למה ראוי להשקיע (ברועה האחרון)

בקצרה:

1. ראוי לשלם על בידור מעולה. התשלום מספק ליוצרים את האמצעים ליצירת עוד בידור, משמר את הרמה במוצרי התוכן הבאים, ומראה להם שמעריכים אותם (במקרים רבים זהו תנאי ראשוני כדי שירצו בכלל להמשיך וליצור). 

2. חברות\אנשים שיצרו בידור מעולה בעבר, ימשיכו ליצור בידור מעולה בעתיד. לא תמיד, אבל ככלל אצבע, הדבר אחריו ראוי לעקוב, כדי להשיג בידור מעולה, ובו ראוי להשקיע, כדי להבטיח את קיומו של בידור מעולה, הוא חברות\אנשים. 

2. לבידור מעולה ממקור חדש נחשפים בעיקר דרך חברים בעלי מוניטין לאיכות. אלו מאיתנו שטורחים ועוקבים אחרי אתרים וערוצי חדשות אינטרנטיים, יכולים ללמוד על ספר\סרט\משחק חדש בקלות יחסית, אבל חדש לא אומר איכותי. כאמצעי העיקרי להשגת תוכן איכותי, אנחנו משתמשים במסננים, אנשים שאנחנו סומכים על טעמם: בלוגים ספציפיים (אהם, אהם), או חברי פייסבוק, למשל. כשחבר X שאני סומך על טעמו משתף משהו, אני ניגש לאותו משהו בציפיה שיהיה זה תוכן שאני אעריך – והסיבה לכך היא שפעמים רבות כל כך בעבר, זה אכן היה תוכן שהערכתי. חשיפה ממושכת לתוכן איכותי מאותו מקור תסיר בסופו של דבר את הצורך במסנן, ותעביר אותי לסעיף 2, בו אני באופן ישיר עוקב אחרי ספק התוכן, והציפיות שלי עוברות להיות כלפיו, וכבר לא כלפי המסנן. 

3. מבחינה מעשית, אנחנו בררנים לגבי השקעה כספית. אפילו כזו ששקולה לבערך חצי סנדוויץ' בארומה. לכן, נרצה להגיע לרמת וודאות גבוהה יותר מהרגיל לגבי איכותו של תוכן, לפני שנשקיע בו. במילים אחרות, בטרם נתחייב לשלם על הבידור, נרצה לדעת שהוא עתיד להיות מעולה. רמת המסננים לרוב לא מספיקה לכך; למרות שרמת הוודאות שלה גבוהה מזו של סתם אדם אקראי, היא עדיין לא גבוהה מספיק, ולכן נרצה להגיע לרמת היכרות אישית עם ספק התוכן, כדי "להרגיש" שזה "בסדר" לשלם כסף. וכאן רבים טועים, ונעצרים.

ראו את 1: ראוי לשלם על בידור מעולה. גם אם זה קצת תשלום, זה עדיין ראוי; רק היעדר כל תשלום אינו ראוי כלל. זוהי נקודת המוצא. רמת הוודאות לגבי איכותו של הבידור יכולה וצריכה להשפיע על מידת התשלום שאנחנו מוכנים לתת, אבל לא על עצם התשלום. זהו סולם, לא מתג כן\לא. האמת הפשוטה היא, שרמת הוודאות של המסננים כן מספיקה להבטיח לי פוטנציאל איכות, כזה שראוי שאשלם עבורו לפחות מעט. אם לא היתה מספיקה, אזי האדם לא ראוי להיות מסנן שלי מלכתחילה. אם מסנן אומר לי ש-X הינו בידור ראוי, ובמיוחד אם המסנן מגביר את הודאות שלי באמצעות נתינת הסברים לגבי ספק התוכן (למשל פרויקטים שעשו בעבר, רמת קירבה בין הטעם שלהם לטעם שלי, וכו'), אזי הדבר הנכון לעשותו הוא לעבור את הקו בו נשאלת השאלה האם לשלם (האם זהו בידור מעולה?), ולעבור אל השאלה כמה לשלם (עד כמה מעולה בעיני?). הבררנות הטבעית שלנו פונה כאן לרעתנו, ומפריעה לנו להשיג בידור מעולה. 
הקו נמצא במקום שונה עבור כל אחד, ותלוי ביחס האישי שלו לכסף, במצב ההכנסות שלו, ועוד. אבל אם ראוי לשלם על בידור מעולה, ואם שוכנעתי בידי המסנן שזהו בידור מעולה עבורי, ויש בי צורך לבידור מעולה, אזי ראוי שאשלם משהו, נקודה.

