פרק 36 – מחשבות שלאחר אייקון

על כתפי גמדים: אורי ליפשיץ מצטרף לערן אבירם מדי שבוע, בפרקים בני 30 דקות בהם נדבר על משחקי ושחקני תפקידים, עם נושאים שונים מהארץ והעולם. 
כתובתנו: gamadim@roleplay.co.il, שלחו לנו מחשבות משלכם על מה שאמרנו, דברים מעניינים שקרו במשחקכם, או נושאים שמעניינים אתכם. 
צרו איתנו קשר גם דרך דף הפייסבוק של הפודקאסט, או עמוד הגוגל+ שלנו.
היכנסו לעמוד האייקאסט כדי להירשם לפרקים עתידיים, או הרשמו ב-RSS לרשימות הפרקים עצמן.

לחצו להאזנה לפרק (או באתר iCast):

[audio:http://pod.icast.co.il/947d4b0a-aea1-4558-bf6f-568c53941817.icast.mp3]

בתוכנית הפעם: חגי ניב מפרט את מחשבותיו אודות הנושאים שעלו בפרק שהוקלט באייקון, ואנחנו מסכמים את חוויות הכנס שלנו. 

1:15
הפרק שהוקלט באייקון הוא פרק 34, הגמדים חופרים באייקון 2013. הודות לצוות אייקון ניתן גם לצפות בסרטון וידאו של כמעט כל ההקלטה!

2:38 כמה הערות על הפודקאסט החי
חגי ניב שלח לנו מייל עם הערות לגבי כמה מהנקודות שהעלנו בהקלטה באייקון. 

3:55 משחקי Story Telling
עוד יהיה לנו פרק על משחקים מהסוג הזה. אני חושב שהם עוזרים לשחקני משחקי תפקידים להסתכל על הסיפור ולא רק על הדמות, בכך שהם מלמדים את ערכה של דרמה.
השנה השקטה
מיקרוסקופ
Once Upon a Time, אמור להיות זמין לרכישה בארץ אצל רומ"ח או מאנקי-טיים, לדעתי.
Story Wars, הקיקסטארט הסתיים מזמן אבל הסרטון עדיין שימושי כדי להציג את סגנון המשחק. כאן אפשר להזמין מראש.

6:04 אימה במו"ד
אימה מתחילה במסתורין.
זו בדיוק אחת הסיבות לכך שמו"ד – שיטה סדורה, שבה הכל מוגדר היטב והמידע גלוי – אינה בנויה לאימה. זה לא אומר שאי אפשר להריץ אווירת אימה תוך כדי שמשחקים מו"ד, אלא שזה דורש שלא לפעול לפי החוקים של מו"ד, או לכל הפחות, אין שום דבר בארגז הכלים של מו"ד שבא ליצור סביבת אימה.
הנה חלק מההתכתבות שהמשיכה במיילים, בנושא הזה:

ברגע שהבנתי שהרפש השחור דורש הצלת קשיחות, אזי בכל המפגשים הבאים עם רפשים שחורים נעשה מאמצים כדי לחזק את הקשיחות שלנו. כי אנחנו יודעים שהיצורים בעולם פועלים לפי חוקים מוסדרים, גם אם איננו יודעים עדיין מה הם. כי יש להם סטטיסטיקות מסודרות, ממש כמו לנו – יהיה אשר יהיה הרפש השחור המסתורי, אני יודע שיש לו קב"פ, והצלת רצון, ותוסף התקפה לרעל המסתורי שהוא החדיר בי. אני רק לא יודע מה הם. אומנם אפשר שלא להפגיש את החבורה שוב לעולם עם רפש שחור – וסיפורי אימה באמת נוהגים להשתמש בכל יצור רק פעם אחת, ובצדק – אבל מו"ד מעודדת את ההיפך. להכיר את האויב, להתכונן לאויב, להתמודד עם האויב בקרב. אפשר לפעול אחרת עם החוקים, אבל אז הסייר יתלונן שהוא אף פעם לא פוגש את האויב המועדף שלו, האשף יתלונן שאין לו מספיק הכוונה כדי לדעת איזה לחשים להכין להיום, והלוחם יתלונן שכשרון שבירת המגנים שלו לא שימושי מספיק, כי הוא לא פגש שוב ביצורים שנושאים מגנים מאז דרגה 1, והוא גם לא יודע איזה כשרון לקחת בדרגה הבאה. כי השיטה מעודדת אותך להיות מוכן.
 
…מו"ד רוצה שהכל יהיה ברור ככל האפשר. כמובן שאפשר לשמור על מסתורין תוך כדי משחק במו"ד – ומנחה טוב, ששואף להשיג זאת, בהחלט יוכל לעשות זאת – אבל הוא יעשה זאתלמרות השיטה, לא בזכותה. אולי אפילו כנגדה: "הסרת מחלה לא עובד על זה!"  "אבל איך ייתכן?!"  "זו קללה מסתורית ממש!" – זה קצת לא הוגן בשביל החבורה, כי אם הלחש קיים, הוא אמור לשרת אותם. אם אפשר לבחור אותו ולהטיל אותו, הוא אמור לפעול. מנחה אומנם יכול להגיד כבר בתחילת המערכה "כל לחשי הריפוי, הסרת הקללות וכו' לא קיימים בעולם הזה", אבל אז הוא עושה שינוי בשיטה כדי להתאים אותה לצרכיו, שזה כמובן לגיטימי ומומלץ, אבל גם מוכיח שהשיטה עצמה לא מעודדת משחק בסגנון שכזה.
 
