבוצות הבולטות האחרות בעולם, סצנה או שתיים לכל אחת. השחקנים כבר מכירים את הדב"שים האלו, ועכשיו הם מגלמים אותם בעצמם, חווים את הצד שלהם של הקרוס-אובר באופן מתומצת, ואז, במפגש הבא, כשהם חוזרים להיות החבורה הרגילה, מרגישים את ההשלכות.
עוד אפשרויות: קרוס-אובר עם חבורה אחרת שמשחקת מערכת גיבורי על. זה יהיה… טריקי, בהתחשב בכמה מעט קבוצות משחקות גיבורי על בארץ. אבל לדעתי אפשר וכדאי לנסות למצוא קבוצה אחרת, ולעשות קרוס-אובר אבנט מגניב כשכולם נפגשים בבית של אחד מכם ועושים בלגן גדול. אפשר גם לארגן מפגש שכזה באיזה כנס – ובאותה הזדמנות לעשות פרויקט גדול, עם עוד שחקנים שמשחקים באופן חד-פעמי קבוצות נוספות! בלגנים!!1

28:10 קליף האנגר
סיום הגיליון באופן דרמטי. בגדול, סיפורי קומיקס מסופרים על פני מספר גליונות, וכדי לשמור את המתח, כל גיליון (מלבד האחרון) מסתיים בקליף האנגר קיצוני למדי. באותו אופן, כדאי שסוף כל מפגש (גיליון) יסתיים בקליף האנגר מדהים ומופלא – הדלת נפתחת, והדודה מאי, שנהרגה לפני שנה, עומדת בפתח!! בתחילת הגיליון הבא יסתבר מיד שזה בעצם רובוט אכזר, ואז יש קרב נגדו וכו'.
עם זאת, חשוב לשמור שסופה של הרפתקה יסתיים ברוגע. בלי רגעי מנוחה, רגעי המתח מאבדים את כל המתח.

30:12 גליונות מיוחדים: כולם איבדו את הכוחות
נראה כאילו כל המשחק מבוסס על הכוחות, אז לאבד אותם זה לא כיף. אבל המשחק בעצם מבוסס על הסיבוכים והשאלה הגדולה של הדמות שלי – הכוחות הם אחלה בשביל האקשן, אבל הם לא בהכרח, ובכן, הכרחיים בשביל הכיף. בשביל מפגש אחד, בהחלט אפשר לעשות "כולנו נורמלים".
קלארק קנט הוא סופרמן!!!

32:30 קלישאות קומיקס בימינו
רבים מגיבורי העל בימינו נראים קצת מגוחך, בעצם. תראו את אלקטרו. אם נרצה לשחק עולם שבו אנשים בעלי כוחות צצים רק לאחרונה, מה עושים?
לא משתמשים בשם הקוד. לא פונים לקפטן אמריקה בשם הזה, אלא פשוט בשם סטיב רוג'רס, או קפטן רוג'רס (הדרגה הצבאית שלו). יש כמובן יוצאי דופן: ספיידרמן, שהשם שלו הוא תיאור פרקטי של מי שהוא, וגם יש לו זהות סודית, והוא עוד הקדיש מאמצים להיות "ספיידי" בכינוי חיבה.
האם לגיבור בימינו תהיה חליפה בכלל? קשה לומר. אבל בטח היא לא תהיה עם גלימה ובצבעים עזים, זה נראה מטופש.
אביב מציינת שעיקר הבעיה עם החליפה המטופשת הוא בסרטים – אבל במשחקי תפקידים, בגלל שאפשר לדמיין בקלות עולם "קומיקסי", אין בעיה עם חליפות קיצוניות. וזה בהחלט נכון, לכן חשוב לחזור לתת-הז'אנר הספציפי בו אתם מעוניינים: אם משחקים עולם בו צצים כוחות לאחרונה, זה לא עובד.
No Ordinary Family, יש בה כמה טרופים ראויים לבחינה של גיבורי על מודרניים. כנ"ל כמובן לגבי Heroes.

בכיוון ההפוך, הסדרה The Cape מחבקת את הקאמפ, מפגינה אווירה מאוד בולטת. גם Arrow. שוב, אחרי שהחלטתם איזה תת-ז'אנר אתם רוצים, הציגו אותו באופן ברור, ואז כל הקלישאות שלו מרגישות "בסדר", אפילו אם "בעולם האמיתי" זה היה מטופש. The Cape מתרחשת בימינו אנו ובכל זאת מסוגלת להיות מאוד Pulp Hero, כי ככה היא מציגה את עצמה. ראו גם את Pushing Daisies לדוגמא לאופן בו מעבירים בעוצמה אדירה אווירה ספציפית.

