פרק 50: במשחק הזה כבר שיחקנו, המרת משחק מהמחשב לשולחן

על כתפי גמדים הוא פודקאסט שבועי, בו אורי ליפשיץ וערן אבירם מדברים על משחקי ושחקני תפקידים, מתמקדים מדי פרק בנושא מסויים או במייל שקיבלנו.

לחצו להאזנה לפרק הנוכחי:  

[audio:http://pod.icast.co.il/9c2a6ed6-0b7f-4afd-94d8-c14e225e9b2c.icast.mp3]

(לחצו כאן בכפתור ימני כדי להוריד את הקובץ).

כתובתנו למשלוח מיילים: gamadim@roleplay.co.il. שלחו לנו מחשבות משלכם על מה שאמרנו, דברים מעניינים שקרו במשחקכם, או נושאים שמעניינים אתכם. 
עקבו אחרינו בדף הפייסבוק של הפודקאסט, או בעמוד הגוגל+ שלנו.
הרשמה לפרקים עתידיים דרך iTunes או iCast. (ניתן להירשם גם ב-RSS)

 

בתוכנית הפעם: יואב (אח שלי) מתארח כדי לדבר על המרת משחקי מחשב, החוויה של משחקי מחשב, ומכאניקה של משחקי מחשב – ומה לעזאזל ההבדל.

0:10 פתיחה משגעת
האגדה של זלדה!
יואב הוא המעצב של הלוגו של מו"ד 4, ועבד עד לאחרונה בפנטקטיקס, על המשחק החברתי של משחקי הרעב, עליו הם זכו בוובי.

2:53 הנושא המרכזי
על הדרישות והשיקולים המיוחדים בהמרת החוויה ממשחק מחשב לשולחני. ננסה להמנע מנושאים שכבר העלנו בזוג הפרקים "בסיפור הזה כבר היינו", פרקים 20 – היסטוריה חלופית, ו-21 – העבר והעתיד הרחוק.

4:00 שני סוגי המרות
שיחקנו, נהננו, רוצים לחזור לאותו עולם: 
Dragon Age
Mass Effect
Assassin's Creed
המכאניקה\החוויה טובה, רוצה לחקות אותה:
X-COM
גם וגם:
Star Control 2
הגרסה שעובדת על מחשבים מודרניים: Ur-Quan Masters
על Remediation שמעתי בקורס המוצלח Online Games: Literature, New Media, and Narrative

8:12 להתחשב בחווית המשתמש
לקחת השראה מהממשק של משחק המחשב, עבור ה-"ממשק" של המשחק השולחני – דפי דמות, קוביות, וכו'.
עולמות פראיים – התחלה מהירה בעברית, רכישת השיטה המלאה ב-PDF.
Bioshock

13:38 חשיבותו של האתגר
במשחקי תפקידים יש אתגר, אבל בדרך כלל רק כטקטיקה בקרבות; במשחקי מחשב יש הרבה יותר סוגי אתגרים, וחלקם הגדול מבוסס מיומנות משתמש (מהירות תגובה, למשל).
Master of Magic
Civilization
Advanced Wars

16:07 גם צליל זה חלק מחווית המשתמש
במשחק מלחמת הכוכבים שהריצה דסי השתמשנו בסרטון פתיחה, עליו דיברנו בפרק XXX.
סאונדבורד של כמה משחקי מחשב קלאסיים.
אפליקציית סאונדבורד לאייפון

17:30 להמציא מכאניקה בעצמך
פלייטסט! פלייטסט!! כדי לוודא שהחוקים מעבירים את החוויה שאתה מנסה להעביר (או גרוע מכך – לא כיף).
במשחק חד-פעמי (חד"פ) אפשר להשתמש במכאניקה זמנית או בגימיקים, ולנצל את החדשנות שלהם ככיסוי על כך שהם לא באמת עובדים לאורך זמן.
במערכה ממושכת, הקונסיסטנטיות נעשית כל כך חשובה, שהחוקים (ששומרים עליה) חייבים להיות מוקפדים מאוד. במשחק מחשב, כמובן, החוקים קבועים מראש ואינך יכול לשנותם – במשחק תפקידים, הם בסך הכל בסיס שפתוח לפרשנות מסביב לשולחן, ולכן חשוב שהם ידחפו אותנו לפרשנות שאנחנו מחפשים (האווירה המסוימת).

