סביבת העבודה שלי, חלק א'

בחודשים האחרונים פיתחתי מערכת עבודה שאפשרה לי לארגן הקמת אתר חדש לגמרים, מרתון משחק, קמפיין מימון המון, פרויקט תרגום מאסיבי, והפיכה לאחראי אזורי של משחק מאורגן, וכל זאת תוך כדי שמירה על לו"ז פודקאסטים ושידור קבוע, ומבלי לרצות להתאבד. הנקודה האחרונה היא החשובה מכולן.

היתה לי כמובן עזרה בכל הדברים האלו, גם מאשתי המופלאה וגם מהפעילים או העובדים שעושים את הדברים האלו איתי, חלקם לוקחים תחומי אחראיות משמעותיים מאוד לעצמם (ספציפית אורי ליפשיץ, שהיה אחראי על העבודה מול מימונה ותפעול כל הלוגיסטיקה בישראל), אבל שום דבר מזה לא היה מתאפשר ללא – או, יותר נכון, בלי שלילה כפולה, כל זה התאפשר רק הודות – למערכת ארגונית יעילה שהלכתי ובניתי עם הזמן, ואני ממשיך כמובן לשפר.

כבר כתבתי בעבר על נהלי עבודה נכונים, ובסדרה הקרובה אציג את הכלים בהם אני משתמש. בהמשך הדרך אתמקד ספציפית באופן בו עשינו את המרתון, מהרעיון הראשוני ועד להפקת מסקנות בתחקיר.

 

טחינה על תכנון תוכנות

בחלק זה אציג את תוכנות הרשת עצמן, שהן עיקר סביבת העבודה, כולל שירותים שאני ממש משלם עליהם – מדהים, אבל נכון.

בגלל שאני עובד כמעט 100% מהזמן מול המחשב, הכרום שלי הוא עולמי. מכל מקום בו אתחבר, כמו מחשב אחר (כשאני בישראל לכמה ימים), או הנייד שלי (נקסוס 5), אני יכול לגשת לאותם דברים בדיוק, בזכות הסנכרון המלא והאוטומטי. הדבר היחיד בסנכרון אותו כיביתי הוא הטאבים – אני רואה את הטאבים כ-"שייכים" למחשב מסויים, ואני מעדיף להשתמש בטאבים שונים בנייד ובמחשב השולחני. מספיק לי סנכון הקישורים, ההיסטוריה, ומאוד חשוב, ההרחבות – עליהן אדבר בחלק ב'.

אז כך נראה החלק העיקרי של הכרום:

Untitled-1

בצד שמאל למעלה יש את ארבע האפליקציות היומיומיות שלי, בטאב מוצמד (pinned), כך שלא יקחו הרבה מקום ויהיו תמיד בצד – עדיין זמינות, אבל לא מפריעות. להלן הן לפי הסדר משמאל לימין.

Google Drive
בשנה האחרונה הפסקתי לשמור מסמכים על המחשב. זה מסורבל. כמעט כל מסמך ארצה לשתף עם אחרים בכל מקרה, בין אם בגלל שזו טיוטא שצריך לשפר או בגלל שזה מסמך שצריך להפוך לפומבי בכל מקרה; בנוסף, שיגע אותי שיש כמה מקומות שונים בהם יושב אותו הקובץ, בגרסאות שונות. אני צריך מקום אחד שבו יהיה הכל, ואפשר יהיה לגשת אליו מכל מקום.

מכל בחינה מעשית, גוגל דרייב הפך להיות הכונן העיקרי בו אני משתמש היום. בכל הקשור למסמכים מכל סוג, אני בקושי פותח ספריות על המחשב, ובמקום זאת לוחץ על הטאב השמאלי ביותר. אני פותח קבצי טקסט חדשים רק ב-Docs, כבר לא בוורד. כל ספריות הפרויקטים שלי יושבות בדרייב, ומשותפות עם האנשים הרלוונטיים.

