המרת 'מחווה אחרונה למת' לשיטת 'כישוף וחרב'

לפני כמה ימים קיבלנו מייל לגמדים, עם שאלה של הורה שרוצה להתחיל להריץ מבוכים ודרקונים לשלושת ילדיו בגילאי 8 עד 11. הוא שאל, מהי הדרך הנכונה להתחיל איתם במשחק? 

עניתי שלדעתי הכי כדאי להתחיל במשהו שהוא: 
א. לגמרי בעברית,
ב. פשוט,
ג. חינמי, כדי שלא ידרוש השקעה כספית לפני שאתה יודע אם זה עומד להמשיך.

למרבה השמחה, יש אפילו שני דברים שעונים על ההגדרות. 
הראשון הוא כישוף וחרב, משחק דמוי מבוכים ודרקונים בעברית, פשוט ומהיר, עם דפי דמות יפים וחוברת קצרה, שנוצר בידי אבא שנמצא באותו מצב ממש. היא דורשת רק קוביות 6 פאות רגילות. 
השנייה היא עולמות פראיים, שאני חושב שהיא שיטת אקשן מהיר כיפית, פשוטה מאוד להסבר (אני תמיד משתמש בה בתור משחק היכרות לעולם משחקי התפקידים), אם כי עדיין כדאי שהמנחה יקרא את כל החוברת. המשחק המלא הוא באנגלית, אבל ההתחלה המהירה החינמית תורגמה לעברית. היא דורשת את כל הקוביות המיוחדות של מבוכים ודרקונים, וקלפי משחק רגילים. לצערי, דף הדמות שלה לא תורגם, אבל אפשר לשרבט משהו מהיר על נייר, וזה יספיק.
 
לגבי הרפתקה ראשונה, המלצתי על מחווה אחרונה למת, הרפתקה שכתבתי לפני כמה שנים, שבה חוקרים קבר אבוד של אביר שמת מזמן, מתמודדים עם רוחה של אשתו, נלחמים בנחש שלד ענק, ושוחים מתחת למים (וגם אחת הזוכות בתחרות מבוך בעמוד אחד 2012). הנתונים בהרפתקה מיועדים למבוכים ודרקונים מהדורה 4, והנה הגרסה האנגלית המתומצתת וחסרת הנתונים שהוגשה לתחרות.
 
לבקשתו של ההורה, שבחר בשיטת כישוף וחרב, המרתי את ההרפתקה לשיטה – בקווים כלליים – והנה הם מפורטים כאן.
בנוסף, השתדלתי להתאים אותה להרצה לשחקן אחד, מתוך הנחה שקל יותר להוסיף סכנה מאשר להפחית סכנה. אם אתם מריצים לשניים או שלושה ילדים, הוסיפו בערך אויב אחד לכל אזור, זה אמור להספיק.
אם אתם נמצאים במצב דומה, ומחפשים הרפתקה בטעם אחר (אולי כזו שכוללת דברים שאתם כבר יודעים שהילדים שלכם אוהבים – ולאו דווקא פנטזיה קלאסית!), אוכל לעזור למצוא או ליצור כזו גם. העיקר לשחק!
 
כמו כן, בעתיד הקרוב: המרה של מחווה אחרונה למת לעולמות פראיים, שהיא לטעמי שיטה מעניינת וטובה יותר מכישוף וחרב, גם בשביל שחקנים צעירים ומתחילים.

 

דירוגי קושי
הנה כמה קווים מנחים לשינוי המספרים שמופיעים בהרפתקה (ד"ק הוא "דירוג קושי"):
ד"ק 12-14 בהרפתקה דומה לד"ק 5-6.
ד"ק 15-17 דומה לד"ק 8-9.
ד"ק 18 ומעלה הוא כמו ד"ק 10 ומעלה.
מחסר 5- בהרפתקה דומה למחסר 2-.
מחסר 2- בהרפתקה דומה למחסר 1-.
הייתי שמרן למדי בהמרה הזו, והלכתי לכיוון מספרים נמוכים יותר (כדי שלשחקן יהיה קל יותר להצליח). אם אתה מגלה שהשחקן מצליח כל הזמן, והמספרים נמוכים מדי, העלה אותם בנקודה או שתיים.  

משימות
התעלם מכל "תגמולי הנק"ן" או דרגות המשימה, ודברים אחרים שלא אומרים לך כלום. העיקר הוא זה: מישהו מבקש מהשחקן משהו, שידרוש אומץ וגבורה, ואולי קצת חיפושים ומאמץ, ומציע לו בתמורה משהו – חפץ קסום או תגמול מיוחד אחר, למשל את ברכתו של אל.
תמציא מה שבראש שלך, זה לא צריך להיות "מדויק לפי החוקים": למשל, קמע שהופך אותך לעכבר, שיכול להתגנב בשקט ולרחרח, או חבל שתמיד נכרך מסביב למה שאומרים לו, לפי פקודה. חפצים שאפשר לעשות איתם דברים מגניבים – בהרפתקה הבאה, הוא ישתמש בהם בדרכים מקוריות ומעניינות.
 
איסוף מידע
זה המקום לתגמל את השחקן על כך שבחר במיומנויות ידע ואלכימיה, או לתת לו תחושה שהוא מפסיד משהו בגלל שלא לקח אותן. חשוב להראות שכל מיומנות יכולה להיות חשובה ושימושית, כדי שהשחקן ירצה לקחת את כולן, וירגיש שאפשר להתפתח למלא מקומות ותמיד יש לאן לשאוף. בנוסף, כאשר השחקן רואה שהמיומנויות שבחר מועילות, זה מתגמל אותו על הבחירות שביצע ביצירת הדמות.
 
