פרק 58 – איך לכתוב קדימון מוצלח

על כתפי גמדים הוא פודקאסט שבועי, בו אורי ליפשיץ וערן אבירם מדברים על משחקי ושחקני תפקידים.

לחצו להאזנה לפרק הנוכחי:

[audio:http://pod.icast.co.il/29ebe3bc-1b6e-40d3-8e92-861dd6dfe4df.icast.mp3]

(לחצו כאן בכפתור ימני כדי להוריד את הקובץ)

בתוכנית הפעם
איך כותבים קדימון (טיזר) למשחק כנס, שיגרום לשחקנים לרצות לשחק במשחק שלך?

עקבו אחרינו בדף הפייסבוקבעמוד הגוגל+, או בטוויטר.
הרשמה לפרקים עתידיים: דרך iTunes או iCast. ניתן להירשם גם לעדכוני הפוסטים עצמם, ב-RSS.
כתובתנו למשלוח מיילים: gamadim@roleplay.co.il. שלחו לנו תגובות לדברים שאמרנו, שאלות לגבי דברים שקרו במשחקכם, או הצעות לנושאים שמעניינים אתכם. 

  

פתיחה
כנס גיבורים
ההרשמה נפתחה!
החלטתם לשפר את הקדימון? שלחו ל- games@giborim.org.il את הקדימון החדש, והבהירו באיזה משחק מדובר.
משחקי כנס: איך לכתוב ואיך להריץ?

3:10 להבהיר את האווירה של המשחק
השתמש בקדימון כדי לוודא שאתה והשחקנים תהיו באותו ראש. שהם יבינו באיזה ז'אנר, סגנון, אופי, אתם עומדים לשחק.

6:30 להבהיר את מידת ההיכרות הנדרשת
לא רק באיזו שיטה אתה משתמש, אלא גם עד כמה היא תבוא לידי ביטוי.
איזו מידת היכרות נדרשת? האם הוא מתאים למתחילים?
Edge of the Empire
אם המשחק מתרחש בעולם מסויים, על בסיס סדרה\ספר\משחק, הבהירו מהי מידת ההיכרות שנדרשת עם העולם.
אם המשחק הוא בז'אנר מסויים מאוד, כמו למשל סטימפאנק, הבהירו שזהו המצב. כתבו באופן ברור. אחרת תמצאו את עצמכם מוציאים זמן יקר להסביר את הז'אנר לשחקן, וגם אז הוא עדיין לא יהיה באותו ראש אתכם.
ככל שהמשחק שלכם דורש יותר היכרות עם שיטה, עולם או ז'אנר מסויימים, כך חשוב יותר להבהיר בדיוק במה מדובר.

10:18 דברו לעניין
כדאי לחלק את הקדימון לשני חלקים: תיאור סיפורי, והסבר ישיר. השתמשו בחלק התיאורי כדי לשבות את תשומת הלב, ובהסבר הישיר כדי לוודא שהשחקנים הפוטנציאלים יודעים בדיוק למה לצפות, והאם זה מתאים להם.

11:48 כללים כלליים לכתיבת קדימון
עשו עבודת הכנה. עברו על קדימונים של שנים קודמות, מצאו מי מביניהם מושכים אתכם במיוחד, אספו אותם, ונסו להבין מה, בעצם, הופך אותם לטובים בעיניכם. מהם שניים-שלושה עקרונות בולטים, שחוזרים על עצמם בין כולם?
רגשו את הקורא. השתמשו בטקסט כדי לעניין את הקורא. אל תתנו תיאור של מקום – עדיף לתת תיאור של מצב, כזה שמעלה את השאלה "מה יקרה עכשיו?"
לקדימונים מינימליסטים או מסתוריים יש אומנם כוח מסויים, אבל זכרו שאתם מתחרים על תשומת ליבו של הקורא מול המשחקים האחרים שרצים באותו הזמן. לפעמים הוא יעדיף ללכת על משחק אחר רק כי יותר ברור לו מהקדימון האחר מה בעצם הולך לקרות שם.