מהרגע בו הבנתי שעברתי להשתמש בגוגל דרייב באופן מקיף שכזה, התחלתי לקחת אותו ברצינות, בעיקר בכך שסדרתי בו את הספריות וחילקתי לחלקן צבעים, כדי שיבלטו לעין. התקנתי גם את גרסת האופליין שלו, שמורידה את התוכן שלו למחשב ומסנכרנת ביניהם, אבל סימנתי רק ספריות מסוימות שירדו באופן הזה, רק אלו שיש בכך איזשהו טעם (למשל הספריה של ואנור, בה אנחנו עובדים עם קבצי וורד, אותם צריך לפתוח מהמחשב בכל מקרה).

לאחרונה העברתי את הדרייב שדרוג נוסף. הרבה מהמכרים שלי משתמשים בדרופבוקס, שאני אישית לא רואה בה צורך, בעיקר עקב השימוש המקיף שלי בגוגל דרייב. אני שואף לסנכרון מקסימלי, כדי שלא אצטרך להחזיק באותו הקובץ בכמה גרסאות שונות; that way madness lies. לכן החלטתי להתקין את התוכנה של דרופבוקס, שמורידה את התוכן למחשב, ושמתי אותה בתוך הספרייה של הדרייב, כך שכעת היא מסתנכרת עם הדרייב. זה אומר, למשל, שכאשר אביב משתפת איתי קבצים עבור שימוש בוובקומיקס העתידי, היא מעלה אותם לדרפובוקס שלה, הם יורדים לדרופבוקס במחשב שלי, עולים בחזרה לדרייב שלי, ולהיפך. זה אולי נשמע מורכב, אבל זה מתרחש אוטומטית ובמהירות מאחורי הקלעים, אני רואה רק את התוצאות. (ראוי לציין שיש לי מהירות אינטרנט מעולה)
אמשיך כך עד שאצליח לגרום לכולם להבין שהם חייבים לעבור לדרייב ולעזוב את דרופבוקס, כמובן.

ראוי לציין שבימים אלו, אחרי שהתחלתי לשלם לדרייב עבור 100 ג'יגה (ה-15 שמקבלים בחינם כבר לא מספיקים לקנה המידה בו אני עובד), התחלתי להשתמש בו גם ככונן הגיבוי העיקרי שלי.

Wunderlist
יש מלא דברים שאני צריך לשמור לזמן עתידי, כמו למשל שמות של אנימות מומלצות שעוד לא ראיתי, ספרים שעוד צריך לקרוא, טיולים שאני רוצה לעשות, או אפילו פשוט רשימת קניות. אז Wunderlist. רשימת הקניות שלי משותפת עם אשתי, כך ששנינו יכולים לצפות בה ולעדכן אותה, ורשימת "דברים שצריך לעשות בשביל הסינגולריות" משותפת עם אביב, מסיבה דומה. עם זאת, אני מרגיש שוונדרליסט לא חזק מספיק בשביל מעקב משימות (או שאולי העיצוב שלו פשוט לא מרגיש לי הולם), ולכן עברתי להשתמש ב-Trello ו-Todosit, ראו בהמשך.
יש לו כמובן גרסת נייד, זה הכרחי.

Sunrise
זהו יומן שנה, נוח וחכם, בעיקר כי הוא מסתנכרן עם בערך כל שאר השירותים שלי. הוא לוקח את המידע מלוח השנה של גוגל, מפייסבוק, מ-Trello, אני חושב שאפילו מ-Evernote. הוא מקל על הצגת המידע, מרכז את כל ההזדמנות שקיבלת במקום אחד, וקל לפתוח בו אירוע ולשתף מיד (מה שמקל על ארגון פגישות). בתכל'ס, זו דרך יפה לגשת לגוגל קלנדר שלי, שעדיין מהווה את שדרת הלו"ז העיקרית מבחינתי. בחלק ג' ארחיב על סוגי האירועים אחריהם אני עוקב.
יש לו כמובן גרסת נייד, זה הכרחי.

Trello
לפני כשנה העברתי מספר חודשים (!) בחיפוש אחר תוכנה יעילה מספיק למעקב אחרי משימות, ובסוף סוג-של התפשרתי על Trello. היא בסדר גמור בשביל התמונה הגדולה, אבל די קקי בניהול משימות פרטני, ולכן התחלתי להשתמש גם ב-Todoist. טרלו מאפשרת חלוקה די אלגנטית של משימות לפי כרטיסים, שאפשר לשים ברשימות שונות. לעיתים זה קצת יותר מדי "פתוח" בשבילי, מה שמבלבל אותי, אבל היא בסה"כ שירתה אותי יפה בארגון עד כה, ואני מאמין שאמשיך להשתמש בה.
יש לה גרסת נייד, אבל אני לא מוצא שום שימוש עבורה.