4. הדבר נכון כפליים אם עצם קיומו של הבידור המעולה תלוי בתשלום. מילא אם אנחנו שואלים האם לקנות DVD או משחק דרך Steam. במקרים אלו, הבידור כבר קיים. אבל אם התשלום מהווה חלק ממימון הקמתו של הבידור, חשוב כפליים להשקיע (גם אם לאו דווקא להשקיע כפליים), בהנחה ושוכנעתם בידי המסנן ש-X הינו בידור ראוי.

 

"הרועה האחרון" הוא סרט פנטזיה\קומי מבית היוצר של קבוצה מוכשרת, שלמדתי להעריך את פועלה רק לאחרונה, אבל הם ללא ספק המפיקים הרציניים ביותר של הופעות\סרטים בקהילת הגיקים בארץ. כן, אורי ליפשיץ משתתף שם, אבל לא הוא לבדו הסיבה שלדעתי ראוי להשקיע (סליחה אורי). כקבוצה, הם מהווים ספק תוכן שהוכיח עצמו ביצירת הפקות יחודיות לחלוטין, שתואמות מאוד לטעם הגיקי בארץ, וברמה גבוהה להפתיע, בזכות התמקצעות של שנים במגוון סוגי הפקה שונים למול קהל. ראוי להשקיע בפרויקט הבא שלהם, יהא אשר יהא, ובוודאי בפרויקט שעולה שלב מבחינתם להפקת סרט באורך מלא. זהו בידור מעולה שראוי שיתקיים. אנא השקיעו, גם אם זה 20 ש"ח. אלו שכבר השקיעו, שיקלו להעלות את ההשקעה ב-20 ש"ח. שימו לב שאחרי לחיצה על אחת מרמות ההשקעה ניתן להכניס כל סכום, לא חייבים להתחייב לאחת מהן במדויק.

 

"אבל הרועה האחרון כבר השיג את היעד."

אבקש לקרוא שוב את הנקודות הקודמות, ולהבחין בכך שבאף אחת מהן אין התייחסות ל-"יעד". כלומר, אם הסכמתם להן, ושכנעתי אתכם שראוי לשלם על הרועה האחרון, הרי שראוי לעשות זאת, בלי שום קשר לשאלה האם כמות הכסף שהושקעה בו באמצעות תהליך המימון הספציפי הזה עברה מספר שרירותי כזה או אחר שהוחלט לקרוא לו "יעד".
הפרויקט זקוק לכסף, הוא רק משתמש בפלטפורמה X כלשהי כדי לגייס אותו. אם לא היה משתמש בפלטפורמה הזו, הוא עדיין היה זקוק לכסף, ועדיין היה ראוי שיקבל אותו, ולכן, באותה מידה היה ראוי לשלוח להם כסף באמצעות פייפל.
הפרויקט לא זקוק רק ל-X כמות של כסף כפי שנטען בעמוד הפלטפורמה (כפי שכבר אמרנו, היא אינה רלוונטית, ולכן גם ה-"יעד" שהיא מאלצת את היוצרים להכניס אינו, באמת, רלוונטי), אלא לכמה שיותר, כדי שהאיכות תעלה. הוא לא צריך לקבל את כל הכסף הזה מכם, אבל כל מה שתוסיפו, אפילו 20 ש"ח, ישפר את איכות ההפקה – ובהתחשב במטרתנו, לצפות בבידור מעולה, זה בבירור הדבר הנכון לעשות.

מכאן נובע שראוי להשקיע ברואה האחרון.

 

ישנן הסתיגויות רבות לרוב מה שכתבתי, אבל נטפל בהן בפעם אחרת – זה היה בקצרה. בינתיים, יצירה עצמאית של סרט פנטזיה בעברית.

4 Comments on “למה ראוי להשקיע (ברועה האחרון)

  1. אני ממש לא מתחבר לקטע של "אלמנטים פנטסטיים שמקורם בתורת הנסתר היהודית". ערן, מצפה ממך לדאוג שהם יעמדו בסטנדרטים ספקניים.

השארת תגובה