18:27 לא להאריך במילים
מארק טווין היה גאון.
המשפט הראשון והאחרון חשובים מאוד – הראשון צריך לתפוס את הקורא, האחרון צריך לגרום לכך שימשיך להתעניין ולזכור.
פרק 46 עסק במתן וקבלת ביקורת.
תחרות לכתיבת סיפור אימה בשני משפטים.
בהעדרו של האדם שאין באפשרותו את היכולת לשמור מפני הדרקון!
העמסת מילים נוספות, רק כדי להרחיב את הבהרת התוכן והמשמעות של הנאמר באופן שהוא יותר יוקרתי למראה וגם נותן את הרושם שהייתם רוצים להעביר, ובמיוחד לו האדרתם את המשמעות בניסוח מהגבוהים-גבוהים, בעיקר מקשה על הקורא להבין מה לעזאזל אתם רוצים ממנו.
מי שמזלזל בקדימון שלו, ולא טורח אפילו לקרוא אותו פעם נוספת בעצמו כדי לשכתב ולוודא שהוא ברור… בעצם אומר לי שהוא מזלזל בקדימון, ובי, בתור מי שאמור לקרוא את הקדימון. אז למה לעזאזל שאחשוב שהוא מוכן להשקיע במשחק? למה שאלך למשחק של מישהו שלא השקיע?

25:51 הגהה, הגהה, הגהה
תקנו את שגיאות הכתיב.
קראו מחדש את מה שכתבתם – עדיף יומיים לאחר מכן. ערכו שינויים כנדרש, כדי לוודא שהמסר שאתם רוצים להעביר אכן הועבר. אידאלית, כאמור, תנו גם למישהו אחר לקרוא ולהגיב.
עשו את הטקסט קריא. הפרידו לפסקאות, שימו נקודות. השתמשו ברווחים במקום הנכון, ו לא סתם איפהשבא לכם משפט.
גוגל דרייב.

29:18 תוכן
תנו לקורא, לשחקן הפוטנציאלי, משהו להיאחז בו. משהו שיש לי קשר אליו ויכול להיות לי איכפת ממנו – שאני רוצה לעשות משהו בנוגע אליו. עוררו בי אמפתיה.

31:06 הסיום
קדימון אידאלי הוא כזה שגורם לקורא לרצות להתחיל לשחק ברגע שהוא מסיים לקרוא, ולא מעוניין יותר לקרוא דברים אחרים, אלא להזמין עכשיו ומיד כרטיס למשחק שלכם. זה לא קל… אבל זו התחושה אותה עלינו לשאוף לעורר כשאנחנו כותבים קדימון.
אפשר לסיים עם שאלה, כזו שתשאיר אותי במצב בלתי מסופק, רומז לעתיד.
להתקיף את האפלה
דן הארמון
In Medias Res, דיברנו על זה בפרקים קודמים, למשל בפרק 9.
תחרות הסיפורים של עולמות
תיקי דרזדן (מלא בספויילרים! עדיף להזמין ישירות את הספר הראשון ולהתחיל לקרוא. סדרה מומלצת בחום)

35:50 לגבי השיטה
כדאי לכתוב שורה או שתיים על השיטה, במיוחד אם היא לא מוכרת במיוחד, או שהמשחק מיועד למתחילים.

37:23 שם המשחק
השם צריך להיות סקסי.
מטרתו של השם אינה לתאר את המשחק, אתה לא מנסה להסביר לי במה הוא עוסק. אתה מנסה למשוך אותי ולגרום לי להמשיך לקדימון עצמו, כדי שאקרא אותו.
אם אתם משתמשים בעולם מוכר, אולי כדאי לכתוב את שמו של המקור לפני השם, כדי להבהיר במה מדובר. בכל מקרה, בטח שלא כדאי לקרוא למשחק אך ורק בשם של המקור, כמו למשל "הארי פוטר". זה לא מספיק, ואולי תהיה כפילות עם משחקים אחרים.
נקודה חשובה נוספת, שלא הזכרנו בהקלטה: אם אתם שולחים שני משחקים שקשורים זה בזה, אבל לא באמת חייבים לשחק באחד כדי לשחק בשני, אל תקראו להם "חלק א'" ו-"חלק ב'". זה רק מבלבל. תנו לכל אחד שם משלו, והבהירו בהערות לשחקנים שכדאי לשחק אותם לפי סדר.