השחקן לומד את כל המידע שמופיע לגבי דרגת הקושי שהצליח לגלגל, ומתחתיה. כדאי להבהיר שבמידה והיה מוציא יותר, היה לומד יותר – כך שכדאי לשפר את מיומנות הידע!
 
ידע היסטוריה
ד"ק 5: האביר נקבר במוזילאום גדול ביחד עם אישתו ומשרתיו. המוזליאום כלל גם מקדש של באהמות וחדרים המכילים את אוצרות הקבורה של המשפחה.
ד"ק 7: האביר וצבאו סגדו לבאהמות, אל הצדק והטוהר. מאמיניו אדוקים במיוחד, ומשרתיו של האביר עשויים לשוב אפילו אחרי המוות כדי לשמור על טוהר קברו של אדונם
ד"ק 9: חפציהם הפרטיים של האביר ואישתו נקברו ביחד איתם בקבריהם הפרטיים, וקללה תיפול על מי שיעז לבזוז את הקברים הקדושים האלו.
ד"ק 9, לגבי משימת השבת כתבי הקודש: טקסטים קדושים של בהאמות נשמרים לרוב לצד המזבח, שבאופן מסורתי ממוקם באולם התפילה שבקומה השנייה.
 
ידע הנדסה
ד"ק 5: בקברים מכובדים שכאלו נהוג לשים מקדש גדול במרכז המבנה, ואילו את הקברים עצמם לשים בחדרים תת-קרקעיים בצדדיו.
 
ידע טבע וסיירות
ד"ק 5: פרח הטריאל נדיר למדי, והוא נשאר רענן רק כשש שעות. הוא אינו מחזיק מעמד מחוץ לסביבת הביצה הלחה.
ד"ק 8: קומותיו התחתונות של הקבר הינן מקום מרבץ מצויין עבור יצורי ביצה נאלחים ורמשים מסוכנים, כדוגמת חרקי ענק או רפשים.
 
אלכימיה
ד"ק 5: פרח הטריאל נדיר למדי, והוא נשאר רענן רק כשש שעות. הוא אינו מחזיק מעמד מחוץ לסביבת הביצה הלחה.
 
זה גם מקום טוב לקצת משחק תפקידים. המצא שתיים-שלוש דמויות, או השתמש באלו שהוצגו מקודם. הן רוצות לפגוש את השחקן, או שאולי פוגשות בו במקרה (למשל, על הדרך לפני שהוא יוצא). הן מתחילות איתו שיחה, ורומזות למידע עסיסי כלשהו, באופן שיעודד אותו 
דמות: "הו, בהצלחה שיהיה לך בקבר! אני מקווה שיש לך מגפיים כבדות. בגלל כל הבוץ, כמובן."
שחקן: "כל ה…בוץ?"
דמות: מהנהן. "כן, בוודאי. בהצלחה!"
שחקן: "רגע, איזה בוץ?!"
ומתחילה שיחה, שבמהלכה אתה יכול לשחק את הדמות באופן מצחיק או מעניין, ולעודד את השחקן לגבש את דמותו באמצעות התשובות. 
 
יציאה להרפתקה
העיקרון הוא שהמסע אל הקבר מחולק לשלושה חלקים. הסבר לו שעליו למצוא את הפרחים, ואז למצוא את הקבר, ושאל אותו איך הוא עושה את המסע. תן לו 1+ לגלגול אם הוא מתאר באופן משכנע ומעניין. גלגל את המיומנות המתאימה בכל פעם, בד"ק 7, ואם הוא מצליח – קרה הניצחון. אחרת, קרה הניצחון החלקי. ב-1 בקוביה, קרה הכישלון.
 
חלק ראשון: התמצאות בביצה
החבורה מחפשת את דרכה בביצה, ומנסה להימנע מסכנות טבעיות שונות.
מיומנויות עיקריות: תבונה, עוצמה, ידע טבע וסיירות, אתלטיקה, עוצמה
כישלון: הדמויות נתקלות בבורות מים עמוקים ונחילי זבובים מוצצי דם, ומתעכבות בגלל בולי עץ רקובים שחוסמים את הדרך. הן מתעייפות מהמסע, וכל אחת מאבדת נקודת נזק אחת.
ניצחון חלקי: החבורה מגיעה ליעדה, על אף הלחות והקשיים.
ניצחון: החבורה מגיעה ליעדה במהירות מרשימה, עוקפת כל מכשול ונמנעת מכל נזק. מעודדים מהקלות בה גברו על סכנות הביצה, הם זוכים בתוסף 1+ לבדיקות מיומנות בשלב הבא באתגר המיומנות.
 
חלק שני: מציאת הפרחים 
החבורה צריכה לזהות את הפרחים הנכונים, ולקטוף אותם מבלי לפגוע בהם ומבלי להיפגע.
מיומנויות עיקריות: תבונה, אלכימיה, ידע טבע וסיירות
כישלון: הדמויות קוטפות בטעות סירפד איבה מצוי, וסופגות 1 נקודת נזק (וזה מגרד נורא!). אך בסופו של דבר הן מוצאות את פרחי הטריאל וקוטפות אותם.
ניצחון חלקי: הדמויות מוצאות את פרחי הטריאל וקוטפות זר שלם, אורזות אותו היטב בתיק.
ניצחון: הדמויות מוצאות גם את פרחי הטריאל וגם פחוח סתווי, צמח ביצות נדיר בעל תכונות רפואיות מרשימות. ניתן להשתמש במנה אחת מהצמח כדי להתגבר על מחלה כלשהי. הדמויות מצליחות לאסוף שלוש מנות כאלו.
 
