קצת מטא-משחקיות

בפורום משחקי לוח בתפוז–…
אוקי, אין טעם להמשיך עם זה. יש רק פורום משחקי לוח אחד בארץ, אני מוריד את התפוז מעכשיו.

בכל מקרה, הפורום קיבל גל חדש של משתתפים בזמן האחרון, ולשמחתי מתחילים גם דיונים מטא-משחקיים כמו סקירת צורות ניצחון במשחקים. אם אתם כבר קופצים לשם, למה שלא תוסיפו את הקבוצה שלכם לרשימת קבוצות המשחק הישראליות המתגבשת?

אבל נחזור לעניין המטא-משחקיות.

כבר למעלה משנה שאני מתכנן משחק קלפים שעוסק במטא-משחקיות, מן משחק-על-משחקים שכזה. המשחק מדמה ערב משחקים בקבוצה, וכל אחד משחק תפקיד מוכר כלשהו: השחקן שיודע את כל החוקים, זה שמשחק רק כדי לנצח, הבחור שלא ממש איכפת לו מה קורה ומתעסק בעיקר בבדיחות, וכן הלאה. בסוף יהיו להם שמות יותר קצרים, אני מקווה…

במהלך כל תור נשלף קלף שמייצג משחק כלשהו, עם שמות גנריים אכזריים כמו "ריסקקי". לא, סתם (או שמא?), אבל העיקרון הוא שלכל אחד יש ערכים מסוימים כמו "מורכבות", "הנאה", "משך" וכאלו, ושחקנים שונים מושפעים ומשפיעים בדרכים שונות על הערכים האלו. אולי זה לא נשמע נורא מעניין, אבל אני עדיין לא מנסה למכור את הרעיון – רק לגבש אותו.

הסיבה שאני מספר את כל זה, היא כדי לדבר קצת על יצירת משחקים. אני לא יודע הרבה בתחום, וניסיתי ללמוד קצת מגלעד (שאפילו מכר את אחד המשחקים שלו להפצה, כזכור), וגם מפורומים שעוסקים בנושא. בזמן שאני מנסה להשתפר, התמקדתי בתחומים שונים של משחקיות וניסיתי להסתכל עליהם קצת בנפרד, לפני שאבין איך הם עובדים ביחד. בזמן שבחנתי את עניין האיזון הטריקי (במיוחד במשחקים כמו זה שאני מנסה לפתח, שבו כל שחקן הוא בעל יכולות שונות מהאחרים) פיתחתי במקרה מיני-משחק שזכה לכינוי "חוסר הגינות מוחלט".

החוקים ל-"חוסר הגינות מוחלט" הם פשוטים. כל שצריך הוא ערימה של סמנים, מומלץ דברים עגולים וקטנים אבל אפשר גם גפרורים או כל דבר אחר. בוחרים באקראי שחקן ראשון, ולאחר מכן מתחילים לשחק. כל שחקן לוקח בתורו סמן, חוץ מהשחקן הראשון, שלוקח שלושה. תואר השחקן הראשון אינו משתנה במהלך המשחק. המשחק מסתיים כאשר כל הסמנים נלקחו, והמנצח הוא מי שיש לו הכי הרבה סמנים.

אתם מוזמנים לנסות את המשחק (עוד לא עבר פלייטסט!) ולספר לי איך הלך, אבל אמליץ נגד. יש לי תחושה שנדרשת עוד קצת עבודה עליו – הוא עדיין לא באמת נעדר כל הגינות.

בינתיים אשמח לקרוא את המחשבות שלכם על יצירת משחקים וניתוח משחקים בכלל, זה נושא מעניין מאוד.

7 Comments on “קצת מטא-משחקיות

  1. לא הבנתי:-)
    איך בעולם יש מצב שהראשון לא ינצח
    בכל סיבוב הוא לוקח 3 והאחרים אחד?

  2. ובכן, המשחק נקרא "חוסר הגינות מוחלט". =)

    אני חושב שהוא בא ללמד אותי משהו על חלוקת משאבים, ומנגנוני איזון פנים-משחקיים (או היעדרם)

  3. כשיהיה לך זמן, באחד מערבי השבוע, תרים טלפון – יש הרבה מה לדבר על הילד.
    ההערה הבסיסית שלי היא שנראה שאתה עושה את הטעות של מאנצ'קין – נראה שיותר חשוב לך איך המשחק ייראה מאשר איך הוא ישוחק. כשאתה נותן לשמות להתערב לך במכאניקה, אתה תמיד תגיע לתוצאה עם מכאניקה בעייתית.

  4. אז שני דברים: ראשית, אני לא חושב שמנצ'קין עשה טעות – אני חושב שהוא אחלה, בשביל סוג מסוים של משחק (שלאו דווקא מתאים לכולם). המשחק המטאגיימי דווקא אמור בפירוש להיות בהשראתו, ובאותו כיוון.
    אבל הנה השנית: יש לי משחק אחר, הרבה יותר מגובש ומעניין (בעיני) מהמשחק המטהגיימי, שהולך בדרך שאתה מציע – קודם מכאניקה, ואז theme. לא ניכנס לזה על רגל אחת, אולי אני אכתוב עליו פוסט אחר.

  5. עכשיו מחכה לפוסט הבא
    כי עדיין לא הבנתי כלום במשחק חוסר ההגינות
    את החוק הבנתי אבל מה עומד מאחורי הכוונה-נשגב ממני

  6. אז אני אבהיר – כל הקונספט הוא לגמרי בהומור, באמת שאין כאן תחכום. רק ניסיתי לשעשע מעט, ואם זה לא עבד, בפעם הבאה אנסה יותר טוב.

השארת תגובה