40:57 דברים נוספים לשקול
כדאי שלא לכתוב באנגלית, אלא אם המשחק עתיד לרוץ כולו באנגלית.
בכלל, כדאי להתחשב בכך שאתם לא בטוחים איך הפורמט של הטקסט יראה באתר. אם הכנסתם פנימה כתב מודגש או נטוי, או קישור או תמונה, זה לאו דווקא ישרוד – שימו לב.
כשאתם שולחים קדימון, הוא אף פעם לא נשלח לבד – זכרו לשלוח את כל שאר הפרטים על המשחק! כמה משתתפים, מקסימום ומינימום? גיל, מקסימום ומינימום? כמה זמן נמשך? איזה דרישות מיוחדות יש לכם? 

46:01 חדשות ועדכונים
תוצאות תחרות כתיבת ההרפתקאות
כנס רוחות הדרום, תיאטרון הפרינג' בבאר שבע, 5 ביוני, 12 בצהריים עד הערב. מאורגן בידי החבר'ה מהפודקאסט מבוכים ודרקונים ומה שבאמצע, בשיתוף עם העמותה למשחקי תפקידים בישראל.
אגודת מגלי הארצות, Pathfinder Society בישראל
הגמדים חופרים בגיבורים 2014: יום חמישי, 17 באפריל, 12 בצהריים. בואו עם שאלה! ומאפים.

נפתחה ההרשמה גם לאירועים הנוספים שערן מארגן:
טורניר חוקרי המבוכים
משחקים חצי-אפויים
תעוזה לפי דרישה לא דורש הרשמה מראש. במהלך יום חמישי, משחק חדש מתחיל כל שעתיים.

טורניר חוקרי המבוכים 2014

טורניר חוקרי המבוכים הוא הרפתקה תחרותית בכנס גיבורים 2014, בו שש חבורות הרפתקנים עוברות את אותה ההרפתקה בו-זמנית, והשחקנים הטובים ביותר מכל קבוצה נבחרים לקבל פרסים.
המשחק יתנהל בשיטת "העידן ה-13", גרסה פשוטה ומעודדת יצירתיות של מבוכים ודרקונים. אם אתה יודע לגלגל ק20, אתה יודע איך לשחק.

פרטים נוספים על השיטה והסגנון; פרטים נוספים מאתר גיבורים.

איך להתכונן לטורניר?

הקשיבו להקלטה של המנחים לומדים את המשחק, ולמדו אותו בעצמכם!

תנו מבט בדפי הדמות, והכירו אותם עוד לפני שאתם ניגשים לשולחן.

(בהערת צד, דפי הדמות האלו אינם מייצגים לשיטה; הם כוללים פחות יכולות, או יכולות פשוטות יחסית, עקב צרכי הטורניר)

איך עובד השיפוט?

בסוף ההרפתקה כל שחקן יקבל דף עם הסעיפים הבאים:

  • עם מי מהאחרים בשולחן היה לו הכי כיף לשחק.
  • מי היה הכי יצירתי עם השיטה, והשתמש יפה באייקונים שלו, בדבר הייחודי שלו, וביכולות שלו כדי לקדם את החבורה.
  • מי גילם את הדמות באופן הכי מעניין, כך שהיה כיף לצפות בה והיא יצרה סיפור מעניין.

המנחה בינתיים מדרג שני שחקנים שהיו הכי סבבה לטעמו.