שאר הקישורים, שתדעו:
אינבוקס הוא "הג'ימייל החדש", בינתיים יש בו דברים שקצת מציקים לי, ואני מקווה שהוא ישתפר בעתיד. אני לא משתמש בו באופן שותף.
את The Big Picture באתר ה-Escapist אני מציע לכולכם לראות, אשתי ואני מסיימים עכשיו לעבור על כל פרקי העבר אחד-אחד.
שורת הקישורים של כרום היא כלי נהדר. "מסמכים" היא ספריה, כך שבלחיצת כפתור נפתחים עוד מגוון קישורים, במקרה הזה מסמכים שאני רוצה גישה מהירה אליהם (מסמך הנושאים של הפודקאסט, דף הדמות של זמלופיה, ספריית פאת'פיינדר בדרייב). לחיצה על כפתור אמצעי פותחת את הקישור בטאב חדש, לידיעתכם.
בקישור לדרייב אני עדיין משתמש לפעמים, כשאני לא רוצה "להפריע" למקום שבו אני נמצא כרגע בטאב השמאלי; זה כמו לפתוח ספרייה חדשה במחשב.
אני באמת משתמש בגוגל+, כן.
"על כתפי גמדים" ו-"טקטיקה" מובילים לעמודי הניהול של הוורדפרס של שניהם. מאז שנלקחה התמונה הצטרף אליהם אחד נוסף, u24p, שבינתיים הוא סוווודדדד
ארבעת אתרי התוכן היחידים אותם אני בודק באופן קבוע הם הפונדק, יוטיוב, האסקפיסט, ופנדורה בשביל מנגינה ברקע.

 

תוכנות רשת הכרחיות נוספות

הן לא מופיעות בתמונה למעלה, אבל הן הכרחיות לעבודה.

Todoist
זוהי רשימת "דברים לעשות" בה אפשר לחלק לתת משימות לפי פרויקטים ולקבוע זמנים למשימות, וזה בתכל'ס כל מה שצריך. כל משימה גדולה – נגיד, "להתחיל ניוזלטר דו-שבועי" – צריך לחלק למשימות קטנות, למשל "למצוא תוכנה למשלוח מייל", "למצוא מנגנון אוטומטי לאסוף את הידיעות שפרסמנו בפייסבוק", כאלה. בטרלו רשום היעד הראשי, עם דדליין; בטודואיסט רשומות המשימות הקטנות, אותן בתכל'ס צריך לבצע, עם תאריכים משוערים לביצוע. והכל מופיע גם ב-Sunrise.
הסיבה שטודואיסט אינו טאב מוצמד כמו האחרים היא שיש לו תוספת כרום משלו; פרטים בחלק ב'.

Hangout
אמצעי התקשורת היעיל ביותר בעולם, נקודה. אפשר לפתוח בהאנגאוט קבוצות, לחפש מילים שנאמרו בו בג'ימייל, לצמצם חלונות ספציפיים כך שלא יפריעו. לכולכם כבר יש האנגאוט, גם אם אתם לא יודעים את זה, מה שמקל על פתיחת שיחה (אם כי לעיתים האנגאוט עושה טיפה בעיות בהגדרת מיקרופון). התכוונתי לדבר על האנגאוט בפעם הבאה כשאדבר על תוספות, כי התוספת שלו לכרום מעולה, אבל זה יותר מדי חשוב – תורידו אותה עכשיו.

Pushbullet
נכון בימינו אמורה להיות דרך פשוט להעביר קובץ, או קישור, או תמונה, ישירות מהנייד שלך למחשב שלך? או פשוט לשלוח קובץ ישירות לחבר, מבלי לעשות את זה באמצעות מייל? אז יש דרך כזו, והיא Pushbullet. הורידה אותה לכל מכשיר, התקינו אותה גם בכרום, והחיים יהיו דבש. you're welcome.

