ברוכים הבאים, לדימונה.

dimona

ראו זאת, כמחווה.

[audio:https://www.tactica-games.co.il/wp/wp-content/uploads/2013/10/dimona.mp3]

(קישור לשמירה באמצעות כפתור ימני)

מחווה לפודקאסט Welcome to Night Vale, תשדורות מתחנת הרדיו של עיירה אמריקאית קטנה, הכוללות בין היתר חדשות, עדכוני מזג אוויר מקומיים, הכרזות מטעם המשטרה הסודית, אורות מסתוריים בשמי הלילה, דמויות עטויות גלימה בעלות כוחות בלתי ידועים, ואירועי תרבות וחברה במתנ"ס המקומי. הפעילו את הרדיו, והסתתרו מתחת לשולחן. 

נייט וייל נכתב בידי ג'וסף פינק וג'פרי קריינור, ומוקרא בידי ססיל בולדווין. המוזיקה היא מאת disparation, וכל קטעי המוזיקה בהם השתמשתי בהקלטה נלקחו גם הם משם. הלוגו מתבסס על הלוגו המקורי, בעיצובו של רוב ווילסון.

פרק 38 – לשבור את קלישאות הגזע

על כתפי גמדים: אורי ליפשיץ מצטרף לערן אבירם מדי שבוע, בפרקים בני 30 דקות בהם נדבר על משחקי ושחקני תפקידים, עם נושאים שונים מהארץ והעולם. 
כתובתנו: gamadim@roleplay.co.il, שלחו לנו מחשבות משלכם על מה שאמרנו, דברים מעניינים שקרו במשחקכם, או נושאים שמעניינים אתכם. 
צרו איתנו קשר גם דרך דף הפייסבוק של הפודקאסט, או עמוד הגוגל+ שלנו.
היכנסו לעמוד האייקאסט כדי להירשם לפרקים עתידיים, או הרשמו ב-RSS לרשימות הפרקים עצמן.

לחצו להאזנה לפרק (או באתר iCast):

 [audio:http://pod.icast.co.il/091464e1-3202-4c6d-b443-9eb00b412deb.icast.mp3]

אחד הפרקים הסטויים (מלאי סטיות מהנושא) ביותר, אם לא הסטוי שבהם.

1:11 קווווובבבץ אודיו

2:40 הרשל אייזנשפיץ
כלומר, איתמר וייסברג (מפודקאסט המשחקיה), שלח הקלטה משעשעת ובתוכה גם שאלה: איך לגרום לחברך השחקן לשחק גזע שאינו קלישאה?
אפשר לגשת לזה בשתי דרכים: קלישאות בעולם המערכה, וקלישאות ברמת הדמות.
מהי קלישאה? בשימוש שלנו כאן, זהו קונספט שחוזר על עצמו כל כך הרבה, עד שהוא נשחק, ונחשב ליבש ועייף.
המקצוע והגזע אינם הקלישאה. האופן שבו משחקים אותם, זה מה שעלול להפוך לקלישאה.
אורי מציע להוסיף משהו מיוחד אחד – למשל, שהברברי יודע לסרוג – ואז לשאול איך זה קרה, למה זה קרה, ואיך זה משפיע עליו. תנו לזה להתפתח ותמשיכו לחקור, והתוצאה בהכרח אינה קלישאתית.
פעם כתבתי משהו על מציאת יחודיות מתוך השילוב בין גזע למקצוע, אחפש את זה ואעלה בהזדמנות.
דיון על דמויות זכורות מהקבוצה ממים של משחקי תפקידים