השחקנים בציונים הגבוהים ביותר מכל השולחנות הם המועמדים לפרס. או-אז יעלו השחקנים האלו בפני המנחים, שיקשיבו להם מתארים את הקטע הכי מגניב של דמותם מהמשחק, ויתנו ניקוד בהתאם. השחקן במקום הראשון מקבל את הספר של העידן ה-13! מקומות שני ושלישי יקבלו פרסים גם הם, וייתכן שאפילו רביעי וחמישי יקבלו משהו קטן.
המשחק והשיפוט מתרחשים כולם ברוח ספורטיבית טובה – הכי חשוב לנו שכולם יהנו מהמשחק, עם מלא הרפתקאות שיהיה כיף לספר עליהן אחר כך.

 

עדכון: הטורניר הסתיים בהצלחה, וההרפתקה זמינה להורדה.

פרק 57 – להריץ לילדים, חלק ב'

על כתפי גמדים הוא פודקאסט שבועי, בו אורי ליפשיץ וערן אבירם מדברים על משחקי ושחקני תפקידים, מתמקדים מדי פרק בנושא מסויים או במייל שקיבלנו.

לחצו להאזנה לפרק הנוכחי:

[audio:http://pod.icast.co.il/11eb5308-5507-49f7-a08e-ed9c74cb3388.icast.mp3]

(לחצו כאן בכפתור ימני כדי להוריד את הקובץ)

בתוכנית הפעם
המשך משבוע שעבר, והפעם: איך להתאים את תוכן ההרפתקה, ובאיזו שיטה וכלים להשתמש?

עקבו אחרינו בדף הפייסבוקבעמוד הגוגל+, או בטוויטר.
הרשמה לפרקים עתידיים: דרך iTunes או iCast. ניתן להירשם גם לעדכוני הפוסטים עצמם, ב-RSS.
כתובתנו למשלוח מיילים: gamadim@roleplay.co.il. שלחו לנו תגובות לדברים שאמרנו, שאלות לגבי דברים שקרו במשחקכם, או הצעות לנושאים שמעניינים אתכם. 

 

הקדמה
זהו המשכו הישיר של פרק 56. האורחים שלנו הם נועם אברהמי (מייל), מחברת קרן השפע, ויותם אבני (מייל), שמריץ עצמאית בעיקר במרחבי הצפון (חיפה, עמק יזרעאל והגליל המערבי) ובתל-אביב. 

00:33 התאמת תוכן
נועם אומר שבהחלט אפשר להריץ לילדים משחק עם רבדים, אבל כדי לעשות זאת צריך לברר מה הם אוהבים. בחד"פ, צריך להבין את זה מהם, ואפשר אפילו עוד לפני תחילת המשחק, למשל מהחפצים שיש שיש להם, איך שהם לבושים, או איך שהם יושבים מסביב לשולחן.
קריאה קרה, דיברנו על זה הרבה גם בספק סביר, כי זה משהו שנתקלים בו הרבה בעולם הספקנות.
נועם שומר על אוסף רב של "שלדים" להרפתקאות, עליהם הוא מלביש את הדברים שמעניינים את הילדים.
Adventure Path, מסלול הרפתקאות, הוא סדרה של 6-12 הרפתקאות שיוצרות ברצף מערכה שלמה מדרגה 1 ועד למקסימום.
Paizo, המוציאים לאור של Pathfinder
יותם מריץ הרפתקה מוכנה כי זה נותן לו קו עלילה לחזור אליו, הוא מעדיף להתחיל עם כל הפרטים ואז להוריד כמה שצריך כדי להתאים לילדים.
Rise of the Runelords