Evernote
וונדרליסט שומר רשימות, אבל כשאני צריך לשמור גושים שלמים של מידע, תמונות או טקסטים, עמוד אינטרנט שלם (למשל דיון בפורום או בפייסבוק, שאני רוצה לשמור את כולו), אני משתמש באברנוט. זהו אמצעי הרישום העיקרי שלי, גם בנייד, אבל הוא סובל מבעיה חמורה – לא מסתדר כל כך טוב עם יישור לימין. זה אומר שאני מתקשה להשתמש בו גם בשביל מעקב אחרי משימות (ולכן, טודואיסט). במקום זאת, זהו ה-infodump שלי, בו אני שומר דברים שנראים לי חשובים, משתדל לתת להם כותרות שיקלו עלי למצוא אותם בחיפוש, ואז מתישהו בעתיד מחטט ומוצא אותם כדי לשאוב מהם מידע.
למשל, יש לי איפשהו עמוד דיון שלם מפורום הפונדק בו העלתי רעיון לאיזו הרפתקה עם שדים, שמצא חן בעיני. לא היה לי ממש איפה לשמור את זה, אז שמרתי אותו באברנוט, עם הכותרת "שדים הרפתקה רעיון" (כדי להקל עלי למצוא בחיפוש כל אחת מהמילים האלו), גם תייגתי ב-"משחקי תפקידים" (התגית בה אני משתמש לדברים שהם, ובכן, הבנתם), וזרקתי תחת "ארכיב" (התיקיה בה אני זורק את כל הפתקים שאמורים לשמש רק בשביל חיטוט עתידי, כדי שלא יפריעו במקומות אחרים).

IFTTT
שירות אינטרנטי פשוט ואלגנטי, שדואג לכך שאם זה קורה, אז גם זה יקרה. למשל, בכל פעם שמשותף קישור בעמוד הפייסבוק של הגמדים, יצורפו הקישור והתיאור שלו לפתק "קישורי גמדים" באברנוט. (אותו פתק גם משותף באופן פומבי, כדי שכולם יוכלו לראות, וכך כל הקישורים שלנו מרוכזים במקום אחד). רוב השירותים יודעים כבר להסתנכרן אלו עם אלו, אבל IFTTT משמש ליצירת תנאים ספציפיים, דברים מסוימים שאתם רוצים שיקרו. דפדפו בתפריטים כדי לקבל קצת השראה – ושתפו איתי תפריטים בהם אתם משתמשים!

Pocket
שירות לשמירת עמודי אינטרנט, כדי שתוכל לגשת אליהם אחר כך. אני לא ממש משתמש בו כמו שצריך, הוא הרבה יותר חזק מהשימוש שאני עושה בו (עם תגים, וכל מני), ומאז שבפייסבוק הוסיפו אופציה לשמירת קישורים אז בכלל הוא פחות מועיל, אבל זה עדיין המקום אליו אני זורק בלחיצת כפתור טאבים פתוחים שסתם מבלבלים אותי כשאני עובד עם הרבה טאבים, או דברים שנראים מעניינים בזמן נסיעה אבל אין לי זמן להתעמק בהם.

הערה אחרונה
אני משלם גם על פוטושופ, אבל זה בגלל שאני משתמש בה המון בשביל פרויקטים גמדיים, עיצוב דפי דמות ומשימות מזדמנות אחרות; זה לא כלי שחייב להיות למנהל פרויקט. אבל זה כלי שחייב להיות למישהו בפרויקט, שכן עיצוב גרפי איז דה בסט.

 

בפעם הבאה: הצד השני של הכרום שלי, עם כל התוספות בהן אני משתמש.

 

 

4 Comments on “סביבת העבודה שלי, חלק א'

    • בכיף.
      ניסיתי אותו לפני שנתיים, ואני כבר לא זוכר למה פסלתי אותו. בכל מקרה, הוא נראה עכשיו אחרת מכפי שאני זוכר. שווה לנסות אותו? אני עוד לא נשוי לטרלו וטודואיסט.

      • אני חושב שזה עניין של צורך. הוא קצת Overkill לפרויקטים משפחתיים / אישיים צנועים כמו שלי, אבל עבור כאלה שדורשים שיתוף פעולה הדוק וחלוקת אחריות – נראה לי שבהחלט כדאי לנסות.

השארת תגובה