40:55 סיקור שיטות משחק של גיבורי על
Mutants And Masterminds, לאחרונה במהדורה 3, מבוססת על ק20. משתדלת להיות מדויקת – עושה סימולציה יפה של כוחות על – ועקב כך קצת כבדה. מתאימה יותר למערכות ארוכות (כמו מו"ד באופן כללי). מציגה סיקור מרשים מאוד של ז'אנר גיבורי העל וכל תת-סוגיו, קריאה מומלצת.
Wild Talents, מבוססת על ORE, חופש פעולה יפה בפרשנות כוחות על. יש לה גם מערכת מרשימה ליצירת עולמות מערכה, שמתחשבת בדברים כמו מידת ההשפעה של גיבורי על בעולם, כמה "גמישה" התרבות ועד כמה אפשר לשנות אותה, ועוד. שווה קריאה.
ICONS היא פרשנות של FATE, אז היא משתמשת בעיקר באספקטים. לא מאוד מורכבת, ומציגה דוגמה יפה לסיבוכים, סטאנטים ועוד דברים שדיברנו עליהם. זולה למדי.
Marvel Heroic Roleplaying, כבר לא קיימת, אבל שווה לראות כמה ביקורות.

46:40 עולמות מערכה ראויים לציון
בעיקר שואלים: כיצד משפיעים אנשים בעלי כוחות על, על העולם? האם גם בעולם שלכם ריד ריצ'ארדס חסר תועלת?
Progenitor
ציינתי בחצי מילה את Aberrant.
Necessary Evil

48:57 זהו, אין יותר מה להוסיף
זה שקר, יש עוד מלא. אבל לא הפעם. אני מקווה שלפחות הבהרנו שגיבורי על זה לא רק "אני חזק ואני מרביץ ואנחנו הולכים מכות עם לייזרים".
האם נעשה סיקורים דומים על ז'אנרים אחרים, בעתיד? לחצו עלינו, ואולי!
אקסלסיור!

פרק 23 – גיבורי על! חלק א'

על כתפי גמדים: אורי ליפשיץ מצטרף לערן אבירם מדי שבוע, בפרקים בני 30 דקות בהם נדבר על משחקי ושחקני תפקידים, עם נושאים שונים מהארץ והעולם. 
כתובתנו: gamadim@roleplay.co.il, שלחו לנו מחשבות משלכם על מה שאמרנו, דברים מעניינים שקרו במשחקכם, או נושאים שמעניינים אתכם. 
צרו איתנו קשר גם דרך דף הפייסבוק של הפודקאסט! או עמוד הגוגל+ שלנו!
וכאן עמוד האייקאסט, להרשמה לפרקים עתידיים.

 [audio:http://pod.icast.co.il/369163ed-8b62-448f-897f-50c0a77cba42.icast.mp3]

הנושא הפעם:

סקירה ויישום: גיבורי על! במה שצפוי להיות הראשון מתוך סדרה של פרקים בהם נסקור, ואז ניישם, ז'אנרים ועולמות שונים, אביב אור ואנוכי מדברים על ז'אנר הקרוב לליבנו, גיבורי על. לא רק שאורי היה עסוק מדי (ולכן עשינו את הפרק הזה), היעדרותו גם הביאה לכך שברברנו ללא הפסקה, מה שהביא אותנו לחלק את הפרק לשניים. ההמשך יעלה בשבוע הבא. 

1:20 מבוא
בקצרה, על מה בעצם נדבר בפרק הזה ובפרק הבא. או במילים אחרות, סקירה לסקירה. 

2:45 רקע לז'אנר
גיבורי על זה לא רק אנשים בטייטס שמרביצים מכות זה לזה עם מכוניות. למעשה, זה בערך מיליון דברים שונים.
גלגול מחודש של סיפורי אגדות של פעם, התפתחות מז'אנר הפאלפעלילות גלגמש.
עידני גיבורי העל, זהב, כסף, ברונזה וברזל, והמודרני. בפרק קצת התבלבלנו לגבי הכסף והברונזה, ואמרנו שהברזל התרחש ב-90 כשלמעשה התרחש ב-80. לפרטים מלאים ראו את ההסבר על העידנים בקומיקס. בקצרה:
זהב: אני מרביץ! אני מופלא!
כסף: אני מרביץ בחלל! וגם יש לי איזו אישיות!
ברונזה: אני מרביץ ומצחיק! אני מרביץ ומופרע!
ברזל: אני מרביץ כי אני מופרע! תראו, קומיקס יכול להיות רציני!
שני מבשרי השינוי: Watchmen, ו-The Dark Knight Returns. שברו לנצח את מוסכמויות גיבורי העל, והראו שיש עולמות עומק שלמים שעוד אפשר לחקור, מעבר לאנשים שמרביצים זה לזה.
שני כותרים שאוהבים לשבור את הקיר הרביעי: She-Hulk ו-Deadpool.