14:57 שיטה וכלים
יותם מריץ Pathfinder, ואז אומר הרבה דברים שאני לא מסכים איתם.
ואנור, התרגום העברי של עולם המבוך. בתזמון טוב, ממש היום עלתה כתבה שמציגה כמה מהתכונות הנהדרות של עולם המבוך.
Pathfinder, ובהשלכה גם מו"ד 3.5, אינה שיטה טובה לשחק עם ילדים. גם על מו"ד 4 אני ממליץ רק חלקית (גרסת ה-Essentials מקבלת המלצה יותר מלאה, אבל היא לצערנו לא מתורגמת לעברית). הסיבה העיקרית שיותם משתמש בה, היא שהוא מכיר אותה היטב.
Warhammer Fantasy Roleplay
ברומ"ח ישמחו להציג בפניכם את השיטה, ומדי פעם עורכים איתה סדנאות היכרות.
כדאי להביא איזה מגדיר מפלצות בכל מקרה, כי המימד הויזואלי מאוד חשוב.
מהסיבה הזו, יותם גם משתמש באסימונים צבעוניים מודפסים.
עם Token Tool אפשר ליצור אסימונים בקלות ובמהירות.

27:05 כלי תגמול ועונשין
יותם משתמש בנקודות שחורות, שמקשות עליך לקבל נקודות לבנות (עליהן דובר בפרק הקודם), או מגדילות את טווח הכישלון הקריטי.
הוא גם משתמש בנקודות ניסיון, ומחלק אותן שווה בשווה בין כל החבורה – כך שאם מישהו עשה משהו יוצא דופן, הוא עוזר לכל החבורה להתקדם.

32:20 חדשות ועדכונים
האנגאוט משחקים לקראת גיבורים, עם פיראטים ומבוכים.
Dungeon Crawl Classics Role Playing Game, ולרכישה ב-PDF
פרק 12, סדנאות אימפרוביזציה
פרק 10, לגלגל בהחבא או מול השחקנים
מלגה לחקר משחקי תפקידים
פרק חדש של ננסק

שינוי גישה בתרגום של מבוכים ודרקונים 5

את העם יש לחנך, את הילדים – לרומם. את הדעת – לפתח. על כן הוחלט לקרוא למקצועות המתורגמים על שם ארכטיפים ידועים, או ידועים למחצה, מהמיתוס הציוני. 

Paladin – שרמן, על שם הטנק ששרת את צה"ל במלחמותיו המוקדמות, והפך אחר כך למטרת אימונים עבור טנקים חדשים יותר. 
"אני רוצה לשחק שרמן עם היכולת הכאת עמלקים."

Sorcerer – פלישתי, שכן רק גויים מנוולים סוגדים לכישוף שחור!
"היזהרו, הפלישתי מטיל עלינו את חץ החומצה של דגון!"

Fighter – בן גוריון, שכן לא היה אמיץ ונועז כמותו. בנוסף, הוא יכול לעמוד על הראש, ולשרוד בתנאים הקשים ביותר. כלומר הנגב.
"בשביל הבן גוריון שלי אני לוקח כישרון שליטה בנשקי מפא"י."

Rogue – השואה, שכן חייבים לזכור ולא לשכוח.
"ראית שם בצללים? יש שם איזה שואה."

Bard – אח"י דקר, כי טרובדור הוא הכי אח"י.
"אני קורא לדקר שלי בנט, כדי שיהיה הכי אחי אח"י."

Monk – רוטשילד, כדי שלא נשכח את אחינו שבגולה, שתרמו לפיתוח הארץ. 
"לקחתי רוטשילד בגלל שאני הכי אוהב את המהלך שלו, חומה ומגדל! חומהומגדל! חומהומגדל!!"

Wizard – אצטגנין.
"אצטגנין!"
"לבריאות."

Druid – קק"ל, עבור שצימח, ולא הביל.
"כל קק"ל יכול להכיל לא-כלום בקלי קלות."

Cleric – לוי. מספיק נתנו קדימות לכוהן.
"אני לוי של אל הלהביורים."

Warlock – סרג'יו.
"סרג'יו, תביא בורקס! אני הטלתי לחשים דרגה 3 כשאתה עוד היית בשא"ש."