20:11 להמיר מכאניקה ממחשב לשולחן
במשחקי תפקידים, אנחנו עושים "הפסקות לצורך מיני-משחק קצר" כל הזמן. ברוב השיטות, קרבות הם בעצם מיני-משחק (שמתחיל עם גלגול היוזמה) שפועל לפי חוקים שמזכירים משחק לוח.
אפשר לפנות למשחקי מחשב בחיפוש השראה למיני-משחקים מסוגים נוספים, שאינם קרבות. ניהול אימפריות, יצירת מרדפים, צבירת מוניטין והשפעתו, התגנבות והתנקשות תוך שמירה על סודיות, וזו רשימה חלקית מאוד.
בפרק 28 דיברנו על משחק אקס-קום שולחני שהרצתי אונליין.
והנה ההקלטה של אותו משחק, כולל הסבר של שיטת עולמות פראיים.
שאלות שצריך לשאול: מה היה כיף במכאניקה ה-X הזו? איך אני יוצר את אותו כיף, בשולחן?
אם לא משתמשים במכאניקה הבולטת המאפיינת את משחק המחשב (התנקשויות חשאיות ב-Assassin's creed, ניהול בסיס באקס-קום), אתה בעצם לא משחק גרסה שולחנית של משחק המחשב, אלא משחק תפקידים שמתרחש בעולם של משחק המחשב.

25:24 לגנוב מכאניקה בשביל המשחק שלך
לא צריך לנסות להעתיק הכל במדויק – מצא אלמנט מרכזי אחד, צור לו מקביל במשחק השולחני, והיה מוכן לתת לו פרשנויות.
Dawn of War 2 – דוגמא יפה לאיך שהחלטות אסטרטגיות מתבטאות באופן טקטי.
אל תשכחו לנצל את היתרונות של משחק תפקידים – חופש הפעולה להוסיף ולשנות פרטים – או לפחות, להשאיר להם מקום. צריך למצוא את האיזון בין נאמנות למקור לבין המוכנות לשנות.
המשחק לא נעשה "יותר טוב" ככל שנאמנים יותר למקור – אך זוהי טעות שאנשים רבים עושים. חלק מהקטע ב-Remediation הוא בדיוק זה, לדעת למצוא את הדברים שחשוב להיות נאמנים אליהם, כדי לשמור על מהות החויה, לעומת הדברים שנאמנות אליהם רק תזיק, כי הם מיועדים ליצירת כיף במדיום מסויים אבל אינם עושים כיף במדיום אחר.

30:30 איך לעשות תחושה של קשה
אם במשחק המחשב קיים מיני-משחק שאינך מעוניין להמיר לשולחן – כי הוא יוצא משעמם, או סתם לא שווה את הטרחה – אז אפשר במקום זאת לשמור על התחושה שהוא מעורר.
אם במשחק המחשב יש משחקון שלם לפריצת מנעולים, במשחק השולחני אפשר פשוט להבהיר שפריצות מנעולים הן דבר קשה ומסובך, בין אם באופן ישיר (דירוג קושי גבוה להצלחה בגלגול) או עקיף (דב"שים מדברים על כך, למשל). בו-בזמן, כדאי בהחלט לשים מנעול או שניים בהרפתקה – אם משחק המחשב הקדיש משחקון שלם לדבר-מה, הרי שמדובר בחלק לא מובטל מהחוויה, ונרצה לראות אותו מופיע לעיתים גם במשחק השולחני.
World of Warcraft 
13th Age היא שיטת פנטזיה מבוססת מו"ד עם הרבה רעיונות טובים. סיקרתי אותה בפרק 49.
ייתכן שלמשחק השולחני יש כבר מכאניקה שמחקה את התחושה שמתקבלת מהמשחקון – למשל שימוש בחפ"שים במו"ד 4 כדי לתת בקרב אחד תחושה של הריגת הרבה יצורים, בדומה ל-Grinding.
אורי מתמצת יפה: שמה שמתסכל את השחקנים במשחק המחשב יתסכל את הדמויות במשחק התפקידים.
יואב מציע להסתכל על משחק המחשב ולבחור את 2-3 המכאניקות הבולטות שלו, שמאפיינות אותו במיוחד, ולהתאמץ להעביר אותן לסביבה שולחנית באופן נאמן. כל שאר המכאניקות אותן אתה עדיין רוצה לראות כמשפיעות על האווירה – עדיף למצוא דרכים בשיטה לחקות את התחושה שלהן.