7:32 אידאליזם מול ציני
הסולם האווירתי של אידיאליזם לעומת ציניות הוא רק אחד מכמה שכדאי להתחשב בהם, וכל סגנון קומיקס נמצא איפשהו עליו.
ארבעה צבעים: טוב מול רע. Grim and Gritty, הקצנה של האפל והקודר והמסתורי והדפוק.
גוטהם היא כל מה שיכול להיות רע ושלילי בסביבה עירונית – שחיתות, עוני, קדרות, עוגמה.
כדאי לחבורה להחליט איפה, בגדול, אתם נמצאים על הסקאלה, כחלק מתיאום הציפיות שאתם עושים לפני המשחק. 
עוד סקאלה חשובה (שעוד נדבר עליה בהמשך), רמת עוצמה. יש הבדל גדול בין כוחות ברמת הרחוב לכוחות ברמה הקוסמית, והחבורה תפתח ציפיות לגבי אופי ההרפתקה והנבלים, בהתאם.
התיאום הזה חשוב, כי בניגוד לפנטזיה, אין לכולנו בראש "אופי גנרי קלאסי" אחיד מספיק.
אביב מציעה להציג לשחקנים האחרים כמה קומיקסים מהאופי שאתה רוצה למצק אצלם בראש, רעיון מצוין לא רק בגיבורי על.

11:30 איך בונים דמות של גיבור על – מקור כוח
המקור של הכוח חשוב, ממספר סיבות.
City of Heroes חילק יפה בין סוגים, ואני מתבסס על אותה חלוקה. (TV Tropes נותנים חלוקה מעניינת אחרת, על בסיס נראטיבי)
טבעי: אימון מדהים, יכולות טבעיות מעל ומעבר לאדם הממוצע, וכו'.
מוטציות: יש לי כוח-על בזכות גנים מיוחדים. זו גם הדוגמא הקלאסית למוצא משותף – אלמנט סיפורי שימושי באופן כללי. House of M היה אירוע בו כל המוטציות איבדו את כוחותיהם.
פסיוני, תת-סוג של מוטציה או טבעי.
חייזר, בעצם סוג של טבעי – זה פשוט טבעי עבור יצור מעולם אחר.
קסם: מצאתי מדליון קסום מעידן קדום, ועכשיו אני רב-מופלאה
אלים, בעצם תת-סוג של קסם. להיות אל בעצמך, או לקבל ברכה\חפץ קדוש.
טכנולוגיה: בניתי את זה, ועם זה אני גיבור.
מדע: משהו "מדעי" נתן לך את הכוחות. קרינה כלשהי, נוסחא כלשהי.
הרקע רלוונטי גם לאופי של הדמות. למשל, דמות מרקע טבעי היא כזו שבחרה להיות גיבור על. לעומת זאת, ספיידרמן קיבל כוחות במזל, והשתמש בהם באופן נלוז עד שלמד לקח – שקיבע את אופיו מאותו רגע.

19:00 מטרה מובהקת
מוטו, אידאל, המשפט שעומד במרכז הדמות. הענק הירוק רק רוצה להיות לבד.
כשאתה מתחיל עם קונפליקט בדמות – אתה יכול לקחת אותה למקומות מעניינים ולפתח אותה בעתיד.
למה אנחנו שומעים כל כך הרבה על חייו הפרטיים של ספיידרמן? על הדודה, והחברה, והלימודים, והעבודה? כי יש לו אחראיות כלפי כל אחד מהם, אבל, ולמרות שזה כואב לו, הוא מוותר על כולם כאשר עולה הצורך להיות ספיידרמן ולהציל מישהו. כי הוא מבין שעם כוח גדול באה אחראיות גדולה. (אבל כדי שזה ימשיך להיות רלוונטי, צריך להמשיך לבחון את זה שוב ושוב).
מאחר ומשחקים בחבורה, חשוב שהמטרות ישתלבו אחת עם השנייה, או לפחות לא יתנגשו אחת בשנייה.

22:51 תלבושת
איך שהדמות נראית, זה חלק מהותי ממנה. שלא כמו מו"ד, שבו ציוד מוחלף כל הזמן, הציוד והלבוש של גיבור על נשארים קבועים ומהווים חלק ממנו.
עקב כך, כאשר ציוד או תלבושת מתחלפים, זה מייצג שינוי מהותי בדמות. 