Ranger – באזל, שכן שם נוסדה מדינת היהודים. מדינה, כלומר אזור גדול, כלומר מקום שסייר מסתובב בו. רואים!? הכל מסתדר.
"לקחתי דרגה כבאזל, וגידלתי זקן שחור עבות רק ליתר ביטחון."

משחק נעים.

פרק 56 – להריץ לילדים, חלק א'

על כתפי גמדים הוא פודקאסט שבועי, בו אורי ליפשיץ וערן אבירם מדברים על משחקי ושחקני תפקידים, מתמקדים מדי פרק בנושא מסויים או במייל שקיבלנו.

לחצו להאזנה לפרק הנוכחי:
[audio:http://pod.icast.co.il/8b55177e-3d42-4de5-bb60-9f13472c88c5.icast.mp3]

(לחצו כאן בכפתור ימני כדי להוריד את הקובץ).

בתוכנית הפעם
איך להריץ לילדים? איך מתכוננים למשחק, איך פותרים בעיות, ואיך מכניסים אותם לחוויה? חלק ראשון מתוך שניים.

עקבו אחרינו בדף הפייסבוקבעמוד הגוגל+, או בטוויטר.
הרשמה לפרקים עתידיים: דרך iTunes או iCast. (ניתן להירשם גם ב-RSS)
כתובתנו למשלוח מיילים: gamadim@roleplay.co.il. שלחו לנו תגובות לדברים שאמרנו, שאלות לגבי דברים שקרו במשחקכם, או הצעות לנושאים שמעניינים אתכם. 
 

פתיחה
האורחים שלנו הם נועם אברהמי (מייל), מחברת קרן השפע, ויותם אבני (מייל), שמריץ עצמאית בעיקר במרחבי הצפון (חיפה, עמק יזרעאל והגליל המערבי) ובתל-אביב.

3:11 הקדמה לנושא
כשעבדתי ברומ"ח, הרצתי במשך כשנה ומשהו לילדים, לחלקם למטרות טיפוליות.
הרצה לילדים היא לאו דווקא רק בשביל הכיף (שלך, בעיקר). המטרה יכולה להיות גם חינוך, טיפול, או כי זו עבודה (כסף), והשיקולים האלו משפיעים על, ובכן, הכל.
איתי קפון, יונתן כרמי, עמיחי גונן ודניאל זולוטניצקי הם רק חלק מהאנשים ששאלו אותנו לגבי הרצה לילדים.

7:11 הכנה לפגישה
לדעת מה אתה רוצה להשיג, לרשום לעצמך בפירוט, כדי להישאר ממוקד בזמן המפגש. זה עוזר להתגבר על אי-הודאות והחששות, בפעמים הראשונות.
לילדים כדאי להריץ כשעה עד שעה וחצי, בהתאם לגילם.
נועם מכין את הנושא שהוא רוצה להעביר, וחושב איך "להשחיל" את זה לתוך המפגש מבלי שהילדים ישימו לב.
יותם מריץ לילדים את אותו סוג תוכן שהוא מריץ למבוגרים, ומציע להריץ בסביבה נוחה להם.
הפוסט שכתבתי על הרצה לשחקנים מתחילים.
10 הדקות הראשונות של המפגש הן חלק מההכנה, כדי למנוע סיבוכים בהמשך. למשל לדאוג לסידור ישיבה.
פרק 25, ריקאפ ותחילת המפגש.
יותם ממליץ להכניס את הילדים מיד לתוך האקשן, בבום, שלא יהיה להם זמן להתחיל להתווכח על מי בוחר באיזו דמות ודברים שכאלו.