חלק שלישי: הגעה אל הקבר
החבורה מתקרבת אל המוזליאום ונאלצת להתמודד עם הפתעה לא נעימה: מבין הערפילים מתגלים סימנים לנוכחות של דמויי אדם, מחנה כלשהו שהוקם בדיוק מחוץ לכניסה. 
מיומנויות עיקריות: זריזות, אולי אקרובטיקה או תחבולה, תלוי באופן בו מתוארת ההתגנבות
כישלון: הדמויות חושפות עצמן בצורה כלשהי, והגובלין מבחין בהן בטרם עת. הגובלין זוכה בסיבוב הפתעה.
ניצחון חלקי: הדמויות מבחינות בגובלין בזמן. הן מגיעות למיקום מועדף ממש בזמן שהגובלין מבחין בהן, וההיתקלות מתחילה כרגיל.
ניצחון: הדמויות מבחינות בגובלין מבלי שהגובלין הבחין בהן. הן זוכות בסיבוב הפתעה.
 
 
חדרי הקבר
מה שחשוב לשים לב לגבי כל תיאור אזור בהרפתקה, הוא הדברים שבאזור. ה-"חוקים" המפורטים לגביהם אינם חשובים, הנקודה היא שהם שם ושאפשר להשתמש בכולם תוך כדי קרב, בדרכים יצירתיות.
כמו כן, רוב המפגשים עם היצורים לא חייבים להתחיל ולהסתיים בקרב. הגובלין במחנה אומנם מבועת ועצבני, אבל תיאורטית אפשר להתגנב על פניו, או אפילו להרגיע אותו ולשחד אותו. שומר הרפאים יכול להשתכנע מסיפור גבורה כנה, או שקר מנוסח היטב. אולי אפשר להבהיל את הקרות'יקים ולהרחיק אותם באמצעות הצלחה בגלגול טבע וסיירות, שמלמד את השחקן שהעובש על הקירות יכול לגרום הבזק אור חזק שמפחיד קרות'יקים. קרבות הם מעניינים, אבל יש עוד הרבה סיפורים מעניינים שאפשר לספר מעבר לקרבות בלבד!
 
1. מחנה הגובלין
מה יש כאן: ערפל כבד, מדורה, קרקע בוצית, שק שינה. ברגע שהגובלין יבחין בשחקן, הוא יצווח על העכברוש להקיף את הדמות כדי שהשניים יתפסו אותה משני הצדדים. עם זאת, השחקן יכול להבהיל את העכברוש בצעקות או אש, ולגרום לו לברוח מהמקום. 
  • גובלין מנוול (חוסן 3): דירוג הגנה 7, עוצמה 3, נזק 1ק6.
  • עכברוש מחמד (חוסן 1): דירוג הגנה 5, עוצמה 2, נזק 1ק6 פחות 2.
 
2. חדר הכניסה
הגובלינים שיכנסו לכאן ישתמשו בחיפושית אש קטנה (בגודל אגרוף) בתוך כלוב, כדי להאיר את האזור. הם חשדנים וזהירים, ויעדיפו לברוח מאשר להילחם עד המוות. 
  • שני גובלינים מתגנבים (חוסן 3): דירוג הגנה 7, עוצמה 3, נזק 1ק6. 
 
3. מסדרון מוצף
מפיץ הצחנה גורם לריח איום ונורא, שגורם 1 נזק לכל מי שנמצא בקרבתו.
שרך הביצות הדביק מסוגל ללכת על התקרה, והוא צמח, כך שלא איכפת לו "לטבוע". יש לו זרועות ארוכות ודביקות, והוא יכול להיתפס על גבי הדמות, או אולי אפילו לנסות למשוך לה את התיק מהגב. 
  • שרך ביצות (חוסן 5): דירוג הגנה 7, עוצמה 2, נזק 1ק6.
  
4. חדר הקבורה
יש כאן שלושה קרות'יקים צעירים, חרקים דמויי נמלים בערך בגודל של כלב קטן. אחרי שיובסו כולם, התקרה תרעד, וחלקים ממנה עלולים ליפול על השחקן, בדיקת זריזות (אקרובטיקה) בד"ק 6 כדי לא להיפגע (2 נזק). בתוצאה של 1, קבור מתחת לאבן וצריך לצאת.
אז מופיע קרות'יק בוגר – בגודל של כלב גדול – עם חומצה נוטפת מהצבתות שלו. 
  • קרות'יק צעיר (חוסן 1): דירוג הגנה 4, עוצמה 1, נזק 1
  • קרות'יק בוגר (חוסן 10): דירוג הגנה 8, עוצמה 3, נזק 1ק6. אם הוציא מעל ל-10 בהתקפה, גורם עוד 1 נזק מהחומצה. הקרות'יק הבוגר לא ילחם עד המוות – אחרי שאיבד את רוב החוסן שלו, הוא יצווח ויסתובב לברוח אל המחילה.
 
 5. היכל ההסבה
מחלת קדפת הביצות פועלת כך: החולה סובל מחסר 1- לעוצמה, בגלל החום והעייפות. מדי בוקר הוא מבצע בדיקת עוצמה כדי להתגבר על המחלה. אם עבר ד"ק 6, הוא מרגיש מספיק טוב לאותו יום. אם עבר ד"ק 10, הוא מבריא.
אם הוא שותה הרבה ומקבל טיפול רפואי (גלגול אלכימיה), הוא מקבל 2+ לבדיקת העוצמה בבוקר למחרת.
 
