פרק 54 – איך ליצור עולם מערכה עם טוויסט

על כתפי גמדים הוא פודקאסט שבועי, בו אורי ליפשיץ וערן אבירם מדברים על משחקי ושחקני תפקידים, מתמקדים מדי פרק בנושא מסויים או במייל שקיבלנו.

לחצו להאזנה לפרק הנוכחי:

[audio:http://pod.icast.co.il/05036bef-fed0-4d7c-9771-3dbab5f23d07.icast.mp3]

(לחצו כאן בכפתור ימני כדי להוריד את הקובץ).

בתוכנית הפעם
איך ליצור עולם שלם מתוך רעיון מגניב אחד, ולהפוך את אותו עולם למערכה שאפשר לשחק. 

כתובתנו למשלוח מיילים: gamadim@roleplay.co.il. שלחו לנו מחשבות משלכם על מה שאמרנו, דברים מעניינים שקרו במשחקכם, או נושאים שמעניינים אתכם. 
עקבו אחרינו בדף הפייסבוק של הפודקאסט, או בעמוד הגוגל+ שלנו.
הרשמה לפרקים עתידיים דרך iTunes או iCast. (ניתן להירשם גם ב-RSS)

פתיחה
משחק הקלפים של Star Wars
פרקים בהם ענינו על מגוון מיילים שונים:
הגמדים עונים למיילים
הגמדים עונים לעוד מיילים 
הגמדים ממשיכים לענות למיילים

2:20 להכניס טוויסט לעולם המערכה
מר עילום שם החליט שכן לחשוף את שמו, אבל עם אזהרת ספויילר חמורה לשחקנים במערכה שלו. אז מותר לכם לסמן את הטקסט הבא רק אם אתם לא שחקנים במערכה שלו: קוראים לו ג'וני עומר.

במערכה שלי אני מתכנן שהאלים יהיו בשר ודם, ובנוסף לכך שהם אלים של דומיין מסויים, הם גם שליטים של טריטוריה מסויימת. המצב הזה נוצר לפני אלף ומשהו שנים, אחרי שהאלים ירדו מהאולימפוס שלהם בשביל לקחת חלק פעיל במלחמה דתית שהתחוללה בעולם, אבל הם נתקעו למטה ולא יכלו לחזור. הם גם גילו שמי שהורג אל מקבל את הכוח שלו, כולל בני תמותה שהצליחו להרוג אלים והפכו לאלים בעצמם. 
אחרי כמה מאות שנים של מלחמה, שבמהלכה התחלף כמעט כל הפנתאון, אחד האלים המקוריים מאס במלחמה וניסה לטפס חזרה. הוא החליק, נפל ונהרג לפני שהספיק להגיע לפסגה ובגלל שאף אחד לא הרג אותו, האלוהות שלו התפזרה ונספגה בעולם. מאז כל האלים פחדו לנסות לחזור.
בעקבות זאת, האל החזק ביותר, שגם היה אחד המקוריים, שכנע את כל הצדדים להגיע להפסקת אש, רשמית כדי לא להחריב את הכוכב. הסיבה האמיתית שרוב האלים הסכימו היא שנמאס להם לחיות בפחד שאלים חזקים יותר או בני תמותה ינסו להרוג אותם ולגנוב את הכוחות שלהם. 
המצב שנוצר, כאמור, הוא שלכל אל גם יש דומיין מסוים (נטייה, אלמנט, טבע, כל השטויות של מו"ד) וגם טריטוריה שהוא השליט בה. בכמה מאות שנים האחרונות העולם בשלום קר. 

בגלל שכל האלים רשמית בשלום, יש גם שלום בין הגזעים התבוניים, ויגור אלף עם אורק, ודרקון אדום עם דרקון זהב ירבוץ. עדיין יש ציפייה להוגנות, ואם דרקון שחור יטיל את חיתתו על כפר שליו הוא יכול לצפות שחבורת הרפתקנים תופיע במאורה שלו, אבל אם חבורת ההרפתקנים תופיע במאורה של דרקון שחור אחר רק בגלל שהוא דרקון שחור, לא יהיה להם לא גיבוי אלוהי ולא גיבוי בקרב האוכלוסיה, והם יכולים לצפות שחבורת הרפתקנים אחרת תצוד אותם בתור פושעים.

ניסוי מחשבה. בואו נגיד שקרה משהו. כעת, ננסה לעשות Fast Forward בראש שלנו – מה הדבר הבא שקורה? מה יתפתח עכשיו? איך דברים נראים עקב המשהו הזה שקרה?
המלחמה הקרה

8:34 להפוך רעיון של משפט אחד למערכה
עופר מתוקי שאל על עולם מערכה עם טוויסט, בפרק 31.
מה ההשלכות? נניח שהרעיון המגניב שהעלת הוא נכון ועובדתי בעולם. התחל לשאול שאלות כדי לברר מה הסיבות לעובדות האלו, וכדי לברר כיצד העובדות האלו משפיעות על העולם. איך היו נראים הדברים, אילו העובדות האלו היו נכונות?

12:08 להיחשף הדרגתית
יש לזה עמוד ב-TV Tropes, אבל בחיי לא מצאתי.
עולם הדיסק
מדריך הטרמפיסט לגלקסיה
אורי ממליץ להשתמש בזה כדי להציג את רעיון המערכה המגניב לשחקנים. בין היתר, זה מאפשר למנחה להציג את הקונספט גם מבלי שהוא עדיין יודע מה באמת יש מאחורי זה.