34:57 כשלים נוספים שכדאי להמנע מהם
לא להניח שכולם מכירים את חווית המשחק כמוך. להשתמש במפגש הראשון בשביל תיאום ציפיות ויישור קו – להבהיר בו לכולם מהי חווית המשחק.
יואב מציע לקחת השראה מהשלבים הראשונים של משחק המחשב, לאופן בו המשחק "מחנך" את השחקן להתנהגות ולאופי האופיינים למשחק.
לזכור להפוך את היחיד לחבורה, גם ברמת הסיפור וגם ברמת המכאניקה.
לא לנסות לספר שוב פעם בדיוק את מה שכבר סופר. שוב פעם, להיזהר לא להיות נאמן מדי למשחק המחשב.

41:57 שיטות שיצאו על בסיס משחקי מחשב
Dragon Age, חוקי התחלה מהירה באנגלית, לרכישה ב-PDF
המלצנו עליה בפרק 30, איך נולד משחק, כשהמלצנו לאנשים שרוצים לשחק פשוט לשבת ולהתחיל כבר לשחק. זו שיטה מצוינת בשביל זה.
World of Warcraft RPG כבר לא מודפס היום, ולצערנו גם לא זמין לרכישה ב-PDF.

44:55 שיטות טובות להמרת משחק מחשב
עולמות פראיים – התחלה מהירה בעבריתרכישת השיטה המלאה ב-PDF.
Savage Heroes, הרבה המרות למשחקים ועולמות קיימים.
GURPS, ניתן למצוא את ספרי העולם שלהם לרכישה ב-e23, החנות הוירטואלית של Steve Jackson Games.
יותר קל להביס שלושים נינג'ות מאשר נינג'ה אחת, בגלל חוק שימור הנינג'יטסו.
Edge of the Empire, הצגנו אותה בפרק 34, שהוקלט בפסטיבל אייקון.
ואנור, עולם המבוך באנגלית. הצגנו את ואנור בפרק 14, ויצרנו דמות לדוגמא בפרק בונוס 2.

52:22 עדכונים וסיכום
עיקרי ההקלטה מההאנגאוט הקודם, על כנסים בארץ, סוכמו כאן.
גיבור על: כתיבת והרצת משחקי כנס, ב-1 בפברואר, אירוע הפייסבוק, אירוע הגוגל+ (בו תשודר ההקלטה).
התגובה של מיכאל גורודין שפרסמנו, ויש לו גם טור קבוע מומלץ לקריאה על "פרשת השבוע" במגזין גיבורים.
שחקנים בפאב, מפגש פתוח לכולם על בירה ומשחקי תפקידים, והפעם על מסע בזמן! ב-28 בינואר. או שמא?!
אמרו לעולם שאתם רוצים לשחק! כך תזכו לשחק.
תודה על ההצעות שנתתם לפרק 50!

1 Comment on “פרק 50: במשחק הזה כבר שיחקנו, המרת משחק מהמחשב לשולחן

השארת תגובה