יומן עבודה #4 – העלילה! או שלא

בפעם הקודמת דיברנו על ראשי פרקים, והפעם לא נדבר על עלילה.

הנה הבעיה: העלילה המרכזית היא הסוד הגדול של המשחק. "לב הקריסטל" הוא לא עולם מערכה, כמו שהוא לא מסלול הרפתקאות. הוא שילוב של השניים, עולם מערכה שנבנה עבור מסלול הרפתקאות מסויים. משחקים כ-12 הרפתקאות ראשיות, המובילות אחת לשנייה (פחות או יותר, יש שלב די רציני של סנדבוקס), מגלים את רוב או כל התוכן בעולם בהרפתקאות צדדיות, עושים שינויים משמעותיים בהכל, וכשההרפתקאות נגמרות, בתכל'ס נגמר גם העולם. הוא לא מיועד ליותר מזה, כמו שהעלילה לא מיועדת לעולמות אחרים.

אז על העלילה אני לא יכול לדבר.

אבל אני כן יכול לדבר על שתי דילמות מעניינות שנגעו לגביה: עד כמה להסליל את המשחק, ואיך נסגרנו על מבנה העלילה. על הנושא השני, איך החלטנו לעשות את עץ ה-Plot Points, אדבר בפעם הבאה. כנראה.

חופשי לעומת מוסלל

כששיחקנו את לב הקריסטל במקור, שיחקנו אותו בדרך מסוימת. אלא מה, שכעת צריך לכתוב מוצר שאמור לאפשר מרחב פעולה מסויים, שאפשר יהיה לשחק בו בכמה דרכים. אלא מה, שזה לא עולם מערכה כללי, אלא עלילה מתוכננת מראש, שלמרות שהיא פתוחה, היא לא לגמרי פרוצה, כך שצריך לכפות על השחקנים והמנחה כללים מסויימים בכל זאת.

אני לא יודע איפה עובר הקו, אבל יש לי תחושה שאומרת שעדיף מעט להרחיב מאשר לצמצם – התוצאה הסופית צריכה לאפשר לצרכני התוכן מרחב אפשרויות בתוך מסגרת, יותר מאשר להתנות מסלול.

אבל המסלול, המסלול הוא אחלה. אם תעשו את זה ממש כמו שאני מציע, כמו בחזון שלי, תהנו מאוד. בהנחה ואתם נהנים מסוג משחק כמו שלי, כלומר. אז, נגיד, 25% מהקוראים? בהנחה שיש כ-4 סוגי גיימרים. (חלוקה מעניינת, שלא ניכנס אליה כרגע, בעיקר כי היא לא לגמרי מתאימה למה שאני מדבר עליו כאן ולכן לא ממש תומכת בטענה נו נמשיך הלאה)

אז הבנתי שאני בעצם חושב על Director's Cut של משחק תפקידים.

גרסת המנחאי

אני המנחאי! זה מנחה במאי. אז.

כרגע אני חושב על הפורמט הבא. לאורך כל הספר מוצגת אפשרות המשחק שאני מכנה "חופשית" – זו שאמרתי שצריכה להיות. הנה קווים כלליים, הנה הכשרונות שאפשר לקחת, הנה הקריסטלים שאפשר להתחיל איתם, צאו לדרך, לכו לאן שאתם רוצים, היפגשו בכל אתגר שאתם רוצים. 

לצד אפשרות זו, בתוך פסי-צד המלווים את התוכן במקומות הרלוונטיים, אציין את אפשרות המשחק "המוסללת", כתוספת אפשרית. אפשר להתחיל את המסע בכל ארץ, אבל אמליץ להתחיל אותו בבוגוביה, והנה הסיבות למה (בקצרה). אפשר לבנות איזה דמויות שרוצים, אבל כדאי שבחבורה יהיו דמויות בסגנון הזה והזה. אפשר להמשיך לכל ארץ, אבל אמליץ להמשיך לפיורדסטאד, וספציפית דרך ההתקלות הבלתי-נדרשת (שאינה PP, כלומר) הזו, מאחר והיא תורמת לחוויה באופן רצוי בשלב הזה בסיפור. כשמגיעים לעיר החצויה ופוגשים אחד המורדים, כדאי שהוא יהיה האח של אחת הדמויות, והנה כמה הסברים על הסיבות לכך, וכיוונים אליהם כדאי להתקדם איתם.