10:10 המנעות מקלישאות
קלישאה אינה דבר רע. קלישאה היא כלי.
Tropes are tools.
באפי ציידת (קוטלת, וואטאבר) הערפדים
אורי שמח להריץ בעולם שלנו, בגלל שהקונוטציות בילט-אין.
TV Tropes הוא אתר חשוב מאוד שאנחנו משתמשים בו הרבה. אך בניגוד למה שאמרנו בפרק, אני לא חושב שקלישאה זה תרגום טוב ל-Trope; נישאר עם מוסכמה. כל קלישאה היא מוסכמה, אבל יש מוסכמויות שאינן קלישאות.
קישורים לאתרים על תמונות יפות. הבטחתי, אבל אין לי. הנה טאמבלר עם תמונות שמעוררות השראה למבוכים והרפתקאות מעניינות, ויש תמיד כמובן את deviantart.
נול קלאסי.
התמונה של הנול המכשף בביצה.
דמויי אדם בממלכות נשכחות. קחו גזע, ותשתוללו.
בניגוד למה שאמרתי, בתכל'ס, לעיתים קרובות יש עמים שונים של גזעים אחרים. אבל הרבה פחות מביזור העמים של בני האדם, ובדרך כלל מתרצים את זה בכך שהשטיק של בני אדם זה גיוון וביזור, כלומר, הם בעצם יוצאי הדופן בכך שיש להם הרבה עמים.
עולם המערכה אברון.
וויקי עמוס בפרטים על העולם של וורהאמר פנטזי. והנה קישור לעמוד השיטה עצמה; אפשר למצוא אותה בארץ אצל מאנקי טיים.
בנשגבים נוטה להיות בעיה שאנשים רוצים לשחק "סולאר מיוחד", ולכן משלבים אותו עם כל מני דברים מוזרים ושוברי מוסכמויות קיצוניים, בזמן שכל הסולארים, כל נשגבי השמש, הם מיוחדים מטבעם, כל אחד שונה.

20:18 איך לגרום לשחקן לשחק משהו שאינו קלישאתי
תאתגרו את עצמכם, נסו לבנות לעצמם חוויה חדשה ושונה. אפילו אם בסופו של דבר אתם מחליטים לחזור להעדפות הקודמות, עדיין רכשתם משהו מההתנסות, שישפר את החוויה המוכרת. ואולי תגלו שאתם מחבבים חלק מהחוויות החדשות.
Earthdawn, שחר האדמה.
לפתוח את הראש זה טוב! לעבור חוויות חדשות גם מועיל בתהליך היצירתיות, כמו שאמרנו בפרק 30, איך נולד משחק.
מיאמוטו מוסאשי, וספר חמשת הטבעות.
פוסט של אורי על שבירת תבניות – אני בטוח שהיה כזה, אבל אני לא מוצא!
הרפתקת ההיכרות של וורהאמר פנטזי, על טהרת הגמדים. (PDF)

30:07 שוב סטינו מהנושא
CV – אוסף הדמויות והמערכות ששיחקת, והמהדרין יכתבו באיזו שנה היתה כל מערכה, ומי השתתף. שווה לעשות כזה, זה כיף. אפשר לפתוח כזה כטיוטא בג'ימייל, אם כי אני אישית שומר את זה ב-Evernote.
פוקימון קיים מאז 1996. אז עוד מעט 18 שנים, יאפ.
Pokethulhu
Kobolds Ate My Baby

37:21 לקראת סיכום
בעתיד נעשה פרק על יצירת מערכות, והמנעות מקלישאות.
Savage Species

חזית הרפתקה, שובו של הנבל הקודם

זו לא באמת חזית הרפתקה, יותר כמו הצעה שאפשר להרחיב לכדי חזית הרפתקה. חזית זה אומנם קונספט שמקורו בואנור, אבל מטבען של חזיתות הרפתקה של עולם המבוך, אפשר פשוט להשתמש בה כתבנית לכל משחק פנטזיה קלאסי. אזהרת ספויילרים למי שלא מעוניין להריץ הרפתקאות, אלא רק לשחק בהן.

הרעיון הוא כזה: נבל ראשי קודם מהמערכה שלך, כזה שהובס ונהרג בידי הדמויות, חוזר פעם אחת אחרונה כדי לנקום (וכעת הדחף שלו הוא "כליאת והשפלת הדמויות").

