"קראתי על מו"ד 4, והיא גרועה לאללה"

למען הגילוי הנאות, לא ניסיתי לשחק במו"ד 4. אבל קראתי על כל השינויים שהכניסו ואני פשוט לא מתחברת אליהם וחושבת שהם מיותרים. מהדורות 3, 3.5 לא חפות מפגמים ומדברים הטעונים שיפור. אבל מהדורה 4 לא משפרת את הבעיות של המהדורה הקודמת לה, אלה מוסיפה לדעתי בעיות חדשות הרבה יותר גרועות."

זוהי דיעה נפוצה מאוד, שאני שומע הרבה בחנות, וקורא אותה לא מעט בפורומים. אלו הן שאריות מסינדרום מעבר המהדורה, אותה תופעה קבועה של דבקות פאנאטית במהדורה הקודמת ורתיעה מוחלטת מכל מה שקשור למהדורה החדשה – בדיוק כמו שקרה במעבר בין מבוכים ודרקונים מורחב למו"ד 3, כמובן.

בקצרה, זה מה שעניתי:

אני עובד בחנות של משחקי תפקידים, וכבר שלושה חודשים שמדי פעם נכנס איזה בחור ומעקם את האף למול מהדורה 4. "שמעתי שהכניסו הרבה שינויים שהורסים את השיטה" זה המשפט הקלאסי. לפעמים מוסיפים גם "הכי טוב 3.5, בלי כל השטויות שהכניסו ב-4", או המצאה נהדרת בסגנון "זה כבר לא D&D אמיתי". (וכשאני שואל למה, אני זוכה לתשובות כמו "כי הוציאו את הדרואיד". ללא ספק הליך שיקול דעת תקין, כן, כן)

ואז אני שואל אותם איפה הם שמעו את כל הדברים האלו, והם אומרים "איפשהו". ואני מתעקש, והם אומרים "ארר… איפשהו, לא יודע, שמעתי". ואני שואל אם מישהו מהם בכלל קרא איזו עובדה מעשית על השיטה, או – חס ושלום – פיסה ממנה, שהרי לא ייתכן שהוא מתבסס אך ורק על ענן שמועות בלתי מבוססות, מבלי שבעצמו אפילו *בדק*, ולו במידה *מינימלית* את השיטה עצמה? הרי לא ייתכן שהוא חיית עדר חסרת כל בינה, נכון?

נכון?

ואז אני מספר לבחור, בתוך שלוש דקות, את כל מה שהשתנה בשיטה באופן מהותי (ולחובבי הדרואידים אני מוסיף שהדרואיד יחזור לשיטה באזור אפריל), ומשכנע את הבחור בקלות שהשיטה – גם אם אינה מתאימה לו אישית בהכרח, ואינה, בהכרח, הדבר הטוב ביותר שנוצר אי פעם – גם איננה הדבר המחריד ביותר שקרה למשחקי התפקידים ולמו"ד. היא פשוט עוד מהדורה. יש לה תכונות מסוימות. רובן עדיפות על קודמתה. אולי אתה מעדיף את זה, אולי לא, אבל לפחות הפגנו את ענן השטויות והשקרים שקראת באינטרנט והפכנו אותך לבן אדם עם דיעה מבוססת, במקום קרנף מסתער חסר כל שכל. עכשיו אתה יכול *להחליט*.

החלטתי החלטה. בקרוב, כנראה בעוד כמה שבועות, אעלה לכאן סיכום פרטים אמיתי ומדויק לגבי מו"ד 4, כולל הסברים שמפרטים מדוע נעשו בחירות כאלו או אחרות בחוקים. אני יכול להבטיח לכם שזה יהיה אוסף הפרטים המדויק ביותר הזמין בעברית. נכון לעכשיו, מלבד בפורום או שניים, כל סיכומי הפרטים שמצאתי בעברית הם טעויות בוטות במקרה הטוב, והכפשות של ממש במקרה הרע.

השארת תגובה