6. המקדש
אשלית המזבח: כדי להתגבר על האשליה צריך להצליח בבדיקת תבונה בד"ק 9. בקש מהשחקן לגלגל תבונה, אבל אל תסביר למה! במידה והוא נכשל, רק תגיד שמשהו חשוד כאן.
הנחש השלדי הוא אל-מת ענק, באורך חמישה מטרים, עשוי כולו עצמות! בכל התקפה הוא מנסה לבלוע את השחקן, לתוך פנים השלד שלו, שהוא בעצם כלוב עצמות.
  • נחש שלדי (חוסן 10): דירוג הגנה 9, עוצמה 5, נזק 1ק6 ובליעה. אחרי שנבלע, השחקן צריך להסביר איך הוא מנסה להתחמק או לפגוע בנחש מבפנים, בזמן שהעצמות של הנחש מתחילות למחוץ אותו, 1 נזק בכל פעולה.
אוצר: שריון העור שעל בן המחצית הוא קסום, ומעניק 1+ לזריזות להתחמקות ממלכודות.
 
7. חדר האוצרות
יש כאן רק מפלצת חלודה. נראית ככה. מגניב, הא? 
  • מפלצת חלודה (חוסן 8): דירוג הגנה 8, עוצמה 3, נזק 2 וסיכוי להשמיד את השריון או הנשק של הדמות! השחקן צריך לגלגל זריזות (ד"ק 5) כדי להספיק לזוז בזמן, אחרת המחושים שלה מפוררים פיסת ציוד לחלודה. המפלצת מאוד אוהבת את החלודה, והיא תעצור את ההתקפה כדי לאכול את האבקה.
  
8. חדר הקבורה
יש כאן חייל רפאים אחד, השומר האישי של דאטאריוס שנשאר כאן אפילו אחרי מותו כדי לשמור על קברו של אדונו. 
  • חייל רפאים (חוסן 6): דירוג הגנה 9, עוצמה 4, נזק 1ק6 ודחיפה עם המגן, לעבר היציאה מהקבר. החייל מפסיק להתקיף ברגע שהוא מצליח להדוף את השחקן אל מחוץ לקבר.
    החייל הוא ישות רפאים, ולכן הוא עמיד מאוד בפני כלי נשק שאינם קסומים. עם זאת, רגשות עזים מסוגלים להשפיע עליו. אם השחקן מתקיף בזעם רב, או מתוך רצון חזק להגן על מישהו או להשיג משהו, הנשק גורם נזק רגיל. אחרת, הוא גורם פחות 2 נזק מהרגיל.
שומרת נזר הזהב היא חרב קסומה שנותנת 2+ בכל התקפה, והופכת את האוחז בה לחסין לפחד. עם זאת, יש לה רצונות משלה… היא תמיד שואפת להילחם באויבים קשוחים ומסוכנים, "כדי למגר את כל הרשע מפני העולם!" ואם השחקן נמנע מהקרב, היא תהיה איתו ברוגז למשך שעה-שעתיים ותסרב לתת לו את התוסף הקסום. 

פרק 55 – חגים וחגיגות

על כתפי גמדים הוא פודקאסט שבועי, בו אורי ליפשיץ וערן אבירם מדברים על משחקי ושחקני תפקידים, מתמקדים מדי פרק בנושא מסויים או במייל שקיבלנו.

לחצו להאזנה לפרק הנוכחי:

[audio:http://pod.icast.co.il/991369cf-8425-43bf-90c8-7bcc8f1d7143.icast.mp3]

(לחצו כאן בכפתור ימני כדי להוריד את הקובץ).

בתוכנית הפעם
איך ליצור חגים מצוינים לעולם שלכם, ומה לעשות איתם במשחק. 

עקבו אחרינו בדף הפייסבוק, בעמוד הגוגל+, או בטוויטר.
הרשמה לפרקים עתידיים: דרך iTunes או iCast. (ניתן להירשם גם ב-RSS)
כתובתנו למשלוח מיילים: gamadim@roleplay.co.il. שלחו לנו תגובות לדברים שאמרנו, שאלות לגבי דברים שקרו במשחקכם, או הצעות לנושאים שמעניינים אתכם. 
 

פתיחה
כנס עולמות
תחרות סיפורים קצרים בנושא חגים וחגיגות, להגשה עד ה-6 במרץ.
הרועה האחרון

2:51 הנושא המרכזי: חגים וחגיגות
הרזל איינזשפיץ שלח לנו מייל בפרק 38, לשבור את קלישאות הגזע.
פרק 13, אוכל מסביב לשולחן. כן, אנחנו מתכננים פרק עתידי על אוכל בתוך עולם המערכה, וכרגע אנחנו מתכננים להביא כאורח שף שהוא שחקן תפקידים.

5:08 להרחיב את עולם המערכה עם לוח שנה
מעקב אחרי תנועת הירח זה אומנם די סימולציה, אבל יכול להיות מעניין וחשוב גם במשחקים סיפוריים.
נרחיב על לוח השנה בפרק עתידי, שיעסוק בתחושת הזמן במשחק.

8:30 לייחד אירועים
זה לא סתם נשף, זה נשף יומולדת של הנסיכה, או חגיגה ליום הכיבוש המהולל.
כולם חוגגים דברים. מה אל-מת חוגג?
עכשיו שיש לך אירוע, עם אופי משלו, הוא יכול להשתלב במשחק – משהו שהשחקנים יכולים ללמוד על קיומו, להשתמש בו, או שישפיע עליהם בדרכים בולטות.
בפרק שעבר דיברנו על החשיבות של ההשלכות של הטוויסט שלך על החברה שנוצרת סביבו.
בעולם של Warhammer 40K אורקים הם בערך סוג של פטריה.
אפשר גם לייחד אירועים שסובבים את הדמויות – המקומיים מחליטים על יום חג לכבוד הישג של החבורה. אחלה תגמול לשחקנים.
הפרק של פיירפליי, Jaynestown.
אורי נוהג לחבר בין יומולדת של השחקן ליומולדת של הדמות.