24:50 בחירת הכוחות
בדרך כלל, כאמור, הכוחות שלך מגיעים כולם מאותו מקור.
בחבורה, כדאי שכל אחד יתפוס נישה של כוחות. כמו שהמקצועות במו"ד עושים באופן טבעי.
גם בדמות עצמה, כדאי לפנות לרוחב, ולא רק לגובה: עדיף להיות בעל כמה יכולות שונות, ולא רק יכולת אחת חזקה מאוד.
ארכטיפים קלאסיים, מהיר, מנטליסט, לבנה מעופפת.
סט כוחות ותמה משותפת.
כוחות ייחודיים מגניבים, כמו קיידן, שמזמנת את רוחות אבותיה באמצעות סיפור עלילותיהם, ב- Irredeemable.
אפשר לגשת לספר ולעבור על הכוחות אחד אחד, אבל זו דווקא לא הדרך המומלצת. עדיף לחשוב קודם על כוח העל המגניב, ורק אז לגשת לספר ולבדוק איך לתרגם אותו למכאניקה, לפי הכוחות המופיעים בספר. לרוב השיטות יש דרכים להתאים את התיאור המכאני הבסיסי של הכוחות לפרשנות האישית של הכוח המיוחד שלך.

30:47 חבורת גיבורי על
קבוצות של גיבורי על מתאחדות מסיבות רבות.
ארגון ממשלתי: האוונג'רס. ארגון פרטי: אקס-מן, ה-Justice League.
אופיו של הארגון משפיע מאוד על אופיו של המשחק, וחוזר שוב לאחת השאלות החשובות: מה מעמדם של גיבורי על בחברה?
התאגדות של נבלים כנגד גיבור.
התאגדות של גיבורים מסדרות שונות, לכדי סדרה אחת. זה המצב הטבעי של הרבה קבוצות מפורסמות, כדוגמת האוונג'רס וליגת הצדק, וזה יכול להיות מאוד מעניין במשחק שלכם. מעשיר את העולם.

35:10 ארכי-נבל ויריבים נוספים
הארכי-נבל צריך להיות מקביל ברמת העוצמה לחבורה, ותואם לה מבחינת סוג האיום שהוא מציע.
הארכי-נבל הוא נבל העל של המערכה, הוא תמיד יהיה שם, תמיד יהיה זמין להשפיע, גם אם לא בכל הרפתקה.
אויבים באופן כללי צריכים להיות תואמים ליכולותיהם של הגיבורים, כדי שלא יהיו שחקנים שנשארים בצד בגלל שהיכולות שלהם לא רלוונטיות להרפתקה מול האויב.
Rogues Gallery, הכינוי לכלל האויבים הקלאסיים של גיבור מסויים.
תואמים בדרך כלל למקור הכוח של הגיבור, ולרמת הכוח שלו (עצימות). ספיידרמן נלחם בעיקר נגד אנשים שעברו מהפך בגלל הליך מדעי כלשהו, באטמן נלחם באנשים שפועלים מתוך בעיות פסיכולוגיות רציניות למדי.
אפשר להשתמש בארכי-נבלים הפרטיים של הגיבורים, התאספות של כולם ביחד.

40:20 התאמת ההרפתקה ליכולות
לבאטמן אין כוח על (אם כי למעשה דווקא יש לו: הוא צפה הכל, כי הוא כבר היה מוכן), ובכל זאת הוא בליגת הצדק. ולא רק, הוא מוצג כאחד משלושת גיבורי העל המובילים שלה. זה בגלל שההרפתקאות שמתכננים לליגת הצדק מאפשרות לכל אחד לזרוח במה שהוא טוב.
רואים את זה למשל כבר בפרק הראשון של סדרת ליגת הצדק.
אפשר היה למשל להפוך את הקרב בסוף האוונג'רס למגניב עבור כולם, אם היו נותנים להוק איי ובלאק ווידו משהו לעשות: להתנקש בעמדת שליטה כלשהי, לשמור על מישהו ולחלץ אותו מהעיר מבעד לעשרות החיילים החייזריים. ת'ור והענק נלחמים במפלצת הגדולה, כי זה מה שהם טובים בו; תנו משהו דומה להוק איי ובלאק ווידו. ולחילופין, בהרפתקה שעוסקת בהסתננות והתנקשות, תנו משהו לת'ור ולענק להרביץ לו.
תנו לכל אחד הזדמנות להרגיש שרק הוא יכול היה לעשות זאת.

בפרק הבא: הרפתקאות מיוחדות, נקודות עלילה, פעלולים עם כוחות, סיקור שיטות משחק, קווים מנחים וסוגי מערכות.