הוא עשה עסקה עם כוחות התוהו, וחזר משופר מתמיד; השיפור תואם לסוג הסכנה שהוא היווה לפני כן, אבל בגוון על-טבעי קטלני. למשל, שר-צבא אורקי אכזרי יכול כעת לזמן כיתות קטנות של שטנים ברבריים, שמשתלחים ונאבקים תחת פיקודו. מכשף שהתמחה בשיגור ומגננה יכול כעת לפתוח דלתות קסומות לכל מקום בסביבתו, וליצור עותקי מראה מבלבלים. כאמור, הדחף של הנבל הוא לנקום בדמויות, ולכן הוא משתמש בכוחותיו החדשים רק על מנת לאמלל אותן (לחטוף מכרים שלהן, להרוס להן את המוניטין, לחבל בהישגי העבר) ובסופו של דבר, להילחם בהן.

באופן קלאסי, הדמויות נמשכות למלכודת כלשהי, או-אז הנבל נחשף בדרמטיות בפני החבורה בצורתו החדשה והמשופרת; החבורה עוברת את סכנות המבצר הקסום שלו; ובסוף יש קרב גדול מולו, במהלכו הוא מובס סופית בידי החבורה. המטרה היא להשתמש בנבל מוכר לשחקנים, ולכן כדאי להבליט זאת: האופן שבו הוא מושך את החבורה מנצל ידע קודם לגביהם, המלכודות וסוגי האויבים מתאימים במיוחד עבור היכולות של החבורה, והקרב הסופי מתרחש באופן שמשתקף אירונית בדרך שבה הנבל מת (אם הוא נהרג בידי נפילה לבור לבה, המקום כולו הוא בור לבה אחד גדול). 

אך מה זה?! במהלך הקרב האחרון והנורא, לפני שהוא מובס סופית, מצליח הנבל להרוג את אחת הדמויות!! או-אז מסתבר לה כיצד הצליח הנבל להשיג את כוחו המפתיע: לאחר מותו פנו אליו כוחות התוהו והציעו לו עסקה. כעת שהוא נכשל, העסקה פתוחה מחדש – וכוחות התוהו פונים לדמות שמתה. אם השחקן מוכן לעזוב את הדמות ולהתחיל חדשה, זו הזדמנות נהדרת להפוך אותה לנבל חדש, שיחזור בעתיד לנקום בחבורה על כך שהכזיבו אותו בקרב ונתנו לו למות. תשאלו כל סדרת אנימה ממוצעת: אין נבל מוצלח מזה שמגיע מתוך החבורה עצמה.

דוקטור היפוקמפוס, גיבור-על

דיברנו על משחק ה-Icons ששיחקתי בשבוע שעבר בפרק החדש של הפודקאסט, והנה דמותו המלאה של דוקטור היפוקמפוס, "השכל הישר"!!

תכונות

לחימה 5, אמן לחימה כשרוני.
קואורדינציה 3, גמיש כאחד האדם.
כוח 3, חזק וחסון בערך כמוך.
תבונה 5, אבל פיקח יותר ממך!
ערנות 6, דבר לא חומק מעיניו.
רצון 7, דבר לא יסיט אותו מדרכו!

נחישות 3, מרץ 10

כוחות

טלפתיה 7, הוא קורא אותך כל כך טוב, שהוא ממש יודע מה אתה חושב!
התקפה מנטלית 5, כי מילה נכונה במקום הנכון כואבת יותר מאגרוף!

התמחויות

פסיכיאטר, נשק (פרס האוזר להצטיינות בתחום חקר הקורטקס הקדמי לשנת 2003), אקרובטיקה, אתלטיקה

רקע

האספקטים של הדמות מודגשים.
יואש הולינדר פארוק היה מומחה בעל שם עולמי בפסיכולוגיה קוגנטיבית, שפיתח טכניקה חדשנית לשיקום פושעים. ערב אחד ישב ביחד עם ארוסתו במשרדו, האח החמים עולץ ברקע, בעוד השניים מפתחים את רזי השיטה החדשה. ביהירותו, החליט דוקטור הולינדר פארוק לנסות את הטכניקה על אשתו לעתיד – אך הכל השתבש! במקום לאחות את קשייה הפסיכולוגיים, היא השתגעה בו-במקום ואיימה להרוג את ארוסה האוהב! דוקטור הולינדר פארוק מצמץ לכל היותר פעמיים בטרם הרים משולחנו את פרס האוזר להצטיינות בתחום חקר הקורטקס הקדמי לשנת 2003 (גוש מתכת זהוב כבד ובעל כדור בראשו, המזכיר בצורתו את פרס האמי), וחבט בה בחוזקה. אך כוח רצונה העז הספיק לה כדי להתאושש במהירות. היא זינקה דרך החלון החוצה, מצחקקת ברשעות, מכריזה כי כדאי לה לעיר להיזהר מעצת אחיטופל! יואש נעמד בחלון השבור, הרוח מנפנפת את הוילון סביבו, מביט מטה לעבר הדמות המתרחקת, ובליבו גמלה החלטה – כעת בלילות יהיה הוא דוקטור היפוקמפוס, היוצא לשקם את הפושעים, ובראשם, את נבלית העל שיצר במו ידיו, אחיטופל. הוא בחן את העיר בעיניים מצומצמות, וליחשש אל הרוח, "נראה שאתם זקוקים לטיפול…"