17:27 חגים הם דבר חולף
בארץ יש מלא חגים, לאורך כל השנה, בעלי ביסוס דתי. זה ממש לא המצב "הטבעי", בכל מקום בעולם דברים עובדים אחרת – חפשו השראה במקומות נוספים לעולם המערכה שלכם.
יום ההולדת הרשמי למלכה.
יום דבר כמו פיראט
יום מלחמת הכוכבים, May the 4th
יום המנחה, March 4th

22:36 שרדנו את ההתרחשות הטבעית הקבועה הזו, בואו נאכל
כל תרבות חוגגת את האירועים הבולטים במחזור השנתי שלה, גם (ובמיוחד!) את האירועים הכי בסיסיים, כמו לגדל אוכל או התכנסות השבטים במיקום אחד כדי לבחור מנהיג.
בעולם פנטזיה, הדברים ששורדים, או שחוזרים כל שנה, יכולים להיות קסומים ומוזרים.
ואפשר גם להפוך סיבה ומסובב – בארץ לאפלוהא, חייבים לחגוג את ליל אמצע החורף, או שהחורף פשוט לא יגמר. (ראו את מדורת אמצע החורף בספר "החורף מגיע לעמק המומינים" כדוגמא. וגם כי זה ספר נפלא. ראו גם את הסיפור ב-Final Fantasy X).
Broken Age
מצעדי ניצחון ברומא
בנוסף, סבורני כי יש להשמיד את קרטגו.

31:45 חגים דתיים
במיתולוגיה, רוב החגים הם, כאמור למעלה, ציון אירועים שנתיים קבועים, שנותנים להם הסבר כקשורים לאלים.
אבל בעולם פנטזיה, יכולים גם להיות חגים שבאמת חשובים לאלים, בגלל מאורע שקרה להם (או ביניהם), שדווקא לא התבטא בעולם. זה בעצם דומה לחגים שנקבעים בידי המנהיג – חוגגים אותם כי קרה משהו חשוב למישהו חזק וגדול.
רשימת החגים בוויקיפדיה. חלקית ביותר!

34:48 החג כמניע להרפתקה
מה היחס בין ההרפתקה שלך לבין החג שבו היא מתרחשת?
אני מציע לחשוב על החג כמשהו שקורה ברקע, ו\או כמניע מרכזי.
כרקע: בזמן חגיגות X, קורה ככה וככה. אפשר להשתמש במאפייני החג הספציפי כדי לתת צבע מיוחד, למשל ביום חגיגות המסכה יש ניסיון להתנקש במלכה. אבל בתכל'ס, זה רק רקע למשחק חקירה.
כמניע מרכזי: "לעשות דווקא", לנצל את הכבוד שרוכשים לחג כדי לפגוע במה שהוא מייצג. למשל, לקראת יום החומה, שמציין את יום הקמתה של חומת המפלצות, יש מורדים שזוממים למוטט אותה, כאקט הצהרתי רב עוצמה.
אפשר למצוא מניע בחג בקלות רבה, אם הפכנו סיבה ומסובב – ייתכן למשל שביום חגיגות המסיכות של אלת היופי, אם לא יהיה מספיק יופי בעיר, האלה תחלש. ולכן נשלח גנב פנים מטעם האל היריב שלה, כדי לפגוע בה.
Fiasco

38:45 אירועים כנותני רקע לדברים אחרים
דיברנו הרבה על הטרמה ועל בניית ציפיות, בפרק 48.
דיברנו הרבה גם על יצירת עולם באמצעות הרקע של דמויות השחקנים – אז חשוב לזכור שגם אירועים וחגים הם חלק מהעולם, וכדאי שיהיו חלק מסיפור הדמות (לא חשוב מי מהם יוצר את השני).
מתכון לדג טעים מחגיגות האבירוש.

41:03 חדשות ועדכונים
ההגשה שלי לתחרות מבוך בעמוד אחד: הנטל, מבוך נייד על גבו של טיטאן.
Pathfinder Adventure Card Game: Rise of the Runelords Base Set, וביקורת וידאו על המשחק.
אם אתם מנויים למשהו בפאיזו, השתמשו בקופון הזה כדי לקבל הנחה להזמנה כלשהי עד סוף החודש: 12thMan
Mage Wars, וביקורת וידאו.
מסלול ההרפתקה המקורי של Rise of the Runelords
הסרט של לגו.
קריס פראט, והטריילר של Guardians of the Galaxy.
D&D 3: Book of Vile Darkness
אורי התמרמר בלייב בפייסבוק, תוך כדי צפייה. מכיל ספויילרים.
Three Dragon Ante
ה-Adventurers Vault, תיבת האוצרות.
Attic Whisperer

מבוך בעמוד אחד 2014

מאוחר מדי, ואין מנוס. 

כמו ב-2012, גם השנה הגשתי מבוך לתחרות המבוך בעמוד אחד, וגם השנה אני עתיד לזכות

הנה המבוך שלי: הנטל.

מה איתכם? גם אתם עומדים להגיש? גם אתן מתכוונות לזכות? יש רק דרך אחת לעשות זאת: להכין מבוך, בעמוד אחד, ולשלוח.

הדדליין הוא ב-30 באפריל, כך שבעצם עוד לא מאוחר מדי, ויש מנוס. מיבוך נעים!