14:30 התאמת העולם למערכה
השאלה העקרונית נשארת תמיד בראש סדר העדיפויות: מיהן הדמויות ומה הן עושות?
הדבר היחודי של העולם הוא גם זה שאותו חוקרים במהלך הסיפור, והסוד הגדול שמאחוריו נחשף ביחד עם הקליימקס של העלילה.
Full Metal Alchemist
גם אם הסיפור לא מתחיל בלעסוק בסודות של הדבר המגניב, הדברים נעשים קשורים עם הזמן.
יש סיבה למה הסיפור הזה, של המערכה הזו, משוחק ומסופר בעולם הזה.

17:35 לבנות עם שאלות
הגמדים חופרים באייקון
לבנות את העולם ביחד עם השחקנים, דיברנו על זה בפרק 30, איך נולד משחק.
פרק 41, היכרות עם Fate
Runepunk, עולם מערכה של עולמות פראיים, שכולו בעיר.
השאלות של אורטל: ספרו לי סיפור על האזור; ספרו לי על איש משמעותי באזור; ספרו לי על מקום משמעותי באזור; ספרו לי על גוף/ארגון משמעותי באזור.
ללב הקריסטל יש תג משלו בבלוג הזה.
איך יוצרים עיר דמיונית, הרצאה של אורי מכנס מאורות.
בבילון 5

23:10 לצאת לדוג
דיברנו על זה במספר פרקים בעבר; לדוג מיצירות אחרות, או מההיסטוריה.
עלילות חרב האופל

25:35 החברה האנושית
ניידות חברתית היא מאפיין בסיסי של כל חברה אנושית, ולכן זה מקום מצוין להתחיל בו את בניית העולם, כי הוא נותן לך את הבסיס לאופן בו החברה עובדת.
מישהו שנולד עני, האם יש דרכים שבהן הוא יכול להפסיק להיות עני? מה הן? חוקיות או לא חוקיות?
מגבלות על ההתנהלות היומיומית של הדמויות נותנת אופי וטעם יחודיים לעולם, מביאות את היחוד של העולם לחזית. תנו להשלכות שקבעתם לעולם להשפיע על הבחירות והסביבה של הדמויות בחיי היומיום שלהן (מה הטעם בהשלכות שקבעתם, אם הן לא באות לידי ביטוי במשחק?)

27:23 השלכות על המכאניקה
פרק 53, לשחק פלאדין
מכאניקה באה כדי לתת תמונה מייצגת של עולם המערכה. אז אם עולם המערכה פועל אחרת מהפנטזיה הגנרי, גם המכאניקה צריכה להתאים!
תחילה, בחרו שיטה שמתאימה לרעיון המגניב (בהחלט ייתכן שגרסת המו"ד שאתם רגילים אליה לא מתאימה). אז, עשו בה שינויים – בדרך כלל מספיק שינויים די קלים – כדי להתאים אותה לעולם הספציפי שדמיינתם. אנחנו כמובן נשמח לעזור.

28:23 תשעה צעדים לבניית מערכה
איך לכתוב מערכה בבלוג משחק בתיאוריה.
בפודקאסט אמרתי שלדעתי את כל עולמות המערכה הטובים אפשר להגדיר במשפט אחד, אבל אני חוזר בי. כל מערכה טובה אפשר להגדיר במשפט אחד, אבל לעולם המערכה מותר להכיל מגוון מערכות. למשל, אברון הוא עולם מערכה נהדר בעיני, אבל אי אפשר להגדיר אותו בקצרה, כי הוא כולל אוסף רב של דברים מעניינים ובאווירות שונות. שזה סבבה – זה אומר שאפשר להריץ בו הרבה מערכות שונות, שנוגעות אחת בשנייה.
ספר החוקים של עולמות פראיים, Savage Worlds Deluxe ב-PDF. והנה ההתחלה המהירה בעברית.
על העידן ה-13 דיברו בפרק 49, והנה דוגמא לשימוש באייקונים במערכה.
DragonMech

38:19 סיכום
עולם השמש השחורה, Dark Sun
חשוב לי להבהיר משהו שלא נאמר בפרק – לא כל מערכה חייבת שיהיה טוויסט מעניין במרכזה. אבל אם כבר הוחלט שיש, אז כדאי לוודא שהוא אכן במרכז – גם סיפור שעוברות הדמויות, גם בעולם שהן חוות, וגם במכאניקה בה משתמשים.
דבר נוסף שלא דיברנו עליו מספיק הוא החשיבות של קונפליקט – בכל מערכה טובה חייב להיות קונפליקט, משהו עבור הגיבורים לעשות. אבל דיברנו על זה הרבה בפרקים קודמים.

40:47 תזכורות חדשות
מנצ'קין פאת'פיינדר
Pathfinder Society והרמת המשחק המאורגן בארץ לקראת כנס גיבורים.
לא אחשוף את המייל של יהודה, כי אולי הוא לא רוצה, אבל הנה פרופיל הפייסבוק שלו, שלחו לו הודעה!
ה-Adventure Paths של פאת'פיינדר.
דיברנו על ספר הפאת'פיינדר שקיבל אורי ליומולדת הקודם בפרק 7.
כנס מיתוס, ה-22 ביולי, בגני התערוכה
מועדון רומ"ח
ההאנגאוט אודות ההנחיה האולימפית (עמוד הפייסבוק) וטורניר חוקרי המבוכים (למה אתם רוצים לשחק בו), הצפיה מומלצת! 

4 Comments on “פרק 54 – איך ליצור עולם מערכה עם טוויסט

  1. זה מה שחשבתי שזה יהיה, אבל כמו שאתה רואה בעמוד התיאור, אין שם התייחסות לנקודה העיקרית אליה התכוונתי – שימוש בדמות הזו כדי לספק אקספוזיציה באמצעות ההסברים שהיא מקבלת.

השארת תגובה