כאשר הוא שם משקפיים, עניבה, מעיל אפור ופאה שעושה רושם שיש לו מצח ענק, אף אחד לא מזהה שיואש הולינדר פארוק הוא בעצם האיש שמאחורי דוקטור היפוקמפוס!!

פרק 37 – לשנות חוקים, להעצים חוויה

על כתפי גמדים: אורי ליפשיץ מצטרף לערן אבירם מדי שבוע, בפרקים בני 30 דקות בהם נדבר על משחקי ושחקני תפקידים, עם נושאים שונים מהארץ והעולם.
כתובתנו: gamadim@roleplay.co.il, שלחו לנו מחשבות משלכם על מה שאמרנו, דברים מעניינים שקרו במשחקכם, או נושאים שמעניינים אתכם.
צרו איתנו קשר גם דרך דף הפייסבוק של הפודקאסט, או עמוד הגוגל+ שלנו.
היכנסו לעמוד האייקאסט כדי להירשם לפרקים עתידיים, או הרשמו ב-RSS לרשימות הפרקים עצמן.

לחצו להאזנה לפרק (או באתר iCast):

[audio:http://pod.icast.co.il/92ad10a2-bb0d-4973-818f-cdcddd6c4a48.icast.mp3]

בתוכנית הפעם: שני מיילים בנושאי שינויי חוקים וחוויה במשחק אונליין, ורשמים שלנו ממשחק Icons וסדנת אלתור ללארפרים מנוסים.

1:02 אדם סברנסקי
"אני משלב בין שיטות שונות ומוסיף חוקים משלי, האם זה מומלץ או שכדאי להחליט על שיטה אחת?"
האם כדאי להשתמש בשיטה מוכנה כמו שהיא? בגדול כן, כי בדרך כלל, אנשי מקצוע עשו עליה עבודה טובה והיא מספקת את סוג החוויה לה היא מתחייבת.
אבל האם להיצמד לשיטה אחת בפאנאטיות מבלי לשנות אותה כלל? לדעתי כדאי שלא, ואני אפילו אטען שזה פוגע בך, ומקשה עליך לפתח את עצמך כשחקן ומנחה.
לעשות שינויים בשיטה זה חשוב ומועיל, אבל חשוב להבין את ההשלכות. שינויים במכאניקה משנים את החוויה.
שחקו בהרבה שיטות כדי להבין מה כל אחת נותנת. אחרי שצברתם ניסיון, והבנתם מה עושה לכם כיף, אפשר להתחיל לשלב. בואו נכיר את המשחק לפני שנשנה אותו.
דיברתי במידה על סוגים של כיף, ועל השאלה "איך אני משיג את החוויה שאני מבקש ליצור?" ועיצוב משחקים, בבעיה עם נשקי מוט.
מדדי שיגעון של צבאות אלמוניים.
פציעות חמורות ב-Rolemaster
כל פעם לשנות אלמנט אחד, לבודד את ההשפעה שלו, באופן שיקל עליכם להבין איך בעצם שיניתם את החוויה מהמשחק.
לא צריך להמציא את הגלגל, מישהו כבר ניסה את זה לפניכם. שאלו את אמא גוגל, או חפשו במקומות הבאים:
הפונדק, בעיקר מו"ד, אבל לא רק
Stack Exchange
EN World
RPG.net
Paizo, בעיקר פאת'פיינדר