קיבוץ נוף גנים – הצעה לפיילוט

רני שמשון
חבר ועד הקיבוץ השמנמן, בעל השפם האפור העבה, שנוהג לשלב את ידיו על חזהו ולצמצם את שפתיו לפני כל שיחה.
"אני פועל כבר שנים מבפנים כדי להפריט את הקיבוץ'. בניין המועצ'ה הזה? בז'בוז' של מקום. צ'ריך להיות ביתן להש'כרת קייקים."

צביה חבצלת
כאחראית הפעילויות של מחלקת הבידור, צביה דואגת לארגן את הסרט של יום שלישי במועדון לחבר, את פסטיבל "אביב הגיע" בחול המועד פסח, ואת הלפתן המתחלף בחדר האוכל, בין היתר. נראה שאין גבול למרץ וליצירתיות של הגברת הקטנה הזו!
"אני מאמינה שגולדה מאיר סללה את הדרך לנשים נוספות בפוליטיקה הישראלית. נכון, עברו כבר שלושים שנים, ומאז כולם היו גברים– אה, ארבעים? טוב, ובכן, שלושים, ארבעים, מה זה משנה, זה רק עניין של זמן עד שאני אהיה ראש ממשלה. או מישהי! כל אחת יכולה להיות ראש ממשלה. כלומר, לא כל אחת, רק מישהי עם כישרון שמוכנה להתאמץ. אבל אישה! כבר הראתי לכם את ציורי הקיר המדהימים שלנו, שמתארים את תקופת חומה ומגדל של הקיבוץ? הם צוירו בידי אמן מקומי! בואו, זה כאן."

סתיו אריאלי
תלמידת תיכון שעושה את הקיץ אצל דוד שלה בקיבוץ, כי ההורים שלה חושבים שזה יעשה לה רק טוב: המרחבים הפתוחים, האוויר הנקי, ועוד מני דברים שסתיו לא ראתה כבר שבועות כי היא נשארת בתוך המשרד כל הזמן, מתכתבת עם חברים בטלפון הנייד.
"אמא שלי תימניה. שמחת החיים האדירה שלי זה משם."

הארולד ליוואי
מתנדב שחור עור מארה"ב, שמנסה להכניס את תושבי הקיבוץ לכל האופנות האחרונות, בהצלחה חלקית אם בכלל. אך זה לא מונע ממנו לנסות! הארולד מבחין בהזדמנויות עסקיות לרוב, ומקווה להקים בארץ אימפריה יחצ"נית על שמו, הוא הבין שזה חזק כאן, ונראה שיש מלא פוטנציאל.
"כשאני מגיע למועדון בשפיים, כל הבנות פונות להסתכל עלי. אין, אין אף אחד עם מכנסיים כאלה בארץ. עד הפופיק זה הדבר החדש, אני אומר לכם! עכשיו שניים במחיר אחד במרכול. הנחה לחברי קיבוץ!"

שרית ביטון
אחות הקיבוץ, בחורה נחמדה ויפה שנהגה פעם לצאת עם איתמר, ומאז יצאה בערך עם כל אחד אחר.
"צביה היא אדם מקסים. פשוט מקסים. קצת חונקת. טוב, מאוד חונקת. אבל מקסימה."

איתמר יוגב
אחרי שהשתחרר, חזר איתמר לקיבוץ, ומאז בעיקר בזבז את זמנו בחדר המועדון, לפעמים מנסה להרים את הלהקה שלו (לשעבר "חדוות העמקים", "הנוקמים במחרשה", ועוד; כיום "עכבר-ברוש"). במהלך הסדרה הוא עובר בין ענפים שונים במשק, עוזר פה ושם, בעיקר כחוואי מלפפונים.
"וואו! אתם מבינים מה אפשר לעשות עם זה? צריך למכור את זה לצבא, או משהו!" (אחרי שראה לראשונה עגבניה מתפוצצת כשמטיחים אותה בקיר)

דינה 
שמנה ומסופקת, דינה מסתדרת בקיבוץ בדרכים שמעטים מצליחים להבין, ולעיתים מעט מעוררות חשד.

יוסל'ה מכנסיים
חבר הועד השמנמן, שתמיד משתבש לו הכל. נשוי באושר למלכת היופי של ישראל 1983, עם שלוש בנות קצינות בתפקידי מפתח במודיעין.

אשר לייבוביץ'
איזה מישהו שאחראי על משהו ואז הוא הולך אחרי שתי עונות ולאף אחד לא איכפת בכל מקרה.

תקציר העונה הראשונה: "הבור"

לאחרונה החלו חפירות בשדה על גבול הקיבוץ, כהכנה לבניית בניין משרדים מתקדם, שאמור להוות אבן פינה לקריית היי-טק עתידית, כדי למשוך סטארט-אפיסטים. אך כבר בתוך כמה ימים התגלו במקום שרידים מתקופה קדומה, מה שמשך למקום את אנשי המכון הישראלי לארכיאולוגיה, שעצרו את תהליך הבנייה כליל. במהלך העונה מנסה צביה להילחם גם באנשי המכון וגם בועד הקיבוץ, כדי לאפשר את המשך הבנייה במקום, ולוודא שישתל שם שדה אוכמניות חדש במקום בניין המשרדים.

דמויות חדשות החל מהעונה השלישית:

חגי שפר
שליח ממשלתי שבא כדי לוודא שהקיבוץ ישאר על הרגליים. דתי בכיפה סרוגה, מלא התרגשות וחדוות מולדת. הוא דואג לשמור על כושר, עושה הקפה מסביב לקיבוץ כל בוקר לפני שחרית.
"אתה בא להשלים לנו מניין? זה יהיה, בלי נדר, המניין הכי מדהים שהשתתפת בו."