16:45 תפעול בעיות בזמן המפגש
נועם משתדל למנוע בעיות לפני שהן מתפשטות לכל הקבוצה. צריך להיות ערני, ולפעול במהירות – באופן גלוי, פתוח, מול כל השולחן – כדי לפתור את הבעיה מיד, בכך שמציעים לילד כמה דרכים אלטרנטיביות לחזור למשחק.
יותם מציע לדבר עם הילד על הבעיה. כמו כן, הוא מתנגד למתן עונשין בצורת הורדה בנק"ן או בכל צורה אחרת. הוא מעדיף לתת חיזוק חיובי, למשל באמצעות "נקודות לבנות" שמאפשרות לגלגל מחדש – מה שגם עוזר להמנע מתוצאה של חוסר אונים בקוביה.
ילדים בדרך כלל מגיעים למשחק תפקידים כדי להרגיש שהם יכולים להשפיע, ולכן הם מחפשים דמויות חזקות שמצליחות בפעולותיהן. שחקנים בוגרים יותר עשויים לרצות דברים נוספים מהמשחק – דרמה (שדורשת מפלה כלשהי), חוויה, בילוי לשעת פנאי, או אלף דברים אחרים. אבל אצל רוב הילדים, הרצון להשפיע הוא המניע העיקרי, ולכן כדאי לכוון את ההרפתקאות והשיטה לכיוון הזה. (וזו אחת הסיבות שאני חושב ששיטות כמו מו"ד אינן מתאימות, וארחיב בהמשך).
נועם מדגיש את החשיבות של יצירת אווירה חיובית, מעצימה ובונה, באמצעות מתן פרסים על התנהגות רצויה.

26:00 להעביר סצינת קרב
נועם אומר שכאשר באים לתת תיאור, במיוחד לסצינות אלימות או חזקות, חשוב להתחשב בילדים הספציפיים שבקבוצה, ולהתאים אותו במידת הצורך. הוא גם מציע לשמור על הסצינה קלילה ועם הומור, במיוחד אם המצב לא נוטה לטובת הדמויות, והשחקנים מתחילים להאשים זה את זה, כדי להקל על הלחץ.
יותם מברר עם הילדים אם יש משהו שהם מפחדים ממנו במיוחד, כדי לוודא שהוא לא נוגע בנקודות רגישות, אבל חשוב לו לשמור שיהיו במשחק דברים מבהילים או מרגשים, והוא אומנם חוסך בתיאורי דם, אבל לא מאוד.
נועם מדגיש כמה חשוב להישאר ערני, לחפש מי מהשחקנים משפיל את העיניים או נע באי-נוחות. לילד קשה להסביר את עצמו, אתה צריך לשים לב אליו.
ניתן להתכונן לשחקנים שכאלו, בשלב תכנון המפגש – לשים להם דברים אחרים להתעסק בהם, חידות או שיחות, בזמן שהאחרים נלחמים. זה חשוב מאוד, כי זה נותן להם תחושה של עשייה ושהם תורמים להתרחשות, מבלי שהם עושים משהו שגורם להם אי-נוחות.
נועם מציע לתת בופה של אפשרויות לילדים, וללמוד מהבחירה שלהם איזה סוג של משחק הם בעצם מחפשים.
סנאי נוראי.
פרק 24, גיבורי על! חלק ב'
Avengers
Batman: The Brave and the Bold, סדרה מצוינת! פרק המחזמר.

39:40 חדשות ועדכונים
יש תגובות מעניינות על פרק 53, לשחק פלאדין, וגם כאן.
המרתי את 'מחווה אחרונה למת' לשיטת כישוף וחרב במיוחד בשביל להקל על הרצה לילדים, כל הפרטים כאן.
אורי כתב על איך הופכים למומחה, במשחקי תפקידים ובכלל.
קבוצת Israeli Roleplayers
הכתבה של אבנר: בחן את עצמך, איזה מין שחקן אני?
Deeper in the Game
הכנסת עתקים למערכה
להחזיר את תחושת הפליאה
אודות ההנחיה האולימפית
טורניר חוקרי המבוכים 
אחוות מגלי הארצות, המשחק המאורגן של Pathfinder Society – הצטרפו להנחות ולשחק! דברו עם יהודה.
למאבאטי
כנס עולמות