זה מזכיר לי את הדיון על החייאה במו"ד, ואיך לחשי ההחייאה בעצם פוגעים בתחושת המתח והסכנה שבמוות. כמובן שאפשר להגיד שהלחשים האלו נדירים מאוד, דורשים רכיבים בלתי סבירים בעליל, או שהם בעצם לא קיימים בכלל – אבל אז, שוב, אנחנו בעצם משנים את החוקים. בכך שהשיטה מציגה את הלחשים האלו כלחשים מהמניין – עוד אחד ממגוון הלחשים שאפשר לבחור בדרגה X – היא אומרת "זה סטנדרטי". אפילו אם המדריך לשה"מ ממליץ שזה יהיה נדיר או קשה להשגה (והוא אכן ממליץ זאת), הוא בעצם נוגד את מה שהשיטה אומרת באופן בלתי ישיר – אלו הם סתם עוד לחשים. תראו, הם מופיעים כאן בספר, עם כל השאר. בהחלט מעניין אותי לראות מה יעשו במו"ד 5 בהקשר הזה – בימינו, למעצבי משחקים יש הבנה רבה יותר לגבי דברים שכאלה. 
 
המדריך לשה"מ, אגב, ממליץ גם על הנקודות שאמרנו לגבי מסתורין ושמירה על אי-ידיעה – כאמור, אלו הן טכניקות שבהחלט אפשר ליישם במו"ד. את חלקן אפשר ליישם רק אחרי שעיקמנו את החוקים או התעלמנו מחלקם, שזה עוד משהו שהמדריך לשה"מ ממליץ לעשות (ובצדק). הבעיה היא, שוב, שהשיטה לא מציגה את עצמה כנוחה לשינויים. היא כל כך הדוקה ומסודרת, שזה איפשהו בא לרעתה; למשל, קטלוג הלחשים אמור להגיד "תראו ממה אתם יכולים לבחור להשתמש במערכה שלכם", אבל בתכל'ס הוא נקרא בידי כולם כ-"תראו מה זמין לכם תמיד". 

 11:37 פלאף מול מכאניקה
תמרוני קרב בפאת'פיינדר
המהלכים של עולם המבוך

15:26 כשחסרים כישורי מפתח בחבורה
זו דרך אחת לגרום לשחקנים לפעול באופן מעניין, אבל היא לא היחידה. בכל מקרה, נחזור על אחת המנטרות שלנו: רוב מה שנראה כבעיה אפשר לראות כיתרון. אם חסר מרפא בחבורה, זו הזדמנות להריץ משחק יותר מעניין, לא פחות.

19:41 סיכום חוויות אייקון
פסטיבל אייקון 2013. הנה הסיכום שאורי עשה, למגוון האירועים בהם השתתף.
ההצגה סוף העולם למתקדמים, עליה דיברנו בפרק 32 ביחד עם יוצריה. מוצלח, מומלץ לראות.
הרועה האחרוןאורי סיכם את חוויותו מהצילומים. מוצלח, מומלץ לראות. 
פאנל איך עושה חובב. מוצלח, מומלץ להשתתף.
הנחייה אולימפית. מוצלח, מומלץ לשחק.

קבוצת הפייסבוק של חברי העמותה למשחקי תפקידים. אינכם יכולים להצטרף אם אינכם חברי עמותה, אבל כולם יכולים לצפות.
הסיכום של אורי מפרויקט סרט ב-48 שעות.
הטריילר ל-Knights of Badassdom, אבירי הכסאח.
ירון אסא, מבקירוב גס ומספק סביר.

יאקיטטה ג'אפאן. זוהי אנימה על בחור צעיר שאופה לחם והרפתקאותיו בניסיון לאפות את הלחם הכי יפני שיש. הצפייה מומלצת בחום.

3 Comments on “פרק 36 – מחשבות שלאחר אייקון

  1. תודה על הדברים החמים.
    ולגבי "אבירי הכסאח" (דוקא אהבתי את התרגום הזה לשם של הסרט, מה שאני לא יכול להגיד על כתוביות התרגום של הטריילר), הוא היה ממש כיפי, אבל 60% מהכיף היה לצפות בו עם קהל אייקוניסטי. בצפיה בבית זה בעצם B Movie עם קאסט ממש ממש ממש אהוב וטוב. כמו כן, ראוי לציין שמלבד ריבר מפיירפליי וטיריון ממשחכס, מככבים בסרט ג'ייסון מדם אמיתי ועאבד מקומיוניטי. ^^

  2. תודה על ההתייחסות למייל.

    אני עדיין לא מסכים אתכם בנקודות שאתם לא מסכימים איתי, אבל זה יכול להימשך עד אינסוף 🙂

  3. ניר: מרוב ניסיון לצמצום מפאת זמן, לא ציינתי את התלהבותי מרמת המשחק בהצגה – אז קבל את התלהבותי כעת! ואת אבירי הכסאח אני בבירור הולך לראות ברגע שיהיה זמין באנגליה. גם עאבד שם!?

השארת תגובה