בני אגמון
בצעירותו נבחר לראש הנוער העובד בראשון לציון, והרים פורימון שאפתני כל כך, שרוקן את התקציב של הקן לכל השנה הקרובה. כשליח מטעם משרד האוצר, אגף הקיבוצים, הוא ישתדל לסדר את ההתנהלות בקיבוץ, בניסיון למנוע פשיטת רגל.
"אוף, בגלל מופע סוכות אני עומד לפספס את אייקון. לא? לא מכירים? לא חשוב."

פרק 54 – איך ליצור עולם מערכה עם טוויסט

על כתפי גמדים הוא פודקאסט שבועי, בו אורי ליפשיץ וערן אבירם מדברים על משחקי ושחקני תפקידים, מתמקדים מדי פרק בנושא מסויים או במייל שקיבלנו.

לחצו להאזנה לפרק הנוכחי:

[audio:http://pod.icast.co.il/05036bef-fed0-4d7c-9771-3dbab5f23d07.icast.mp3]

(לחצו כאן בכפתור ימני כדי להוריד את הקובץ).

בתוכנית הפעם
איך ליצור עולם שלם מתוך רעיון מגניב אחד, ולהפוך את אותו עולם למערכה שאפשר לשחק. 

כתובתנו למשלוח מיילים: gamadim@roleplay.co.il. שלחו לנו מחשבות משלכם על מה שאמרנו, דברים מעניינים שקרו במשחקכם, או נושאים שמעניינים אתכם. 
עקבו אחרינו בדף הפייסבוק של הפודקאסט, או בעמוד הגוגל+ שלנו.
הרשמה לפרקים עתידיים דרך iTunes או iCast. (ניתן להירשם גם ב-RSS)

פתיחה
משחק הקלפים של Star Wars
פרקים בהם ענינו על מגוון מיילים שונים:
הגמדים עונים למיילים
הגמדים עונים לעוד מיילים 
הגמדים ממשיכים לענות למיילים

2:20 להכניס טוויסט לעולם המערכה
מר עילום שם החליט שכן לחשוף את שמו, אבל עם אזהרת ספויילר חמורה לשחקנים במערכה שלו. אז מותר לכם לסמן את הטקסט הבא רק אם אתם לא שחקנים במערכה שלו: קוראים לו ג'וני עומר.

במערכה שלי אני מתכנן שהאלים יהיו בשר ודם, ובנוסף לכך שהם אלים של דומיין מסויים, הם גם שליטים של טריטוריה מסויימת. המצב הזה נוצר לפני אלף ומשהו שנים, אחרי שהאלים ירדו מהאולימפוס שלהם בשביל לקחת חלק פעיל במלחמה דתית שהתחוללה בעולם, אבל הם נתקעו למטה ולא יכלו לחזור. הם גם גילו שמי שהורג אל מקבל את הכוח שלו, כולל בני תמותה שהצליחו להרוג אלים והפכו לאלים בעצמם. 
אחרי כמה מאות שנים של מלחמה, שבמהלכה התחלף כמעט כל הפנתאון, אחד האלים המקוריים מאס במלחמה וניסה לטפס חזרה. הוא החליק, נפל ונהרג לפני שהספיק להגיע לפסגה ובגלל שאף אחד לא הרג אותו, האלוהות שלו התפזרה ונספגה בעולם. מאז כל האלים פחדו לנסות לחזור.
בעקבות זאת, האל החזק ביותר, שגם היה אחד המקוריים, שכנע את כל הצדדים להגיע להפסקת אש, רשמית כדי לא להחריב את הכוכב. הסיבה האמיתית שרוב האלים הסכימו היא שנמאס להם לחיות בפחד שאלים חזקים יותר או בני תמותה ינסו להרוג אותם ולגנוב את הכוחות שלהם. 
המצב שנוצר, כאמור, הוא שלכל אל גם יש דומיין מסוים (נטייה, אלמנט, טבע, כל השטויות של מו"ד) וגם טריטוריה שהוא השליט בה. בכמה מאות שנים האחרונות העולם בשלום קר. 

בגלל שכל האלים רשמית בשלום, יש גם שלום בין הגזעים התבוניים, ויגור אלף עם אורק, ודרקון אדום עם דרקון זהב ירבוץ. עדיין יש ציפייה להוגנות, ואם דרקון שחור יטיל את חיתתו על כפר שליו הוא יכול לצפות שחבורת הרפתקנים תופיע במאורה שלו, אבל אם חבורת ההרפתקנים תופיע במאורה של דרקון שחור אחר רק בגלל שהוא דרקון שחור, לא יהיה להם לא גיבוי אלוהי ולא גיבוי בקרב האוכלוסיה, והם יכולים לצפות שחבורת הרפתקנים אחרת תצוד אותם בתור פושעים.

ניסוי מחשבה. בואו נגיד שקרה משהו. כעת, ננסה לעשות Fast Forward בראש שלנו – מה הדבר הבא שקורה? מה יתפתח עכשיו? איך דברים נראים עקב המשהו הזה שקרה?
המלחמה הקרה

8:34 להפוך רעיון של משפט אחד למערכה
עופר מתוקי שאל על עולם מערכה עם טוויסט, בפרק 31.
מה ההשלכות? נניח שהרעיון המגניב שהעלת הוא נכון ועובדתי בעולם. התחל לשאול שאלות כדי לברר מה הסיבות לעובדות האלו, וכדי לברר כיצד העובדות האלו משפיעות על העולם. איך היו נראים הדברים, אילו העובדות האלו היו נכונות?

12:08 להיחשף הדרגתית
יש לזה עמוד ב-TV Tropes, אבל בחיי לא מצאתי.
עולם הדיסק
מדריך הטרמפיסט לגלקסיה
אורי ממליץ להשתמש בזה כדי להציג את רעיון המערכה המגניב לשחקנים. בין היתר, זה מאפשר למנחה להציג את הקונספט גם מבלי שהוא עדיין יודע מה באמת יש מאחורי זה.