13:20 טל ברעם
הפורומים של העמותה, לא מאוד שוקקים, הפעילות עברה לקבוצה בפייסבוק.
כנס גיבורים הוא המחליף של ביגור, אירוע משחקי התפקידים המרכזי של השנה. פרטים נוספים בתחתית הפוסט.
להיות אקטיבי כשחקן, תיאורים של מנחה משפיעים על המשחק.
פרק 8, לשחק מקוון על שולחן מדומיין, ושולחן המשחק המועדף עלינו, Roll20. בפרק 28 דיברנו על חווית משחק אונליין שלנו, כולל הקלטה בוידאו של המשחק.
לכתוב בין מפגשים.
כשחקנים, צרו ביחד דברים מהמשחק. יש המון כלים לשיתוף פעולה באינטרנט, בכתיבה או באיור או בכל דרך אחרת.
בסוף המפגש, צא ממנו עם משהו חיובי, לדחוף לדינמיקה של שיפור בקבוצה. אם נהנית, דבר על זה עם האחרים; אם יש בך אנרגיות יצירתיות, צור משהו עם האחרים.
במפגש אונליין, נצלו את כלי האונליין במלואם, כדי להעשיר לכולם את המשחק. חפשו תמונות רלוונטיות, קראו דברים רלוונטיים בוויקיפדיה, השאר את ה-PDF של החוקים פתוח ברקע כדי שאפשר יהיה לחפש בו במהירות (עם ctrl-f) חוק רלוונטי, וכו'.
יצירת סרטון פתיחה, מפרק 25, ריקאפ.
השקיעו בסט אוזניות ומיקרופון איכותי. שחקו בחדר סגור, ושהמשפחה תדע שלא להפריע לכם. דאגו שיהיה לידכם בקבוק מים וסנדוויץ', מוכנים מראש. הקדישו את הזמן והמקום הראויים להשתתפות במשחק, והוא יהפוך לרציני מעצם כך שאתם מתייחסים אליו ברצינות.

26:52 חוויות ממשחק Icons
שיטת גיבורי על מבוססת FATE, שבה מגלגלים את מאפייני הדמות באקראי ומוצאים סיבה לכל הבלגן הזה, רטרואקטיבית.
Icons לרכישה דרך DriveThruRPG.
את יואב אדליסט ארחנו בפרק 9, התחלות בלתי שגרתיות למערכה.
חוקי חמורבי.
דימונה.
פרק 23, פרק 24, סקירת ז'אנר גיבורי העל.
נישות של מקצועות, מפרק 34, הגמדים חופרים באייקון 2013.
אורי נוהג לבקש מכל שחקן בחד"פ לכתוב שני דברים שהוא אוהב, ושני דברים שהוא לא אוהב. הוא שומר מולו את הרשימה ומשתדל שכל הדברים יקרו. במשחק גיבורי על, (במיוחד בחד"פ שבו הכוחות מוגרלים באקראי בהתחלה) אפשר באותה מידה לעשות רשימה של הכוחות, ולהשתדל לשים כמה שיותר מצבים שבהם לפחות אחד יבוא לידי ביטוי, ולפחות פעם אחת לכל אחד לאורך המשחק.

40:30 סדנת אלתור ללארפרים מנוסים
פרק 27, למה לארפ.
תרגיל: להבין את אופי הדמות לפי סגנון ההליכה.
נעים מאוד, אורי ליפשיץ.

43:42 הרפתקה בלעדית למנחי "גיבורים"
כנס גיבורים יתרחש ב-16-17 באפריל (ולא כפי שנאמר בפרק) בבית דני, במרכז תל-אביב. פרטים נוספים בקרוב.
רוצים להירשם כמנחים? שלחו מייל ל: content ב-giborim.org.il.
האם אתם מעוניינים ביומן עבודה משותף על ההרפתקה? שימו לב שהוא יהיה כנראה זמין רק למי שמקבל את ההרפתקה! השאירו תגובה כאן, שלחו לנו מייל, או ענו על הסקר בעמוד הפייסבוק שלנו. אנחנו מקבלים גם תגובות רשומות במרנג על קאפקייקים.