כדאי לכם לפעול לפי הסדר הזה. אם אתם מעוניינים לקרוא את פסי הצד, כלומר.

אז בקצרה: סגנון חופשי: בגדול ארגז חול, מסתובבים בכל אזור ונעים ביניהם איך שרוצים. בחלק מההרפתקאות נתקלים, הן קורות לך כי אתה באזור.
סגנון מוסלל: החבורה קיבלה תוכנית פעולה מוגדרת מ-Syn, והם צריכים לנוע לפיה, עם חריגות מומלצות בדרך (בעיקר ההרפתקאות מונעות התנאי).

בפעם הבאה אני מתכוון להרחיב על האופן בו החלטנו לבנות את ה-Plot Points – העלילה המרכזית. ואולי ארחיב על סגנון המשחק האפיזודי, שנמצא בתוך התחום המוסלל, כהמלצה להרצה. 

7 Comments on “יומן עבודה #4 – העלילה! או שלא

  1. להכניס את העלילה "המומלצת" בפסי צד זה רעיון מצוין. אני תוהה איך זה יעבוד במקומות מסוימים מבחינה טכנית (איזה חלקים תכניס איפה, איך הם ישתלבו עם התוכן העיקרי בעמוד וכו') אבל אני מתארת לעצמי שמבנה הספר יתבהר בפוסט הבא, ואז אולי גם העניין הזה יהיה ברור יותר.

  2. שלום ערן היקר.
    מצבי קשה ואחרי המון התמהמהות וחיפושים באינטרנט ללא צלח החלטתי לפנות עליך, בתקווה אחרונה.

    קיצר, אני מנסה לארגן קבוצת מ"ת עם עוד כמה חברים (בהנחייתי), אבל אני קצת תקוע בקטע של לבחור את השיטה המתאימה.
    כבר הוסכם שאף אחד לא כל כך מחבב מו"ד (עם כל הכבוד שיש לנו למו"ד), בגלל שאנחנו יותר בקטע של ליצור מקצועות ואולי אפילו גזעים בעצמינו, שיהיה חופש לבחור מכל סוגי המיומנויות וכן הלאה.
    מצד שני, נשגבים גם נפל בגלל שאני מאוד רוצה ש-א', ליצור את העולם לגמרי בעצמי ו-ב', דמויות לא עד כדי כך חזקות.

    האם אתה מכיר שיטה פשוטה שתענה לדרישות שלי?
    מאוד אשמח אם תענה מתישהו!
    דניאל 

  3. לכבוד דניאל,
    שלום! אזדקק לעוד כמה דרישות, נוקשות יותר. למשל, קל לי להמליץ מיד על Savage Worlds, כי היא עונה על הדרישות הנוכחיות שלכם, אבל אולי לא מתאימה לטעם שלכם. היא שיטה מהירה, ישירה, עם עומק טקטי מסויים אבל ממש לא כמו במו"ד, אם נפגעת אתה בצרה ממש כי אין נק"פ (ויש רק 3 רמת פציעה), וכו'. זה נותן תחושה נהדרת – אם זו התחושה שאתם מחפשים. 

  4. ערן,
    חשבת אולי על החלוקה ההפוכה? כלומר, לתת אתהדרך המוסללת בגוף הטקסט, עם מאמרי צד על איך אפשר לשנות, על מה אפשר לוותר וכו'?

  5. כן, ככה חשבתי לעשות במקור. אבל אז חשבתי, איך אני הייתי מעדיף לקבל מוצר? פתוח (יחסית) בשבילי, או מוסלל כל הדרך? אפילו הרפתקאות מוכנות לא באות מוסללות כל הדרך, אלא בקווים כלליים. לא אומרים לי "כאן הלוחם שלך צריך להיעשות מורעל, בשביל הדרמה". אולי יהיה פס צד שיגיד "זה מקום נהדר להרעיל את החבורה, כדי שההתקלות הבאה תהיה קשה" או משהו כזה.
    אז החלטתי לתת את מה שאנשים יחסית מצפים לקבל במוצר כזה, ולהציע את מה שאני חושב שיכול להיות יותר מגניב. 

  6. סבבה, רק בדקתי אם חשבת על זה.
    אני זוכר שהסייד-בארס היו אחד החלקים הכי מוצלחים בספרים של Spelljammer – מלאים בתופינים, פנינות מידע מעניינות ורעיונות.

השארת תגובה