14:30 התאמת העולם למערכה
השאלה העקרונית נשארת תמיד בראש סדר העדיפויות: מיהן הדמויות ומה הן עושות?
הדבר היחודי של העולם הוא גם זה שאותו חוקרים במהלך הסיפור, והסוד הגדול שמאחוריו נחשף ביחד עם הקליימקס של העלילה.
Full Metal Alchemist
גם אם הסיפור לא מתחיל בלעסוק בסודות של הדבר המגניב, הדברים נעשים קשורים עם הזמן.
יש סיבה למה הסיפור הזה, של המערכה הזו, משוחק ומסופר בעולם הזה.

17:35 לבנות עם שאלות
הגמדים חופרים באייקון
לבנות את העולם ביחד עם השחקנים, דיברנו על זה בפרק 30, איך נולד משחק.
פרק 41, היכרות עם Fate
Runepunk, עולם מערכה של עולמות פראיים, שכולו בעיר.
השאלות של אורטל: ספרו לי סיפור על האזור; ספרו לי על איש משמעותי באזור; ספרו לי על מקום משמעותי באזור; ספרו לי על גוף/ארגון משמעותי באזור.
ללב הקריסטל יש תג משלו בבלוג הזה.
איך יוצרים עיר דמיונית, הרצאה של אורי מכנס מאורות.
בבילון 5

23:10 לצאת לדוג
דיברנו על זה במספר פרקים בעבר; לדוג מיצירות אחרות, או מההיסטוריה.
עלילות חרב האופל

25:35 החברה האנושית
ניידות חברתית היא מאפיין בסיסי של כל חברה אנושית, ולכן זה מקום מצוין להתחיל בו את בניית העולם, כי הוא נותן לך את הבסיס לאופן בו החברה עובדת.
מישהו שנולד עני, האם יש דרכים שבהן הוא יכול להפסיק להיות עני? מה הן? חוקיות או לא חוקיות?
מגבלות על ההתנהלות היומיומית של הדמויות נותנת אופי וטעם יחודיים לעולם, מביאות את היחוד של העולם לחזית. תנו להשלכות שקבעתם לעולם להשפיע על הבחירות והסביבה של הדמויות בחיי היומיום שלהן (מה הטעם בהשלכות שקבעתם, אם הן לא באות לידי ביטוי במשחק?)

27:23 השלכות על המכאניקה
פרק 53, לשחק פלאדין
מכאניקה באה כדי לתת תמונה מייצגת של עולם המערכה. אז אם עולם המערכה פועל אחרת מהפנטזיה הגנרי, גם המכאניקה צריכה להתאים!
תחילה, בחרו שיטה שמתאימה לרעיון המגניב (בהחלט ייתכן שגרסת המו"ד שאתם רגילים אליה לא מתאימה). אז, עשו בה שינויים – בדרך כלל מספיק שינויים די קלים – כדי להתאים אותה לעולם הספציפי שדמיינתם. אנחנו כמובן נשמח לעזור.

28:23 תשעה צעדים לבניית מערכה
איך לכתוב מערכה בבלוג משחק בתיאוריה.
בפודקאסט אמרתי שלדעתי את כל עולמות המערכה הטובים אפשר להגדיר במשפט אחד, אבל אני חוזר בי. כל מערכה טובה אפשר להגדיר במשפט אחד, אבל לעולם המערכה מותר להכיל מגוון מערכות. למשל, אברון הוא עולם מערכה נהדר בעיני, אבל אי אפשר להגדיר אותו בקצרה, כי הוא כולל אוסף רב של דברים מעניינים ובאווירות שונות. שזה סבבה – זה אומר שאפשר להריץ בו הרבה מערכות שונות, שנוגעות אחת בשנייה.
ספר החוקים של עולמות פראיים, Savage Worlds Deluxe ב-PDF. והנה ההתחלה המהירה בעברית.
על העידן ה-13 דיברו בפרק 49, והנה דוגמא לשימוש באייקונים במערכה.
DragonMech

38:19 סיכום
עולם השמש השחורה, Dark Sun
חשוב לי להבהיר משהו שלא נאמר בפרק – לא כל מערכה חייבת שיהיה טוויסט מעניין במרכזה. אבל אם כבר הוחלט שיש, אז כדאי לוודא שהוא אכן במרכז – גם סיפור שעוברות הדמויות, גם בעולם שהן חוות, וגם במכאניקה בה משתמשים.
דבר נוסף שלא דיברנו עליו מספיק הוא החשיבות של קונפליקט – בכל מערכה טובה חייב להיות קונפליקט, משהו עבור הגיבורים לעשות. אבל דיברנו על זה הרבה בפרקים קודמים.

40:47 תזכורות חדשות
מנצ'קין פאת'פיינדר
Pathfinder Society והרמת המשחק המאורגן בארץ לקראת כנס גיבורים.
לא אחשוף את המייל של יהודה, כי אולי הוא לא רוצה, אבל הנה פרופיל הפייסבוק שלו, שלחו לו הודעה!
ה-Adventure Paths של פאת'פיינדר.
דיברנו על ספר הפאת'פיינדר שקיבל אורי ליומולדת הקודם בפרק 7.
כנס מיתוס, ה-22 ביולי, בגני התערוכה
מועדון רומ"ח
ההאנגאוט אודות ההנחיה האולימפית (עמוד הפייסבוק) וטורניר חוקרי המבוכים (למה אתם רוצים לשחק בו), הצפיה מומלצת!